یادبود ملی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
جز ربات: مرتب‌سازی رده‌ها؛ زیباسازی
MahdiBot (بحث | مشارکت‌ها)
خط ۱۴: خط ۱۴:
{{پانویس}}
{{پانویس}}


[[رده:مناطق حفاظت‌شده ایالات متحده]]
[[رده:مناطق حفاظت‌شده ایالات متحده آمریکا]]
[[رده:یادبودهای ملی ایالات متحده]]
[[رده:یادبودهای ملی ایالات متحده]]



نسخهٔ ‏۲۹ اکتبر ۲۰۱۲، ساعت ۰۶:۵۴

یادبود ملی برج شیاطین

یادبود ملی (به انگلیسی: National Monument) در ایالات متحده، منطقه‌ای حفاظت شده شبیه به پارک ملی است با این تفاوت که رئیس‌جمهور ایالات متحده می‌تواند به سرعت یک منطقه از آن کشور را بدون تایید کنگره به عنوان یک یادبود ملی اعلام کند. به یادبودهای ملی نسبت به پارک‌های ملی سرمایهٔ کم‌تری اختصاص می‌یابد و حفاظت کم‌تری از حیات وحش آن‌جا نسبت به پارک‌های ملی انجام می‌گیرد. با این وجود، مناطق داخلی و یا اطراف پارک‌های ملی، یادبودهای ملی و یا جنگل‌های ملی می‌تواند جزئی از مناطق بکر باشند که حتی از پارک‌های ملی نیز بیشتر تحت حفاظت قرار دارند، اگرچه در مناطق بکری که توسط سازمان جنگل‌داری ایالات متحده و یا دفتر مدیریت زمین اداره می‌شوند، اغلب شکار مجاز است.

یادبودهای ملی تحت ادارهٔ یکی از سازمان‌های فدرال هستند: سازمان پارک‌های ملی، سازمان جنگل‌داری ایالات متحده، سازمان حیات وحش و آبزیان ایالات متحده و یا دفتر مدیریت زمین.

قدرت اعطای یادبود ملی توسط ریئس‌جمهور ایالات متحده، به مصوبهٔ آثار باستانی ۱۹۰۶ بر می‌گردد. رئیس‌جمهور تئودور روزولت از این مصوبه برای اعلام کردن برج شیاطین در وایومینگ به عنوان اولین یادبود ملی استفاده کرد. او بر این باور بود که کنگره به کندی پیش می‌رود و پیش از آن‌که که کنگره برج شیاطین را به عنوان یک پارک ملی تصویب کند، تخریب خواهد شد.[۱]

منابع

  1. مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «National Monument (United States)‎». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۷ ژوئن ۲۰۱۱.