گرلز جنریشن: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
اشتباه متنی
جز خنثی‌سازی ویرایش 33343932 از RENONKING138 (بحث)
برچسب: خنثی‌سازی
خط ۱: خط ۱:
{{Infobox musical artist
{{Infobox musical artist
| name = گرلز جنریشن (لجندز نور دای)
| name = گرلز جنریشن
| image = Girls' Generation at DMC Festival 2015 MBC Radio DJ Concert 02.jpg
| image = Girls' Generation at DMC Festival 2015 MBC Radio DJ Concert 02.jpg
| image_size = 330px
| image_size = 330px

نسخهٔ ‏۲۷ اکتبر ۲۰۲۱، ساعت ۱۳:۲۴

گرلز جنریشن
گرلز جنریشن در سپتامبر ۲۰۱۵

ایستاده از راست به چپ:

ته‌یئون، سئوهیون، یونآ، یوری و سانی

نشسته از راست به چپ:

هیویئون، تیفانی و سویانگ
اطلاعات پس‌زمینه
خاستگاهسئول، کرهٔ جنوبی
ژانرکی-پاپالکتروپاپبابلگام پاپ
سال‌های فعالیت۲۰۰۷_هم اکنون [یادداشت ۱]
ناشر(ان)اس. ام. اینترتینمنتای‌ام‌آی رکوردز ژاپناینتراسکوپ رکوردز
همکاری‌های مرتبطتی‌تی‌اساوه! جی‌جیشهر اس. ام.
اعضاته‌یئونسئوهیونیونآیوریسانیهیویئونتیفانیسویانگ
اعضای پیشینجسیکا
وبگاه
نام کره‌ای
هانگول
هانجا

گرلز جنریشن (به کره‌ای: 소녀시대) (آوایی: سونیوشیده)؛ (به انگلیسی: Girls' Generation) که به اس‌ان‌اس‌دی نیز معروف است، یک گروه دخترانه اهل کره جنوبی است. این گروه توسط اس. ام. اینترتینمنت پایه‌گذاری شده و دارای هشت عضو به نام‌های ته‌یئون، سانی، تیفانی، هیویئون، یوری، سویانگ، یونآ و سئوهیون است. در ابتدا و در سال ۲۰۰۷؛ گرلز جنریشن با «نه» عضو به عرصهٔ موسیقی وارد شد اما در سپتامبر ۲۰۱۴ بود که نهمین عضو گروه یعنی جسیکا، از گروه جدا شد. به عنوان یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های «موج کره‌ای» و یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های «کی-پاپ» در سطح بین‌المللی، گرلز جنریشن تعداد بی‌شماری جایزه و عنوان‌های افتخاری از جمله «خوانندگان ملی» و «گروه دخترانهٔ ملی» کسب کرده‌است.

گرلز جنریشن کار خود را با تک آهنگ «به سوی دنیای جدید» آغاز کرد. اولین آلبوم آن‌ها «گرلز جنریشن» بود. با اینکه این آلبوم مقداری مورد توجه قرار گرفت اما موفقیت اصلی این گروه در سال ۲۰۰۹ و با تک‌آهنگ «وای» بود؛ آن‌ها توانستند با این تک‌آهنگ رکورد صدر نشینی در جدول بانک موسیقی را با ۹ هفتهٔ متوالی ازآن خود کنند. همچنین تک‌آهنگ «وای!» توسط ملون محبوبترین ترانهٔ دههٔ ۲۰۰۰ کره جنوبی نام گرفت. گرلز جنریشن بعدها و در میانهٔ ۲۰۰۹ و اوایل ۲۰۱۰، محبوبیت خود را با تک‌آهنگ‌های «آرزوتو بهم بگو»، «اوه!» و «فرار کن شیطان، فرار کن» استحکام بخشید. دومین آلبوم استدیویی گروه که «اوه!» نام داشت، توانست جایزهٔ «هنرمند سال» از جشنوارهٔ گلدن دیسک سال ۲۰۱۰ را از آن خود کند و گرلز جنریشن را به تنها هنرمند زنی تبدیل کند که تا کنون این جایزه را بدست می‌آورد.

در اواسط سال ۲۰۱۰، گرلز جنریشن قراردادی با کمپانی ای‌ام‌آی رکوردز ژاپن به منظور سرمایه‌گذاری در صنعت موسیقی ژاپن امضا کرد. اولین آلبوم آن‌ها در ژاپن به نام «گرلز جنریشن» توانست به رتبهٔ نخست جدول آلبوم‌های اوریکون دست پیدا کند و اولین گروه دخترانهٔ غیر ژاپنی باشد که آلبومش گواهی فروش بیش از یک میلیون نسخه را از «انجمن صنعت ضبط ژاپن» دریافت می‌کند.

سومین آلبوم کره ای گروه به نام «پسران» در اکتبر ۲۰۱۱ منتشر شد و تبدیل به پرفروش‌ترین آلبوم همان سال در کره، با فروش بیش از ۳۸۰ هزار نسخه شد. یک نسخهٔ انگلیسی از تک‌آهنگ «پسران» به منظور توسعهٔ بازارکار گروه، توسط کمپانی اینتراسکوپ رکوردز منتشر شد. چهارمین آلبوم استودیویی گروه به نام «من یه پسر تور کردم» به همراه تک‌آهنگ «من یه پسر تور کردم» بیشترین توجه را از طرف رسانه‌های غربی دریافت کرد و در نتیجهٔ آن گرلز جنریشن جایزهٔ بهترین موزیک ویدیوی سال ۲۰۱۳ را از مراسم جوایز یوتیوب دریافت کرد. پنجمین آلبوم استودیویی گروه به نام «شیردل» در سال ۲۰۱۵ و ششمین آلبوم به نام «شب تعطیلات» در سال ۲۰۱۷ منتشر گردید.

گرلز جنریشن تا سال ۲۰۱۲ بیش از ۴٫۴ میلیون نسخه آلبوم و ۳۰ میلیون تک آهنگ دیجیتال فروخت و اولین گروه دخترانهٔ آسیایی است که موفق به داشتن هفت موزیک ویدیو با بازدید بیش از ۱۰۰ میلیون بار در یوتیوب شده‌است که این موزیک ویدیوها شامل «وای»، «من یه پسر تور کردم»، «پسران»، «آقای تاکسی»، «اوه!»، «فرار کن شیطان، فرارکن»، «شیردل» هستند. در سال ۲۰۱۷، بیلبورد، گرلز جنریشن را به عنوان «گروه دخترانهٔ کره‌ای برتر دهه» معرفی کرد. علاوه بر این، گرلز جنریشن اولین گروه دخترانهٔ غیر ژاپنی‌ست که توانسته سه آلبوم از آلبوم‌های خود را به جایگاه اول در جدول آلبوم‌های اوریکون برساند و سه تور کنسرت ژاپنی آن‌ها موفق به جذبِ تعدادِ رکوردشکنِ ۵۵۰ هزار نفر تماشاچی شد.

در فوریه ۲۰۲۰، با فروش بیش از صد میلیون نسخه فیزیکی و دیجیتال، گرلز جنریشن تبدیل به «دومین پرفروشترین گروه دخترانه تاریخ موسیقی» شد.

نام

طرفداران گرلز جنریشن در کنسرت این گروه که به «اقیانوس صورتی» معروف هستند.

نام کره‌ای بومی این گروه «소녀시대» و نام بین‌المللی آن‌ها «Girls' Generation» است؛ آن‌ها همچنین به نام‌های «Soshi» که مخفف نام کره‌ایشان و «GG» که مخفف نام انگلیسی‌شان است، نیز شناخته می‌شوند.[۱] گرلز جنریشن در زبان فارسی به معنای «نسل دختران» است.

«نسل دختران» این مفهوم را می‌رساند که «عصر فرمانروایی دختران فرا رسیده‌است.»

در ژاپن، گروه به عنوان «少女 時代» (آوایی: Shōjo Jidai) شناخته شده‌است.[۲] آن‌ها در کشورهای چینی زبان به عنوان «少女 时代» (آوایی: Shàonǚ Shídài) شناخته شده‌اند.[۳]

طرفداران گرلز جنریشن

طرفداران گروه این را سوآن (소원)(تلفظ:So-Won) می‌نامند که در کره‌ای به معنای «آرزو» می‌باشد. این کلمه از آهنگ «آرزوتو بهم بگو» ی گروه گرفته شده‌است. همچنین این کلمه در انگلیسی تلفظی شبیه به کلمهٔ So One به معنای «یکی و متحد» دارد. رنگ رسمی این گروه و طرفدارانشان صورتی رز پاستیلی   است.

اعضا

نام هنری نام اصلی تاریخ تولد موقعیت
فارسی کره‌ای فارسی کره‌ای
ته‌یئون 태연 کیم ته‌یئون 김태연 ۹ مارس ۱۹۸۹ ‏(۳۵ سال) رهبر • خوانندهٔ اصلی
سانی 써니 لی سون‌کیو 이순규 ۱۵ مهٔ ۱۹۸۹ ‏(۳۴ سال) خوانندهٔ رهبر
تیفانی 티파니 استفانی یانگ هوانگ 티파니 황 ۱ اوت ۱۹۸۹ ‏(۳۴ سال) خوانندهٔ اصلی•رپر رهبر
هیویئون 효연 کیم هیویئون 김효연 ۲۲ سپتامبر ۱۹۸۹ ‏(۳۴ سال) رقصندهٔ اصلی • رپر اصلی •خواننده
یوری 유리 کوان یوری 권유리 ۵ دسامبر ۱۹۸۹ ‏(۳۴ سال) رقصندهٔ اصلی • خواننده
سویانگ 수영 چویی سویانگ 최수영 ۱۰ فوریهٔ ۱۹۹۰ ‏(۳۴ سال) رقصندهٔ رهبر • خواننده • رپر • ویژوال یونآ 윤아 ایم یونا 임윤아 ۳۰ مهٔ ۱۹۹۰ ‏(۳۳ سال) رقصندهٔ رهبر • چهرهٔ گروه • خواننده • رپر رهبر
سئوهیون 서현 سئو جوهیون 서주현 ۲۸ ژوئن ۱۹۹۱ ‏(۳۲ سال) خوانندهٔ اصلی • رقصنده • جوان‌ترین عضو (مکنه)

عضو سابق

نام هنری نام اصلی تاریخ تولد موقعیت
فارسی کره‌ای فارسی کره‌ای
جسیکا 제시카 جسیکا جانگ 제시카 정 ۱۸ آوریل ۱۹۸۹ ‏(۳۵ سال) خوانندهٔ اصلی

گاه‌شمار فعالیت اعضا

تاریخچه

۰۸–۲۰۰۰: تشکیل و آغاز به کار

قبل از آغاز به کارِ گروه گرلز جنریشن، بعضی از اعضا به عنوان‌های دیگری وارد صنعت سرگرمی شده بودند. یونآ قبل از تبدیل شدن به یکی از خوانندگان گروه گرلز جنریشن، در حدود ۲۰۰ آزمون انتخابیِ فیلم‌های سینمایی، سریال و موزیک ویدیوها شرکت کرده بود.[۴] دیگر عضو گروه که قبل از پیوستن به گرلز جنریشن هم در صنعت موسیقی فعال حضور داشت، سویانگ بود. او در ژاپن عضو یک گروه دونفره به اسم Route θ بود اما این گروه یک سال بعد از آغاز فعالیت، یعنی در ۲۰۰۲ از هم فروپاشید.[۵][۶] اولین عضو گروه که به سیستم آموزشی اس.ام. وارد شد، جسیکا بود. وقتی در سال ۲۰۰۰ همراه با خواهرش کریستال - عضو گروه اف(اکس) از اس. ام. اینترتینمنت - در حال خرید بودند، توسط استعدادیابان کمپانی شناسایی شدند.[۷] در همان سال سویانگ و هیویئون در آزمون آزاد این کمپانی انتخاب شدند؛ در این آزمون هیویئون استعداد رقصش را به نمایش گذاشت. یوری، عضو دیگر گرلز جنریشن، پس از دستیابی به مقام دوم در مسابقهٔ رقصندهٔ جوان کمپانی در سال ۲۰۰۱، وارد سیستم آموزشی کمپانی شد. در سال ۲۰۰۲، یونآ در آزمون آزاد یکشنبه‌های اس.ام. شرکت کرد و آهنگ‌هایی از بوآ و بریتنی اسپیرز را خواند و بعد از انتخاب شدن، وارد سیستم تعلیماتی اس.ام. شد.[۸] سئوهیون جوان‌ترین عضو گروه نیز در مترو توسط یکی از استعدادیابان کمپانی کشف شد و بعدها در ۲۰۰۳ با خواندن شعرهای کودکانه آزمون داد و پذیرفته شد.[۹]

