دغوبایزید: تفاوت میان نسخه‌ها

مختصات: ۳۹°۲۱′۱۳″شمالی ۴۳°۵۲′۱۷″شرقی / ۳۹٫۳۵۳۵۴°شمالی ۴۳٫۸۷۱۵۰°شرقی / 39.35354; 43.87150
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
YasBot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات ردهٔ همسنگ (۲۲) +تمیز(۲.۷): + رده:دغوبایزید
YFdyh-bot (بحث | مشارکت‌ها)
جز r2.7.3) (ربات: افزودن ms:Doğubeyazıt
خط ۶۹: خط ۶۹:
[[lbe:Догъубаязыт]]
[[lbe:Догъубаязыт]]
[[mrj:Догубаязыт]]
[[mrj:Догубаязыт]]
[[ms:Doğubeyazıt]]
[[nn:Doğubeyazıt]]
[[nn:Doğubeyazıt]]
[[pl:Doğubeyazıt]]
[[pl:Doğubeyazıt]]

نسخهٔ ‏۲۰ اکتبر ۲۰۱۲، ساعت ۱۳:۰۳


  1. تغییر_مسیر الگو:جعبه شهر ترکیه

شهر دُغو بایَزید (به ترکی: Doğubeyazit، به ارمنی: Դարոյնք، به کردی کرمانجی: Bazîd) شهری است در شرق ترکیه نزدیک به مرز ایران. جمعیت آن در سال ۲۰۰۹ برابر با ۶۶٬۴۲۳ نفر و با شمارش حومه برابر با ۱۱۱٫۶۴۰ نفر و مساحت آن ۲۳۸۳ کیلومتر مربع بود. دغوبایزید در ۱۵ کیلومتری جنوب باختری کوه آرارات، ۳۵ کیلومتری مرز ایران و ۹۳ کیلومتری خاور شهر آغری قرار دارد. آب‌وهوای آن در زمستان خشک و سرد و در تابستان خشک و گرم است.

از اماکن تاریخی دغو بایزید می‌توان از سرای اسحاق پاشا و آرامگاه احمد خانی نام برد.

پیشینه

شهر دغو بایزید در قدیم به خاطر نزدیکی آن به مرز ایران همواره از اهمیت بیشتری نسبت به امروز برخوردار بود. این منطقه از زمان پادشاهی اورارتو (۲۷۰۰ سال پیش) مسکونی بوده و پیش از روزگار عثمانی با نام ارمنی خود یعنی دارویْنْک نامیده می‌شد. در سدهٔ چهارم میلادی این منطقه صحنه کشمکش میان ساسانیان و خاندان ارمنی باگراتونی بود و شاهان باگراتونی دژ داروینک را بازسازی کردند. در روزگاران بعد این شهر به دست ایرانیان، رومی‌ها، اعراب و بیزانسی‌ها تسخیر شد و به عنوان لشکرگاهی برای ادامه لشکرکشی بر فراز کوه‌ها به‌شمار می‌آمد.

مردمان ترک‌زبان برای نخستین بار در سال ۱۰۶۴ میلادی به منطقه وارد شدند و پس از آن‌ها مغول‌ها به منطقه آمدند. دژ داروینک در جریان درگیری‌ها بارها ویران و بازسازی شد که یکی از این بازسازی‌ها در سال ۱۳۷۴ میلادی توسط جنگ‌سالار ترک، شهزاده بایزید جلایری صورت گرفت. بعدها در سدهٔ شانزدهم نام خود شهر نیز به بایزید تغییر یافت.

این شهر در سال ۱۵۱۴ به دست عثمانیان افتاد و سرای اسحاق‌پاشا از بناهای یادگار این دوره است. این شهر در سال‌های ۱۸۲۱-۱۸۲۲ شاهد جنگ میان عثمانی و ایران بود و در سال ۱۸۵۶ مورد یورش روس‌ها قرار گرفت. بایزید در این جنگ‌ها به تصرف روسیه درآمد و بعداً با واپس‌نشینی روس‌ها جمعیت ارمنی آن نیز شهر را ترک کرده و به ارمنستان کوچیدند. آن‌ها در نزدیکی دریاچه سوان روستای بایزید نو (گاوار امروزی) را بنا نهادند.

شهر بایزید که در اصلیت خود شهری ارمنی بود توسط ارتش ترکیه ویران شد و در سال ۱۹۳۰ کردها در آن جای گرفتند.[۱] در جریان جنگ جهانی یکم، نسل‌کشی ارمنی و جنگ استقلال ترکیه این شهر با ویرانی‌های بیشتری روبه‌رو شد و در دههٔ ۱۹۳۰ شهر جدیدی در کنار آن ساخته شد که دغو بایزید (به معنی بایزید شرقی) نامیده شد.

منابع

  • Wikipedia contributors, "Doğubeyazıt," Wikipedia, The Free Encyclopedia, (accessed May 11, 2010).