بهره: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
خط ۴: خط ۴:




== '''مضامین:''' ==
== 'مضامین: ==
۱- [[نرخ بهره های تاریخی]]
#[[نرخ بهره های تاریخی]]
۲- [[دلایل تغییر نرخ بهره]]
#[[دلایل تغییر نرخ بهره]]
۳- [[نرخ بهره های واقعی در مقابل بهره های صوری]]
#[[نرخ بهره های واقعی در مقابل بهره های صوری]]
۴- [[نرخ بهره بازار]]
#[[نرخ بهره بازار]]
۱-۴ [[پیش بینی های تورمی]]
##[[پیش بینی های تورمی]]
۲-۴ [[ریسک]]
##[[ریسک]]
۳-۴ [[ترجیح نقدینگی]]
##[[ترجیح نقدینگی]]
۴-۴ [[مدل نرخ بهره یک بازار]]
##[[مدل نرخ بهره یک بازار]]
۵-۴ [[ثبت نرخ بهره]]
##[[ثبت نرخ بهره]]
۵- [[نرخ بهره در اقتصاد کلان]]
#[[نرخ بهره در اقتصاد کلان]]
۱-۵ [[کشش جایگزینی]]
##[[کشش جایگزینی]]
۲-۵ [[محصول و بیکاری]]
##[[محصول و بیکاری]]
۳-۵ [[تأثیر بازار باز در ایالات متحده]]
##[[تأثیر بازار باز در ایالات متحده]]
۴-۵ [[پول و تورم]]
##[[پول و تورم]]
۶- [[یادداشت های ریاضی گونه]]
#[[یادداشت های ریاضی گونه]]
۷- [[نرخ بهره¬ی منفی]]
#[[نرخ بهره ی منفی]]
۸- [[همچنین نگاه کنید به]]
#[[همچنین نگاه کنید به]]
۹- [[یادداشت ها]]
#[[یادداشت ها]]
۱۰- [[ارتباطات خارجی]]
#[[ارتباطات خارجی]]



== '''نرخ بهره¬های تاریخی''' ==
== '''نرخ بهره¬های تاریخی''' ==

نسخهٔ ‏۶ اکتبر ۲۰۱۱، ساعت ۱۷:۰۸

نرخ بهره، بهره ای است که توسط وام گیرنده برای استفاده از پولی که از وام دهنده گرفته است، پرداخت می شود. برای مثال، یک شرکت کوچک سرمایه ای از یک بانک برای خرید دارایی های جدید برای کسب و کار خود قرض می گیرد و در عوض وام دهنده بهره ای، بیشتر از نرخ بهره ی از پیش تعیین شده برای به تعویق افتادن استفاده از سرمایه دریافت می¬کند. نرخ بهره به طور طبیعی به عنوان درصد بهره در مدت یک سال تعین می¬شود. اهداف نرخ بهره نیز به عنوان یک ابزار حیاتی در سیاست پولی به شمار می¬آید و هنگامی که با عواملی مانند سرمایه گذاری، تورم، بیکاری سروکار دارد، مورد توجه قرار می¬گیرد.


'مضامین:

  1. نرخ بهره های تاریخی
  2. دلایل تغییر نرخ بهره
  3. نرخ بهره های واقعی در مقابل بهره های صوری
  4. نرخ بهره بازار
    1. پیش بینی های تورمی
    2. ریسک
    3. ترجیح نقدینگی
    4. مدل نرخ بهره یک بازار
    5. ثبت نرخ بهره
  5. نرخ بهره در اقتصاد کلان
    1. کشش جایگزینی
    2. محصول و بیکاری
    3. تأثیر بازار باز در ایالات متحده
    4. پول و تورم
  6. یادداشت های ریاضی گونه
  7. نرخ بهره ی منفی
  8. همچنین نگاه کنید به
  9. یادداشت ها
  10. ارتباطات خارجی