گرلز جنریشن در مسابقات والیبال ساحلی سال ۲۰۰۸

رهبر گروه، ته‌یئون نیز بعد از اول شدن در مسابقهٔ «خوانندهٔ جوان اس.ام.» در سال ۲۰۰۴، وارد سیستم آموزشی شد.[۱۰][۱۱] در همان سال، تیفانی در آزمون استارلایت در لس آنجلس شرکت کرد و پذیرفته شد.[۱۲][۱۳] آخرین عضو که به گروه اضافه شد سانی بود. او که از سال ۱۹۹۸ به مدت پنج سال در اس.ام. کارآموز بود، به کمپانی «استارورلد» پیوست و در حال آموزش برای تشکیل یک گروه دو نفره به نام «شیرین» بود. در سال ۲۰۰۷ و به توصیهٔ خوانندهٔ کره‌ای-ژاپنی «آیکونی‌کیو»، او به اس.ام. بازگشت و عضوی از گرلز جنریشن شد.[۱۴]

در ژوئیه ۲۰۰۷، دخترها اولین اجرای زندهٔ خود را در صحنهٔ «مدرسهٔ راک» شبکهٔ ام‌نت تجربه کردند. آن‌ها در این برنامه تک‌آهنگ خود به نام «به سوی دنیای جدید» را اجرا کردند.[۱۵] در ۵ اوت ۲۰۰۷ گرلز جنریشن به صورت رسمی آغاز به کار کرد و دوباره تک‌آهنگ «به سوی دنیای جدید» را ولی این‌بار دربرنامهٔ اینکی‌گایو از شبکهٔ اس‌بی‌اس اجرا کردند.[۱۶] در نوامبر همان سال، گرلز جنریشن اولین آلبوم خود به نام «گرلز جنریشن» را منتشر کردند. تک‌آهنگ‌های اصلی این آلبوم، «عصر دختران» و «بوسیدن تو» بود. لازم است ذکر شود که آهنگ «عصر دختران» بازخوانی آهنگی به همین نام از لی سئونگ‌چئول بود که برای اولین بار در سال ۱۹۸۹ اجرا شد. این آلبوم در سال ۲۰۰۷ با فروش بیش از ۵۶هزار نسخه، دوازدهمین آلبوم پرفروش سال ۲۰۰۷ شد.[۱۷] تا سال ۲۰۰۹ از این آلبوم در کشور کره بیش از ۱۲۰هزار نسخه فروش رفت.[۱۸] در مارس ۲۰۰۸، آلبوم «گرلز جنریشن» بار دیگر و این‌بار با نام «بیبی‌بیبی» منتشر شد.[۱۹] تک‌آهنگ اصلی این آلبوم نیز با همین نام و در ۱۷ مارس در فضای دیجیتال منتشر شد.[۲۰] این آلبوم کوتاه با فروش بیش از ۵۰هزار نسخه در کمتر از یک هفته توانست رکورد دیگری را برای گرلز جنریشن ثبت کند.

۱۰–۲۰۰۹: موفقیت غیرمنتظره و آغاز به کار در ژاپن

گروه در سی‌ویکمین جشنوارهٔ موسیقی سای‌ورلد در سال ۲۰۰۹

با اینکه گرلز جنریشن در سال ۲۰۰۷ مورد توجه قرار گرفت اما در سال ۲۰۰۹ بود که به موفقیت و محبوبیتی طوفانی دست پیدا کرد. در ۷ ژانویه بود که گروه اولین آلبوم چندآهنگه خود به نام «وای» را منتشر کرد؛ آلبومی که تا کنون بیش از ۱۰۰هزار نسخه در کره فروخته‌است.[۱۸] تک‌آهنگ «وای!» پس از یک هفته انتشار، توانست رتبهٔ نخست در برنامهٔ بانک موسیقی را ازآن خود کند. این تک‌آهنگ ۹ هفتهٔ متوالی در همین رتبه ماند و رکوردی را برای خود ثبت کرد؛ تا اینکه بعدها و در سال ۲۰۱۲، این رکورد توسط آهنگ گانگنام استایل از سای شکسته شد؛ سای ۱۰ هفته در این رتبه ماند.[۲۱][۲۲][۲۳] تک‌آهنگ «وای» پرفروش‌ترین تک‌آهنگ سال ۲۰۰۹ شد.[۲۴] دومین آلبوم چندآهنگه گرلز جنریشن به نام «آرزوتو بهم بگو» و تک‌آهنگ اصلی آن در ژوئن ۲۰۰۹ منتشر شد.[۲۵] این آلبوم کوتاه توانست رکورد پرفروش‌ترین آلبوم را با فروش بیش از ۵۰هزار نسخه در کمتر از یک هفته بشکند و در جدول موسیقی تایلندی جی-میوزیک رتبهٔ هشتم را بدست آورد. در نوامبر ۲۰۰۹، اس. ام. اینترتینمنت اعلام کرد که اولین تور کنسرت گروه را برگزار خواهد کرد. نام این تور به سوی دنیای جدید بود و بلیط‌های کنسرت‌هایی که در کره برگزار می‌شد، در کمتر از سه دقیقه فروش رفت. این تور در دسامبر ۲۰۰۹ از شهر «سئول» (کره‌جنوبی)، در آوریل ۲۰۱۰ از «شانگهای» (چین) و در اکتبر ۲۰۱۰ از «تایپه» (تایوان) دیدن کرد.

گرلز جنریشن در سال ۲۰۱۰

دومین آلبوم استدیویی گرلز جنریشن به نام «اوه!» در ژانویهٔ ۲۰۱۰ منتشر شد؛[۲۶] این آلبوم به صدر جدول آلبوم گائون رسید و تا سال ۲۰۱۴ بیش از ۲۳۴هزار نسخه آلبوم فروخت.[۲۷][۲۸] همچنین تک‌آهنگ اصلی این آلبوم به رتبهٔ نخست جدول گائون رسید و با فروش بیش از ۳٫۳ میلیون نسخه، دومین پرفروشترین تک‌آهنگ سال ۲۰۱۰ شد.[۲۹][۳۰][۳۱] آلبوم «اوه!» بار دیگر و تحت عنوان «فرار کن شیطان، فرار کن» در مارس همان سال منتشر شد و بار دیگر رتبه‌های نخست در جدول‌های موسیقایی را ازآن خود کرد.[۳۲][۳۳] تک‌آهنگ اصلی آلبوم نیز به موفقیت‌های مشابه دست پیدا کرد.[۳۴][۳۵] هر دو آلبوم «اوه!» و «فرار کن شیطان، فرار کن!» موفقیت‌های عظیم تجاری برای گرلز جنریشن بودند؛ این دو آلبوم به ترتیب دومین و چهارمین آلبوم پرفروش سال ۲۰۱۰ هستند.[۳۶]

در میانهٔ سال ۲۰۱۰، گرلز جنریشن با کمپانی نایوتاویو رکوردز که اکنون به نام ای‌ام‌آی رکوردز ژاپن شناخته می‌شود، قرارداد امضا کرد و دامنهٔ فعالیت‌های خود را تا ژاپن گسترش داد.[۳۷] اولین دی‌وی‌دی منتشر شده از گروه در ژاپن شروع جدید گرلز جنریشن نام داشت که شامل ۷ موزیک ویدیو از این گروه به همراه یک نسخه فیلم ضبط‌شدهٔ اضافی بود.[۳۸] این آلبوم در جایگاه چهارم جدول دی‌وی‌دی اوریکون قرار گرفت.[۳۹] با این اتفاق، گرلز جنریشن اولین گروه دخترانهٔ غیر ژاپنی بود که به پنج دی‌وی‌دی برتر اوریکون راه پیدا کرد.[۴۰] این دی‌وی‌دی بیش از ۶۰هزار نسخه فروخت و گواهی طلایی را از انجمن صنعت ضبط ژاپن دریافت کرد.[۴۱][۴۲] در سپتامبر ۲۰۱۰، گرلز جنریشن نسخه ژاپنی «آرزتو بهم بگو» را به عنوان اولین نسخهٔ خود در ژاپن منتشر کرد.[۴۱] این آهنگ در رتبه چهارم در نمودار تک‌آهنگ‌های اوریکون ژاپن به ثبت رسید و گواهی را برای فروش دیجیتال بیش از ۲۵۰٬۰۰۰ نسخه از RIAJ دریافت کرد.[۴۳][۴۴] ماه بعد، این گروه دومین آهنگ ژاپنی خود به اسم «وای» را منتشر کرد که به شماره دو در نمودار تک‌آهنگ‌های اوریکون رسید.[۴۱] «وای!» اولین تک‌آهنگ از یک گروه دخترانهٔ غیرژاپنی شد که از سال ۱۹۸۰ توانسته وارد سه رتبهٔ اول جدول شود.[۴۵] «وای» موفق‌ترین تک‌آهنگ گرلز جنریشن در ژاپن است و توانست بیش از ۲۰۷٬۰۰۰ نسخه بفروشد وبا دستیابی به گواهی فروش یک میلیونی، در دسته‌بندی شخصیت‌های میلیونی انجمن صنعت ضبط ژاپن بگیرد.[۴۶][۴۷] در میان فعالیت‌های ژاپنی خود، آنها همچنین در تور جهانی «شهر اس.ام. - زنده ۱۰» همراه با هم‌کمپانی‌های خود شرکت کردند که در ۲۱ اوت و در ورزشگاه المپیک جامسیل در سئول آغاز شد.[۴۸]

گرلز جنریشن در حال اجرای آهنگ «جیغ» در سال ۲۰۱۱

سومین آلبوم چندآهنگه کره ای گروه به نام «جیغ» در اکتبر ۲۰۱۰ منتشر شد.[۴۹]

این آلبوم در صدر جدول آلبوم‌های گائون و در جایگاه دوم جدول آلبوم‌های اوریکون قرار گرفت و سومین آلبوم پرفروش سال ۲۰۱۰ در کره جنوبی شد.[۳۶][۴۳][۵۰] همچنین تک‌آهنگ اصلی این آلبوم به نام «جیغ» در جایگاه اول جدول تک‌آهنگ‌های گائون قرار گرفت.[۵۱][۵۲]

در هر دو سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱، گرلز جنریشن توانست جایزهٔ هنرمند سال را در جشنواره موسیقی سئول از آن خود کند. گرلز جنریشن چهارمین هنرمند کره‌ای و اولین گروه دخترانه‌ای بود که توانست در دو سال متوالی این عنوان را به خود اختصاص دهد.[۵۳][۵۴]

