عماد فقیه کرمانی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
AliBot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات:اصلاح فاصلهٔ مجازی
Ebrambot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات: تغییر خودکار متن (-نقش های برجسته +نقش‌های برجسته)
خط ۲۰: خط ۲۰:
|آرامگاه=
|آرامگاه=
|مدفن=
|مدفن=
|نقش های برجسته=
|نقش‌های برجسته=
|پیشه=
|پیشه=
|وب‌گاه=
|وب‌گاه=

نسخهٔ ‏۲ اکتبر ۲۰۱۰، ساعت ۱۵:۴۳

خواجه عمادالدین علی فقیه کرمانی
زادهٔسال ۶۹۰ ه.ق
کرمان
درگذشتسال ۷۷۲ یا ۷۷۳ه.ق
کرمان
ملیتایرانی
دیگر نام‌هاعماد فقیه کرمانی
عنوانعماد
دورهقرن هشتم

شیخ الاسلام، "خواجه عمادالدین علی فقیه کرمانی ، متخلص به "عماد" ، و معروف به "عماد فقیه کرمانی" (زادهٔ :۶۹۰ه.ق -درگذشت:۷۷۲ یا ۷۷۳ه.ق)یکی از شاعران و عارفان برجسته و معروف قرن هشتم هجری به شمار می آید که معاصر حافظ و موردتوجه او بوده است. عمدهٔ شهرت او، به خاطر اشعار زیبا و عارفانهٔ اوست که مضامین معنوی و اخلاقی دارند.

زندگی

پدر ِوی ،محمود فقیه کرمانی ، از نزدیکان و محارم نظام الدین محمود کرمانی (عارف و صوفی نامدار قرن هفتم و از شاگردان عبدالسلام ماکوئی) محسوب می شد و به دستور وی خانقاهی در کرمان بنا نمود و خود به نمایندگی از نظام الدین محمود، ادارهٔ امور این خانقاه را عهده دار گردید. نظام الدین محمود در سال ۷۰۵ هجری قمری در کرمان خرقه تهی کرد و به دیارباقی شتافت و در روز هفتم ِفوت ِ او، "محمود" ،پدر عمادفقیه نیز دیده از جهان فروبست. بدین ترتیب ، "عماد فقیه" ، در سال ۷۰۵ ه.ق درحالیکه فقط ۱۵ سال سن داشت ، به اتفاق برادرش ، ادارهٔ امور خانقاه را برعهده گرفت و ضمنا به تحصیلات فقهی خویش نیز ادامه داد. در کنار تحصیلات ، عمادفقیه سرودن شعر را آغاز کرد و از همان سنین جوانی در این زمینه به شهرت رسید. بیشتر عمر عمادفقیه و دوران اوج شاعری او، مقارن با حکومت دو تن از حُکّام نامدار سلسلهٔ آل مظفر در کرمان ، یعنی: امیرمبارزالدین محمّد مظفّر و شاه شجاع (فرزند امیرمبارزالدین محمد ِمظفر)، بود و ضمناً وی از معاصران بزرگانی چون خواجه حافظ شیرازی ، عبید زاکانی و خواجوی کرمانی محسوب می شد و با این بزرگان در ارتباط بود. بعلاوه وی در سروده‌های خویش ، از میان ِ شاعران گذشته بیش از همه به سعدی ارادت می ورزید و از وی تقلید می نمود.

شهرت "عمادفقیه کرمانی" در سرودن شعر و مهارت ِ وی در این فنّ به حدی زیاد بود که در مورد وی در تذکرهٔ دولتشاه سمرقندی ، به نقل از شیخ آذری چنین آمده است : «فضلا برآنند که سخن ِ مُتقدّمان و متأخرانِ جواهرالاسرار احیاناً در حشوی واقع شده است. امّا سخن ِ "عماد فقیه" که اکابر اتفاق کرده اند که در آن سخن اصلاً قصوری واقع نیست، نه در لفظ و نه در معنا و از سخن ِ"خواجه" بوی دلاویز عبیر می آید که به مشام صاحب دلان و هنروران، بلکه از بوی جان زیباتر می نماید.»

سرانجام "عمادفقیه کرمانی" که ستاره ای پرفروغ در آسمان دیار ِادب پرور ِ کرمان محسوب می شد،در سال ۷۷۲ یا ۷۷۳ه.ق ، و درسن ّ ۸۲ یا ۸۳ سالگی ، بدرود حیات گفت و در محوطهٔ خانقاهی که خود در محلهٔ "سرپل دولت آباد"ِکرمان ساخته بود ،به خاک سپرده شد. هم اکنون اثری از این محلهٔ قدیمی کرمان برجای نمانده است ، امّا محل تقریبی دفن عمادفقیه ، در خیابان گنجعلی خان امروزی، حدّفاصل بین چهارسوق مسگری و مدرسه ابراهیم خان ظهیرالدوله، واقع است.

آثار

وی از عنفوان شباب ، علیرغم مقام فقاهتی خویش ، سرودن شعر را نیز آغاز نمود و تا پایان عمر ، آثار متعددی از خود به یادگار گذاشت. از جملهٔ آثار او ، علاوه بر دیوان غزلیاتش ، می توان به پنج مثنوی نیز اشاره کرد ، که عبارتند از : "محبت نامهٔ صاحبدلان" ، "صحبت نامه" ، "ده نامه" ، "طریقت نامه" و "صفانامه"(که این آخری با عنوان : "مونس الاسرار و انیس الاخبار" هم معروف است). قدیمی‌ترین این آثار "محبت نامهٔ صاحبدلان" است که عمادفقیه آن را در سال ۷۲۲ه.ق و در سن ۳۲ سالگی سروده است. مثنوی "طریقت نامه"ی او نیز، در روزگار اوج قدرت امیرمبارزالدین محمد مظفر سروده شده و به همین جهت متضمن اشاراتی به اوست.


جستارهای وابسته

منابع

  • دانشور، محمد ، چهره‌های ماندگار ، انتشارات:مرکز کرمان‌شناسی ، جلد اول ،صفحه:۳۲۷
  • تذکره دولتشاه سمرقندی، صفحه :۱۹۲

پیوند به بیرون