سامانه رودخانه‌ای دجله–فرات: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
پیوندها به بیرون
جز ربات: افزودن رده‌های همسنگ
خط ۵۵: خط ۵۵:
[[رده:محیط زیست عراق]]
[[رده:محیط زیست عراق]]
[[رده:هلال حاصل‌خیز]]
[[رده:هلال حاصل‌خیز]]
[[رده:بوم‌‌ناحیه‌های عراق]]

نسخهٔ ‏۳۱ ژوئیهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۲۱:۱۳

سامانه رودخانه‌ای دجله و فرات
بومگاه
بومگاهPalearctic
زیست‌بومFlooded grasslands and savannas
جغرافیا
مساحت۳۵٬۶۰۰ کیلومتر مربع (۱۳٬۷۰۰ مایل مربع)
کشورترکیه، سوریه، عراق، ایران، کویت[۱][۲][۳][۴]
اقیانوس یا دریاهاNone
رودهادجله، فرات، گریت زاب، زاب کوچک.
نوع اقلیمSubtropical, hot and arid
نگهداری
وضعیت نگهداریCritical/endangered

سامانه رودخانه‌ای دجله و فرات به مجموعه رودهای دجله و فرات و کلیه آبراه‌های فرعی این دو رود اطلاق می‌شود. این سامانه رودی مساحتی حدود ۳۵/۶۰۰ کیلومتر مربع را در بر گرفته‌است و اصلی‌ترین سیستم رودخانه‌ای غرب آسیا است. رودهای این سامانه از سرزمین کوهستانی ارمنستان در شرق ترکیه سرچشمه گرفته و با گذشتن از سوریه و عراق به خلیج فارس می‌ریزند. این سامانه بخشی از ناحیه بوم‌شناختی دیرینه‌قطبی دجله–فرات است که عراق و بخش‌هایی از ترکیه، سوریه، ایران، عربستان سعودی، کویت و اردن را در بر می‌گیرد.

این منطقه از نظر تاریخی به عنوان بخشی از هلال حاصل‌خیز اهمیت دارد و اعتقاد بر این است که تمدن برای نخستین بار در این منطقه پدیدار شده‌است.

جستارهای وابسته

منابع

  1. Matthew Zentner (2012). Design and impact of water treaties: Managing climate change. p. 144. The Tigris-Euphrates-Shatt al Arab is shared between Iraq, Iran, Syria, Kuwait and Turkey.
  2. "Lower Tigris & Euphrates". feow.org. 2013. Archived from the original on 6 October 2018. Retrieved 22 November 2014.
  3. "Mesopotamia (2/3/2003)".
  4. Deniz Bozkurt, Omer Lutfi Sen (2012). "Hydrological response of past and future climate changes in the Euphrates-Tigris Basin" (PDF). p. 1. The Euphrates-Tigris Basin, covering areas in five countries (Turkey, Iraq, Syria, Iran and Kuwait), is a major water resource of the Middle East.

پیوند به بیرون