زیست‌شناسی مولکولی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Ebrambot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات: حذف نویسهٔ زائد
Xqbot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات افزودن: eu:Biologia molekular; زیباسازی
خط ۱: خط ۱:
'''زیست‌شناسی مولکولی'''، مطالعهٔ [[زیست‌شناسی]] در سطح مولکولی است. این حوزه دارای وجوه مشترکی با زیست‌شناسی، [[شیمی]]، و به طور خاص، با [[علم ژنتیک]] و [[بیوشیمی]] است. بحث عمده در زیست‌شناسی مولکولی استنباط برهم‌کنش بین سیستم‌های درون سلولی، من جمله، برهم‌کنش‌های RNA, ،DNA، و [[پروتئین‌سازی]] است. به‌علاوه، چگونگی تنظیم این برهم‌کنش‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.
'''زیست‌شناسی مولکولی'''، مطالعهٔ [[زیست‌شناسی]] در سطح مولکولی است. این حوزه دارای وجوه مشترکی با زیست‌شناسی، [[شیمی]]، و به طور خاص، با [[علم ژنتیک]] و [[بیوشیمی]] است. بحث عمده در زیست‌شناسی مولکولی استنباط برهم‌کنش بین سیستم‌های درون سلولی، من جمله، برهم‌کنش‌های RNA، ،DNA، و [[پروتئین‌سازی]] است. به‌علاوه، چگونگی تنظیم این برهم‌کنش‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.


== ارتباط با دیگر علوم زیستیِ در سطح مولکولی ==
== ارتباط با دیگر علوم زیستیِ در سطح مولکولی ==
خط ۴۱: خط ۴۱:
[[es:Biología molecular]]
[[es:Biología molecular]]
[[et:Molekulaarbioloogia]]
[[et:Molekulaarbioloogia]]
[[eu:Biologia molekular]]
[[fi:Molekyylibiologia]]
[[fi:Molekyylibiologia]]
[[fr:Biologie moléculaire]]
[[fr:Biologie moléculaire]]

نسخهٔ ‏۲۳ اکتبر ۲۰۱۰، ساعت ۲۰:۱۹

زیست‌شناسی مولکولی، مطالعهٔ زیست‌شناسی در سطح مولکولی است. این حوزه دارای وجوه مشترکی با زیست‌شناسی، شیمی، و به طور خاص، با علم ژنتیک و بیوشیمی است. بحث عمده در زیست‌شناسی مولکولی استنباط برهم‌کنش بین سیستم‌های درون سلولی، من جمله، برهم‌کنش‌های RNA، ،DNA، و پروتئین‌سازی است. به‌علاوه، چگونگی تنظیم این برهم‌کنش‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ارتباط با دیگر علوم زیستیِ در سطح مولکولی

اگرچه، محققین در این حوزه از تکنیک‌های ذاتاٌ مختص به زیست‌شناسی مولکولی بهـره می‌برند، امروزه، این تکنیک‌ها را بطور روزافزونی با روشها وطرحهای علوم ژنتیک و بیوشیمی ترکیب می‌نمایند. از آنجا که هیچ مرز تعریف‌شده و مشخصی بین این مباحث وجود ندارد، آنچه که در ادامه می‌آید، تنها یک دیدگاه ازمیان الگوهای قابل تصور برای ارتباط بین مباحث فوق است.

  • بیوشیمی مطالعهٔ مواد شیمیائی و فرایندهای حیاتی است که در موجودات زنده رخ می‌دهد. تمرکز تحقیقات بیوشیمی‌دان‌ها بر نقش، عملکرد، و ساختار مولکولهای زیستی است.

روش‌های آزمایشگاهی مورد استفاده در زیست‌شناسی مولکولی

جستارهای وابسته