۱۲–۲۰۱۱: موفقیت در ژاپن، «پسران» و گسترش فعالیت بین‌المللی

گرلز جنریشن موفقیت خود د ر ژاپن را با تک‌آهنگ «آقای تاکسی» و «فرار کن شیطان، فرار کن» ادامه داد. این آهنگ‌ها که در آوریل ۲۰۱۱ منتشر شدند، توانستند در رتبه دوم جدول تک‌آهنگهای اوریکون قرار بگیرند و تا آوریل ۲۰۱۷، توسط انجمن صنعت ضبط ژاپن گواهی فروش میلیونی را دریافت کنند.[۵۵][۵۶] بعد از انتشار سه تک‌آهنگ، اولین آلبوم ژاپنی آنها در ژوئن ۲۰۱۱ منتشر شد.[۵۷] برای تبلیغ این آلبوم، اولین تور خود در ژاپن را به نام اولین صحنهٔ ژاپن آغاز کرد. این تور از ۳۱ می و در اوساکا شروع شد.[۵۷][۵۸] این آلبوم هم در صدر جدول آلبوم اوریکون قرار گرفت و گرلز جنریشن را به اولین گروه دخترانهٔ خارجی تبدیل کرد که به چنین موفقیتی دست پیدا می‌کند.[۵۹] در کمتر از یک ماه از انتشار این آلبوم بیش از نیم میلیون نسخه از آن فروش رفت و توانست گواهی دابل پلاتینیوم را از انجمن صنعت ضبط ژاپن دریافت کند.[۶۰][۶۱] این آلبوم در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ به ترتیب پنجم و پانزدهمین آلبوم پرفروش ژاپن شد و در کل بیش از ۸۰۰هزار نسخه فروخت.[۶۲] نسخهٔ بازپخش شدهٔ آلبوم «پسران» دسامبر ۲۰۱۱ منتشر شد و در رتبهٔ پنجم جدول آلبوم اوریکون قرار گرفت.[۶۳] در ماه مه سال ۲۰۱۲، گرلز جنریشن توسط انجمن صنعت ضبط ژاپن گواهی یک میلیونی دریافت کرد، که نشان دهنده فروش یک میلیون نسخه آلبوم در ژاپن بود - این اولین بار بود که یک آلبوم از یک گروه دختران کره جنوبی توانسته بود چنین دستاوردی کسب کند.[۶۴][۶۵] این آلبوم در سال ۲۰۱۲، جایزه آلبوم سال را از جشنوارهٔ ام‌تی‌وی ژاپن را دریافت کرد.[۶۶] به دنبال ورود موفقیت‌آمیز گروه به ژاپن، گرلز جنریشن در کنار «کارا»، به عنوان محبوب‌ترین گروه دختران کره‌ای در ژاپن به‌شمار می‌رفت.[۶۷]

گرلز جنریشن در حال اجرای آهنگ «پسران» در سینمای سه‌بعدی ال‌جی در سال ۲۰۱۲

سومین آلبوم استودیوی کره‌ای گرلز جنریشن، «پسران» در اکتبر ۲۰۱۱ منتشر شد.[۶۸] این آلبوم در ایالات متحده توسط اینتراسکوپ رکوردز منتشر شد، که اولین آلبوم این گروه در آمریکا بود.[۶۹] برای کمک به اینکه این آلبوم با مخاطبان در سراسر جهان ارتباط برقرار کند، این گروه اولین بار در تلویزیون ایالات متحده در برنامه آخر وقت با دیوید لترمن در ۳۱ ژانویه و زنده با کلی و راین در ۱ فوریه حاضر شد و اجرا کرد.[۷۰] آنها همچنین در ۹ فوریه در برنامه تلویزیونی فرانسوی به نام تلویزیون لا گراند جورنال اجرا داشتند. در حالی که این آلبوم در کره جنوبی بسیار موفق بود، در ایالات متحده با اقبال روبرو نشد.[۷۱] در مقایسه با فروش ۴۶۰٬۹۰۰ نسخه در کره جنوبی،[۷۲] صدرنشینی در فهرست آلبوم گائون، تبدیل شدن به پرطرفدارترین آلبوم ۲۰۱۱ در کره جنوبی، پرفروش‌ترین آلبوم یک گروه دخترانه و دومین آلبوم پرفروش گائون از زمان راه اندازی این وبسایت در سال ۲۰۱۰،[۷۳] آلبوم «پسران» فقط ۲۱۰۰۰ بار در ایالات متحده دانلود دیجیتال شد.[۷۴] تک آهنگ «پسران» درصدر فهرست دیجیتال گائون قرار گرفت و بیش از ۳٫۰۳ میلیون نسخه در سال ۲۰۱۱ فروخت.[۷۵][۷۶]

در ژوئن ۲۰۱۲، گرلز جنریشن چهارمین تک آهنگ ژاپنی خود، «پاپاراتزی»، را منتشر کرد که به رتبهٔ شماره دو در جدول تک‌آهنگ‌های اوریکون رسید و توسط انجمن صنعت موسیی ژاپن گواهی طلایی دریافت کرد.[۷۷][۷۸] طبق گفته سونداسکن ژاپن، این ترانه تنها در ماه اول ۱۰۳ هزار نسخه فروخت.[۷۹] سه ماه بعد، این گروه پنجمین تک آهنگ ژاپنی خود به نام «اوه!» را منتشر کرد که نخستین شمارهٔ یک گروه را در جدول تک آهنگ‌های اوریکون رقم زد و گواهی طلایی دریافت کرد.[۸۰][۸۱] گرلز جنریشن دومین آلبوم ژاپنی خود، «دختران و صلح» را در نوامبر منتشر کرد که در اولین هفتهٔ انتشار، ۱۱۶٬۹۶۳ نسخه فروخت و در جایگاه دوم جدول آلبوم‌های اوریکون قرار گرفت.[۸۲] این آلبوم متعاقباً توسط انجمن موسیقی ژاپن گواهی پلاتینیوم شد و چهل و یکمین آلبوم پرفروش سال ۲۰۱۲ در ژاپن با فروش ۱۴۱٬۲۵۹ نسخه شد.[۸۳][۸۴] آلبوم پیش‌تر نیز با تک آهنگ «قدرت گل» تبلیغ شده بود.[۸۵]

۱۴–۲۰۱۲: «من یه پسر تور کردم»، شهرت جهانی و جدایی جسیکا

گرلز جنریشن و سوپر جونیور به همراه رئیس‌جمهور وقت کره پارک گون‌هه در سال ۲۰۱۳

در دسامبر ۲۰۱۲، گرلز جنریشن تک آهنگ «ملکهٔ رقص» - که بازخوانی آهنگ رحمت از خوانندهٔ بریتانیایی دافی بود، را منتشر کرد. این ترانه به عنوان آهنگ سرگروه چهارمین آلبوم گروه معرفی شد.[۸۶] در روز سال نو ۲۰۱۳، این گروه چهارمین آلبوم استودیوی کره ای خود را با عنوان «من یه پسر تور کردم» منتشر کرد. در همان روز، گروه برنامهٔ تلویزیونی مخصوصی به نام «رویای عاشقانهٔ گرلز جنریشن» را در شبکهٔ ام‌بی‌سی برگزار کرد.[۸۷] این آلبوم موفقیتی تجاری در کره جنوبی بود و در صدر جدول آلبوم‌های گائون قرار گرفت؛[۸۸] همچنین رتبهٔ نخست جدول آلبوم‌های جهانی بیلبورد را نیز تصاحب کرد.[۸۹] تک آهنگ اصلی این آلبوم نیز در رتبهٔ اول صد آهنگ کره‌ای مجلهٔ بیلبورد و جدول گائون قرار گرفت.[۹۰] این ترانه یازدهمین تک‌آهنگ پرفروش دیجیتال در سال ۲۰۱۳ کره جنوبی با فروش کل ۱٬۳۴۷٬۶۴۲ واحد بود.[۹۱] موزیک ویدیوی من یه پسر تور کردم جایزه ویدیوی سال را در افتتاحیه جایزه موسیقی یوتیوب در سال ۲۰۱۳، با شکست دادن رقبایی همچون سای و جاستین بیبر، به دست آورد. این موضوع باعث جلب توجهٔ رسانه‌های غربی شد، زیرا در آن زمان گرلز جنریشن در مقایسه با سایر نامزدها کمتر شناخته شده بود.[۹۲][۹۳][۹۴]

در فوریه ۲۰۱۳، گرلز جنریشن تور کنسرت خود به نام دختران و صلح: دومین تور ژاپن را آغاز کرد. این تور در ۹ فوریه و از کوبه آغاز شد.[۹۵] دی‌وی‌دی همراه آن در سپتامبر ۲۰۱۳ منتشر شد و در فهرست دی‌وی‌دی اوریکون رتبهٔ نخست را کسب کرد و در طی هفته اول، ۵۳٬۲۵۶ نسخه فروش کرد.[۹۶] اولین تور جهانی این گروه، به نام تور جهانی گرلز جنریشن «دختران و صلح»، از ژوئن ۲۰۱۳ تا فوریه ۲۰۱۴ برگزار شد و شامل ده کنسرت در هفت کشور آسیایی بود.[۹۷][۹۸]

گرلز جنریشن اولین آلبوم ریمیکس خود به نام «ریمیکس بی‌نهایت بهترین گلچین‌ها» را در ماه مارس،[۹۹] و آلبوم زنده‌ای به نام «تور گرلز جنریشن ۲۰۱۱» را در آوریل سال ۲۰۱۳ منتشر کرد.[۱۰۰] این آلبوم‌ها در رتبهٔ ششم فهرست آلبوم اوریکون[۱۰۱] و رتبهٔ نخست فهرست آلبوم گائون دست یافتند.[۱۰۲] سومین آلبوم استدیویی ژاپنی گرلز جنریشن به نام «عشق و صلح» در دسامبر سال ۲۰۱۳ منتشر شد.[۱۰۳] این آلبوم با فروش بیش از ۱۲۹٬۰۰۰ نسخه در اولین هفتهٔ انتشار، در صدر فهرست آلبوم اوریکون رار گرفت و از انجمن موسیقی ژاپن گواهی طلایی را دریافت نمود.[۱۰۴][۱۰۵] این آلبوم شامل دو تک‌آهنگ «دختران و عشق» و «کهکشان ابرنواختر» بود که به ترتیب در جایگاه چهارم و سوم فهرست تک‌آهنگ اوریکون قرار گرفتند.[۱۰۶]

گرلز جنریشن در حال اجرای آهنگ «جناب، جناب» در سال ۲۰۱۴

چهارمین آلبوم چندآهنگه گرلز جنریشن به نام «جناب، جناب» در فوریهٔ ۲۰۱۴ منشر شد؛[۱۰۷] و بلافاصله پس از انتشار در رتبهٔ نخست فهرست آلبوم گائون قرار گرفت.[۱۰۸] این آلبوم چندآهنگه پنجمین آلبوم پرفروش همان سال با فروش ۱۶۳٬۲۰۹ نسخه در کره جنوبی شد.[۱۰۹] «جناب، جناب» در هفتهٔ اول انتشارش در آمریکا ۳٬۰۰۰ نسخه فروخت و رتبهٔ ۱۱۰ در بیلبورد ۲۰۰ را از آن خود کرد.[۱۱۰] تک‌آهنگ اصلی این آلبوم نیز در صدر جدول تک‌آهنگ گائون قرار گرفت و با فروش ۹۰۶٬۹۶۲ نسخه، تبدیل به چهل و ششمین تک‌آهنگ دیجیتال پرفروش کره جنوبی در سال ۲۰۱۴ شد.[۱۱۱][۱۱۲]

در ژوئیه ۲۰۱۴، گرلز جنریشن اولین آلبوم بهترین پرفروش‌ترین‌های خود به نام «بهترین» را منتشر کرد که علاوه بر تک‌آهنگ‌های قبلی گروه، شامل چهار تک‌آهنگ جدید به نام‌های «فنا ناپذیر»، «الهی»، «دختران نمایشی» و «واکنش زنجیره ای» بود. این آلبوم برای دو هفتهٔ متوالی صدرنشین فهرست آلبوم اوریکون شد و در ژاپن بیش از ۱۷۵٬۰۰۰ نسخه فروخت.[۱۱۳][۱۱۴] با صدرنشینی «بهترین» در فهرست آلبوم اوریکون، گرلز جنریشن اولین گروه دخترانهٔ غیر ژاپنی شد که سه آلبومش صدرنشین این فهرست شده‌اند.[۱۱۵] آنها همچنین کنسرت دختران و صلح که در ژاپن بود را نیز در همان ماه به پایان رساندند. با شروع در فوریه ۲۰۱۴ و در شهر فوکوئوکا، گرلز جنریشن در هفت شهر ژاپن، از جمله اوساکا، ناگویا و توکیو، ۱۷ بار اجرا کرد. با سه کنسرت ژاپنی از سال ۲۰۱۱، گرلز جنریشن مجموعاً با جذب ۵۵۰٬۰۰۰ تماشاگر، رکوردی را برای یک گروه دخترانهٔ کره‌ای ثبت کرد.[۱۱۶]

