رانندگی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
جز ویرایش 178.131.123.90 (بحث) به آخرین تغییری که Y.bahmanabadi انجام داده بود واگردانده شد
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۴: خط ۴:
* [[تصادف رانندگی]]
* [[تصادف رانندگی]]
*[[گواهینامه رانندگی]]
*[[گواهینامه رانندگی]]



کتاب «مجموعه کتاب های آیین شهروندی؛ آیین رانندگی»

نویسنده: یوسف بهمن آبادی

تاریخ انتشار: چاپ نخست- تیرماه 91

به گفته نويسنده، کتاب فوق ثمره چهار سال مطالعه و پژوهش در زمينه بايد و نبايدها و فرهنگ رانندگي است که بخشي از آن، چکيده مطالب بيش از 35جلد کتاب و چندين مقاله بوده و بخشي ديگر آن، مربوط به مشاهدات و واقعيت هاي رايجي مي باشد که از ديدگاه شهروندان مطرود بوده يا داراي ارزش تلقي شده است.

در بخشي از مقدمه اين كتاب نيز آمده است: مؤلفه شهروندي، براي سنجش ميزان پاي بندي انسان ها نسبت به حقوق ديگران به کار گرفته مي شود. در اين ميان، رانندگي به عنوان يکي از رفتارهاي اجتماعي محسوب مي شود که با بررسي آن، مي توان درجه شهروند شدن افراد يک جامعه را ارزيابي کرد.
متاسفانه با وجود اينکه خودرو ساخته دست انسان است و هموست که انتظار دارد اطرافيانش قوانين تدوين شده مربوط به نظم را رعايت کنند تا وي با مشکلي مواجه نشود، اما در برخي موارد خود از احترام به آن طفره مي رود و همين خودرو بي روح، حيوان سرکشي مي شود که آدمي را اسير خود کرده و درنتيجه، گرفتار عوارض ناشي از آن مي سازد.
واقعيت اين است که رانندگي به عنوان يک رفتار، براي بسياري از ما لذت بخش است اما اين فرحبخشي و لذت در کنار ديگران، زماني مي تواند برايمان پايدار و خاطره انگيز باشد که به اصول و فرهنگ مربوط به آن توجه داشته باشيم.

در حقيقت، احترام به آداب و قوانين رانندگي در تمامي مواقع، نشان دهنده رفتار شهروند گرايانه ما است و رعايت آنها، حاکي از توجه ما به حقوق ديگران و نيز احترامي است که نسبت به ديگر همنوعان خود در زندگي قائليم. به هر حال، چنين روندي جايگاه ما را در مسير شهروند شدن مشخص مي کند.

کتاب «فرهنگ رانندگي» در 136 صفحه و 18 فصل(همراه با ۲۰ كاريكاتور و تمام رنگي) با نثري ساده و روان نگاشته شده و به قيمت 45هزار ريال از سوي انتشارات رازنهان نشر و توزيع شده است.


== منابع ==
== منابع ==

نسخهٔ ‏۳۱ اوت ۲۰۱۲، ساعت ۱۴:۵۲

رانندگی عبارت است از کنترل وسیله نقلیه زمینی مثل خودرو، کامیون و اتوبوس. رانندگی بیش از فقط کنترل وسیله نقلیه است و نیازمند دانستن و به کارگیری قوانین راهنمایی نیز می شود. در تمام دنیا رانندگان برای اخذ گواهینامه رانندگی باید آموزش رانندگی بگیرند و آزمون آن را با موفقیت بگذرانند. در بسیاری از کشور ها حتی بعد از گذراندن آزمون، راننده در ابتدای رانندگی محدود به قوانین خاص می شوند. مثلا درکانادا رانندگان تازه کار باید برای دوسال برچسب" N"به ماشین خود بزنند و برای یک سال بعد از برچسب "L" استفاده کنند. [۱]

جستارهای وابسته

منابع