زرنکه (ساتراپی هخامنشی): تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Ebrambot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات: اصلاح ه/ی
Ebrambot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات: اصلاح ترکیبی
خط ۱: خط ۱:
'''زَرَنگ''' یا '''زرنکا''' (به [[یونانی]]: درنگیانا) سرزمینی باستانی که یکی از ساتراپی‌های هخامنشیان بشمار می‌رفت و در سرزمین‌های امروزی [[افغانستان]]، [[پاکستان]] و جنوب شرقی [[ایران]] واقع بوده‌است. اين سرزمین در [[سنگ‌نبشته بیستون]] [[داریوش بزرگ]] و [[نقش رستم]] در دورهٔ [[هخامنشیان]] به [[پارسی باستان]] [[زَرَکَه]] ناميده شده است.
'''زَرَنگ''' یا '''زرنکا''' (به [[یونانی]]: درنگیانا) سرزمینی باستانی که یکی از ساتراپی‌های هخامنشیان بشمار می‌رفت و در سرزمین‌های امروزی [[افغانستان]]، [[پاکستان]] و جنوب شرقی [[ایران]] واقع بوده‌است. این سرزمین در [[سنگ‌نبشته بیستون]] [[داریوش بزرگ]] و [[نقش رستم]] در دورهٔ [[هخامنشیان]] به [[پارسی باستان]] [[زَرَکَه]] نامیده شده است.


گفته می‌شود که زرنگ را [[گرشاسب]] بنا کرده است. آنرا زره نيز می نامیدند. در قديم «زرنكه» (درنژينه) بعدها «سكستنه» سجستان، سيستان شده [[معرب]] آن زرنج است.
گفته می‌شود که زرنگ را [[گرشاسب]] بنا کرده است. آنرا زره نیز می نامیدند. در قدیم «زرنکه» (درنژینه) بعدها «سکستنه» سجستان، سیستان شده [[معرب]] آن زرنج است.


نام قدیم آن (سيستان) زرنگ بود پس از مهاجرت [[سکا]]‌ها... در زمان [[فرهاد دوم]] [[اشکانی]] (۱۳۶ – ۱۲۸ ق.م.) و [[اردوان دوم]] (۱۲۷ – ۱۲۴ ق.م.) به طرف جنوب گروهی از آنان در زرنگ مستقر شدند. از اين زمان زرنگ بنام آنان سكستان خوانده شد.
نام قدیم آن (سیستان) زرنگ بود پس از مهاجرت [[سکا]]‌ها... در زمان [[فرهاد دوم]] [[اشکانی]] (۱۳۶ – ۱۲۸ ق.م.) و [[اردوان دوم]] (۱۲۷ – ۱۲۴ ق.م.) به طرف جنوب گروهی از آنان در زرنگ مستقر شدند. از این زمان زرنگ بنام آنان سکستان خوانده شد.





نسخهٔ ‏۱۰ سپتامبر ۲۰۱۰، ساعت ۰۳:۰۴

زَرَنگ یا زرنکا (به یونانی: درنگیانا) سرزمینی باستانی که یکی از ساتراپی‌های هخامنشیان بشمار می‌رفت و در سرزمین‌های امروزی افغانستان، پاکستان و جنوب شرقی ایران واقع بوده‌است. این سرزمین در سنگ‌نبشته بیستون داریوش بزرگ و نقش رستم در دورهٔ هخامنشیان به پارسی باستان زَرَکَه نامیده شده است.

گفته می‌شود که زرنگ را گرشاسب بنا کرده است. آنرا زره نیز می نامیدند. در قدیم «زرنکه» (درنژینه) بعدها «سکستنه» سجستان، سیستان شده معرب آن زرنج است.

نام قدیم آن (سیستان) زرنگ بود پس از مهاجرت سکا‌ها... در زمان فرهاد دوم اشکانی (۱۳۶ – ۱۲۸ ق.م.) و اردوان دوم (۱۲۷ – ۱۲۴ ق.م.) به طرف جنوب گروهی از آنان در زرنگ مستقر شدند. از این زمان زرنگ بنام آنان سکستان خوانده شد.


زرنگ یا درانگیا یا زرنگستان که پسان بواسطه ورود سکاها , سکستان و سپس سیستان نامیده شد از نواحی بسیار حاصلخیز و دلاور پرور ایران بود. از پربرکتی و حاصلخیزی گفتن این ناحیه همین بس که پس از حمله اعراب، سیستان دومین خراجگزار بزرگ ایران پس از خراسان بود. مغولها در حمله به سیستان و با علم از دلیرپروری این ناحیه، کشتزارها و باغات و اکوسیستم بسیار حساس و آسیب پذیر آن را ویران کردند، بیشتر چشمه های آنرا خشکاندند. قناتها و کاریزها توسط مغولها عمدا ویران گردیدند تا بر اثر خشکی و طبیعتا ویرانی کشت، مردم در مضیقه و غم توشه افتند و بر اثر اجبار در تحمل سختی ها در گذران زندگی روزمره، دلمشغول باشند و دیگر خطری از ناحیه ایشان مغولان را تهدید نکند. سیستان از نظر آبادانی پس از آن دیگر کمر راست نکرد و هر سال بر مساحت شنزارهایش افزوده گشت و از سطح آبادش کم. اینگونه سیاست بعدها هم در ایران بکار گرفته و پیاده شد. بهر حال، درانگها که نام خویش را به درنگ یا زرنگستان داده بودند یکی از ده قبیله اتحادیه پارسی بودند.


جستارهای وابسته

منبع