ابراهیم بن ولید: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Broadbot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات افزودن: da:Ibrahim ibn al-Walid
Ebrambot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات: نمایان کردن
خط ۱: خط ۱:
{{بدون منبع|تاریخ=اوت ۲۰۰۹}}{{خلفای اموی}}
{{بدون منبع|تاریخ=اوت ۲۰۰۹}}{{خلفای اموی}}
'''ابراهیم بن ولید''' خلیفه‌ای از خلفای اموی بود؛ او مدت کوتاهی در سال ۷۴۴ میلادی خلافت کرد، و پس از آن از ترس رقیبان و دشمنان سیاسی، خلافت را واگذاشت؛ [[مروان بن محمد]] كه اوضاع را برای بازگرداندن خلافت ‏به موقعيت قبلی آماده ديد به سمت [[دمشق]] حركت كرد و با درگيری كه در صفر سال ۱۲۷ انجام شد سپاه دمشق را شكست داد. او برای حكم و عثمان، كسانی كه وليد فاسق آنها را جانشين خود كرده بود بيعت گرفت. اما تا هنگام پيروزی او، اين دو نفر كه در زندان بودند كشته شدند و مردم بالاجبار با خود مروان بن محمد بيعت كردند. شايد برای اينكه بيعت او را مشروع جلوه دهند، اعلام كردند كه حكم و عثمان در زندان، ضمن شعری مروان را به عنوان جانشين خود تعيين كرده‌اند. بدين ترتيب بود كه آخرين خليفه اموی بر سر كار آمد.
'''ابراهیم بن ولید''' خلیفه‌ای از خلفای اموی بود؛ او مدت کوتاهی در سال ۷۴۴ میلادی خلافت کرد، و پس از آن از ترس رقیبان و دشمنان سیاسی، خلافت را واگذاشت؛ [[مروان بن محمد]] كه اوضاع را برای بازگرداندن خلافت {{rlm}}به موقعيت قبلی آماده ديد به سمت [[دمشق]] حركت كرد و با درگيری كه در صفر سال ۱۲۷ انجام شد سپاه دمشق را شكست داد. او برای حكم و عثمان، كسانی كه وليد فاسق آنها را جانشين خود كرده بود بيعت گرفت. اما تا هنگام پيروزی او، اين دو نفر كه در زندان بودند كشته شدند و مردم بالاجبار با خود مروان بن محمد بيعت كردند. شايد برای اينكه بيعت او را مشروع جلوه دهند، اعلام كردند كه حكم و عثمان در زندان، ضمن شعری مروان را به عنوان جانشين خود تعيين كرده‌اند. بدين ترتيب بود كه آخرين خليفه اموی بر سر كار آمد.


== منابع و یادکردها ==
== منابع و یادکردها ==

نسخهٔ ‏۱ سپتامبر ۲۰۱۰، ساعت ۱۰:۵۵

ابراهیم بن ولید خلیفه‌ای از خلفای اموی بود؛ او مدت کوتاهی در سال ۷۴۴ میلادی خلافت کرد، و پس از آن از ترس رقیبان و دشمنان سیاسی، خلافت را واگذاشت؛ مروان بن محمد كه اوضاع را برای بازگرداندن خلافت ‏به موقعيت قبلی آماده ديد به سمت دمشق حركت كرد و با درگيری كه در صفر سال ۱۲۷ انجام شد سپاه دمشق را شكست داد. او برای حكم و عثمان، كسانی كه وليد فاسق آنها را جانشين خود كرده بود بيعت گرفت. اما تا هنگام پيروزی او، اين دو نفر كه در زندان بودند كشته شدند و مردم بالاجبار با خود مروان بن محمد بيعت كردند. شايد برای اينكه بيعت او را مشروع جلوه دهند، اعلام كردند كه حكم و عثمان در زندان، ضمن شعری مروان را به عنوان جانشين خود تعيين كرده‌اند. بدين ترتيب بود كه آخرين خليفه اموی بر سر كار آمد.

منابع و یادکردها

  • ثابت اسماعیل راوی (۱۹۶۵تاریخ العصر الاموی من الناحیة السیاسیة و الادرایة و الاجتماعیة، به کوشش مصعب محمد ابوبکر.، قاهره: المکتبة النهضه المصریه، ص. ۸۸
  • رسول جعفریان (۱۳۷۸تاریخ اسلام از پیدایش تا ایران اسلامی، به کوشش مرتضی رحیمی.، قم: انتشارات حوزه علمیه، ص. ۸۸
  • جرالد هاوتینگ (۱۳۸۷امویان: نخستین دودمان حکومت‌گر در اسلام (۶۶۱-۷۵۰م)، ترجمهٔ عیسی عبدی، به کوشش سعید ذوالفقاری.، تهران: امیرکبیر، ص. ۹۷