ثور (اسطوره): تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Arianatri (بحث | مشارکت‌ها)
بر اساس اسطوره نیست. بر اساس فرانشیز کامیک مارول است. ثور کامیک مقاله مجزا دارد.
خط ۱۲: خط ۱۲:


در اسطوره‌های [[تیوتونیک]]، خدایی به نام [[دونار]] معادل ثور دانسته شده، حال آنکه رومی‌ها او را معادل [[ژوپیتر]]، خدای خدایان خود می‌دانستند. روز پنجشنبه روز ثور است.
در اسطوره‌های [[تیوتونیک]]، خدایی به نام [[دونار]] معادل ثور دانسته شده، حال آنکه رومی‌ها او را معادل [[ژوپیتر]]، خدای خدایان خود می‌دانستند. روز پنجشنبه روز ثور است.

==فیلم های ساخته شده براساس اسطوره ثور==
* ثور (2011)
*انتقام‌جویان(2012)


== پیوند به بیرون ==
== پیوند به بیرون ==

نسخهٔ ‏۱۴ ژوئیهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۰۴:۲۴

این صفحه به ایزدی از اساطیر نورس می‌پردازد. برای دیگر کاربردها به صفحهٔ ثور (ابهام‌زدایی) مراجعه کنید.

ثور، ایزد تندر در حال نبرد با ژیان‌ها، ۱۸۷۲

ثور یا Thor خدای آذرخش در اساطیر اسکاندیناوی، پسر اودین و یورد و یکی از قدرتمندترین خدایان است. او با سیف، یکی از الهگان باروری ازدواج کرده است، ولی با ماده غولی به نام یارسانکسا (به معنی قمه آهنی) نیز رابطه دارد و حاصل این رابطه دو پسر به نامهای ماگنی و مودی و دختری به نام ثراد است. تیالفی، قاصد خدایان، همدم و خدمتگزار ثور است.

ثور را معمولاً بصورت مردی قوی پیکر با ریش قرمز و چشمانی درخشان تصویر کرده‌اند. با وجود ظاهر نه چندان دوستانه، پرستش ثور به عنوان نگهبان و حامی خدایان و انسان‌ها در برابر نیروهای شر بسیار رایج بوده است. محبوبیت و رواج پرستش ثور حتی از پدرش یعنی اودین نیز بیشتر بود زیرا او بر خلاف اودین خواستار از جان گذشتگی انسان‌ها نبود. در معبد مخصوص ثور به نام معبد اوپسالا (که در سال ۱۰۸۰ میلادی ویران شده و به جای آن یک کلیسا ساخته شد!) ثور و اودین که در سمت راست او ایستاده بود به تصویر کشیده شده بودند.

وایکینگ‌ها اعتقاد داشتند که در زمان توفان‌های صاعقه، این ثور است که در آسمانها سوار بر ارابه‌اش که توسط دو بز به نامهای تانگریسنی و تانگنوست کشیده می‌شود حرکت می‌کند و هر بار که پتک معروفش، میولنیر را پرتاب می‌کند صاعقه به وجود می‌آید. ثور برای استفاده از این پتک، دستکشی به نام مگینگیارد به دست می‌کند که قدرت بسیار زیاد او را دو برابر می‌کند.

ثور در قسمتی از آسگارد به نام ثرادهایم (یعنی محل اقتدار) تالاری به نام بیلسکیرنیر دارد. بزرگ‌ترین دشمن ثور، یکی از فرزندان لوکی، مار جهانی یورمونگاند است. در روز راگناروک، ثور سرانجام یورمونگاند را می‌کشد اما خود بر اثر زهر این مار جان می‌سپارد و پسرانش پتک او را پس از مرگش به ارث خواهند برد.

در اسطوره‌های تیوتونیک، خدایی به نام دونار معادل ثور دانسته شده، حال آنکه رومی‌ها او را معادل ژوپیتر، خدای خدایان خود می‌دانستند. روز پنجشنبه روز ثور است.

پیوند به بیرون

نگارخانه

منابع

  • «مدخل ثور». مشارکت‌کنندگانِ دانش‌نامه‌ٔ هنر و ادبیات گمانه‌زن. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۳ دسامبر ۲۰۰۶.


الگو:Link FA الگو:Link FA الگو:Link FA الگو:Link GA الگو:Link GA