صورت سود و زیان: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
EmausBot (بحث | مشارکت‌ها)
جز r2.6.4) (ربات اصلاح: ar:ملحق:قائمة الدخل
Mjbmrbot (بحث | مشارکت‌ها)
جز r2.7.1) (ربات اصلاح: ar:قائمة الدخل
خط ۶۱: خط ۶۱:


[[af:Inkomstestaat]]
[[af:Inkomstestaat]]
[[ar:ملحق:قائمة الدخل]]
[[ar:قائمة الدخل]]
[[cs:Výkaz zisku a ztráty]]
[[cs:Výkaz zisku a ztráty]]
[[da:Resultatopgørelse]]
[[da:Resultatopgørelse]]

نسخهٔ ‏۲۸ دسامبر ۲۰۱۰، ساعت ۱۲:۰۸

صورتحساب سود و زیان، صورتحسابی است که چگونگی و نتیجه فعالیتهای مالی یک موسسه را در طی دوره مالی نشان میدهد و سود یا زیان خالص دوره مذکور را نشان میدهد.

سود و زیان به راحتی از فرمول زیر محاسبه میگردد:

اگر موسسه سود داشته باشد: هزینه‌های دوره مالی - درآمد دوره مالی = سود ویژه دوره مالی

اگر موسسه زیان داده باشد: درآمدهای دوره مالی - هزینه دوره مالی = زیان ویژه دوره مالی

منابع

  • نبوی، عزیز، اصول حسابداری جلد اول، تهران، کتابخانه فروردین

صورت حساب سود و زیان همانطور كه از نامش پیداست جهت تعیین سود یا زیان ویژه واحد مالی تهیه میشه و شامل خلاصه ای از درآمدها و هزینه های برای یك دوره زمانی معین می باشد. این صورت حساب معمولا به دو طریق تهیه می شود : 1- تك مرحله ای 2- دو مرحله ای صورت حساب سود و زیان به روش تك مرحله ای : در این روش ابتدا كلیه درآمد ها یكجا و در ادامه كلیه هزینه ها در زیر آنها آورده می شود و در نهایت از تفاضل آنها به سود یا زیان قبل از كسر مالیات می رسیم كه با كسر مالیات (در صورتی كه موسسه سود داشته باشد) به سود یا زیان بعد از كسر مالیات یا همان سود یا زیان ویژه خواهیم رسید . صورت حساب سود و زیان به روش دو مرحله ای : در این روش ابتدا درآمدهای عملیاتی آورده شده در ادامه هزینه های عملیاتی ذكر می گردد كه از تفاضل این دو به سود یا زیان عملیاتی می رسیم در مرحله بعد درآمدهای غیر عملیاتی و هزینه های غیر عملیاتی آورده می شود كه از تفاضل این مرحله و مرحله قبل به سود و زیان قبل از كسر مالیات می رسیم كه با كسر مالیات به سود و زیان بعد از كسر مالیات یا همان سود و زیان ویژه خواهیم رسید . به صورت حساب سود و زیان صورت حساب درآمد یا صورت حساب عملیات نیز گفته میشود . مهمترین بخش صورت حساب سود و زیان قسمت پایانی آن یعنی سود یا زیان ویژه است كه نتیجه فعالیت یك واحد تجاری را نشان می دهد كه آیا واحد تجاری در طول دوره مالی فعالیتش سود آور بوده است و یا خیر. به طور كلی صورت سود و زیان یك واحد خدماتی به روش تك مرحله ای به صورت زیر می باشد :

                                      موسسه خدماتی ............
                                      صورت حساب سود و زیان
                                  برای سال مالی منتهی به 29/12/××

درآمد ها : درآمد خدمات ×× كسر مشود هزینه ها : هزینه اجاره ×× هزینه بیمه ×× هزینه حقوق ×× هزینه آب و برق و تلفن ×× جمه هزینه ها (××) سود (زیان) قبل از كسر مالیات ×× مالیات (×) سود (زیان) ویژه ××


حالا با توجه به مطالب ارائه شده در بالا و با توجه به مفروضات درسهای قبلی صورت حساب سو و زیان برای موسسه خدماتی محمد و حسن یه شكل زیر تهیه میشود :

                                     موسسه خدماتی محمد و حسن
                                       صورت حساب سود و زیان
                                 برای دوره مالی منتهی به 31/2/84

درآمد : درآمد خدمات آموزشی 5.000.000 كسر میشود هزینه ها : هزینه اجاره 1.000.000 هزینه حقوق 1.000.000 هزینه آب و برق و تلفن 250.000 جمع هزینه ها 2.250.000 سود و (زیان) قبل از كسر مالیات 2.750.000 مالیات به ماخذ 25% (687.500) سود (زیان) ویژه 2.062.500

  • سود(زیان) ویژه :چنانچه درآمد های یك واحد مالی نسبت به هزینه های آن بیشتر باشد آن واحد مالی دارای سود بوده و اگر هزینه ها نسبت به درآمد ها بیشتر باشند واحد مالی دارای زیان است .
    • درآمد های عملیاتی و هزینه های عملیاتی به مواردی گفته میشود كه مستقیماً مربوط به عملیات جاری و اصلی شركت است و در غیر اینصورت از اصطلاح درآمد و هزینه غیر عملیاتی استفاده میشود . بطور مثال در موسسه خدماتی محمد و حسن درآمد آموزشی جزو درآمد های عملیاتی بوده و اگر همین موسسه با فروش یكدستگاه خودرو منافعی به دست بیاورد چون جزو عملیات جاری آن نبوده بنابر این درآمد آن غیر عملیاتی محسوب میشود .
      • مآخذ 25% طبق قانون مالیاتهای مستقیم محاسبه شده است .