دیسانتری: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Ebrambot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات: اصلاح ترکیبی
Ebrambot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات: حذف نویسهٔ زائد
خط ۱: خط ۱:
دیسانتری یعنی “[[اسهال]] همراه با [[خون]] مشهود در مدفوع” شایعترین عامل بیماریزا به خصوص در همه گیریهای اسهال خونی [[شیگلا]] است . به‌جـز شیگلا دیسانتری ۱Sd و سایـر شیـگلاهـا، اسهال‌خـونی بـه شـکل بـومی آن ممکن‌است به علت عوامل بیماری‌زای دیگر از جمله [[کامپیلوباکترژژونی]] ۲، [[اشریشیاکلی]] مهاجم۳، سالمونلاها۴ و بـه نسبت کمتری [[اِنتامیبا هیستولیتیکا]] باشد.
دیسانتری یعنی “[[اسهال]] همراه با [[خون]] مشهود در مدفوع” شایعترین عامل بیماریزا به خصوص در همه گیریهای اسهال خونی [[شیگلا]] است . به‌جـز شیگلا دیسانتری ۱Sd و سایر شیگلاهـا، اسهال‌خونی به شـکل بومی آن ممکن‌است به علت عوامل بیماری‌زای دیگر از جمله [[کامپیلوباکترژژونی]] ۲، [[اشریشیاکلی]] مهاجم۳، سالمونلاها۴ و به نسبت کمتری [[اِنتامیبا هیستولیتیکا]] باشد.


== منابع ==
== منابع ==

نسخهٔ ‏۲۵ سپتامبر ۲۰۱۰، ساعت ۰۰:۳۶

دیسانتری یعنی “اسهال همراه با خون مشهود در مدفوع” شایعترین عامل بیماریزا به خصوص در همه گیریهای اسهال خونی شیگلا است . به‌جـز شیگلا دیسانتری ۱Sd و سایر شیگلاهـا، اسهال‌خونی به شـکل بومی آن ممکن‌است به علت عوامل بیماری‌زای دیگر از جمله کامپیلوباکترژژونی ۲، اشریشیاکلی مهاجم۳، سالمونلاها۴ و به نسبت کمتری اِنتامیبا هیستولیتیکا باشد.

منابع

  • دورلند ، فرهنگ پزشکی