البوکرکی، نیومکزیکو: تفاوت میان نسخه‌ها

مختصات: ۳۵°۶′۳۹″ شمالی ۱۰۶°۳۶′۳۶″ غربی / ۳۵٫۱۱۰۸۳°شمالی ۱۰۶٫۶۱۰۰۰°غربی / 35.11083; -106.61000
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
ماني (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
EmausBot (بحث | مشارکت‌ها)
جز r2.7.2+) (ربات: تغییر sh:Albuquerque به sh:Albuquerque, Novi Meksiko
خط ۲۴۰: خط ۲۴۰:
[[ru:Альбукерке]]
[[ru:Альбукерке]]
[[sco:Albuquerque, New Mexico]]
[[sco:Albuquerque, New Mexico]]
[[sh:Albuquerque]]
[[sh:Albuquerque, Novi Meksiko]]
[[simple:Albuquerque, New Mexico]]
[[simple:Albuquerque, New Mexico]]
[[sk:Albuquerque]]
[[sk:Albuquerque]]

نسخهٔ ‏۲ فوریهٔ ۲۰۱۳، ساعت ۰۳:۵۷

البوکرکی
City of Albuquerque
نمایی از مرکز شهر
نمایی از مرکز شهر
پرچم البوکرکی
پرچم
شعار(ها): 
البوکرکی را سبز نگاه دارید!
موقعیت در نیومکزیکو
موقعیت در نیومکزیکو
البوکرکی در ایالات متحده آمریکا واقع شده
البوکرکی
البوکرکی
محل در ایالات متحده
مختصات: ۳۵°۶′۳۹″ شمالی ۱۰۶°۳۶′۳۶″ غربی / ۳۵٫۱۱۰۸۳°شمالی ۱۰۶٫۶۱۰۰۰°غربی / 35.11083; -106.61000{{#coordinates:}}: نمی‌توان بیش از یک برچسب اصلی در صفحه داشت
کشور ایالات متحده آمریکا
ایالت نیومکزیکو
شهرستانBernalillo County
تاریخ تاسیس
تاریخ شهر شدن
۱۷۰۶
۱۸۹۱
مدیریت
 • شهردارریچارد بری (دموکرات)
مساحت
 • شهر۴۶۹٫۵ کیلومتر مربع (۱۸۱٫۳ مایل مربع)
 • خشکی۴۶۷٫۹ کیلومتر مربع (۱۸۰٫۷ مایل مربع)
 • آب۱٫۷ کیلومتر مربع (۰٫۷ مایل مربع)
بلندی
۱۶۱۹ متر (۵۳۱۲ پا)
جمعیت
 (۲۰۱۰)
 • شهر۵۵۲٬۸۰۴
 • کلان‌شهری
۸۹۸٬۶۴۲
نام اهلیت(ها)Albuquerquean, Burqueño
منطقه زمانییوتی‌سی ۷- (MST)
 • تابستانی (DST)یوتی‌سی ۶- (MDT)
کد پستی
۸۷۱۰۱–۸۷۱۲۵ , ۸۷۱۳۱ , ۸۷۱۵۱ , ۸۷۱۵۳ , ۸۷۱۵۴ , ۸۷۱۵۸ , ۸۷۱۷۴ , ۸۷۱۷۶ , ۸۷۱۸۱ , ۸۷۱۸۴ , ۸۷۱۸۵ , ۸۷۱۸۷ , ۸۷۱۹۰–۸۷۱۹۹
پیش‌شماره(های) تلفن۵۰۵
وبگاه

البوکِرکی (به انگلیسی: Albuquerque) شهری در ایالت نیومکزیکو در ایالات متحده آمریکاست، و باوجود این‌که بزرگ‌ترین شهر این ایالت است اما مرکز این ایالت نیست. البوکرکی در شمال مرکزی ایالت و در شهرستان برنالیو واقع شده‌است. جمعیت شهر ۵۵۳ هزار نفر و همراه با توابع آن در سال ۲۰۱۱ حدود ۹۰۰ هزار نفر پیش‌بینی شده‌است. این شهر که در سال ۱۷۹۷ میلادی بنیاد شده در سال ۱۸۳۲ رسماً عنوان شهر گرفت و در سال ۱۹۱۲ به ایالت نیومکزیکو پیوست. بزرگترین جشنواره بالون جهان هر ساله در ابتدای ماه اکتبر در این شهر برگزار می‌شود.

کلان‌شهر البوکرکی ۵۴اُمین کلان‌شهر در ایالات متحده است. کناره شرقی شهر به کوهستان سندیا (Sandia) محدود شده و رودخانه ریو گرانده (Rio Grande) از سوی شمال به جنوب در میانه شهر جریان دارد. دانشگاه نیومکزیکو، پایگاه هوایی کرتلند، آزمایشگاه ملی سندیا، موسسه تحقیقات تنفسی لاولیس، و یادمان ملی سنگ‌نگاره‌ها در این شهر واقع شده‌اند.

