محمدابراهیم همت: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
DamneD (بحث | مشارکت‌ها)
تکرار مجدد یک متن !
(بدون تفاوت)

نسخهٔ ‏۸ ژوئن ۲۰۱۰، ساعت ۱۳:۲۱

پرونده:Mohamad-ebrahim-hemat-034.jpg
محمد ابراهیم همت

محمد ابراهیم همت (۱۲ فروردین ۱۳۳۴ در شهرضا - ۲۴ اسفند ۱۳۶۲ در جزیره مجنون)، از فرماندهان سپاه پاسداران ایران در جنگ ایران و عراق بود. او پیش از پیروزی انقلاب از فعالان ضد حکومت پهلوی بود. پس از انقلاب و در سال ۱۳۶۱ مدت کوتاهی را در جبهه جنگ لبنان و اسرائیل گذراند، و سپس به ایران بازگشت و در جبهه‌های جنگ ایران و عراق در عملیات‌های مهمی همچون فتح‌المبین، بیت‌المقدس، رمضان و خیبر مسئولیت‌های مهمی را عهده‌دار بود. او در اسفند ۱۳۶۲ در طول عملیات خیبر کشته شد.

بزرگراه شهید همت در شهر تهران به یادبود وی نامگذاری شده‌است.

زندگی و فعالیت آغازین

محمد ابراهیم همت و بعدها حاج ابراهیم همت در روز ۱۲ فروردین سال ۱۳۳۴ در شهرضای اصفهان بدنیا آمد. پس از دریافت مدرک دیپلم در دانشسرای اصفهان به ادامه تحصیل پرداخت. پس از دریافت مدرک تحصیلی به خدمت سربازی رفت.

پس از پایان دوران سربازی و بازگشت به زادگاهش شغل معلمی را برگزید و در روستاها مشغول تدریس شد. در آن دوران او کوشید دانش‌آموزان را با افکار سید روح‌الله خمینی آشنا کند و همین امور سبب شد که چندین نوبت از طرف سازمان امنیت و اطلاعات کشور (ساواک) به او اخطار شود.

سخنان و افکار او مأمورین شاه را به تعقیب وی واداشته بود، به گونه‌ای که او شهر به شهر می‌گشت تا از دستگیری در امان باشد. نخست به شهر فیروز آباد رفت و مدتی در آنجا تبلیغ کرد. پس از چندی به یاسوج رفت. موقعی که در صدد دستگیری وی برآمدند به دوگنبدان عزیمت کرد و سپس به اهواز رفت و در آنجا سکنی گزید.

پس از پیروزی انقلاب

وی پس از پیروزی انقلاب در ایجاد نظم و دفاع از شهر و راه‌اندازی کمیته انقلاب اسلامی شهرستان شهرضا نقش اساسی داشت. او از جمله کسانی بود که سپاه شهرضا را با کمک دو تن از برادران خود و سه تن از دوستانش تشکیل داد.

اواخر سال ۱۳۵۸ به خرمشهر و سپس به بندر چابهار و کنارک (در استان سیستان و بلوچستان) عزیمت کرد و به فعالیت‌های عقیدتی پرداخت. همت در خرداد سال ۱۳۵۹ به منطقه کردستان اعزام گردید.

درگذشت

در جریان عملیات خیبر، همچنان که نیروهای ایرانی در برابر ارتش عراق مقاومت می‌کردند هنگامی که همت برای بررسی وضعیت جبهه جلو رفته بود بر اثر اصابت گلولهٔ توپ در نزدیکی‌اش همراه با معاونش اکبر زجاجی، در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۶۲ کشته شود.[۱]

خانواده ابراهیم همت پس از کشته شدن وی

فرزند وی می گوید در این سال‌ها به جز آقایان کروبی، محسن رضایی، دهقان رئیس سابق بنیاد شهید و تا حدودی خاتمی، هیچ یک از مسوولان سراغی از ما نگرفتند. خانواده شهید همت برای نخستین بار در سال ۱۳۸۷ به مراسم سالگرد او دعوت شدند.

پیامدهای اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۳۸۸)

بنابر گفته های مهدی همت پسر محمد ابراهیم همت در جریان پیامدهای اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۳۸۸) مادرش(همسر ابراهیم همت)و برادر کوچکش در تظاهرات سکوت شرکت کرده بودند که برادر و مادرش مورد اصابت باتوم قرار می گیرند بطوریکه مجبور می شوند همسر ابراهیم همت را به بیمارستان منتقل کنند.[۲]

منبع

پیوند به بیرون

پانویس‌ها

  1. «زندگینامه شهید همت». آفتاب. دریافت‌شده در ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۹.
  2. رنج نامه مهدي همت فرزند حاج ابراهيم همت تنگنايي چنين هرگز نديده ام