نرخ بهره¬های تاریخی

آلمان، کاهش نرخ بهره از ۱۴ درصد در سال ۱۹۶۹ به تقریباً ۲ درصد در سال ۲۰۰۳ را تجربه کرد. در ۲ قرن گذشته نرخ بهره یا به وسیله¬ی دولت‌های محلی یا بانک‌های مرکزی تعیین شده است. برای مثال، فدرال رزرو، نرخ وجوه فدرال در ایالات متحده تقریباً بین ۲۵٪ تا ۱۹ درصد از سال ۱۹۵۴ تا ۲۰۰۸ تغییر کرد،‌در حالی که نرخ پایه بانک مرکزی انگلستان بین ۵٪ تا ۱۵ درصد از سال ۱۹۸۹ تا سال ۲۰۰۹ تغییر یافت و آلمان بهره‌ای نزدیک به ۹۰ درصد در دهه‌ی ۱۹۲۰ تا تقریباً ۲ درصد در دهه‌ی ۲۰۰۰ را تجربه کرد. در تلاش برای مقابله با تورم فزاینده در سال ۲۰۰۷، بانک مرکزی زیمباوه، نرخ بهره برداری وام گرفتن را به ۸۰۰ درصد افزایش داد. این بخش نیاز به تفصیل دارد. نرخ بهره در اعتبارات نخست در اواخر دهه‌ی ۱۹۷۰ و اوایل دهه‌ی ۱۹۸۰ بسیار بیشتر از آنچه ثبت شده بود، می باشد،‌بیشتر از حدأکثر قبلی آمریکا از سال ۱۸۰۰، از حدأکثر بریتانیا از سال ۱۷۰۰، یا از حدأکثر هلند از سال ۱۶۰۰ از زمانی که بازار سرمایه مدرن به وجود آمد،‌هرگز چنین نرخ بالایی در دراز مدت وجود تداشت مانند این دوره.


دلایل تغییر نرخ بهره

منافع کوتاه مدت سیاسی: کاهش نرخ بهره می‌تواند به ترقی اقتصادی کوتاه مدت کمک کند. در شرایط عادی اکثر اقتصاددانان فکر می‌کنند که کاهش نرخ بهره تنها به سود کوتاه مدت در فعالیت‌های اقتصادی منجر می‌شود که به سرعت با تورم جبران می‌شود. افزایش سریع می‌تواند در انتصابات تأثیر گذارد اغلب اقتصاددانان برای محدود کردن نفوذ سیاست در نرخ بهره مدافع بانک‌های مرکزی مستقل هستند.

مصرف معوق:

هنگامی که پول قرض داده می شود و وام دهنده در صرف پول برای کالاهای مصرفی تاخیر می کند از آنجایی که براساس تئوری ترجیح زمانی، مردم کالاهای فعلی را به کالاهای بعدی ترجیح می دهند در بازار آزاد نرخ بهره مثبت وجود خواهد داشت.

پیش بینی های تورمی :

بیشتر اقتصادی ها به طور کلی تورم را نشان می دهند، به معنی اینکه مقدار پول داده شده در آینده می تواند کالاهای کمتری خریداری کند تا هم اکنون وام گیرنده برای این موضوع نیاز به مجازات وام دهنده دارد.

'سرمایه گذاری های جایگزین :

وام دهنده حق انتخاب در استفاده از پوش در سرمایه گذاری های مختلف دارد. اگر او یکی را انتخاب کند، از سود حاصله همه سرمایه گذاری های مختلف برای منفعت مالی به رقابت می پردازند.

ریسک سرمایه گذاری :

همیشه خطر اینکه وام گیرنده ورشکسته، فراری، فوت شود، یا از طرف دیگر قصور در وام وجود دارد. این بدان معناست که وام دهنده عموماً حق بیمه ی خطر را می پردازد تا اطمینان یابد که در طول سرمایه گذاری ف در صورت شکست وام گیرنده ها پول او قابل بازگشت است.


