اروج بیگ بیات: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
جزبدون خلاصۀ ویرایش
جزبدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
'''اروج بیگ''' و چنان که بعدها خوانده شد '''دون خوئان ایران''' (۱۵۶۰–۱۶۰۵م) از اعضای هیئتی ایرانی بود که به فرمان [[شاه عباس یکم]] (۱۰۰۷ق، ۱۵۹۹م) برای تحکیم روابط به اروپا رفتند. او در اروپا به مذهب [[کاتولیک]] دین [[مسیحیت|ترسایی]] گروید. در [[اسپانیا]]، در شهر [[بایادولید]] ماندگار شد و از آن پس ''دون خوئان ایران'' خوانده شد. اروج بیگ دیده‌هایش را در طی سفر یادداشت می‌کرد و چون در اسپانیا قرار یافت، کتابی به نام ''روابط'' (''Relaciones'') (چاپ ۱۶۰۴م) تألیف کرد. کتاب با شرح مختصری در جغرافیا و تاریخ قدیم ایران می‌آغازد و چون به صفویان می‌رسد، به جزئیات اندر می‌شود. به‌خصوص بخش مربوط به دوران [[شاه محمد خدابنده]] و شاه عباس که مؤلف و پدرش خود در بسیاری حوادثش شرکت داشته‌اند، به‌تفصیل نوشته شده‌است و اطلاعات گرانبهایی در آن یافت می‌شود. بخش پایانی کتاب شرح مسافرت هیئت ایرانی به اروپاست. دون خوئان ایران یک سال پس از چاپ کتاب در ۱۵ مهٔ ۱۶۰۵م طی مشاجره‌ای با همراهانِ یکی محتسب، زخم خورد و کشته شد. قاتلان، از بهر پنهان‌کاری، جسدش را در آبْکندی متروک در نزدیکی شهر فرو انداختند. جسد خوراک سگان شهر شد.
'''اروج بیگ''' و چنان که بعدها خوانده شد '''دون خوئان ایران''' (۱۵۶۰–۱۶۰۵م) از اعضای هیئتی ایرانی بود که به فرمان [[شاه عباس یکم]] (۱۰۰۷ق، ۱۵۹۹م) برای تحکیم روابط به اروپا رفتند. او در اروپا به مذهب [[کاتولیک]] دین [[مسیحیت|ترسایی]] گروید. در [[اسپانیا]]، در شهر [[بایادولید]] ماندگار شد و از آن پس ''دون خوئان ایران'' خوانده شد. اروج بیگ دیده‌هایش را در طی سفر یادداشت می‌کرد و چون در اسپانیا قرار یافت، کتابی به نام ''روابط'' (''Relaciones'') (چاپ ۱۶۰۴م) تألیف کرد. کتاب با شرح مختصری در جغرافیا و تاریخ قدیم ایران می‌آغازد و چون به صفویان می‌رسد، به جزئیات اندر می‌شود. به‌خصوص بخش مربوط به دوران [[شاه محمد خدابنده]] و شاه عباس که مؤلف و پدرش خود در بسیاری حوادثش شرکت داشته‌اند، به‌تفصیل نوشته شده‌است و اطلاعات گرانبهایی در آن یافت می‌شود. بخش پایانی کتاب شرح مسافرت هیئت ایرانی به اروپاست. دون خوئان ایران، یک سال پس از چاپ کتاب، در ۱۵ مهٔ ۱۶۰۵م، طی مشاجره‌ای با همراهانِ یکی محتسب، زخم خورد و کشته شد. قاتلان، از بهر پنهان‌کاری، جسدش را در آبْکندی متروک در نزدیکی شهر فرو انداختند. جسد خوراک سگان شهر شد.


== منابع ==
== منابع ==

نسخهٔ ‏۱۸ آوریل ۲۰۱۱، ساعت ۰۹:۵۴

اروج بیگ و چنان که بعدها خوانده شد دون خوئان ایران (۱۵۶۰–۱۶۰۵م) از اعضای هیئتی ایرانی بود که به فرمان شاه عباس یکم (۱۰۰۷ق، ۱۵۹۹م) برای تحکیم روابط به اروپا رفتند. او در اروپا به مذهب کاتولیک دین ترسایی گروید. در اسپانیا، در شهر بایادولید ماندگار شد و از آن پس دون خوئان ایران خوانده شد. اروج بیگ دیده‌هایش را در طی سفر یادداشت می‌کرد و چون در اسپانیا قرار یافت، کتابی به نام روابط (Relaciones) (چاپ ۱۶۰۴م) تألیف کرد. کتاب با شرح مختصری در جغرافیا و تاریخ قدیم ایران می‌آغازد و چون به صفویان می‌رسد، به جزئیات اندر می‌شود. به‌خصوص بخش مربوط به دوران شاه محمد خدابنده و شاه عباس که مؤلف و پدرش خود در بسیاری حوادثش شرکت داشته‌اند، به‌تفصیل نوشته شده‌است و اطلاعات گرانبهایی در آن یافت می‌شود. بخش پایانی کتاب شرح مسافرت هیئت ایرانی به اروپاست. دون خوئان ایران، یک سال پس از چاپ کتاب، در ۱۵ مهٔ ۱۶۰۵م، طی مشاجره‌ای با همراهانِ یکی محتسب، زخم خورد و کشته شد. قاتلان، از بهر پنهان‌کاری، جسدش را در آبْکندی متروک در نزدیکی شهر فرو انداختند. جسد خوراک سگان شهر شد.

منابع

  • Don Juan of Persia، به کوشش Translated and Edited by G. Le Strange.، London، ۱۹۲۶