کروموزوم Y: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
EmausBot (بحث | مشارکت‌ها)
جز r2.7.3) (ربات: افزودن ko:Y 염색체
جز Xyzrt صفحهٔ رنگین‌تن Y را به کروموزوم Y که تغییرمسیر بود منتقل کرد: سره نویسی افراطی
(بدون تفاوت)

نسخهٔ ‏۲۰ اکتبر ۲۰۱۲، ساعت ۰۷:۲۰

بشر Y - chromatid

کروموزوم Y (یا کروموزوم ایگرگ) یکی از دو کروموزومهایی است که در اکثر پستانداران از جمله انسان کار تعیین جنسیت را به عهده دارد. در پستانداران، این کروموزوم حاوی ژن SRY است که باعث ایجاد بیضه‌ها می‌شود. کروموزوم Y در انسان از حدود ۶۰،۰۰۰،۰۰۰ جفت باز تشکیل شده‌است. دی ان ای در کروموزوم Y از پدر به پسر منتقل می‌رسد، در نتیجه در واقع می‌توان گفت بسیاری از نام‌های خانوادگی را ردیابی می‌کند. تجزیه و تحلیل دی ان ای به این دلیل در پژوهش‌های تاریخچهٔ خانواده‌ها استفاده می‌شود.

مرور کلی

اکثر پستانداران دارای یک جفت کروموزوم جنسی در هر سلول هستند. مردها دارای یک کروموزوم Y و یک کروموزوم ایکس و زن‌ها دارای دو کروموزوم ایکس هستند. در پستانداران، کروموزوم Y حاوی ژن SRY است که باعث رشد و نمو جنین به شکل یک مذکر می‌شود. کروموزوم Y انسان و پستانداران دیگر ژن‌های دیگر مورد نیاز برای تولید اسپرم‌های طبیعی را نیز در بردارند.

کروموزوم Y بشر

در انسان، کروموزوم Y حدود ۵۸ میلیون جفت باز (بلوک‌های سازنده دی ان ای) است که حدود ۲ درصد از کل دی ان ای سلول‌های مرد را تشکیل می‌دهد[۱]. کروموزوم Y انسان حاوی ۸۶ [۲] ژن است، که تنها ۲۳ پروتئین مجزا را کد می‌کند.

جستارهای وابسته

منابع

  1. [46] ^ کتابخانه ملی پزشکی، مرجع اصلی ژنتیک
  2. غفاری، سعید رضا، ژنتیک برای کارشناسان نظام سلامت، تهران" انتشارات اندیشه سرا, ۱۳۸۵

پیوند به بیرون