ترجیح نقدینگی :

مردم ترجیح می دهند که منابع آنها به شکلی در دسترس باشد که بتواند سریعاً مبادله شود تا به شکلی که برای مبادله زمان و یا هزینه در بر داشته باشد.

مالیات :

از آنجایی که برخی از سودهای حاصل از بهره ممکن است مشمول مالیات باشد، وام دهنده ممکن است به نرخ بیشتر برای جبران این کسری، اصرار ورزد.


نرخ بهره ی واقعی در مقابل نرخ بهره ی صوری :

اطلاعات بیشتر : معادله ی فیشر نرخ بهره ی واقعی مقدار، از لحاظ پولی، بهره ی قابل پرداخت می باشد. برای مثال فرض کنید که یک خانواده سپرده ای ۱۰۰ دلاری را در بانکی برای یک سال قرار می دهد و بهره ای ۱۰ دلاری را دریافت می کند.در پایان سال میزان پول آنها ۱۱۰ دلار است. در این مورد نرخ بهره ی صوری ۱۰درصد در سال می باشد. نرخ بهره ی واقعی که قدرت خرید درآمد بهره را اندازه گیری می کند با تنظیم نرخ صوری که تورم را در نظر می گیرد، محاسبه می شود.(رجوع شود به واقعی در مقابل صوری در اقتصاد ) اگر تورم رد اقتصاد ۱۰ درصد در سال باشد سپس با ۱۱۰ دلار در پایان سال می توان همان مقدار را خریداری کرد که با ۱۰۰ دلار در سال پیش می توانستیم خرید کنیم. نرخ بهره ی واقعی در این مورد صفر است. بعد از بیان این واقعیت نرخ بهره ی واقعی "مشخص شده" که در واقع رخ داده است، توسط معادله فیشر ارائه شده، و : : که مساوی است با نرخ تورم واقعی در سال. تقریب خطی: به طور گسترده ای استفاده می شود. سود واقعی مورد انتظار در سرمایه گذاری که قبل از آن به وجود می آید، عبارت است از

: 

که در آن :

i_n مساوی است با نرخ بهره ی اسمی
 i_rمساوی است با نرخ بهره ی واقعی
 p_eمساوی است با تورم مورد نظر یا پیش بینی در یکسال.

نرخ بهره ی بازار :

بازاری  براساس سرمایه گذاری وجود دارد که نهایتاً شامل  بازار پول، بازار اوراق قرضه، بازار سهام  و بازار ارز  و همچنین خرده فروشی نهادهای مالی مانند  بانکها  می باشد. اینکه چگونه این بازارها عمل کنند سوالی پیچیده است.با این حال اقتصاد دانان، به طور کلی موافقند که نرخ بهره ای که به وسیله هر نوع سرمایه گذاری حاصل می شود در نظر گرفته می شود: 

هزینه بدون ریسک سرمایه پیش بینی های تورمی سطح ریسک در سرمایه گذاری هزینه های معادل این نرخ شامل مصرف معوق و عناصر سرمایه گذاری های جایگزین بهره می شود.

پیش بینی های تورمی

براساس تئوری پیش بینی های عقلایی، مردم پیش بینی ای از آنچه برای تورم در آینده به وجود می آید، شکل می دهند. سپس آنها مطمئن می شوند که نرخ بهره ی صورت را ارائه یا درخواست می کنند که این به دان معناست که آنها نرخ بهره واقعی مناسب در سرمایه گذاری شان را دارند. این موضوع با فرمول نشان داده شده است:

که درآن

i_n مساوی است با نرخ بهره ی اسمی ارائه شده
i_rمساوی است با نرخ بهره ی واقعی مورد نظر
p_e مساوی است با پیش بینی های تورمی


ریسک :

