گروه مدیریت شیء: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۴: خط ۲۴:
[[سرویس توزیع داده]] {{انگلیسی|Data Distribution Service}} برای سیستمهای بی درنگ مشخصات یک میان افزار انتشار/اشتراک برای سیستم های توزیع یافته است
[[سرویس توزیع داده]] {{انگلیسی|Data Distribution Service}} برای سیستمهای بی درنگ مشخصات یک میان افزار انتشار/اشتراک برای سیستم های توزیع یافته است
=== معماری مدل گرا(Model Driven Architecture)===
=== معماری مدل گرا(Model Driven Architecture)===
OMG حرکت خود به سمت استانداردهای مدلسازی را با ایجاد [[زبان مدل‌سازی یکپارچه]] (UML) آغاز نمود که با استانداردهای مرتبط زیر دنبال شد:
OMG حرکت خود به سمت و سوی استانداردهای مدلسازی را با ایجاد [[زبان مدل‌سازی یکپارچه]] (UML) آغاز نمود که با استانداردهای مرتبط زیر دنبال شد:
* [[امکان فرا-شی]] {{انگلیسی|Meta-Object Facility}} یا MOF
* [[امکان فرا-شی]] {{انگلیسی|Meta-Object Facility}} یا MOF
* [[تبادل فراداده ایکس ام ال]] {{انگلیسی|XML Metadata Interchange}} یا XMI
* [[تبادل فراداده ایکس ام ال]] {{انگلیسی|XML Metadata Interchange}} یا XMI

نسخهٔ ‏۲۶ اوت ۲۰۱۰، ساعت ۱۲:۴۷

گروه مدیریت شی (OMG) (به انگلیسی: Object Management Groupکنسرسیومی است که در ابتدا با هدف وضع استاندارد در زمینه سیستمهای شی گرای توزیع شده ایجاد شد و اکنون برروی مدل سازی(برنامه‌ها، سیستم‌ها و فرآیند‌های تجاری) واستانداردهای مدل سازی تمرکز دارد.

بررسی کلی

OMG تنها به ارائه مشخصات می‌پردازد و راهکارهای مربوط به پیاده سازی را شامل نمی‌شود. اما پیش از آنکه مشخصاتی به صورت استاندارد در بیاید، اعضای تیم ارائه دهنده باید تضمین دهند که ظرف یک سال محصولی مطابق با مشخصاتی که ارائه داده‌اند را روانه بازار نمایند. این امر از ایجاد استانداردهای غیر قابل پیاده سازی جلوگیری می‌کند.سایر شرکتهای خصوصی یا منبع باز نیز تشویق به ایجاد نرم افزارهای همخوان با این استانداردها می‌شوند.

تاریخچه

در سال 1989 توسط یازده شرکت مختلف (از آن جمله: هیولت پاکارد، آی بی ام، اپل، سان میکروسیستمز و دیتاجنرال) بنیان نهاده شد. تمرکز اولیه OMG برروی ایجاد یک استاندارد ناهمگن شی توزیع یافته بود. تیم اجرایی بنیانگذار متشکل از کریستوفر استون، ریچارد سولی، بیل هافمن و جان اسلیتز بود. مدیریت کنونی آن را مدیرعامل ریچارد سولی، مدیر و مدیر عملیاتی بیل هافمن و نایب رئیس و مدیر فنی اندرو واتسن تشکیل می دهند.

هدف آن ایجاد یک مدل عمومی قابل حمل(Portable) و همکنش پذیر(Interoperable) برای اشیا با متدها وداده هایی بود که بر روی هر محیط برنامه نویسی و روی هر بستر(Platform) فابل استفاده باشد.

امروزه بیش از 500 عضو شامل آژانسهای دولتی، کاربران کوچک و بزرگ فناوری اطلاعات، فروشندگان و موسسات پژوهشی دارد.[۱] از سال 2000 دفاتر مرکزی بین المللی OMG در نیدهام و ماساچوست قرار دارند.

تا تاریخ آگوست 2010 آخرین نسخه یو م ال موجود نسخه یو ام ال 2.3، XMI 2.1.1 و MOF 2 می باشد.

در 2006، زبان BPMN به عنوان استاندارد توسط OMG پذیرفته شد.

در 2007 مدل انگیزش تجاری (به انگلیسی: Business Motivation Model) به عنوان استاندارد در OMG پذیرفته شد. BMM یک فرامدل است که فرهنگ لغاتی برای مدیریت سازمان (Corporate Governance) و برنامه ریزی راهبردی(Strategic Planning) دارد و به طور ویژه برای فعالیتهای مدیریت و نظارت، رعایت مقررات، برنامه ریزی راهبردی و تغییرشکل کسب وکار (Business Transformaton) کاربرد دارد.

