شهناز آزاد: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Tanhabot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات: ویرایش جزئی
Amirobot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات:تصحیح پيوند به بيرون يا عنوان پيوند. اطلاعات بیشتر
خط ۲: خط ۲:


شهناز در خانواده‌ای فرهنگی و [[طبقه متوسط]] رو به بالا زاده شد. پدرش حاج میرزا [[حسن رشدیه]] مردی تحصیل کرده و مدرسه‌ساز بود. در جوانی با [[ابوالقاسم آزاد مراغه‌ای]] ازدواج کرد که روزنامه‌نگار بود.
شهناز در خانواده‌ای فرهنگی و [[طبقه متوسط]] رو به بالا زاده شد. پدرش حاج میرزا [[حسن رشدیه]] مردی تحصیل کرده و مدرسه‌ساز بود. در جوانی با [[ابوالقاسم آزاد مراغه‌ای]] ازدواج کرد که روزنامه‌نگار بود.
خود نیز در [[۱۲۹۹]] قبل از سن ۲۰ سالگی اقدام به انتشار [[نامه بانوان]] برای آگاهی زنان نمود. این نشریه مقالاتی درباره [[حقوق زنان]]، حجاب، اخبار ملی و بین‌المللی چاپ می‌کرد و همه مقاله‌هایش به قلم زنان بود. '''شهناز آزاد''' و همسرش در کنار آزارها، زندان و تبعید، با کمبود سرمایه و مشکلات مالی برای چاپ روزنامه‌هایشان نیز روبرو بودند<ref name=karnama>فرخزاد. پوران، ص.۳۵</ref><ref name=sanasarian75>ساناساریان، ص. ۷۵ و ۵۹</ref>.
خود نیز در [[۱۲۹۹]] قبل از سن ۲۰ سالگی اقدام به انتشار [[نامه بانوان]] برای آگاهی زنان نمود. این نشریه مقالاتی درباره [[حقوق زنان]]، حجاب، اخبار ملی و بین‌المللی چاپ می‌کرد و همه مقاله‌هایش به قلم زنان بود. '''شهناز آزاد''' و همسرش در کنار آزارها، زندان و تبعید، با کمبود سرمایه و مشکلات مالی برای چاپ روزنامه‌هایشان نیز روبرو بودند<ref name=karnama /><ref name=sanasarian75>ساناساریان، ص. ۷۵ و ۵۹</ref>.


شهناز آزاد در سن ۶۰ سالگی در سال [[۱۳۴۰]] درگذشت<ref name=karnama>فرخزاد. پوران، ص.۳۵</ref>.
شهناز آزاد در سن ۶۰ سالگی در سال [[۱۳۴۰]] درگذشت<ref name=karnama />.





نسخهٔ ‏۱۱ فوریهٔ ۲۰۱۱، ساعت ۲۲:۱۳

شهناز رشدیه (شهناز آزاد) (۱۲۸۰۱۳۴۰) روزنامه‌نگار و یکی از پیشگامان جنبش زنان در ایران بود. او سردبیری نامه بانوان را برعهده داشت[۱].

شهناز در خانواده‌ای فرهنگی و طبقه متوسط رو به بالا زاده شد. پدرش حاج میرزا حسن رشدیه مردی تحصیل کرده و مدرسه‌ساز بود. در جوانی با ابوالقاسم آزاد مراغه‌ای ازدواج کرد که روزنامه‌نگار بود. خود نیز در ۱۲۹۹ قبل از سن ۲۰ سالگی اقدام به انتشار نامه بانوان برای آگاهی زنان نمود. این نشریه مقالاتی درباره حقوق زنان، حجاب، اخبار ملی و بین‌المللی چاپ می‌کرد و همه مقاله‌هایش به قلم زنان بود. شهناز آزاد و همسرش در کنار آزارها، زندان و تبعید، با کمبود سرمایه و مشکلات مالی برای چاپ روزنامه‌هایشان نیز روبرو بودند[۱][۲].

شهناز آزاد در سن ۶۰ سالگی در سال ۱۳۴۰ درگذشت[۱].


پانویس

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ فرخزاد. پوران، ص.۳۵
  2. ساناساریان، ص. ۷۵ و ۵۹

منابع

  • ساناساریان، الیز (۱۳۸۴جنبش حقوق زنان در ایران (طغیان، افول و سرکوب از ۱۲۸۰ تا انقلاب ۱۳۵۷)، تهران: نشر اختران، شابک ISBN ۹۶۴-۷۵۱۴-۷۸-۶ مقدار |شابک= را بررسی کنید: invalid character (کمک) پارامتر |چاپ= اضافه است (کمک)
  • فرخ‌زاد، پوران (۱۳۸۱کارنمای زنان کارای ایران (از دیروز تا امروز)، تهران: نشر قطره، شابک ISBN ۹۶۴-۳۴۱-۱۱۶-۸ مقدار |شابک= را بررسی کنید: invalid character (کمک) تاریخ وارد شده در |سال= را بررسی کنید (کمک)