سطح ریسک در سرمایه گذاری در نظر گرفته می شود و اینگونه است که چرا سرمایه گذاری های بسیار فرار مانند سهام و اوراق قرضه مراجعت بیشتری نسبت به سرمایه گذاری های امن تر مانند اوراق قرضه ی دولتی دارند. بهره ی بیشتر در سرمایه گذاری مخاطره آینده حق بیمه ی خطر می باشد.حق بیمه ی خطر مورد نیاز بسشتگی به تنظیمات خطر وام دهنده دارد. اگر یک سرمایه گذاری ۵۰ درصد خطر ورشکسنگی داشته باشد، خطر-خنثی وام دهنده به بازگشت ۲برابر نیاز خواهد داشت. بنابراین برای سرمایه گذاری ۱۰۰دلار بازگشت نیاز به ۲۰۰دلار خواهد داشت. خطر- مخالف وام دهنده نیاز به بیشتر از ۲۰۰دلار بازگشت دارد و خطر-دوست داشتن وام دهنده نیاز ب کمتر از ۲۰۰ دلار دارد. شواهد نشان می دهد که اغلب وام دهندگان خطر- مخالف هستند. عموماً سرمایه گذاری بلند مدت حق بیمه ی خطر کامل را در بر دارد زیرا در دراز مدت وامها با خطر بیشتر قصور در طول عمر دوره شان روبه رو می شوند.


ترجیح نقدینگی :

اغلب سرمایه گذاران ترجیح می دهند که پول خود را به صورت نقدی داشته باشند تا رد سرمایه گذاری های کمتر قابل تعویض . پول نقدی اگر نیاز شود سریعاً برای خرج کردن در دسترس است، اما بعضی سرمایه گذاری های برای انتقال به شکل قابل خرج نیاز به زمان و تلاش دارند. این موضوع به عنوان ترجیح نقدینگی شناخته می شوند. برای مثال وام یکساله رد مقایسه با وام ۱۰ ساله بسیار نقدینه است. تعهد نامه خزانه داری ۱۰ ساله ایالات متحده، نقدینه است زیرا می تواند به راحتی در بازار فروخته شود. مدل نرخ بهره ی یک بازار : مدل نرخ بهره ی پایه برای سرمایه

با فرض اطلاعات کامل برای همه ی شرکت کنندگان در بازار یکسان است و این برابر با

که در آن :

 نرخ بهره ی صوری در سرمایه گذاری داده شده است.
  بازگشت بدون ریسک به سرمایه است.
  نرخ بهره ی صوری در اوراق قرضه ی بدون  ریسک کوتناه مدت است. (مانند اوراق خزانه امریکا)
  حق بیمه خطر که منعکس کننده ی طول عمر مدت سرمایه گذاری و همچنین قصور قرض دهنده می باشد.
  حق بیمه نقدینگی(منعکس کننده سختی مورد نظر در تبدیل دارایی به پول و همچنین کالا می باشد)

ثبت نرخ بهره :

آنچه معمولاً به عنوان نرخ بهره در رسانه ها بیان می شود به طور کلی نرخ سپرده ای است که توسط بانک مرکزی یا دیگر مقامات سالانه، ارائه شده است. بهره ی کامل سرمایه گذاری بستگی به زمانبندی ای که بهره در آن محاسبه می شود دارد زیرا پرداخت بهره ممکن است توافقی باشند. در امور مالی، نرخ بهره موثر اغلب از عملکرد نشانه می گیرد، اندازه گیری مرکب که تمامی پرداخت های بهره و سرمایه از سرمایه گذاری را مورد توجه قرار می دهد. در امور مالی خرده فروشی، مفاهیم نرخ درصد سالانه و نرخ سالانه موثر جهت کمک به مصرف کنندگان جهت مقایسه آسان محصولات مختلف با ساختار پرداخت مختلف، معرفی شده اند.


منابع:

http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%D8%A8%D9%87%D8%B1%D9%87_(%D9%BE%D9%88%D9%84)&action=submit