شب پرستاره: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
EmausBot (بحث | مشارکت‌ها)
جز r2.7.2+) (ربات: افزودن be:Зорная ноч
MerlIwBot (بحث | مشارکت‌ها)
خط ۶۲: خط ۶۲:
[[ko:별이 빛나는 밤]]
[[ko:별이 빛나는 밤]]
[[mk:Ѕвездена ноќ]]
[[mk:Ѕвездена ноќ]]
[[ml:സ്റ്റാറി നൈറ്റ്]]
[[ml:സ്റ്റാറി നൈറ്റ്]]
[[nl:De sterrennacht]]
[[nl:De sterrennacht]]
[[no:«Stjernenatt»]]
[[no:«Stjernenatt»]]

نسخهٔ ‏۱۴ نوامبر ۲۰۱۲، ساعت ۰۶:۴۶

شب پر ستاره
هنرمندونسان ونگوگ
سال۱۸۸۹
موادرنگ روغن روی بوم
ابعاد
۹۲×۷۳ سانتیمتر
مالکموزه هنر مدرن، نیویورک

شب پر ستاره (به هلندی: De sterrennacht) یک تابلوی نقاشی رنگ روغن است که توسط نقاش و طراح معروف پسادریافتگر هلندی ونسان ونگوگ در سال ۱۸۸۹ خلق شده‌است. این اثر نه تنها یکی از شاه‌کارهای ونگوگ می‌باشد، بلکه به عنوان یکی از نمادهای هنر مدرن اروپا نیز به شمار می‌آید.

ونگوگ این اثر را در بیمارستانی روانی در سنت رمی در جنوب فرانسه که در آن بستری بود و یک سال قبل از خودکشی‌اش کشید. این اثر هم اکنون در موزه هنر مدرن در نیویورک نگهداری می‌شود.

جزئیات اثر

آسمان در شبی پوشیده شده با ابرهایی چرخ‌چرخان، ستارگانی فروزان و هلال درخشان ماه، پس‌زمینه رویاگونهٔ این اثر را تشکیل می‌دهند. اگرچه در توصیف عناصر اثر به وضوح اغراق شده‌است اما به سادگی می‌توان با آنها عجین شد. این آسمان چشم بیننده را روی تابلو در تعقیب خطوط خمیده‌اش به حرکت در می‌آورد و دیدی نقطه به نقطه با ستارگان به وجود می‌آورد. در پایین خط افق و در زیر تپه، شهر کوچکی قرار دارد که آرامش در ساختمان‌هایش موج می‌زند. رنگهای تیره خانه‌هایی با پنجره‌های روشن. برج بلند کلیسا در مرکز شهر روی ساختمانهایی کوچک‌تر، تلقینی از مقیاس زمینی به همراه حس ثبات و خداگرایی که معمولاً در کارهای دیگر ونگوگ نیز تکرار شده‌است می‌دهد.در سمت چپ اثر، ترکیبی بزرگ، تاریک و تاحدودی مبهم دیده می‌شود که مقیاس‌ها را به هم می‌ریزد و ذهن بیننده را درگیر ماهیت آن می‌کند. حدس‌ها از کوه تا بوته‌ای بزرگ و پر شاخ و برگ، متفاوت است و شناخت به بیننده واگذار شده‌است.[نیازمند منبع]


منبع

جستارهای وابسته

پیوند به بیرون