درگاه:تاریخ: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Persia (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
Reza1615 (بحث | مشارکت‌ها)
برگزیده شد
خط ۱: خط ۱:
{{درگاه برگزیده}}
{{browsebar}}
{{browsebar}}
{| width="100%" cellpadding="5" cellspacing="10" style="background:#F5DEBC; border-style:solid; border-width:1px; border-color:#B05F3C;"
{| width="100%" cellpadding="5" cellspacing="10" style="background:#F5DEBC; border-style:solid; border-width:1px; border-color:#B05F3C;"

نسخهٔ ‏۱۶ دسامبر ۲۰۱۱، ساعت ۰۷:۵۶

درگاه تاریخ


تاریخ پژوهش در رخدادها و کارهای آدمی در گذشته‌است. هرچند غالباً این رشتهٔ مطالعاتی را در زیرگروهی از علوم انسانی یا علوم اجتماعی قرار داده‌اند، با این حال می‌توان آن را به عنوان پلی بین این دو شاخه تلقی کرد؛ زیرا روش‌های مطالعاتی مختلف آن از هر دو شاخه وام گرفته شده‌اند. تاریخ نگاران غالبا به اهمیت نوشته‌های تاریخی اشاره می‌کنند. این تأکید باعث ایجاد اصطلاح پیش از تاریخ شده که به دورانی که هنوز خط ساخته نشده بود اشاره می‌کند. تقسیم تاریخ به شکل پیش از تاریخ و پس از تاریخ بستگی زیادی به موضوع مورد مطالعه دارد زیرا خط در هر جای دنیا در زمان خاصی پدید آمده‌است. تاریخ به عنوان یک رشتهٔ مطالعاتی دارای شاخه‌ها و گرایش‌های جانبی زیادی است که از آن میان می‌توان به تاریخ‌شماری، تاریخ‌نگاری، تبارشناسی، تاریخ اقتصاد و خط‌شناسی قدیمی اشاره کرد.
ادامه...

نوشتار برگزیده

جنگ اسرائیل و لبنان که در اسرائیل به جنگ دوم لبنان و در لبنان به جنگ ژوئیه معروف است، جنگی است که به مدت ۳۳ یا ۳۴ روز بین ارتش اسرائیل و حزب‌الله لبنان به وقوع پیوست و دامنه آن شمال اسرائیل و سراسر لبنان را دربرگرفت.

این جنگ با قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل در تاریخ ۱۴ اوت ۲۰۰۶ پایان یافت. مرزی در این جنگ جابه‌جا نشد و درباره پیروز جنگ هم اختلاف نظرهایی بوجود آمد به طوری که هر کدام خود را پیروز می‌خوانند و دیگری را شکست خورده معرفی می‌کنند، حتی در مورد طول جنگ و آغازگر آن نیز هیچ‌کدام از طرفین نظر یکسانی نداشتند. این جنگ به نام‌های جنگ ۳۳ روزه، جنگ ۳۴ روزه و جنگ تموز نیز معروف است.
بیشتر...

زندگی‌نامه برگزیده

محمد بن عبداللّه (زادهٔ ۵۷۰ در مکه – درگذشتهٔ ۶۳۲ میلادی در مدینه) بنیان‌گذار و پیامبر اسلام و به باور مسلمانان، آخرین پیامبر در سلسلهٔ پیامبران الهی و تحویل‌دهندهٔ کتاب آسمانی قرآن و بازگردانندهٔ آیین اصلی و تحریف نشدهٔ یکتاپرستی است. او همچنین به عنوان یک سیاست‌مدار، بازرگان، سخنران، قانون‌گذار، اصلاح‌گر، فرمانده جنگی، و برای مسلمانان و پیروان برخی مذاهب دیگر مأمور تعلیم فرمان‌های الهی به شمار می‌رود.او در سال ۵۷۰ میلادی، در مکه در شبه جزیره عربستان زاده شد. در دوران جوانی به بازرگانی مشغول بود، و نخستین بار در ۲۵ سالگی ازدواج کرد. او در مدینه توانست قبیله‌های در حال جنگ را متحد کند و پس از هشت سال جنگ با مکه، به همراه پیروانش که تا آن زمان بیش از ده هزار نفر بودند، مکه را بدون خونریزی فتح کند. محمد ده سال پس از هجرت، و چند ماه پس از بازگشت از حجةالوداع، بیمار شد و درگذشت.
بیشتر...

نوشتارهای برگزیده

نوشتارهای برگزیده:
آرامگاه کورش بزرگپرچم ایرانپاکسازی قومینسل‌کشی یونانیانجنگ اسرائیل و لبنانجنگ غزه ۲۰۰۹–۲۰۰۸غزوه بدراسپهبد خورشیدمحمدخیامکوروش بزرگداعی کبیردیاکوفرورتیشتمدن مایاتاریخ ژاپن
نوشتارهای خوب:
محمد زکریای رازییوهان سباستیان باخ
تاریخ شیمیمحمد فضولیصفویانشاه صفیواقعه آملرضاشاهمحمدرضا شاهاحتمال تقلب در انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۳۸۸)اردشیر بابکانمرعشیانخان احمد خانمارکو پولو

یادبودهای برگزیده

عید پاک (مسیحیت شرقی، ۲۰۲۰)، در ایران: روز سعدی

رویدادها
  • ۱۱۷۱ - فرمانروایی فاطمیان بر مصر پایان یافت و ایوبیان زمام امور را به دست گرفتند.
  • ۱۶۳۲ - شاه‌جهان (در تصویر)، امپراتور گورکانی، فرمان ویران‌سازی نیایشگاه‌های هندوها را داد.
  • ۱۹۷۱ - شوروی نخستین ایستگاه فضایی به نام سالیوت-۱ را در مدار زمین قرار داد.
زادروزها
درگذشت‌ها

نگارهٔ برگزیده

جوخه آتش در ایران

آیا می‌دانید

آیا می‌دانستید...
آیا می‌دانستید...

آن‌چه می‌توانید انجام دهید

ویکی‌پروژه‌ها

گفتار برگزیده

«من براین باورم که اگر عصری بیش از حد از تاریخ انباشته شود، این خود از پنج جهت برای زندگی زیان‌بار و خطرناک است. بدین معنی که افراط در توجه به تاریخ، میان دنیای درون و برون تقابل و تضادی ایجاد می‌کند که نتیجه‌اش تضعیف شخصیت است.»

فریدریش نیچه

رده‌ها

رده:تاریخرده:سال‌هارده:تاریخ بر پایه مکانرده:تاریخ بر پایه موضوعرده:تاریخ بر پایه گروه نژادیرده:تاریخ‌نگاریرده:باستان‌شناسیرده:کتاب‌های تاریخیرده:اسناد تاریخینقشه‌هانگاره‌هامجله‌هاموزه‌هاسازمان‌هاداستان‌هارده:مقاله‌های خرد تاریخرده:گاه‌شمارهارده:گاه‌نگاریرده:افراد

در دیگر پروژه‌های ویکی‌مدیا

حافظهٔ نهان سرور را پاکسازی کنید

الگو:Link FA الگو:Link FA