در ۲۹ سپتامبر سال ۲۰۱۴، جسیکا اعلام کرد که از گروه جدا شده‌است. اس.ام. انترتینمنت ضمن تأیید این خبر، اظهار داشت که جسیکا، به دلیل اختلاف میان برنامه‌های شخصی اش و گروه، دیگر عضو گرلز جنریشن نیست. گرلز جنریشن پس از آن به عنوان یک گروه هشت نفره ادامه یافت.[۱۱۷] هشت عضو باقی مانده فعالیت گروه را با برگزاری کنسرت «بهترین - زنده» در ورزشگاه سرپوشیدهٔ توکیو در ۹ دسامبر ۲۰۱۴ ادامه دادند. بلیط‌های این کنسرت به‌طور کامل فروخته شد و ۵۰٬۰۰۰ تماشاگر را جذب کرد.[۱۱۸] دی‌وی‌دی ضبط‌شدهٔ این کنسزت در آوریل سال ۲۰۱۵ منتشر شد و توانست همزمان صدرنشین هر دو فهرست دی‌وی‌دی و بلوری اوریکون شود.[۱۱۹]

۱۶–۲۰۱۵: «شیردل»

گرلز جنریشن در حال اجرای آهنگ «شیردل» در سال ۲۰۱۵

گرلز جنریشن در مارس سال ۲۰۱۵، از انتشار اولین تک‌آهنگ خود به عنوان یک گروه هشت نفره خبر داد.[۱۲۰] این تک‌آهنگ که «اگه میتونی منو بگیر» نام داشت، در دو زبان کره‌ای و ژاپنی ضبط شده بود؛ نسخهٔ کره‌ای این ترانه در ۱۰ آوریل در سطح جهانی منتشر شد.[۱۲۱] این در حالی بود که نسخهٔ ژاپنی در ۲۲ آوریل عرضه گردید.[۱۲۲] این تک‌آهنگ در رتبهٔ نوزدهم فهرست دیجیتال گائون و رتبهٔ هشتم تک‌آهنگ‌های اوریکون جای گرفت.[۱۲۳][۱۲۴]

گرلز جنریشن در ۱۲ اوت سال ۲۰۱۵ از جلد هنری آلبوم «شیردل»، پنجمین آلبوم استودیویی‌شان، رونمایی کرد.[۱۲۵] متعاقباً این آلبوم در ۱۹ اوت توسط اس.ام. انترتینمنت منتشر شد[۱۲۶] و در صدر فهرست آلبوم گائون قرار گرفت.[۱۲۷] «شیردل» همچنین جایگاه یازدهم از فهرست آلبوم اوریکون قرار گرفت[۱۲۸] و با فروش ۱۴۵٬۰۴۴ نسخه، پانزدهمین آلبوم پرفروش کره در سال ۲۰۱۵ شد.[۱۲۹]

«شیردل» سه تک‌آهنگ اصلی داشت - اولین تک‌آهنگ «مهمونی» بود که در ژوئیه ۲۰۱۵ منتشر شد.[۱۳۰] این آهنگ در صدر فهرست دیجیتال گائون قرار گرفت،[۱۳۱] در صد آهنگ برتر ژاپن دهم شد[۱۳۲] و در جدول تک‌آهنگ‌های جهانی بیلبورد جایگاه چهارم را بدست آورد.[۱۳۳] پس از انتشار «مهمونی»، گرلز جنریشن در تاریخ ۱ اوت ۲۰۱۵، در۵۰ اجتماعی بیلبورد در ردهٔ چهل و چهارم ظاهر شد.[۱۳۴] هفته بعد، موقعیت گروه در این لیست به شمارهٔ بیست و دوم ارتقا یافت.[۱۳۵] تک‌آهنگ‌های بعدی، یعنی «شیردل» و «تو فکر کردی» همزمان با انتشار آلبوم در دسترس قرار گرفتند. این تک‌آهنگ‌ها به ترتیب در جایگاه چهارم و سی‌ام فهرست دیجیتال گائون قرار گرفتند.[۱۳۶]

برای تبلیغ آلبوم، این گروه در یک برنامه تلویزیونی واقع‌نما کره ای به نام «کانال گرلز جنریشن» هنرنمایی کرد.[۱۳۷] بعد از آن، گرلز جنریشن چهارمین تور کنسرت خود، رویای گرلز جنریشن را که در ۲۱ نوامبر ۲۰۱۵ در سئول آغاز شد، کلید زد. با این دستآورد، گرلز جنریشن اولین گروه دخترانهٔ کره‌ای شد که چهار تور کنسرت برگزار می‌کند.[۱۳۸] گروه همچنین چهارمین تور کنسرت ژاپن خود را در ۱۲ دسامبر سال ۲۰۱۵ در شهر ناگویا آغاز کرد.[۱۳۹] در پایان سال، جدول موسیقی گائون اعلام کرد که گرلز جنریشن موفق‌ترین گروه دخترانهٔ کره جنوبی در سال ۲۰۱۵ بوده‌است. با انتشار آلبوم «شیردل» همراه با دو آلبوم دیگر، یکی توسط زیر گروه تی‌تی‌اس و دیگری توسط رهبر گروه ته‌یئون، آنها با هم مجموعاً بیش از ۳۹۸٬۰۰۰ نسخه فیزیکی فروخته‌اند.[۱۴۰]

گرلز جنریشن اغلب سال ۲۰۱۶ را به استراحت پرداخت. با این حال، برای گرامیداشت نهمین سالگرد این گروه، در اوت ۲۰۱۶، یک تک‌آهنگ به نام «قایقرانی (۰۸۰۵)» منتشر شد. اشعار این ترانه توسط سویانگ نوشته شده بود و به رابطهٔ میان گروه و طرفدارانشان می‌پرداخت.[۱۴۱]

گرلز جنریشن در حال اجرا در سال ۲۰۱۷

۲۰۱۷ - اکنون: «شب تعطیلات» و وقفهٔ کاری

در سال ۲۰۱۷ گرلز جنریشن ششمین آلبوم استدیویی خود به نام «شب تعطیلات» را در گرامی‌داشت دهمین سالگرد پایه‌گذاری گروه، منتشر کرد.[۱۴۲] این آلبوم در ۷ اوت سال ۲۰۱۷ منتشر گردید.[۱۴۳] در فهرست آلبوم جهانی بیلبورد صدر نشین شد[۱۴۴] و در فهرست آلبوم گائون جایگاه دوم را بدست آورد.[۱۴۵] «شب تعطیلات» رکورد آلبوم «پسران» را در فروش هفتهٔ اول شکست[۱۴۶] و تا پایان سال ۱۶۷٬۶۳۸ نسخهٔ فیزیکی فروخت.[۱۴۷] بیلبورد در مقاله‌ای که سال ۲۰۱۹ منتشر شد، گرلز جنریشن را در صدر لیست «۱۰ گروه دخترانهٔ برتر کره‌ای دههٔ گذشته» قرار داد.[۱۴۸]

در اکتبر سال ۲۰۱۷، اس.ام. انترتینمنت اعلام کرد که تیفانی، سویانگ و سئوهیون تصمیم به تمدید قراردادهای خود با این شرکت ندارند و برای تمرکز بر حرفهٔ بازیگری یا فعالیت انفرادی در موسیقی، از این کمپانی جدا خواهند شد. گفته می‌شود با وجود تغییر در کمپانی‌های اعضا، این گروه منحل نشده و فعالیت‌های آیندهٔ این گروه هشت نفره مورد بحث قرار خواهد گرفت.[۱۴۹]

این گروه در حال حاضر در وقفه‌ای نامحدود است؛ دلیل آن کمک به اعضا برای تمرکز بر فعالیت‌های انفرادیشان است.[۱۵۰][۱۵۱]

در ۸ سپتامبر سال ۲۰۲۰، ته‌یئون، سانی، یوری، هیویئون و یونآ قرارداد خود را با اس.ام. انترتینمنت تمدید کردند.[۱۵۲] در فوریه ۲۰۲۱، شایعه شد که این گروه به صورت کامل و با هشت عضو در ماه مارچ یا ژوئن بازخواهد گشت.

زیرگروه‌ها و فعالیت‌های انفرادی

گرلز جنریشن-تی‌تی‌اس

تی‌تی‌اس در سال ۲۰۱۳

در آوریل ۲۰۱۲، اس.ام. انترتینمنت یک زیر گروه از گرلز جنریشن به نام «تی‌تی‌اس» (که به تائه‌تی‌سئو نیز معروف هستند) تشکیل داد که سه عضو آن عبارتند از: ته‌یئون، تیفانی و سئوهیون.[۱۵۳] تی‌تی‌اس تاکنون سه آلبوم چندآهنگه به نام‌های «چشمک» (می ۲۰۱۲)، «هوار» (سپتامبر ۲۰۱۴) و «بابانوئل عزیز» (دسامبر ۲۰۱۵) منتشر کرده‌است.[۱۵۴][۱۵۵][۱۵۶]

گرلز جنریشن-اوه!جی‌جی

اوه!جی‌جی در سال ۲۰۱۷

در اوت ۲۰۱۸ اس. ام. اینترتینمنت اعلام کرد که زیرگروه جدیدی به نام «اوه!جی‌جی» آغاز به کار خواهد کرد. این زیرگروه از پنج عضو شامل: سانی، ته‌یئون، یونآ، یوری و هیویئون تشکیل شده‌است. این زیرگروه اولین آلبوم تک‌آهنگ خود به نام «لمس کوچولو» را در پنجم سپتامبر منتشر کرد.[۱۵۷]

فعالیت‌های انفرادی

در اواسط سال ۲۰۱۵، اس.ام. انترتینمنت اعلام کرد که ته‌یئون اولین کسی است که حرفهٔ انفرادی خود را آغاز می‌کند و فاش کرد که آلبوم اولش قرار است در همان سال منتشر شود.[۱۵۸] اولین آلبوم چندآهنگه ته‌یئون به نام «من» در هفتم اکتبر سال ۲۰۱۵ منتشر شد.[۱۵۹] این آلبوم در جایگاه دوم فهرست آلبوم گائون قرار گرفت.[۱۶۰] دومین آلبوم چندآهنگه ته‌یئون به نام «چرا» در ژوئیه ۲۰۱۶ منتشر شد. «چرا» در صدر فهرست آلبوم گائون قرار گرفت.[۱۶۱] ته‌یئون دو آلبوم استدیویی به نام «صدای من» (۲۰۱۷) و «هدف» (۲۰۱۹) منتشر کرده است.[۱۶۲][۱۶۳] او اولین آلبوم کریسمسی و به طورکلی سوم آلبوم چندآهنگهٔ خود به نام «این کریسمس: زمستان در راه است» را در دسامبر ۲۰۱۷ منتشر کرد.[۱۶۴] چهارمین آلبوم چندآهنگهٔ این هنرمند در ژوئن ۲۰۱۸ منتشر شد، این آلبوم «چیزی جدید» نام داشت.[۱۶۵] در می سال ۲۰۱۹، او اولین آلبوم چندآهنگهٔ ژاپنی خود، «صدا»، را منتشر کرد.[۱۶۶]

به دنبال فعالیت انفرادی موفق ته‌یئون، اعلام شد که تیفانی دومین عضوی ست که فعالیت تکی خود را در می سال ۲۰۱۶ آغاز می‌کند.[۱۶۷] اولین آلبوم چندآهنگهٔ تیفانی به اسم «من فقط میخوام برقصم» در ۱۱ ماه می سال ۲۰۱۶ منتشر شد.[۱۶۸] بعد از ترک اس.ام. انترتینمت، تیفانی دومین آلبوم چندآهنگهٔ خود، «لب روی لب» را در تاریخ ۲۲ فوریه سال ۲۰۱۹ منتشر کرد.[۱۶۹]

در ژانویه ۲۰۱۷، سئوهیون با انتشار آلبوم چندآهنگهٔ «نگو نه» در ۱۷ ژانویه، سومین عضو گرلز جنریشن شد که فعالیت انفرادی خود را آغاز می‌کند.[۱۷۰][۱۷۱]

