افزونه نرم‌افزاری: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Rezabot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات: افزودن رده از مقاله همسنگ در ویکی‌انگلیسی
جز ربات: مرتب‌سازی رده‌ها؛ زیباسازی
خط ۸: خط ۸:


== افزونه و افزایه ==
== افزونه و افزایه ==
افزونه‌ها کمی با [[افزایه|افزایه‌ها]] {{انگلیسی|Plug-in}} متفاوتند. بر خلاف افزایه‌ها که معمولاً از [[واسط کاربری]] برنامه کاربردی استفاده می‌کنند و چارچوبی معین برای عملکردهایشان دارند، اما افزونه‌ها معمولاً محدودیت کمتری داشته و بعضاً واسط کاربری مربوط به خود را دارند.
افزونه‌ها کمی با [[افزایه]]‌ها {{انگلیسی|Plug-in}} متفاوتند. بر خلاف افزایه‌ها که معمولاً از [[واسط کاربری]] برنامه کاربردی استفاده می‌کنند و چارچوبی معین برای عملکردهایشان دارند، اما افزونه‌ها معمولاً محدودیت کمتری داشته و بعضاً واسط کاربری مربوط به خود را دارند.


==منابع==
==منابع==
{{پانویس}}
{{پانویس}}
*[http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Software_extension&oldid=369294725 extension]، ویکی‌پدیای انگلیسی، برداشت شده در ۱ تیر ۱۳۸۹.
* [http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Software_extension&oldid=369294725 extension]، ویکی‌پدیای انگلیسی، برداشت شده در ۱ تیر ۱۳۸۹.



[[رده:برافزاها]]
[[رده:نرم‌افزار]]
[[رده:نرم‌افزار]]
[[رده:برافزاها]]


[[de:Extension (Informatik)]]
[[de:Extension (Informatik)]]

نسخهٔ ‏۲۴ مهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۰۴:۴۲

برای منابع یا امتیازات یا امکاناتی که افزون‌بر حاصل کار عوامل تولید، در جریان اقتصادی به‌دست می‌آید، به افزونه (اقتصاد) مراجعه کنید.[۱]
نماگرفتی از فهرست برخی افزونه‌های مرورگر موزیلا فایرفاکس

افزونه (به انگلیسی: Extension)، برنامه‌ای در یک پرونده است که برای افزایش قابلیت‌ها یا داده‌های موجود در یک برنامهٔ پایه‌ای‌تر استفاده می‌شود. در واقع نوعی فهرست دستورات است که به صورت مستقیم در برنامه شامل می‌شود. هنگام نصب آن احتمالاً خواسته می‌شود که یک یا چند مرحله برای تکمیل نصب پیموده شود که گاه نیز به صورت خودکار این مراحل انجام می‌شود.

گاه این عبارت اغلب به غلط با افزایه اشتباه گرفته می‌شود. افزونه و افزایه هر دو نوعی از برافزا هستند.

افزونه و افزایه

افزونه‌ها کمی با افزایه‌ها (به انگلیسی: Plug-in) متفاوتند. بر خلاف افزایه‌ها که معمولاً از واسط کاربری برنامه کاربردی استفاده می‌کنند و چارچوبی معین برای عملکردهایشان دارند، اما افزونه‌ها معمولاً محدودیت کمتری داشته و بعضاً واسط کاربری مربوط به خود را دارند.

منابع

  1. مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای «rent».
  • extension، ویکی‌پدیای انگلیسی، برداشت شده در ۱ تیر ۱۳۸۹.