انتس‌ها: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
صفحه‌ای جدید حاوی «'''مردم انتس''' گروهی از مردمان بومی کشور روسیه هستند که از نظر نژاد و [[ز...» ایجاد کرد
برچسب: منبع‌دهی نادرست (AF)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
'''مردم انتس''' گروهی از [[مردمان بومی]] کشور [[روسیه]] هستند که از نظر [[نژاد]] و [[زبان]] با [[روس‌ها]] قرابتی ندارند. این مردم که در [[سیبری]] غربی و سواحل [[رود ینی‌سئی]] و نزدیک به [[مدار قطب شمال]] بسر می‌برند کمتر از هزار تن جمعیت داشته و به [[زبان انتسی]] تکلم می‌کنند. گروهی از این مردم در مناطق [[جنگل]]ی و گروهی دیگر در [[توندرا]]ها زندگی می‌کنند که همین امر در تفاوت سبک زندگی و حتی [[گویش]] آنها تاثیر گذار بوده‌است. همچنین حدود ۲۷۱ نفر انتس در [[اوکراین]] بسر برده که اغلب زبان انتسی را نیز همچنان می‌دانند. در سال 1990 یک جهانگرد انگلیسی بنام ''کالین توربن'' ضمن سیاحت در آن منطقه بیشتر انتس‌ها را دارای معضل [[الکلیسم]] معرفی نمود. نیمی از انتس‌ها شاغل هستند و حرفه اصلی ایشان [[دامپروری]] است. دام اصلی انتسی‌ها [[گوزن شمالی]] می‌باشد. همچنین شمار دیگری از این مردم حرفه [[ماهیگیری]] در آب‌های رود ینی‌سئی را دارند.
'''مردم انتس''' گروهی از [[مردمان سموئیدی]] کشور [[روسیه]] هستند که از نظر [[نژاد]] و [[زبان]] با [[روس‌ها]] قرابتی ندارند. این مردم که در [[سیبری]] غربی و سواحل [[رود ینی‌سئی]] و نزدیک به [[مدار قطب شمال]] بسر می‌برند کمتر از هزار تن جمعیت داشته و به [[زبان انتسی]] تکلم می‌کنند. گروهی از این مردم در مناطق [[جنگل]]ی و گروهی دیگر در [[توندرا]]ها زندگی می‌کنند که همین امر در تفاوت سبک زندگی و حتی [[گویش]] آنها تاثیر گذار بوده‌است. همچنین حدود ۲۷۱ نفر انتس در [[اوکراین]] بسر برده که اغلب زبان انتسی را نیز همچنان می‌دانند. در سال 1990 یک جهانگرد انگلیسی بنام ''کالین توربن'' ضمن سیاحت در آن منطقه بیشتر انتس‌ها را دارای معضل [[الکلیسم]] معرفی نمود. نیمی از انتس‌ها شاغل هستند و حرفه اصلی ایشان [[دامپروری]] است. دام اصلی انتسی‌ها [[گوزن شمالی]] می‌باشد. همچنین شمار دیگری از این مردم حرفه [[ماهیگیری]] در آب‌های رود ینی‌سئی را دارند.


==منبع==
==منبع==

نسخهٔ ‏۳ آوریل ۲۰۱۲، ساعت ۲۲:۳۶

مردم انتس گروهی از مردمان سموئیدی کشور روسیه هستند که از نظر نژاد و زبان با روس‌ها قرابتی ندارند. این مردم که در سیبری غربی و سواحل رود ینی‌سئی و نزدیک به مدار قطب شمال بسر می‌برند کمتر از هزار تن جمعیت داشته و به زبان انتسی تکلم می‌کنند. گروهی از این مردم در مناطق جنگلی و گروهی دیگر در توندراها زندگی می‌کنند که همین امر در تفاوت سبک زندگی و حتی گویش آنها تاثیر گذار بوده‌است. همچنین حدود ۲۷۱ نفر انتس در اوکراین بسر برده که اغلب زبان انتسی را نیز همچنان می‌دانند. در سال 1990 یک جهانگرد انگلیسی بنام کالین توربن ضمن سیاحت در آن منطقه بیشتر انتس‌ها را دارای معضل الکلیسم معرفی نمود. نیمی از انتس‌ها شاغل هستند و حرفه اصلی ایشان دامپروری است. دام اصلی انتسی‌ها گوزن شمالی می‌باشد. همچنین شمار دیگری از این مردم حرفه ماهیگیری در آب‌های رود ینی‌سئی را دارند.

منبع