۴۲٫۱ درصد از جمعیت شهر البوکرکی سفیدپوست، و ۴۶٫۷ درصد از جمعیت هیسپانیک یا لاتین‌تبار هستند. سیاهپوستان ۲٫۷ درصد و سرخ‌پوستان ۳٫۸ درصد از جمعیت شهر را تشکیل می‌دهند. ۲٫۵ درصد نیز زردپوست (آسیایی) هستند.

البوکرکی ۳۰۰ سازمان، موزه، جشنواره و انجمن در زمینه هنرهای تجسمی، موسیقی، رقص، ادبیات، فیلم، قوم‌نگاری، و صنایع دستی دارد. البوکرکی دو فرودگاه دارد که فرودگاه بزرگ‌تر آن بندر بین‌المللی آفتاب البوکرکی (Albuquerque International Sunport) نام دارد. فرودگاه دوم «فرودگاه دابل ایگل دو» نام دارد.

سریال تلویزیونی برکینگ بد (قانون‌شکن) در این شهر ساخته شده‌است.

نام

باور عمومی بر این است که یک فرماندار محلی به نام «دون فرانسیسکو کوئروو ای والدِس» این شهر را که در آغاز دهکده‌ای بیش نبود به افتخار «دون فرانسیسکو فرناندز دلا کوئوا ای انریگوئز دکابررا»، که از ۱۶۵۳ تا ۱۶۶۰ نایب‌السلطنه منطقه «اسپانیای نو» بود نامگذاری کرده‌است. یکی از عنوان‌های اشرافی دلا کوئوا، دوک آلبوکرک بود که به شهر آلبوکرک در اسپانیا اشاره دارد. بعدها انگلیسی‌زبانان آلبوکرک را به صورت البوکرکی تلفظ کردند.

ریشه این نام از واژه لاتین alba quercus و به معنای بلوط سفید است و این درخت که از آن چوب‌پنبه تهیه می‌شود در منطقه شهر آلبوکرک اسپانیا به فراوانی یافت می‌شود و تصویری از بلوط سفید نیز در نشان آن شهر ترسیم شده‌است.

در ریشه‌یابی عوامانه غربی، برخی واژه آلبوکرک را با واژه عربی البرقوق به معنی آلو مرتبط پنداشته‌اند. آن کلمه عربی به زبان گالیسی اسپانیا راه یافته و به شکل albaricoque درآمده و معنی زردآلو گرفته‌است و برپایه یک داستان، دهکده اولیه البوکرکی نیومکزیکو در نزدیکی یک درخت زردآلو بنا شد و مرزبانان آن ناحیه این واژه را تحریف کرده و به صورت البوکرکی تلفظ کرده‌اند.

تاریخچه

البوکرکی در سال ۱۷۰۶ با نام «رانچوس دآلبوکرکی» ، به عنوان یکی از پاسگاه‌های استعماری اسپانیا در کنار راه معروف به «کامینو رئال» که مسیر قدیمی بازرگانی بین سنتافه (مرکز نیومکزیکو) و مکزیکوسیتی بود تاسیس شد. نام این دهکده از نام شهر آلبوکوئرکه اسپانیا گرفته شد و در آغاز شکل یک روستای سنتی اسپانیایی را داشت. این دهکده یک میدان مرکزی داشت و یک کلیسا که ساختمان‌های دولتی این میدان را احاطه کرده‌بودند. این میدان و کلیسای سان فیلیپه دنری که در سال ۱۷۹۳ ساخته شده‌است هنوز هم موجود و برپا هستند و مرکز شهر قدیم البوکرکی را تشکیل می‌دهند. مرکز شهر جدید در منطقه‌ای جنوبی‌تر از مرکز قدیم واقع شده‌است.

جاده تاریخی ۶۶ که از شیکاگو به لس‌آنجلس می‌رود از مرکز شهر البوکرکی رد می‌شد و امروزه، گردشگران برای تجربه فضای قدیم مرکز شهر با متل‌ها م مغازه‌هایش به بلوار مرکزی که با پرچم‌های جاده ۶۶ تزئین شده می‌روند.

بزرگ‌ترین کارفرمایان در البوکرکی
۱ پایگاه هوایی کرتلند
۲ دانشگاه نیومکزیکو
۳ مدارس همگانی البوکرکی
۴ آزمایشگاه ملی سندیا
۵ شبکه سلامتی پرسبیتری[۱]
۶ حکومت ایالتی نیومکزیکو
۷ شبکه سلامتی لاولِیس[۲]
۸ اینتل
۹ پی‌ان‌ام ریسورسز
۱۰ بانک البوکرکی (بی‌اُکی)[۳]

مراکز علمی-فرهنگی

سراسرنمای شهر البوکرکی.

نگارخانه

پیوند به بیرون

منابع

ویکی‌پدیای انگلیسی.