هومن خلعتبری: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
Ayda (بحث | مشارکت‌ها)
جز ویرایش 31.58.122.168 (بحث) به آخرین تغییری که 79.127.110.54 انجام داده بود واگردانده شد
خط ۱: خط ۱:
{{تمیزکاری}}
{{تمیزکاری}}
هومن خلعتبری، [[پیانیست]] ایرانی و [[رهبر ارکستر]] [[اپرا]] و همسر گوگوش است.
هومن خلعتبری، [[پیانیست]] ایرانی و [[رهبر ارکستر]] [[اپرا]] است.


== زندگینامه ==
== زندگینامه ==

نسخهٔ ‏۱۱ آوریل ۲۰۱۲، ساعت ۱۵:۳۹

هومن خلعتبری، پیانیست ایرانی و رهبر ارکستر اپرا است.

زندگینامه

هومن خلعتبری آموزش پیانو را از ۶ سالگی نزد نیره اسکویی(رضائی) آغاز نموده و بعدها از محضر لیلی سرکیسیان و ملیک اصلانیان در پیانو، هارمونی و کنترپوان نزد فریدون ناصری، آهنگسازی نزد احمد پژمان و اصول رهبری ارکستر از توماس کریستین داوید و حشمت سنجری بهره برد .

وی موسیقی ایرانی را زیر نظر مهربانو توفیق(سه تار) و موسیقی جهانی را زیر نظر شریف لطفی، هوشنگ کامکار و کامبیز روشن روان آموخت و در سال ۱۳۷۵ از دانشکده موسیقی دانشگاه هنر فارغ التحصیل شد.

او طی سالهای ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۵ پیانیست ارکستر سمفونیک تهران، آسیستان گرگین موسسیان درگروه کر ارکستر سمفونیک تهران، پیانیست ارکستر و گروه کر فرهنگسرای بهمن زیر نظر مهدی شمس نیکنام وآسیستان توماس کریستین داوید درارکستر فیلارمونیک جوانان انستیتوی فرهنگی اتریش در تهران بود. ضبط و اجرای پیانو در موزیک فیلم‌های مختلف و ۲ سی دی «بارون بارونه » با ویلن حسین یوسف زمانی و «ای وطن» یا تار کیوان ساکت و آواز فاضل جمشیدی از یادگارهای آن دوره می‌باشد.

، رهبری ارکستر را تحت نظر، A.Tamayou ، R.Armanian،Martin Sighard و رهبری اپرا را نزد Wolfgan Bozic ، G.Fruhman تحصیل کرده و دو رشتهٔ رهبری کر و رهبری ارکستر را به پایان رسانیده‌است. وی همچنین در ان برهه از راهنمائی‌های نصیر حیدریان استفاده فراوان برده‌است.

هومن خلعتبری در مسترکلاسهای رهبری که توسط استادانی چون زوبین مهتا، ایوان فیشر برگزار شده نیز شرکت کرده‌است.



او در کنار رهبری ارکسترهایی مانند ارکستر فبلارمونیک ماریبور، ارکستر دو له سیته ی پاریس، ارکستر فیلارمونیک برنو، ارکستر فیلارمونیک زومبتای و همچنین رهبری اپرا در سالنها و کشورهای مختلف اروپایی، به عنوان تکنواز پیانو نیز در اروپا، ایالات متحده، کانادا، آسیا شرکت جسته‌است که از تازه ترین اجراهای او می‌توان به رهبر ارکستر ماریش فیلارمونیک(چک) اشاره کرد.


وی از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۱ آسیستان ارکستر و رهبر کر فستیوال اپرائی junger Künstler Graz در شهر گرتس در جنوب اتریش بوده و از سال ۱۳۸۳یکی از بنیانگذاران، مدیر هنری و رهبر فستیوال بین الملی موسیقی کلاسیک قصر کیرشتتن « Internationaler Klassikfestival Schloss Kirchstetten »در شمال اتریش می‌باشد .


گستره رپرتوار وی در رهبری ارکستر و رهبری کر، حاصل روحیه ی انتخابگر اوست و شامل طیف وسیعی از سبکهای مختلف موسیقی مانند کلاسیک ( اپرا و سمفونی)، موسیقی مدرن و آتونال می‌باشد .در حیطه موسیقی ایرانی، رهبری موسیقی ارکسترال و گروه نوازی ایرانی به این شیوه ی نوین و معرفی آن، در اجرای جدیدترین اثر حمید متبسم، یعنی پروژه ی موسیقایی سیمرغ با تکخوانی همایون شجریان، برای اولین بار در جهان، یکی از نکات درخشان این گستره ی وسیع می‌باشد اجرای آکادمی موسیفی گوگوش به همراه بابک سعیدی و خانم گوگوش از فعالیت‌های او در زمینه موسیقی است. وی به عنوان استاد آواز در این آکادمی ایفای نقش می‌کند.

فعالیت‌های اجرایی

اپراهای زیر به رهبری وی در این فستیوال به روی صحنه آمده عبارتند از:

۲۰۰۱- Le Nozze di Figaro - Mozart

۲۰۰۲ – Die Zauberflöte - Mozart

۲۰۰۳ - Don Giovanni - Mozart

۲۰۰۴ - Il Barbiere di Siviglia - Rossini

۲۰۰۵ - Tosca - Puccini

۲۰۰۶ - Così fan tutte - Mozart

۲۰۰۷ - Die Enfuhrung aus dem Sereil - Mozart

۲۰۰۸ – La Cenerentola - Rossini

۲۰۰۹ - La Traviata - Verdi

۲۰۱۰- Der Schauspieldirektor - Mozart and Prima la Musica - Salieri

۲۰۱۱- Die Fledermaus - johann Strauss

اجرای امسال فستیوال، اپرت خفاش اثر یوهان اشتراوس به رهبری وی خواهد بود.

هومن خلعتبری از سال ۱۳۷۸ تا کنون به عنوان رهبر ارکستر و مشاور هنری در اپرای شهر گرتس و مدرسهٔ اواز این اپرا Singschule همکاری داشته و در فصل هنری امسال نیز اپراهایی چون:

“Die Frauen Ohne Schatten/ R.Struass ، La Traviata / Verdi ، Faust / Ch.Gounod ، Capuletti and Lady Machbeth / Schostakowitsch

به رهبری و مدیریت وی به روی صحنه رفته‌است.ََ

منبع

پیوند به بیرون