یوری اولین آلبوم تکی خود به نام «صحنهٔ اول» را در ۴ اکتبر سال ۲۰۱۸ منتشر کرد. به این ترتیب یوری چهارمین عضو گرلز جنریشن بود که به صورت رسمی و با یک آلبوم فعالیت تکی را آغاز کرد.[۱۷۲]

با اینکه یونآ از سال ۲۰۱۶ تک آهنگ‌هایی منتشر کرده بود،[۱۷۳] اما در ماه می سال ۲۰۱۹ بود که آلبوم چندآهنگهٔ ویژه‌ای به نام «پیاده‌روی به‌یادماندنی» را منتشر کرد و پنجمین عضو شد که فعالیت انفرادی را آغاز می‌کند.[۱۷۴]

از سال ۲۰۱۶، هیویئون نیز چندین تک‌آهنگ تحت نام خود و لقبش دی‌جی هیو منتشر کرده‌است.[۱۷۵][۱۷۶][۱۷۷]

پس از ترک اس.ام. انترتینمنت، سویانگ اولین تک‌آهنگ انفرادی خود را به نام «نسیم زمستانی» را در دسامبر ۲۰۱۸ منتشر کرد.[۱۷۸]

هنرمندی

سبک‌های موسیقی

سبک موسیقایی گرلز جنریشن معمولاً اکتروپاپ و بابلگام پاپ است اما صدای این گروه ژانرهای متفاوتی مثل هیپ هاپ، آر اند بی و ای‌دی‌ام را شامل می‌شود.[۱۷۹][۱۸۲] تک‌آهنگ‌های ابتدایی گروه مثل «وای»، «آرزوتو بهم بگو» و «اوه!» به عنوان بابلگام پاپ دوست داشتنی تعریف می‌شوند.[۱۸۳][۱۸۴][۱۸۵] «وای» همچنین دارای عناصری از تکنو و هیپ هاپ است که توسط ابیگل کووینگتن از ای. وی. کلاب مورد ملاحظه قرار گرفته‌اند.[۱۸۶] با این وجود، سبک‌های موسیقی گروه تاکنون به‌طور گسترده‌ای متنوع بوده‌است؛ آنژه ژانگ از دانشگاه نیویورک مینوسد: با وجود این که سبک‌های گرلز جنریشن در کره جنوبی «عامه‌پسند» تلقی می‌شوند، اما گروه «از نظر صدایی، بیشتر به سمت موسیقی تجربی رشد کرده‌است.»[۱۸۷]

تک‌آهنگ «پسران» که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد، از تصویر دوست داشتنی گروه فاصله داشت و زمینه‌ای بالغانه داشت،[۱۸۸] این ترانه دارای زمینه‌ای از هیپ هاپ بود که با کارهای قبلی گروه متفاوت بود و ژانری بود که برای گرلز جنریشن ناشناخته بود.[۱۸۹] به گفتهٔ تیم سندرا، منتقد آل میوزیک، «آلبوم «پسران» دارای ترانه‌های رقصی شاد هستند که فضای قوی‌ای از پاپ رادیویی را دارد.»[۱۹۰] تک‌آهنگ «ملکه رقص» که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد، در ژانر فانک-پاپ بود که با که با صدای الکروپاپ همیشگی گروه متفاوت بود.[۱۹۱] تک آهنگ «من یه پسر تور کردم» در سال ۲۰۱۳ به خاطر سبک موسیقی گلچین شدۀ خود، با استفاده از ژانرهای مختلفی از بابلگام پاپ، الکتروپاپ و درام اند بیس گرفته تا پاپ-رپ، EDM و دابستپ مورد توجه قرار گرفت.[۱۸۱][۱۹۲][۱۹۳] جف بنجامین از بیلبورد این آهنگ را به عنوان «یکی از روبه‌جلوترین ترانه‎های پاپ که در هر کشوری شنیده می شود» ستود.[۱۹۴]

«ما اکنون هیچ تمایلی برای ساختن آهنگی به محبوبیت «وای» نداریم. مطمئناً اگر چنین اتفاقی بیفتد، ما به شدت خوشحال می‌شویم، اما آنچه که ما همچنان برایش تلاش می کنیم، اجراست. مزیت اصلی گرلز جنریشن به عنوان یک گروه، اجرا و گروه آوازی‌ست. بنابراین ما بیشتر نگران آهنگ‌هایی هستیم که بتواند این دوجنبه را برآورده کند.»

–سویانگ، عضو گروه، در مورد سبک موسیقیایی گرلز جنریشن می‌گوید

آلبوم چندآهنگه «جناب، جناب» که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، صداهای «مهیج» آراندبی را با ملودی‌های «جالب و ساده» به نمایش می گذارد.[۱۹۵] آلبوم سال ۲۰۱۵ این گروه، «شیردل» صدای بابلگام پاپی همیشگی گروه را بازگرداند؛[۱۹۶] هرچند، سومین تک آهنگ این آلبوم، «تو فکر کردی»، آهنگی هیپ هاپ است که ضرب‌آهنگ‌های ترپ را در موسیقی خود دارد.[۱۹۷]

متن و مضامین

اگرچه اکثر ترانه‌های گرلز جنریشن توسط شاعران کمپانی اس.ام. نوشته می‌شود، اما بعضی از اعضا گاهی در ترانه سرایی همکاری می‌کنند. یوری شعر ترانهٔ «اشتباه» از آلبوم جیغ را نوشت.[۱۹۸] سویانگ متن ترانهٔ «عشق تو چقدر عالی است» را نوشت که در آلبوم پسران منتشر شد.[۱۹۹][۲۰۰] سویانگ، یوری و سئوهیون متن ترانه های «شاید عزیزم» و «XYZ» را نوشتند و آنها را در آلبوم من یه پسر تور کردم منتشر کردند.[۲۰۱]

کریس ترو از آل میوزیک مضامین اصلی متن ترانه‌های این گروه را «پارتی» و «دورهمی دخترانه» توصیف می‌کند.[۲۰۲] ترانه‌های گرلز جنریشن به دلیل به تصویر نکشیدن توانمندسازی زنان و حتی تبلیغ خلاف آن، مورد انتقاد رسانه های غربی قرار گرفته است. سیجی لی از مجله فمینیستی فم مضامین «عمومی» گروه‌های دختر کره‌ای مانند واندر گرلز یا گرلز جنریشن را به «جنسیت‌زدگی» متهم می‌کند: «[آنها] برای بدست آوردن مردان خود را، با نشان‌دادن رفتاری مانند معصومیت‌های کودکانه یا دست وپاچلفتی بودن، تحقیر می‌کنند. این فقط این ایده که زنان موجودات ضعیفی هستند که برای خشنود کردن مردان خدمت می کنند و لازم است که مردان به اندازه کافی مرد باشند تا از آنها محافظت کنند، را تقویت می‌کند.»[۲۰۳] استفان اپشتین از دانشگاه ویکتوریا در ولینگتون و جیمز ترنبول از دانشگاه دونگسئو ابراز نگرانی کردند که اشعار گروه‌های دخترانهٔ کره‌ای ممکن است سؤالات قابل توجهی در مورد ماهیت توانمندسازی «تب گروه‌های دخترانه»  ایجاد کند - خصوصاً با تک آهنگ‌هایی  مانند «وای» و «اوه!».[۲۰۴]

سویونگ کیم در روزنامهٔ هاروارد کریمسون نوشت: «ارائه زنان در کی‌پاپ مشکل‌دار بوده است» و «وای» از گرلز جنریشن را به عنوان نمونهٔ آن ترسیم کرد؛ اشعار تکراری «چیکار کنم؟» (어떻게؟)، «احمق» (바보)، یا «نمی‌دونم» (몰라) این آهنگ، نشان می دهند که دختران «کودکانی کاملاً سرگردان و گیج» هستند که برای جذب مردان خود را «خوار و خفیف» می‌کنند. وی در ادامه به تک‌آهنگ «من یه پسر تور کردم» به عنوان مظهر اشعار غیر توانمندسازی این گروه اشاره کرد؛ او با اشاره به اشعاری از جمله «من یه پسر تورکردم، اون عالیه / من یه پسر تورکردم، اون مهرونه / یه پسر، یه پسر خوشتیپ، دلمو برده [...] شاهزاده من! / کی نجاتم میدی؟» به این نتیجه رسید که «زنان کی‌پاپ برای اینکه توجه مردان را جلب کنند، آنها را مرکز و محور زندگی خود قرار می‌دهند.»[۲۰۵]

با وجود انتقادات، از چندین ترانهٔ گرلز جنریشن مانند «فرار کن شیطان، فرارکن»، «جیغ» و«دختر بد» (از آلبوم ژاپنی گرلز جنریشن) برای به تصویر کشیدن «زنان جوان با اعتماد به نفس با نظرات منحصربه‌فرد خود» یاد شده است، که با تک آهنگ‌های اولیهٔ آنها متفاوت است.[۲۰۶] تک‌آهنگ «پسران» در سال ۲۰۱۱ به خاطر انتقال یک موضوع فمینیستی مورد توجه قرار گرفت و با تک‌آهنگ «دنیا را می‌چرخانند (دختران)» از بیانسه، برای داشتن همان محتوای «توانمندی زنان»، مقایسه شد.[۲۰۷] ایون‌یانگ جون در کتاب «موج کره‌ای: رسانهٔ کره جهانی می‌شود» اشعار این ترانه را، اشعاری از سوی «زنانی با جرات جنسیتی» که به جنسیت خود افتخار می‌کنند، دانست.[۲۰۸]

وجهۀ عمومی

گرلز جنریشن در سال‌های آغازین به دلیل رقص هماهنگ با لباس‌های یک‌شکل (راست: «اوه!» در سال ۲۰۱۰) شناخته شده بود ولی بعدها به تصویری بالغ‌تر روی آوردند و لباس‌های خود را انتخاب کردند. (چپ: «پسران» در سال ۲۰۱۱).

گرلز جنریشن برای باز آفرینی سبک مد واجراها در طول حرفه‌اش شناخته شده است. در سال‌های اولیه، این گروه با لباس‌های یونیفورم شکل اجرا می کرد. در اولین آهنگشان، «به سوی دنیای جدید»، خود را به عنوان دانش آموزان دبیرستانی معرفی کردند.[۲۰۹] در سال ۲۰۰۹ و پس از انتشار «وای»، گرلز جنریشن توانست شلوار جین چسبان رنگی را تبدیل به مد روز بکند[۲۱۰][۲۱۱] و بعد از آن با الهام از لباس نیروی دریایی، یونیفورمی را برای آهنگ «آرزتو هم بگو» انتخاب کرد که به پاهای اعضا جلوهٔ بیشتری می‌داد.[۲۱۲] در سال ۲۰۱۰، تصویر گروه متنوع تر شد: آنها از سبک هلهله‌چی برای آهنگ «اوه!» استفاده کردند؛[۲۱۳] این در حالی بود که اجراهایشان برای آهنگ «فرار کن شیطان، فرار کن» (۲۰۱۰) برای انتقال یک سبک تاریک‌تر مورد توجه قرار گرفت و تحت نام «سوشی سیاه» (Black SoShi) شناخته شد.[۲۱۴] بعداً در همان سال، گروه برای تصویرسازی ترانهٔ «جیغ»، خود را به خوانندگانی باند گرل-شکل تبدیل کردند.[۲۱۵] در سال ۲۰۱۱، این گروه تصویر «قهرمان زن» را بنا نهاد  و اعضا  لباس‌های خاص خود را انتخاب کردند و به جای استفاده از لباس‌های یک‌شکل، بر سلیقهٔ خود اعضا تأکید شد.[۲۱۶] برای اجراهای آهنگ «من یه پسر تور کردم» (۲۰۱۳)، اعضا به جای اینکه از کفش پاشنه بلند همیشگی خود استفاده کنند، کفش های تخت را انتخاب کردند تا بتوانند بطور صحیح و دقیق رقص را اجرا کنند.[۲۱۷][۲۱۸] تصویرسازی گرلز جنریشن برای تک آهنگ‌های «اگه میتونی منو بگیر» و «تو فکر کردی» به دلیل حرکات پیچیدهٔ رقص و تصویری «قدرتمندتر» و «سکسی» مورد توجه قرار گرفت.[۲۱۹][۲۲۰]

