همنوایی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
JYBot (بحث | مشارکت‌ها)
جز r2.7.1) (ربات: اصلاح ru:Конформность
جز ربات: مرتب‌سازی رده‌ها؛ زیباسازی
خط ۱: خط ۱:
'''همنوایی''' یا '''همشکلی''' یک [[رفتار اجتماعی]] است که وقتی بین اهداف و امکانات یا نیازهای تولیدشده در فرهنگ و جامعه و ارضای آن نیازها، هماهنگی و تعادل وجود داشته باشد؛ به وجود می‌آید. به کسانی که رفتار همنوایانه دارند، همنوا گفته می‌شود؛ همنوایان افرادی هستند که ارزش‌های عموماً پذیرفته شده و وسایل رسمی تلاش برای تحقق آن‌ها را می‌پذیرند و به موفقیت رسیدن یا نرسیدن آن‌ها تأثیری در [[پذیرش اجتماعی]] ایشان ندارد. هم‌نوایی در بیشتر موارد با پذیرش تمام [[هنجار]]ها همراه است؛ می‌تواند از طرف یک فرد یا یک [[گروه اجتماعی]] باشد.ترس از مجازات، احساس محرومیت و یا درونی شدن [[ارزش]]ها از عواملی است که باعث افزایش میزان همنوایی در افراد یا گروه‌ها می‌شود.
'''همنوایی''' یا '''همشکلی''' یک [[رفتار اجتماعی]] است که وقتی بین اهداف و امکانات یا نیازهای تولیدشده در فرهنگ و جامعه و ارضای آن نیازها، هماهنگی و تعادل وجود داشته باشد؛ به وجود می‌آید. به کسانی که رفتار همنوایانه دارند، همنوا گفته می‌شود؛ همنوایان افرادی هستند که ارزش‌های عموماً پذیرفته شده و وسایل رسمی تلاش برای تحقق آن‌ها را می‌پذیرند و به موفقیت رسیدن یا نرسیدن آن‌ها تأثیری در [[پذیرش اجتماعی]] ایشان ندارد. هم‌نوایی در بیشتر موارد با پذیرش تمام [[هنجار|هنجارها]] همراه است؛ می‌تواند از طرف یک فرد یا یک [[گروه اجتماعی]] باشد.ترس از مجازات، احساس محرومیت و یا درونی شدن [[ارزش|ارزشها]] از عواملی است که باعث افزایش میزان همنوایی در افراد یا گروه‌ها می‌شود.




== منبع ==
== منبع ==
Wikipedia contributors, «Conformity,» Wikipedia, The Free Encyclopedia, http://en.wikipedia.org/wiki/Conformity
Wikipedia contributors، «Conformity،» Wikipedia، The Free Encyclopedia، http://en.wikipedia.org/wiki/Conformity


[[رده:روان‌شناسی جمعی]]
[[رده:جامعه‌شناسی]]
[[رده:جامعه‌شناسی]]
[[رده:جرم]]
[[رده:جرم]]
[[رده:روان‌شناسی جمعی]]


[[ar:الامتثال (علم نفس)]]
[[ar:الامتثال (علم نفس)]]

نسخهٔ ‏۲۹ مهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۲۰:۳۹

همنوایی یا همشکلی یک رفتار اجتماعی است که وقتی بین اهداف و امکانات یا نیازهای تولیدشده در فرهنگ و جامعه و ارضای آن نیازها، هماهنگی و تعادل وجود داشته باشد؛ به وجود می‌آید. به کسانی که رفتار همنوایانه دارند، همنوا گفته می‌شود؛ همنوایان افرادی هستند که ارزش‌های عموماً پذیرفته شده و وسایل رسمی تلاش برای تحقق آن‌ها را می‌پذیرند و به موفقیت رسیدن یا نرسیدن آن‌ها تأثیری در پذیرش اجتماعی ایشان ندارد. هم‌نوایی در بیشتر موارد با پذیرش تمام هنجارها همراه است؛ می‌تواند از طرف یک فرد یا یک گروه اجتماعی باشد.ترس از مجازات، احساس محرومیت و یا درونی شدن ارزشها از عواملی است که باعث افزایش میزان همنوایی در افراد یا گروه‌ها می‌شود.


منبع

Wikipedia contributors، «Conformity،» Wikipedia، The Free Encyclopedia، http://en.wikipedia.org/wiki/Conformity