محصولات

معماری کارگزاردرخواست شی مشترک(CORBA)

از زمان تاسیس OMG آغاز به ایجاد استاندارد اولیه معماری کارگزاردرخواست شی مشترک(به انگلیسی: Common Object Request Broker Architecture) یا CORBA نمود که در سال 1991 پدیدار شد. تا تاریخ 12 آگوست 2010 آخرین نسخه آن 3.1 است. OMG در کنار CORBA استانداردهایی نیز برای تطبیق CORBA با سیستمهای تعبیه شده و بی درنگ ایجاد نموده است.

سرویس توزیع داده(DDS)

سرویس توزیع داده (به انگلیسی: Data Distribution Service) برای سیستمهای بی درنگ مشخصات یک میان افزار انتشار/اشتراک برای سیستم های توزیع یافته است

معماری مدل گرا(Model Driven Architecture)

OMG حرکت خود به سمت و سوی استانداردهای مدلسازی را با ایجاد زبان مدل‌سازی یکپارچه (UML) آغاز نمود که با استانداردهای مرتبط زیر دنبال شد:

اینها زیر بنای معماری مدل گرا و مجموعه استانداردهای مرتبط را تشکیل می دهند که بر پایه موفقیت یو ام ال و MOF ساخته شده اند.

زبان مدل‌سازی سامانه ها (Systems Modeling Language) یا SysML، که یک زبان مدلسازی بر پایه یو ام ال است نیز با همکاری شورای بین المللی مهندسی سیستمها (INCOSE) استاندارد گشت.

پیشرفت قابل ملاحظه ای در زمینه ترکیب یوام ال با وب معنایی از راه ایجاد فرا-مدل تعریف هستی شناسی (Ontology Definition Metamodel) صورت گرفته است که یوام ال را به شیوه استانداردی به آر دی اف ( RDF) و زبان هستی شناسی وب (OWL) مرتبط می سازد.

مدرن سازی معماری گرا(Architecture Driven Modernization)

مدرن سازی معماری گرا (ADM) معکوس معماری مدل گرا (MDA) است. فرامدل کشف دانش (Knowledge Discovery Metmodel) یا KDM یک نمایش میانی (IR) برای سیستمهای نرم افزاری موجود و محیط های عملکرد آنهاست. KDM به عنوان پایه ای برای مدرن سازی نرم افزار و ضمانت نرم افزار طراحی شده است.

فرامدل مهندسی پروسه نرم افزار (Software Process Engineering Metamodel) یا SPEM استاندارد گروه مدیریت شی برای مدلسازی فرا پروسه (Meta-Process Modeling) است.

ASTM یک زبان مدلسازی برای مهندسی معکوس ریزدانه است.

مدلهای دامنه ای

  • مدلهای تجاری : OMG گروهی از استانداردهای مربوط به مدلسازی تجاری را مدیریت می کند. این مدلها شامل نمادگذاری مدلسازی فرایندهای تجاری (BPMN)، مدل انگیزش تجاری(BMM) و معناشناسی واژگان کسب و کار و قوانین کسب و کار (SBVR) می شود.
  • عمودی ها : پیشرفت قابل ملاحظه ای نیز در زمینه استانداردهای عمودی مدلگرا در موارد بهداشت، امور مالی، مخابرات، تولید، رادیوی نرم افزاری، ارتباطات سیستمهای فضایی و زمینی و چندین حیطه فناوری دیگر صورت گرفته است.

گواهینامه ها

OMG تعدادی گواهینامه حرفه ای صادر می کند:

  • OCRES - گواهینامه متخصص OMG برای سیستمهای بی درنگ و تعبیه شده (به انگلیسی: OMG Certified Realtime and Embedded Systems Speacialist).[۲]
  • OCUP - گواهینامه حرفه ای یو ام ال (به انگلیسی: OMG Certified UML Professional).[۳]
  • OCEB - گواهینامه متخصص OMG در مدیریت فرآیندهای تجاری (به انگلیسی: OMG Certified Expert in Business Process Management)[۴]
  • OCSMP - گواهینامه حرفه ای مدلسازی سیستمها (به انگلیسی: OMG Certified Systems Modeling Professional).[۵]

پیوند به بیرون

منابع

ویکیپدیای انگلیسی