دیوپتر: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Ebrambot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات: اصلاح نویسه
AliBot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات:اصلاح فاصلهٔ مجازی
خط ۴: خط ۴:
در[[نزدیک‌بینی]] ، [[عدسی مقعر]] یا واگرا و نمره عینک علامت منفی دارد و در [[دوربینی]] ، [[عدسی محدب]] یا همگراو نمره عینک علامت مثبت دارد .
در[[نزدیک‌بینی]] ، [[عدسی مقعر]] یا واگرا و نمره عینک علامت منفی دارد و در [[دوربینی]] ، [[عدسی محدب]] یا همگراو نمره عینک علامت مثبت دارد .


دید بیماران با تابلویی شامل اندازه های مختلف حرف E در جهات مختلف اندازه‏ گیری می‌شود. [[دید طبیعی چشم]] دید ۱۰/۱۰ است. یعنی چنین فردی در فاصله ۶ متری ردیف ۱۰/۱۰ را می بیند. دید ۵/۱۰ بدین معناست که فرد حداکثر این ردیف را از فاصله ۶ متری می بیند در حالیکه یک فرد طبیعی این ردیف را در فاصله ۱۲ متری می بینید. بعبارت دیگر فردی با دید ۵/۱۰ نزدیک بین بوده نصف یک فرد طبیعی دید دارد ، این فرد نیاز به عینکی با عدسی مقعر پنج دیوپتر منفی دارد .
دید بیماران با تابلویی شامل اندازه‌های مختلف حرف E در جهات مختلف اندازه‏ گیری می‌شود. [[دید طبیعی چشم]] دید ۱۰/۱۰ است. یعنی چنین فردی در فاصله ۶ متری ردیف ۱۰/۱۰ را می بیند. دید ۵/۱۰ بدین معناست که فرد حداکثر این ردیف را از فاصله ۶ متری می بیند در حالیکه یک فرد طبیعی این ردیف را در فاصله ۱۲ متری می بینید. بعبارت دیگر فردی با دید ۵/۱۰ نزدیک بین بوده نصف یک فرد طبیعی دید دارد ، این فرد نیاز به عینکی با عدسی مقعر پنج دیوپتر منفی دارد .


== منابع ==
== منابع ==

نسخهٔ ‏۱۵ سپتامبر ۲۰۱۰، ساعت ۱۶:۱۲

دیوپتر یک واحد اندازه‌گیری برای توان عدسی است. عیوب انکساری چشم با واحدی بنام دیوپتر (به انگلیسی: Dioptre) اندازه ‏گیری می‌شود. دیوپتر نشان‌دهنده میزان تحدب یا تقعر عینک یا لنز بیمار ( نمره عینک )است. هرچه میزان دوربینی یا نزدیک‌بینی بیشتر باشد، نسخه عینک ، نمره بالاتری دارد.

درنزدیک‌بینی ، عدسی مقعر یا واگرا و نمره عینک علامت منفی دارد و در دوربینی ، عدسی محدب یا همگراو نمره عینک علامت مثبت دارد .

دید بیماران با تابلویی شامل اندازه‌های مختلف حرف E در جهات مختلف اندازه‏ گیری می‌شود. دید طبیعی چشم دید ۱۰/۱۰ است. یعنی چنین فردی در فاصله ۶ متری ردیف ۱۰/۱۰ را می بیند. دید ۵/۱۰ بدین معناست که فرد حداکثر این ردیف را از فاصله ۶ متری می بیند در حالیکه یک فرد طبیعی این ردیف را در فاصله ۱۲ متری می بینید. بعبارت دیگر فردی با دید ۵/۱۰ نزدیک بین بوده نصف یک فرد طبیعی دید دارد ، این فرد نیاز به عینکی با عدسی مقعر پنج دیوپتر منفی دارد .

منابع

  • «سایت بیمارستان چشم پزشکی نور». دریافت‌شده در ۲ اکتبر ۲۰۰۹.