اواز: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Xqbot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات اصلاح: he:אוא"ז
Idioma-bot (بحث | مشارکت‌ها)
جز r2.6.3) (ربات افزودن: bat-smg:UAZ
خط ۶۴: خط ۶۴:
[[رده:خودروسازهای روسی]]
[[رده:خودروسازهای روسی]]


[[bat-smg:UAZ]]
[[cs:UAZ]]
[[cs:UAZ]]
[[de:Uljanowski Awtomobilny Sawod]]
[[de:Uljanowski Awtomobilny Sawod]]

نسخهٔ ‏۲۸ ژانویهٔ ۲۰۱۱، ساعت ۱۴:۳۳

شرکت خودروسازی اولیانوفسک (اواز)
نوعتابع سولرز جی اس سی
بنا نهاده1941
محصولاتاس‌یووی
آفرود
اتوبوس
کامیون

اواز (زبان روسی:УАЗ) اولیانوفسکی آوتومبیلینی زاود (Ульяновский Автомобильный Завод) یک شرکت خودروسازی است که در شهر اولیانوفسک روسیه واقع شده و انواع خودروهای اس‌یووی،اتوبوس و کامیون تولید می‌کند و تولید آن از سال 1941 آغاز شده است.


تاریخچه

اواز 469 در مقر اواز در اولیانوفسک

تاسیس

در سال 1941،بعد از آغاز جنگ جهانی دوم،دولت ژوزف استالین تلاش بزرگی را جهت نجات صنایع کشور شوروی آغاز کرد چراکه بخشی از سرزمین روسیه بدست ارتش آلمان درآمده بود و آلمانیها بسیار به مسکو نزدیک شده بودند.تصمیم نخست آن بود که شرکت زیس (ZIS) که یک کارخانه تولید هواپیماهای مسافری بود از مسکو به شهر اولیانوفسک منتقل گردد.شهری که در منطقه رودخانه ولگا قرار دارد و از نظر نیروی انسانی افرادی با مهارت در آن حضور دارند اما با توجه به رسیدن آلمانی‌ها مجموعه ای که برای زیس در نظر گرفته شده بود برای تولید خودرو مورد استفاده قرار گرفت.

در سال 1943 در حالی که آلمانیها در حال شکست بودند،عملا بجای شرکت ZIS یک شرکت خودروسازی ایجاد شده بود و به تولید خودروهای مورد استفاده در جنگ اشتغال داشت.در سال 1950 تنها خودروی آفرود حکومت شوروی تحت عنوان گاز 69 برای تولید به شهر الیانوفسک منتقل شد.این خط تولید نقطه ای آغازین برای تولید خودروهای آفرود روسیه تلقی می شود.

دوران طلایی

در میانه دهه 60 میلادی،خودروی گاز 69 جای خود را به اواز 469 داد که بسیار شبیه خودروی جیپ بود.این خودرو برای کاربریهای شخصی آماده نشده بود و بهمین جهت توسط پلیس بکار برده میشد.

در سال 1966 شرکت اواز خودروی آفرود خود را تحت عنوان اواز 452 را تولید کرد که بیشتری کاربریش در ارتش و پلیس بود.این خودرو بدلیل سادگی و توانایی‌های آفرود آن،به خودروی محبوبی تبدیل شد و جایگزین جیپ آمریکا،لندرور انگلیس با قیمتی پایینتر و امکاناتی مشابه شد.

بحران

شرکت اواز در سالهای فروپاشی حکومت شوروی دچار افت در تولید و فروش شد و تنها خودرویی که در این دوره به بازار معرفی کرد،اواز هانتر بود.

در سال 2004،این شرکت به گروه سروستال فروخته شد.این گروه همچنان کارخانه ZMA در شهر نابرژنی چلنی را خرید.در سال 2005 یک اس‌یووی جدید با نام پاتریوت که در آن از قطعات غیر روسی هم استفاده شده است با ظرفیتی بالاتر و توانایی آفرود و قیمتی مناسب،تولید گردید.در عین حال،اواز یک پیکاپ چهار در را نیز معرفی کرده است.


منبع

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «UAZ». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۲۹ مارس ۲۰۱۰.