گرلز جنریشن اغلب از خود تصویری «معصومانه» نشان داده است و اجراهای آنها روی صحنه «جوان» و «رنگارنگ» توصیف می شود. سیجی لی از فم اظهار داشت که لباس‌های گرلز جنریشن معمولاً پاها را بیشتر از «چاک سینه یا چاک باسن» نشان می دهند.[۲۲۱] ایون یانگ جانگ در کتاب موج کره‌ای تصریح کرد که تصویر کلی این گروه در دو دسته اصلی قرار می گیرند: «معصوم، دوست‌داشتنی، خوشحال» (تک‌آهنگ‌های اولیه مثل آرزوتو هم بگو، وای، اوه!) و تصویر «بالغانه‌تر، اما نه بیش از حد سکسی، زنانه» (تک‌آهنگ‌های بعدی مثل فرار کن شیطان، فرار کن و جیغ).[۲۲۲] یک نویسنده در سرویس فرهنگ و اطلاع رسانی کره‌ای، تصویر این گروه را الهه‌های «سکسی» و «دخترانه» می داند که نزدیک شدن به آنها دشوار است.[۲۲۳] جان سیبروک از نیویورکر گرلز جنریشن را «گروهی از زنان جوان فارغ‌التحصیل شده از یک مدرسهٔ اعیان که در شلوارهای چسبان می‌پوشند» توصیف کرد. وی افزود «وقتی آنها شلوار تنگ و کوتاه می پوشند، برای نشان دادن پاهایشان است نه باسنشان».[۲۲۴] مجله نیویورک اظهار داشت: «طبق گفتهٔ مدیران و طرفداران، جذابیت [گرلز جنریشن] موسیقی آنها نیست، البته که موسیقی‌آنها جذاب و گیرا است. در عوض، گروه فروتنی خاصی را ارائه می‌دهد که به طرفداران خود این توهم را می بخشد که «وقتی آنها را روی صحنه می بینید، مانند این است که آنها به دیدن شما آمده‌اند.»[۲۲۵] تیلور گلاسبی از دیزد اظهار داشت که نه تنها تصویر و موسیقی اولیهٔ «خالص» این گروه جذاب بوده، بلکه شخصیت اعضا به عنوان یک کلیت که «به طرز منحصر به فردی تجربهٔ یک گروه دخترانه بودن را به یک رابطه خانوادگی صمیمی تبدیل و تحکیم کرده‌اند.» و خاطرنشان کرد که «هواداران آنها به همهٔ اعضا به عنوان «خواهر، الگو و نماد» نگاه می‌کنند».[۲۲۶] تیفانی در مورد بررسی عموم مردم دربارهٔ تصویر فیزیکی این گروه، اظهار داشت:

در ابتدا آزارتان میدهد حتی اگه بگویید اینطور نیست. اما فکر می کنم اگر می خواهید از مرزها فراتر بروید، باید این موارد را تحمل کنید و از آنچه دارید لذت ببرید. در ابتدا تماشای همه‌ی این موارد دردناک بود اما اکنون من آن را یا به عنوان یک انتقاد سازنده می بینم یا زحمت نمی‌کشم که حتی به آن نگاه کنم.[۲۲۷]

میراث

«ما در ابتدا همیشه این را بین خودمان می گفتیم. محبوبیت، مانند فصل‌ها، می آید و می‌رود. اگر برای یکی از ما بهار باشد، بهتر است مغرور نشویم. محبوبیت فردی مهم نیست، بلکه ماندگاری تیم مهم است. اگر هر یک از ما کارمان را خوب انجام دهیم، گرلز جنریشن کارش را خوب انجام داده است.»

- سانی دیدگاه گروه در مورد محبوبیتشان را بیان می‌کند[۲۲۸]

گرلز جنریشن به عنوان چهره‌ای برجسته در فرهنگ کره جنوبی و موج کره‌ای شناخته شده است.[۲۲۹][۲۳۰][۲۳۱][۲۳۲][۲۳۳] در کره جنوبی، آنها به عنوان گروه دخترانه‌ای شناخته شده‌اند که بعد تصرف صنعت موسیقی کره توسط گروه‌های پسرانه در ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷، توانستند توجه عموم را به سمت گروه‌های دخترانه برگردانند.[۲۳۴] سی‌ان‌ان از این گروه به عنوان «پدیده ملی» در کره جنوبی یاد کرد و آنها را «نسخهٔ آسیایی» گروه اسپایس گرلز نامید.[۲۳۵] تایلر برولو در لیستی برای فایننشیال تایمز، این گروه را به عنوان یکی از ده شخصیت معروف جنوبی برگزید؛ گرلز جنریشن تنها شخصیت موسیقیایی این لیست بود.[۲۳۶] مجله ژاپنی نیکی بیزینیس اظهار داشت که گسترش و موفقیت بین‌المللی این گروه معادل موسیقیایی  پیشرفت جهانی سامسونگ بوده است.[۲۳۷]

گرلز جنریشن در کنسرت سال ۲۰۱۴ شهر اس.ام.

محبوبیت بی نظیر گرلز جنریشن در کره جنوبی، عناوین «خوانندگان ملی» (국민 가수) و «گروه دخترانهٔ ملی» (국민 걸 그룹) را برایشان به ارمغان آورده است.[۲۳۸][۲۳۹][۲۴۰] موفقیت آنها در گروه‌های مختلف دخترانهٔ نسل جدید از جمله جی‌فرند،[۲۴۱] ملودی دی[۲۴۲] و ای‌پینک[۲۴۳] تأثیر گذاشته است. با بررسی لیست صاحبان قدرت فوربز در کره جنوبی، این گروه از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ در بین ده هنرمند قدرتمند بوده است و سه بار در صدر این لیست قرار گرفته است. (۲۰۱۱، ۲۰۱۲، ۲۰۱۴)[۲۴۴] گرلز جنریشن از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶، به طور مداوم در پنج رتبهٔ اول «هنرمند سال» گالوپ کره و سه بار در صدر این لیست قرار گرفت. (۲۰۰۹، ۲۰۱۰، ۲۰۱۱)[۲۴۵] نشریه سیسا این گروه را به عنوان بانفوذترین هنرمندان‌های سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ معرفی کرد.[۲۴۶] در حالی که آسیا امروز این گروه را در لیست ۵۰ رهبران قدرت کره در سال ۲۰۱۱ قرار داد.[۲۴۷] در سال ۲۰۱۱، گرلز جنریشن توسط انستیتوی مطالعات صنعتی سیاست های کره جنوبی به عنوان یکی از «اَبَر برندهای» کره جنوبی شناخته شد.[۲۴۸] همچنین در سال ۲۰۱۵، توسط سازمان محتوای خلاق کره به عنوان یکی از ۵ گروهی که طی دو دهه گذشته موسیقی کره را به بهترین وجه نمایندگی کرده است، انتخاب شد.[یادداشت ۲] گرلز جنریشن همچنین اولین فرد مشهور است که تمبرهای پستی رسمی‌اش توسط مرکز پست کره توزیع شده است.[۲۵۰]

تک‌آهنگ «وای» توسط ملون در سال ۲۰۰۹ «آهنگ دهه» انتخاب شد و براساس گوگل آمار، به عنوان یکی از اولین ترانه‌های کره‌ای است که توجه بین‌المللی را به خود جلب کرد.[۲۵۱][۲۵۲][۲۵۳] ایان مارتین از ژاپن تایمز خاطرنشان کرد که محبوبیت این گروه حتی پس از افول موج کره‌ای در ژاپن در سال‌های ۱۲-۲۰۱۱، همچنان قوی بود.[۲۵۴] در طی سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱، این گروه مولد ۶۸.۸ میلیارد پوند (۶۲ میلیون دلار آمریکا) درآمد و ۲۰ میلیون دلار سود کسب کرده و به عنوان سودآورترین گروه کمپانی‌شان شناخته شدند.[۲۵۵][۲۵۶] تا سال ۲۰۱۲، گرلز جنریشن بیش از ۳۰ میلیون تک‌آهنگ دیجیتالی و ۴.۴ میلیون آلبوم فروخته‌اند و آنها را به یکی از پرفروش ترین هنرمندان کره جنوبی تبدیل کرده‌اند.[۲۵۷] آهنگ‌های آنها به عنوان آهنگ‌های اصیل کی‌پاپی شناخته شده‌اند: پیچفورک ترانهٔ «من یه پسر تور کردم» و «وای» را در لیست ۲۰ آهنگ ضروری کی‌پاپ قرار داد و از آنها به عنوان «شاه‌اثر» موسیقی مدرن کره یاد کرد.[۱۸۰][۲۵۸] اسپین «فرار کن شیطان، فرار کن» و «وای» را به ترتیب یازدهمین و پنجمین آهنگ برتر کی‌پاپ نامید؛[۲۵۹] در حالی که کانال یوتیوب واچ‌موجو ترانهٔ «وای» را در لیست ۱۰ آهنگ برتر نمادین کره، در جایگاه دوم قرار داد.[۲۶۰] بیلبورد نیز «من یه پسر تور کردم» را در رتبهٔ ۲۱ در لیست ۱۰۰ آهنگ برترگروه‌های دخترانه دنیا قرار داد و آن را «مدرکی دانست که ثابت می‌کند موسیقی گروه‌های دخترانه از جنبهٔ ایجاد هیجان و شکستن مرزها، سطح منحصر به خود را دارند.»[۲۶۱]

گرلز جنریشن نخستین گروه دخترانه‌ای شد که تا سال ۲۰۱۵، چهار نماهنگ با بیش از ۱۰۰ میلیون بازدید در یوتیوب را ثبت کرده است[۲۶۲] و در سال ۲۰۱۶ به اولین گروه دخترانهٔ آسیایی تبدیل شد که پنج نماهنگ با بازدید بیش از ۱۰۰ میلیون دارد.[۲۶۳] بیلبورد باکس‌اسکور گزارش داد که تا سال ۲۰۱۶، گرلز جنریشن برترین گروه دخترانهٔ کره‌ای برگزارکنندهٔ تور بوده است.[۲۶۴] پنج تور کنسرت آنها در بین ده تور پرمخاطب گروه‌های دخترانه تا سال ۲۰۱۶ قرار گرفت: عشق و صلح (۲۰۱۴؛ ۳۱.۶ میلیون دلار)، رویای گرلز جنریشن (۲۰۱۵؛ ۲۲.۳ میلیون دلار) ، دختران و صلح: دومین تور ژاپن (۲۰۱۳؛ ۲۱.۵ میلیون دلار)، اولین صحنهٔ ژاپن (۲۰۱۱؛ ۱۴.۹۸ میلیون دلار) و تور جهانی دختران و صلح (۲۰۱۳؛ ۱۴.۹۷ میلیون دلار).[۲۶۵] این گروه در جشنوارۀ دیسک طلایی موفق به کسب دو جایزهٔ آهنگ سال (۲۰۰۹ و ۲۰۱۱) و یک جایزهٔ آلبوم سال (۲۰۱۰) شد و آنها را به اولین گروه دخترانه در تاریخ این جشنواره تبدیل کرد که  سه بار پیاپی برنده جایزهٔ اصلی می‌شود[۲۶۶] و تنها گروه دخترانه‌ای شد که تا کنون برندهٔ آلبوم سال شده است.[۲۶۷] آنها همچنین در جشنوارۀ موسیقی سئول دوبار جایزهٔ آهنگ سال را از آن خود کردند[۲۶۸] و در جشنوارۀ موسیقی ام‌نت سال ۲۰۱۱ توانستند هر دو عنوان هنرمند سال و بهترین گروه دخترانه را از آن خود کنند.[۲۶۹] رکوردهای جهانی گینس در نسخهٔ ۲۰۱۸ خود، گرلز جنریشن را به عنوان هنرمندی که بیشترین تعداد جایزه را در جشنوارهٔ موسیقی ملون کسب کرده است، به رسمیت شناخت (مجموعاً ۱۳ جایزه).[۲۷۰]

