زبان سیلزیایی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Rezabot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات: افزودن رده از مقاله همسنگ در ویکی‌انگلیسی
Pashang1 (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
'''لهجه سیلزیایی''' یا سیلزیایی علیا (به سیلزیایی: Ślůnsko godka به [[زبان لهستانی|لهستانی]]: Język śląski) لهجه ساکنان [[سیلزی]]، از خانواده‌ٔ زبان‌های اسلاوی است. این لهجه توسط مردم [[سیلزی علیا]] در [[لهستان]] صحبت می‌شود، اما در [[جمهوری چک]] و [[آلمان]] نیز [[گویشور]]انی دارد. بر اساس آمار سال [[۲۰۰۲ (میلادی)|۲۰۰۲]] در حدود ۵۶٬۰۰۰ سیلزیایی به لهجه بومی خویش سخن می‌گویند، اما طبق آمار غیررسمی تعداد گویشوران در حدود ۱٬۲۵۰٬۰۰۰ نفر برآورد می‌شود. لهجه سیلزیایی یکی از گویشهای [[زبان لهستانی]] است.
'''لهجه سیلزیایی''' یا سیلزیایی علیا (به سیلزیایی: Ślůnsko godka به [[زبان لهستانی|لهستانی]]: Język śląski) گویش ساکنان [[سیلزی]]، از خانواده‌ٔ زبان‌های اسلاوی است. این گویش توسط مردم [[سیلزی علیا]] در [[لهستان]] صحبت می‌شود، اما در [[جمهوری چک]] و [[آلمان]] نیز [[گویشور]]انی دارد. بر اساس آمار سال [[۲۰۰۲ (میلادی)|۲۰۰۲]] نزدیک به ۵۶٬۰۰۰ سیلزیایی به گویش بومی خویش سخن می‌گویند، اما برپایه‌ی آمار غیررسمی شمار گویشوران نزدیک به ۱٬۲۵۰٬۰۰۰ نفر برآورد می‌شود. لهجه سیلزیایی یکی از گویشهای [[زبان لهستانی]] است.


== الفبا ==
== الفبا ==
الفبای سیلزیایی به طور خاص وجود ندارد. گویشوران سیلزیایی برای نوشتن زبان خود از نویسه‌های زبان لهستانی استفاده می‌کردند. در سال [[۲۰۰۶ (میلادی)|۲۰۰۶]]، الفبای جدید سیلزیایی مبنی بر همه نویسه‌های سیلزیایی ابداع شد. این الفبا به طور گسترده بر روی شبکه جهانی [[اینترنت]] و نیز ویکی‌پدیای سیلزیایی به کار می‌رود. الفبای سیلزیایی از این قرار است:
الفبای سیلزیایی به گونه‌ی ویژه وجود ندارد. گویشوران سیلزیایی برای نوشتن زبان خود از نویسه‌های زبان لهستانی بهره می بردند. در سال [[۲۰۰۶ (میلادی)|۲۰۰۶]]، الفبای جدید سیلزیایی مبنی بر همه نویسه‌های سیلزیایی ابداع شد. این الفبا به طور گسترده بر روی شبکه جهانی [[اینترنت]] و نیز ویکی‌پدیای سیلزیایی به کار می‌رود. الفبای سیلزیایی چنین است:
{{چپ‌چین}}
{{چپ‌چین}}
Aa Bb Cc Ćć Čč Dd Ee Ff Gg Hh Ii Jj Kk Ll Mm Nn Ńń Oo Pp Rr Řř Ss Śś Šš Tt Uu Ůů Ww Yy Zz Źź Žž
Aa Bb Cc Ćć Čč Dd Ee Ff Gg Hh Ii Jj Kk Ll Mm Nn Ńń Oo Pp Rr Řř Ss Śś Šš Tt Uu Ůů Ww Yy Zz Źź Žž

نسخهٔ ‏۱۸ اوت ۲۰۱۱، ساعت ۲۱:۴۶

لهجه سیلزیایی یا سیلزیایی علیا (به سیلزیایی: Ślůnsko godka به لهستانی: Język śląski) گویش ساکنان سیلزی، از خانواده‌ٔ زبان‌های اسلاوی است. این گویش توسط مردم سیلزی علیا در لهستان صحبت می‌شود، اما در جمهوری چک و آلمان نیز گویشورانی دارد. بر اساس آمار سال ۲۰۰۲ نزدیک به ۵۶٬۰۰۰ سیلزیایی به گویش بومی خویش سخن می‌گویند، اما برپایه‌ی آمار غیررسمی شمار گویشوران نزدیک به ۱٬۲۵۰٬۰۰۰ نفر برآورد می‌شود. لهجه سیلزیایی یکی از گویشهای زبان لهستانی است.

الفبا

الفبای سیلزیایی به گونه‌ی ویژه وجود ندارد. گویشوران سیلزیایی برای نوشتن زبان خود از نویسه‌های زبان لهستانی بهره می بردند. در سال ۲۰۰۶، الفبای جدید سیلزیایی مبنی بر همه نویسه‌های سیلزیایی ابداع شد. این الفبا به طور گسترده بر روی شبکه جهانی اینترنت و نیز ویکی‌پدیای سیلزیایی به کار می‌رود. الفبای سیلزیایی چنین است:

Aa Bb Cc Ćć Čč Dd Ee Ff Gg Hh Ii Jj Kk Ll Mm Nn Ńń Oo Pp Rr Řř Ss Śś Šš Tt Uu Ůů Ww Yy Zz Źź Žž

و چند دونویسه شامل:

Ch Dz Dź Dž

منبع

  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا، «Silesian language»، ویکی‌پدیای انگلیسی، دانشنامهٔ آزاد. (بازیابی در ۱۸ ژوئیهٔ ۲۰۰۸).

پیوند به بیرون