سید مصطفی تاج‌زاده: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱۷: خط ۱۷:
او در تاریخ بیست و ششم خردادماه هشتاد و نه نامه ای خطاب به مردم نوشت و اعلام کرد که برخی از همراهی هایش با انقلابیون در دهه شصت خطا بوده است.
او در تاریخ بیست و ششم خردادماه هشتاد و نه نامه ای خطاب به مردم نوشت و اعلام کرد که برخی از همراهی هایش با انقلابیون در دهه شصت خطا بوده است.
وی در دوران کوتاه آزادی خود به نگاشتن مقالات تحلیلی پیرامون مسایل اخیر و افشاگری در خصوص کودتای انتخاباتی پرداخت.
وی در دوران کوتاه آزادی خود به نگاشتن مقالات تحلیلی پیرامون مسایل اخیر و افشاگری در خصوص کودتای انتخاباتی پرداخت.
مصطفی تاج زاده به همراه شش تن دیگر از اعضای ارشد جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی اقدام به شکایت از سردار مشفق و دیگر فرماندهان سپاه نمود و بر اساس اعترافات صریح [[سردار مشفق]] در سخنرانی خود، از نقش سپاه در زمینه سازی و اجرای کودتای انتخاباتی پرده برداشت. قوه قضاییه به جای رسیدگی به شکایت این هفت نفر مجددا وی را به زندان فراخواند.
مصطفی تاج زاده به همراه شش تن دیگر از اعضای ارشد جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی اقدام به شکایت از سردار مشفق و دیگر فرماندهان سپاه نمود و بر اساس اعترافات صریح [[سردار مشفق]] در سخنرانی خود، که نقش تاج زاده را فتنه پس از انتخابات مشخص مبکرد او برخب از سرداران سپاه و به خصوص سردار مشفق شکابت کرد.


== پانویس ==
== پانویس ==

نسخهٔ ‏۱۶ نوامبر ۲۰۱۰، ساعت ۰۵:۰۰

سید مصطفی تاج‌زاده (زاده آذر ۱۳۳۵ در تهران) عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران است. او در دولت محمد خاتمی معاون وزیر کشور (عبدالله نوری) و سرپرست این وزارتخانه پس از استیضاح عبدالله نوری بود. او در دولت میرحسین موسوی (۱۳۶۳ تا ۱۳۶۷) معاون امور بین‌الملل وزیر ارشاد (محمد خاتمی) بود.

زندگی

تاج‌زاده آذر ۱۳۳۵ در تهران متولد شد. پدر و مادرش اصالتاً اهل هرند اصفهان بودند. پدرش بارفروش بود و در میدان تره‌بار تهران کار می‌کرد. خانواده او چه از سمت پدر و چه از سمت مادر همه به علمای معروف منتسب بودند. آیت‌الله هرندی یکی از روسای حوزه علمیه قم دایی او بود.

مصطفی در سال ۵۴ دیپلم متوسطه خود را اخذ کرد و در امتحان اعزام به خارج از کشور قبول شد. وی با ورود به آمریکا ضمن تحصیل در رشته مهندسی مکانیک، فعالیت‌های خود را در مسیر مبارزات سیاسی علیه حکومت پهلوی از طریق انجمن اسلامی کالیفرنیا پی گرفت و به همراهی تعدادی دیگر گروه فلق را تشکیل دادند و بخش‌هایی از این گروه با راهنمایی مرتضی مطهری در اردوگاه‌های گروه‌های فلسطینی در لبنان و سوریه تحت آموزش‌های چریکی قرار گرفتند. تاج زاده ۸ مهر ۱۳۵۷ پس از دیداری با روح‌الله خمینی در پاریس، تحصیل را رها کرد و به ایران بازگشت. وی نماینده ویژه گروه فلق در کمیته ویژه استقبال از امام انتخاب شد. پس از انقلاب گروه فلق با پیوستن به شش گروه دیگر سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی را ایجاد کردند. تاج زاده پس از آن به مدیریت کل مطبوعات و نشریات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شد. با آمدن سید محمد خاتمی به وزارت ارشاد، وی جای خود را به محسن آرمین داد و در سال‌های ۶۳ تا ۶۷ به عنوان معاون بین‌الملل خاتمی در وزارت ارشاد فعالیت کرد.

پس از استعفای خاتمی و با آمدن میرسلیم به وزارت ارشاد، تاج زاده هم به همراه خاتمی به کتابخانه ملی رفت. وی پس از مدتی به روزنامه همشهری رفت و تا انتخابات سال 76 در این موسسه فرهنگی باقی ماند.وی پس از استعفا از وزارت ارشاد برای تحصیل در رشته علوم سیاسی وارد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران شد. در کنکور سراسری کارشناسی ارشد سال ۷۱ حائز رتبه اول کشور شد و با سر رسیدن دوم خرداد فرصت آن را نیافت تا از پایان نامه اش برای اخذ دکترا دفاع کند. او از سال ۱۳۷۵ در ستاد انتخابات خاتمی فعالیت کرد و همزمان عضو تحریریه عصر ما نشریه ارگان سازمان مجاهدین انقلاب بود. با پیروزی خاتمی در کنار عبدالله نوری در وزارت کشور به عنوان معاون سیاسی مشغول شد و اولین انتخابات شوراهای شهر وروستا را برگزار نمود.همچنین با تشکیل جبهه مشارکت ایران اسلامی از ابتدا به عضویت دفتر سیاسی و شورای مرکزی حزب در آمد. وی پس از استیضاح عبدالله نوری و تا آمدن عبدالواحد موسوی لاری، سرپرست وزارت کشور شد و با آمدن موسوی لاری مجددا به معاونت سیاسی بازگشت. او که در کوران انتخابات مجلس ششم حاضر به تن دادن به خواسته‌های شورای نگهبان نشده بود با شکایت جنتی از کلیه مناصب دولتی عزل شد و با پایان مدت محکومیت مجددا به عنوان مشاور سید محمد خاتمی به دولت بازگشت.

همسر وی فخرالسادات محتشمی‌پور دخترعموی علی اکبر محتشمی پور (وزیر کشور سابق) و از اعضای شورای مرکزی جبهه مشارکت است.

او در جریان رویدادهای پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۳۸۸) یک روز پس از انتخابات بازداشت شد.[۱] و پس از تحمل نه ماه زندان، که چهار ماه آن انفرادی بوده است، بدون دریافت حکم از دادگاه و یا پرداخت وثیقه آزاد گردید.[۲] او در تاریخ بیست و ششم خردادماه هشتاد و نه نامه ای خطاب به مردم نوشت و اعلام کرد که برخی از همراهی هایش با انقلابیون در دهه شصت خطا بوده است. وی در دوران کوتاه آزادی خود به نگاشتن مقالات تحلیلی پیرامون مسایل اخیر و افشاگری در خصوص کودتای انتخاباتی پرداخت. مصطفی تاج زاده به همراه شش تن دیگر از اعضای ارشد جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی اقدام به شکایت از سردار مشفق و دیگر فرماندهان سپاه نمود و بر اساس اعترافات صریح سردار مشفق در سخنرانی خود، که نقش تاج زاده را فتنه پس از انتخابات مشخص مبکرد او برخب از سرداران سپاه و به خصوص سردار مشفق شکابت کرد.

پانویس

  1. «اسامی دستگیرشدگان جبهه مشارکت تا این لحظه». میزان‌پرس. دریافت‌شده در ۳ تیر ۱۳۸۸.
  2. بی بی سی

منابع

[ ]