در عرصهٔ تبلیغات

گرلز جنریشن در آگهی تبلیغاتی برای تلفن کوکی از شرکت ال‌جی در سال ۲۰۱۰

گرلز جنریشن به عنوان یکی از تبلیغ کنندگان برتر در کره جنوبی در نظر گرفته می‌شود.[۲۷۱] بازاریابان این گروه را به لقب مدل‌هایی با بیشترین تأثیر در مصرف کننده نامگذاری کرده‌اند و دلیل توجه مثبت عموم به این گروه را به قدرت خوانندگی، ظاهر و خوش‌پوشی‌شان نسبت داده‌اند.[۲۷۲] در سال ۲۰۰۹، محبوبیت ترانهٔ «وای» به این گروه کمک کرد تا ۱.۵ میلیارد پوند (۱.۲ میلیون دلار) درآمد کسب کند.[۲۷۳] در سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲، اعضای گرلز جنریشن، در صدر لیست افراد مشهور کره‌ای با بیشترین تعداد ضبط آگهی تبلیغاتی بودند.[۲۷۴][۲۷۵] این گروه در بیش از چهل مورد تبلیغ ظاهر شده است - عمده ترین آنها شامل ال‌جی، اینتل، مرغ کره‌ای زنجیره‌ای گوبنه چیکن، کاسیو، سامانتا تواسا، دومینوز پیتزا و لوته است.[۲۷۶][۲۷۷] آنها همچنین برای ایجاد برند تجاری عطر خود که «دختر» نام داشت، با مرکز خرید کره‌ای ۱۰ کورسو کومو سئول همکاری کردند.[۲۷۸]

ترانه‌شناسی

تورها

پیوند به بیرون

یادداشت‌ها

  1. عدم فعالیت مقطعی
  2. چهار نمایندۀ دیگر بوآ، تی‌وی‌ایکس‌کیو، بیگ بنگ و سای.[۲۴۹]

