توطئه قتل محمد مصدق: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Elessar (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات:تبدیل ناقص به خرد
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۵: خط ۵:


== عوامل توطئه ==
== عوامل توطئه ==
عوامل این توطئه هنوز به‌طور کامل شناخته نشده‌اند ولی خود شاه، [[آیت‌الله کاشانی]]، [[سیدمحمد بهبهانی|آیت‌الله بهبهانی]]، عده‌ای از افسران بازنشسته (از جمله [[امیر رحیمی]] که با جیپ به منزل مصدق حمله کرد)، [[شعبان جعفری]] (معروف به "بی‌مخ") و عوامل سازمان‌های جاسوسی بریتانیا و احتمالاً امریکا از شرکت کنندگان در آن بودند.
عوامل این توطئه هنوز به‌طور کامل شناخته نشده‌اند ولی خود شاه، [[آیت‌الله کاشانی]]، [[سیدمحمد بهبهانی|آیت‌الله بهبهانی]]، عده‌ای از افسران بازنشسته (از جمله [[امیر رحیمی]] که با جیپ به منزل مصدق حمله کرد)، [[شعبان جعفری]] (معروف به "شعبان بی‌مخ") و عوامل سازمان‌های جاسوسی بریتانیا و احتمالاً امریکا از شرکت کنندگان در آن بودند.

== منابع ==
== منابع ==

* مصدق، محمد، ''خاطرات و تألمات''
* مصدق، محمد، ''خاطرات و تألمات''


*سرشار، هما، ''شعبان جعفری''
*سرشار، هما، ''شعبان جعفری''



{{خرد}}
== جستارهای وابسته ==


*[[کودتای ۲۸ مرداد]]
*[[رویداد سی تير]]


==پیوند به بیرون==
*[http://iichs.org/index.asp?img_cat=5&img_type=0 قيام سی تير ۱۳۳۱]

*[http://www.iran-emrooz.net/index.php?/politic/more/13591/ حماسه قیام ملی سی تیر]

*[http://www.ravandno.net/articles_detail.php?aid=226 متن کامل اسناد « سيا » در مورد کودتای 28 مرداد]
*[http://www.akhgar.org/Library/Books/28Mordad/Abrahamian.html ملی شدن نفت در ايران و کودتای ۲۸ مرداد - پروفسور یرواند آبراهمیان]
*[http://www.iran-chabar.de/article.jsp?essayId=8787 کارنامه ی مصدق در تاریخ]
*[http://www.iran-emrooz.net/index.php?/politic/more/13456/ درباره كودتای ٢٨ مرداد]
*[http://www.shahbazi.org/pages/Reporter0.htm شبکه های اطلاعاتی بريتانيا و آمريکا در ايران (1320- 1332) و کودتای 28 مرداد 1332]


{{خرد}}[[رده:تاریخ ایران]]

نسخهٔ ‏۲۲ ژوئیهٔ ۲۰۰۷، ساعت ۰۰:۴۰

در ۹ اسفند ماه ۱۳۳۱ دربار با کمک عده‌ای از روحانیون، افسران اخراجی و اراذل و اوباش، علیه دکتر مصدق توطئه‌ کردند تا او را از بین ببرند.

طرح توطئه

نقشه این بود که شاه در آن روز به عنوان سفر به اروپا از پایتخت خارج شود و اعلام دارد که این خواسته دکتر مصدق است. سپس طرفداران شاه در برابر کاخ اجتماع کنند و مصدق که با تلفن شخص شاه برای خداحافظی به کاخ می‌آید به دست تظاهرکنندگان کشته شود. مصدق از نقشه اطلاع یافت و با خروج از در دیگر کاخ توانست جان بدر برد و توطئه شکست خورد.

عوامل توطئه

عوامل این توطئه هنوز به‌طور کامل شناخته نشده‌اند ولی خود شاه، آیت‌الله کاشانی، آیت‌الله بهبهانی، عده‌ای از افسران بازنشسته (از جمله امیر رحیمی که با جیپ به منزل مصدق حمله کرد)، شعبان جعفری (معروف به "شعبان بی‌مخ") و عوامل سازمان‌های جاسوسی بریتانیا و احتمالاً امریکا از شرکت کنندگان در آن بودند.


منابع

  • مصدق، محمد، خاطرات و تألمات
  • سرشار، هما، شعبان جعفری


جستارهای وابسته


پیوند به بیرون