منابع

  1. "Girls' Generation Fans Explain the 'Optimism & Hope' of the K-Pop Girl Group". Billboard. August 19, 2015. Retrieved April 30, 2016.
  2. Schreiber, Mark (September 2, 2012). "Will the Takeshima dispute break the Korean wave?". The Japan Times. Retrieved April 1, 2013.
  3. "SM娱乐官方声明确认郑秀妍退团 少女时代将由8人活动" [SM Announce That SNSD Will Have 8 Members Following Jessica's Departure] (به چینی). China Radio International. September 30, 2014. Retrieved May 2, 2015.
  4. 윤아 '연기 오디션 200번, 자신감 있는 태도 중요' [Yoona '200 acting auditions, confident attitude is important'] (به کره‌ای). Nate News. December 1, 2013. Retrieved November 18, 2014.
  5. "Route 0 – profile" (به ژاپنی). R&C Japan Ltd. Archived from the original on February 16, 2006.
  6. Song Hye-jin (February 12, 2009). 데뷔 7년차 중견가수, '소녀시대' 멤버가 되다 [7 singers debut mid-year, 'Girls' Generation' ranked]. The Chosun Ilbo (به کره‌ای). Archived from the original on 4 March 2016. Retrieved February 26, 2015.
  7. "제시카, '관객 앞에서의 제 목소리에 감동했어요' (Jessica 'the audience was impressed with the voice')" بایگانی‌شده در ۸ ژوئیه ۲۰۱۱ توسط Wayback Machine (in Korean). The Chosun Ilbo. February 18, 2009. Retrieved April 28, 2015.
  8. شهراس. ام. (2012). I AM: SMTOWN Live World Tour in Madison Square Garden (Blu-Ray). New York, U.S.: اس. ام. اینترتینمنت.
  9. "SNSD's Seohyun-f(x)'s Sulli past auditions 'Infinite Challenge' surprise audience" 소녀시대 서현-에프엑스 설리 과거 오디션 '무한도전' 깜짝등장. JoongAng Ilbo (به کره‌ای). July 24, 2010. Archived from the original on January 3, 2015.
  10. Kim Soe-jung (January 18, 2008). "Schools for stardom groom pop wannabes". JoongAng Ilbo. Retrieved February 26, 2015.
  11. "Girls' Generation Making Its American Dream Come True". Billboard Korea. November 13, 2011. Retrieved February 26, 2015.
  12. "소녀시대 티파니 'LA 축제서 캐스팅'" [SNSD's Tiffany 'LA festival casting'] (به کره‌ای). Newsen. August 1, 2007. Archived from the original on October 29, 2013. Retrieved May 3, 2015.
  13. 홀로 숙소 지키는 티파니 '이제서야 외로움이 몰려와요' [Tiffany keeps the hostel alone]. The Chosun Ilbo (به کره‌ای). February 13, 2009. Archived from the original on 8 July 2011. Retrieved April 28, 2015.
  14. "소녀시대 써니 SM 이수만 친조카 '슈가 후속 그룹 멤버 될 뻔'". The Asia Economy Daily (به کره‌ای). November 30, 2007. Archived from the original on September 4, 2011. Retrieved June 15, 2010.
  15. 소녀시대, 19일 데뷔곡 '다시 만난 세계' 공개 [Girls' Generation debut song released on the 19th] (به کره‌ای). iNews24. July 17, 2007. Retrieved April 28, 2015.
  16. 소녀시대, 8월 5일 '인기가요'서 데뷔식 치른다 [Girls' Generation debut on 'Inkigayo' on August 5]. Korea Economic Daily (به کره‌ای). ژوئیه 30, 2007. Archived from the original on March 5, 2016.
  17. 2007. 총결산 판매량 [2007 Statistics] (به کره‌ای). Music Industry Association of Korea. Archived from the original on February 28, 2009.
  18. ۱۸٫۰ ۱۸٫۱ 소녀시대, 올 첫 10만장 돌파..2연속 10만장 판매 [Girls' Generation, two albums exceeding 100 thousand sales mark] (به کره‌ای). Star News. March 17, 2009. Archived from the original on December 27, 2014. Retrieved April 28, 2015.
  19. "Baby Baby (소녀시대 Repackage)" (به کره‌ای). Melon. Retrieved April 28, 2015.
  20. 팬들 아쉬워 [Disappointed fans] (به کره‌ای). Newsen. April 13, 2008. Archived from the original on November 29, 2014. Retrieved May 3, 2015.
  21. Lee Jeong-hyeok (January 16, 2009). '소녀시대', KBS와 갈등?...2주 연속 출연 안해 [Girls' Generation Claim No.1 Position on KBS]. The Chosun Ilbo (به کره‌ای). Retrieved January 16, 2009.
  22. "Girls Generation to Return With New Album". The Korea Times. June 15, 2009. Retrieved January 5, 2015.
  23. Song Cheol-min (2016). "The Meteoric Rise of Idol Groups in Korea". K-pop Beyond Asia. Korean Culture and Information Service. p. 56 & 68. ISBN 9788973755981. Retrieved April 28, 2016.
  24. Han Sang-hee (February 23, 2010). "Korea Launches First Official Music Charts Gaon". The Korea Times. Archived from the original on August 4, 2010.
  25. Kim Hyeong-u (June 23, 2009). 소녀시대 제로센 논란에 음반 발매일 29일로 연기 '문제 부분 삭제' [Girls' Generation's New Mini Album Titled 'Tell Me Your Wish'] (به کره‌ای). Newsen. Archived from the original on October 6, 2014. {{cite news}}: Invalid |script-title=: missing prefix (help)
  26. "Girls Generation to release 2nd album". The Korea Herald. January 21, 2010. Archived from the original on February 9, 2010.
  27. "Gaon Album Chart – Week 6 of 2010" (به کره‌ای). Gaon Album Chart. Gaon Music Chart. January 24–30, 2010. Archived from the original on February 12, 2015.
  28. "가온 차트 역대 음반판매량 Top 100 (2010~2014)" [Top 100 Albums on Gaon Chart (2011~2014)] (به کره‌ای). Korea Music Content Industry Association. Archived from the original on January 16, 2015.
  29. 치어리더로 변신한 소녀시대, 'Oh!' 뮤직비디오 27일 공개! [Girls' Generation Next Album 'Oh!' and Title Song Released on January 27]. The Chosun Ilbo. January 27, 2010. Archived from the original on 17 August 2018. Retrieved April 29, 2015.
  30. "Gaon Digital Chart – Week 6 of 2010" (به کره‌ای). Gaon Digital Chart. Gaon Music Chart. January 31, 2010. Archived from the original on November 5, 2013.
  31. "Gaon Download Chart – 2010" (به کره‌ای). Gaon Download Chart. Gaon Music Chart. Archived from the original on February 28, 2014.
  32. "Run Devil Run by Girls' Generation". iTunes Store US. Apple Inc. Archived from the original on July 7, 2012.
  33. "Gaon Album Chart" (به کره‌ای). Gaon Album Chart. Gaon Music Chart. مارس 21–27, 2010. Archived from the original on March 4, 2016.
  34. Baek Ki-hye (مارس 17, 2010). 블랙 소시' 베일 벗은 소녀시대, 신곡 음원 공개 [Girls' Generation Transform to Sexy Black Images]. Korea Economic Daily (به کره‌ای). Archived from the original on July 5, 2015.
  35. "Gaon Digital Chart: Week 14, 2010" (به کره‌ای). Gaon Digital Chart. Gaon Music Chart. Archived from the original on April 15, 2016.
  36. ۳۶٫۰ ۳۶٫۱ "2010 Yearly Album Chart" (به کره‌ای). Gaon Album Chart. Gaon Music Chart. Archived from the original on February 13, 2011. Retrieved April 29, 2015.
  37. "Girls' Generation Poised for Big Time in Japan". The Chosun Ilbo. August 7, 2010. Retrieved February 26, 2015.
  38. Han Sang-hee (June 11, 2010). "Girls' Generation to debut in Japan". The Korea Times. Retrieved February 26, 2015.
  39. 少女時代到来~来日記念盤~ New Beginning of Girls' Generation [Girls' Generation – New Beginning of Girls' Generation] (به ژاپنی). Oricon. Retrieved April 29, 2015.
  40. 美脚"グループ・少女時代、韓国女性グル―プ初のDVD総合TOP5入り [Long-legged girl group Girls' Generation Reach Top Five on DVD Chart] (به ژاپنی). Oricon. اوت 18, 2010. Archived from the original on December 30, 2015. {{cite web}}: Invalid |script-title=: missing prefix (help)
  41. ۴۱٫۰ ۴۱٫۱ ۴۱٫۲ Schwartz, Rob (December 3, 2010). "Korea's Girls' Generation/SNSD Ready To Storm Japan". Billboard. Archived from the original on January 16, 2014.
  42. "February 2011 Report" (به ژاپنی). Recording Industry Association of Japan. Archived from the original on February 17, 2011.
  43. ۴۳٫۰ ۴۳٫۱ 少女時代の作品 (به ژاپنی). Oricon. Retrieved April 29, 2015.
  44. "March 2012 Report" (به ژاپنی). Recording Industry Association of Japan. Archived from the original on June 27, 2012.
  45. Kim, Sunny (October 26, 2010). "Girls' Generation Breaks a 30-Year-Old Oricon record and release 'Hoot'". MTV K. Archived from the original on December 3, 2010.
  46. Benjamin, Jeff (July 12, 2012). "Girls' Generation Push Japanese Domination With 'Paparazzi,' 1 Million Albums Sold". Billboard. Retrieved April 29, 2015.
  47. "February 2014 Report" (به ژاپنی). Recording Industry Association of Japan. Archived from the original on March 5, 2014.
  48. "SM Entertainment to launch world tour". The Korea Times. July 2, 2010. Retrieved July 5, 2010.
  49. Kim, Sunny (October 27, 2010). "Super Junior's Siwon To Make A Special Appearance In Girls Generation's 'Hoot' MV!". MTV K. Archived from the original on November 9, 2010.
  50. "Gaon Album Chart – Week 44 of 2010" (به کره‌ای). Gaon Album Chart. Gaon Music Chart. October 24–30, 2010. Archived from the original on December 2, 2013.
  51. "Q&A on K-pop with Lars Halvor Jensen". HitQuarters. October 24, 2011. Archived from the original on 7 April 2013. Retrieved October 27, 2011.
  52. "Gaon Digital Chart – Week 44 of 2010" (به کره‌ای). Gaon Digital Chart. Gaon Music Chart. October 24–30, 2010. Archived from the original on November 5, 2013.
  53. 소녀시대, 서울가요대상 '대상'... 4관왕 '영예' [Girls' Generation Became the Fourth Act to Win 'Artist of the Year' Twice]. Star News. January 20, 2011. Retrieved January 21, 2011.
  54. 소녀시대 3관왕 지겹나? 이번에는 4관왕 [Girls' Generation Is the 4th Act to Win 'Artist of the Year' Twice]. Naver. January 20, 2011. Retrieved May 19, 2015.
  55. "Oricon's Weekly Chart April 25 – May 1, 2011" (به ژاپنی). Oricon. May 2011. Retrieved May 20, 2015.
  56. "少女時代「MR.TAXI」が配信ミリオン認定、平井堅「瞳をとじて」はダブル・プラチナ" [Girls' Generation's "Mr. Taxi" achieves "Million" Certification, Ken Hirai "Simply Closed My Eyes" Double Platinum] (به ژاپنی). Billboard Japan. Archived from the original on May 19, 2017.
  57. ۵۷٫۰ ۵۷٫۱ "South Korean girl group Girls' Generation tops Japanese chart". Yonhap. June 7, 2011. Retrieved December 27, 2014.
  58. Kim Yoon-mi (July 24, 2011). "Girl's Generation happy with broadening fan base". The Korea Herald. Retrieved May 15, 2015.
  59. 少女時代、オリジナルアルバムで初の週間1位を狙う [Girls' Generation Score A No.1 Album] (به ژاپنی). Oricon. June 2, 2010. Retrieved April 29, 2015.
  60. St. Michel, Patrick (September 13, 2011). "How Korean Pop Conquered Japan". The Atlantic. Retrieved April 29, 2015.
  61. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Asia Sentinel وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  62. 2011 and 2012 year-end Oricon albums chart:
  63. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Oricon2 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  64. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام kpopbyasia3 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  65. "May 2012 Report" (به ژاپنی). Recording Industry Association of Japan. Archived from the original on June 11, 2012.
  66. Lee Woo-young (June 24, 2012). "2PM, 2NE1, Girls' Generation win at Japan MTV awards". The Korea Herald. Retrieved February 26, 2015.
  67. Matsutani, Minoru (August 30, 2011). "K-pop striking chord with the young". The Japan Times. Retrieved April 30, 2015.
  68. "3집 The Boys" (به کره‌ای). Naver. Retrieved April 29, 2015.
  69. Osei, Anthony (October 19, 2011). "Watch the New Music Video From the 9-Girl Korean Pop Group 'Girls' Generation'". Complex. Retrieved April 29, 2015.
  70. Edussuriya, Samantha (January 31, 2012). "SNSD Hits US Media Bullseye with 'Letterman' and 'Live With Kelly' Appearances". MTV. Archived from the original on September 13, 2012.
  71. "Girls' Generation appeared on two French TV channels after US tour". The Kyunghyang Shinmun. February 10, 2012. Retrieved December 11, 2014.
  72. "Gaon Album Chart: Week 44 of 2011" (به کره‌ای). Gaon Album Chart. Archived from the original on February 6, 2015.
  73. "Top 100 Albums (2010–2015)" (به کره‌ای). Korean Music Content Industry Association. Archived from the original on June 10, 2016. Retrieved April 21, 2016.
  74. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام BB_Korea_Dream3 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  75. "Gaon Digital Chart" (به کره‌ای). Gaon Digital Chart. October 16–22, 2011. Archived from the original on November 5, 2013.
  76. "Gaon Yearly 2011 Download Chart" (به کره‌ای). Gaon Digital Chart. Archived from the original on October 3, 2016.
  77. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Oricon3 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  78. "June 2012 Report" (به ژاپنی). Recording Industry Association of Japan. Archived from the original on August 13, 2012.
  79. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام JP_Domination2 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  80. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Oricon5 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  81. "September 2012 Report" (به ژاپنی). Recording Industry Association of Japan. Archived from the original on October 13, 2012.
  82. Jackson, Julie (March 20, 2013). "M-Flo DJ gives SNSD a new spin". The Korea Herald. Retrieved January 22, 2015.
  83. "November 2012 Report" (به ژاپنی). Recording Industry Association of Japan. Archived from the original on December 13, 2012.
  84. "2012 Oricon Year-End Chart" (به ژاپنی). Oricon. Retrieved April 30, 2015.
  85. 少女時代 / Flower Power【初回限定盤】【CD Maxi】 [Girls' Generation / Flower Power] (به ژاپنی). Universal Music Japan. Archived from the original on February 17, 2013.
  86. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام BB_Dancing_Queen وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  87. Sunwoo, Carla (January 3, 2013). "Girls' Generation tops the charts again". JoongAng Ilbo. Retrieved February 26, 2015.
  88. "Gaon Album Chart: Week 2 of 2013" (به کره‌ای). Gaon Album Chart. Gaon Music Chart. Archived from the original on March 25, 2015.
  89. "World Albums: January 19, 2013". Billboard. Archived from the original on May 24, 2013.
  90. "I Got a Boy" chart positions:
  91. "Download Chart: 2013 (Year-End)" (به کره‌ای). Gaon Download Chart. Gaon Music Chart. Archived from the original on February 28, 2014.
  92. Rothman, Lily (November 4, 2013). "Who Is Girls Generation, the Group That Beat Bieber for Video of the Year?". Time. Retrieved April 30, 2015.
  93. "K-pop group Girls' Generation beats Miley, Lady Gaga at first YouTube awards". CNN. November 4, 2013. Retrieved April 30, 2015.
  94. Holpuch, Amanda (November 4, 2013). "YouTube music awards make chaotic and messy debut". The Guardian. Archived from the original on March 11, 2014.
  95. "少女時代「Oh!」日本版ビジュアル公開&アリーナツアー" [Girls' Generation's music video 'Oh!' for visual public and arena tour] (به ژاپنی). Natalie. September 15, 2012. Retrieved December 3, 2012.
  96. "【オリコン】少女時代、3作目のDVD総合首位 海外女性歴代1位タイ" [Girls' Generation's third DVD top the chart] (به ژاپنی). Oricon. September 25, 2013. Archived from the original on October 16, 2013.
  97. 소녀시대, 드디어 월드투어 나선다. 6월 8, 9일에는 서울서 2년 만에 단독 콘서 트 [Girls' Generation to hold concerts in Seoul on June 8 and 9, the first in two years]. The Chosun Ilbo (به کره‌ای). April 26, 2013. Retrieved April 26, 2013.
  98. Jackson, Julie (June 5, 2013). "Girls' Generation to embark on first world tour". Korea Herald. Retrieved May 14, 2015.
  99. 少女時代 初のオフィシャルMIX CD発売決定 [Girls' Generation First Mix CD Released] (به ژاپنی). Universal Music Japan. 2013-02-05. Retrieved February 13, 2013. {{cite web}}: Invalid |script-title=: missing prefix (help)
  100. 소녀시대, 콘서트 실황 담은 라이브 앨범 11일 발매 [Girls' Generation's live concert album to reveal in 11 days]. The Chosun Ilbo (به کره‌ای). April 5, 2013. Retrieved January 27, 2015.
  101. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Oricon4 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  102. "Gaon Album Chart: Week 2, 2011" (به کره‌ای). Gaon Album Chart. Archived from the original on March 25, 2015.
  103. "少女時代 待望の3rdアルバムのタイトル・トラックリストが遂に解禁" [Girls' Generation's 3rd studio album to be released] (به ژاپنی). Universal Music Japan. November 21, 2013.
  104. "2013年12月09日〜2013年12月15日のCDアルバム週間ランキング" [Weekly CD Chart: Week of December 9–15, 2013] (به ژاپنی). Oricon. Archived from the original on December 23, 2013.
  105. "December 2013 Report" (به ژاپنی). Recording Industry Association of Japan. Archived from the original on January 16, 2014.
  106. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Oricon6 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  107. "Girls' Generation unveils new album on iTunes". Yonhap News Agency. February 24, 2014. Archived from the original on March 5, 2016 – via GlobalPost.
  108. "Gaon Album Chart: Week 10 of 2014" (به کره‌ای). Gaon Album Chart. Gaon Music Chart. Archived from the original on February 6, 2015.
  109. "Gaon Album Chart: 2014 (Year-End)" (به کره‌ای). Gaon Album Chart. Gaon Music Chart. Archived from the original on January 14, 2015.
  110. Benjamin, Jeff (March 5, 2014). "Girls' Generation Hits the Billboard 200". Billboard. Retrieved March 6, 2014.
  111. "Gaon Digital Chart: Week 10, 2014" (به کره‌ای). Gaon Digital Chart. Gaon Music Chart. Archived from the original on July 24, 2014.
  112. "Gaon Download Chart: 2014" (به کره‌ای). Gaon Download Chart. Gaon Music Chart. Archived from the original on October 3, 2016.
  113. "Girls' Generation tops Japanese chart for second week". The Korea Times. August 5, 2014. Retrieved December 30, 2014.
  114. 2014年 年間音楽&映像ランキング発表 [2014 Year-End Album Chart] (به ژاپنی). Oricon. Archived from the original on December 20, 2014.
  115. "Girls' Generation rewrites history of Oricon chart". The Korea Herald. August 5, 2014. Retrieved January 1, 2015.
  116. ۱۱۶٫۰ ۱۱۶٫۱ "SNSD draws 200,000 fans to 3rd Japan concert tour". The Korea Herald. July 14, 2014. Retrieved July 22, 2014.
  117. "K-Pop Earthquake: Girls' Generation Member Jessica Jung Ousted". The Wall Street Journal. September 30, 2014. Retrieved September 30, 2014.
  118. 소녀시대, 도쿄 첫 단독 공연 '매진' [Girls' Generation's first solo concert sold out] (به کره‌ای). Korean Broadcasting System. December 11, 2014. Retrieved December 11, 2014.
  119. "【オリコン】少女時代、東京ドーム公演DVD&BD1位 海外歌手歴代トップに" [Girls' Generation's DVD top both Oricon DVD and Blu-ray charts] (به ژاپنی). Oricon. April 8, 2015. Retrieved May 30, 2015.
  120. Benjamin, Jeff (March 23, 2015). "Girls' Generation Announce First New Music Without Jessica Jung". Billboard. Retrieved April 30, 2015.
  121. "South Korean release: 소녀시대 – Catch Me If You Can" (به کره‌ای). Hanteo. Archived from the original on April 18, 2015. Retrieved April 18, 2015.
  122. "Girls' Generation Discography – Catch Me If You Can" (به ژاپنی). Universal Music Japan. Retrieved April 19, 2015.
  123. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Oricon7 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  124. "South Korean Gaon Chart: Singles – The 17th Week of 2015" (به کره‌ای). Gaon Digital Chart. Archived from the original on March 4, 2016.
  125. Benjamin, Jeff (August 12, 2015). "Girls' Generation Reveal Retro 'Lion Heart' Album Cover, Unconventional Release Strategy". Billboard. Retrieved April 5, 2016.
  126. "Girls' Generation Discography: Lion Heart" (به کره‌ای). S.M. Entertainment. Archived from the original on April 24, 2016.
  127. "Album Chart: Week of August 16, 2015" (به کره‌ای). Gaon Album Chart. Archived from the original on August 27, 2015.
  128. "Oricon Albums Chart: August 31, 2015" (به ژاپنی). Oricon. Archived from the original on August 26, 2015.
  129. "Album Chart: 2015 (Year-End)" (به کره‌ای). Gaon Album Chart. Archived from the original on November 15, 2016.
  130. "Girls' Generation's 'Party' tops music charts in Asia". The Malay Mail. July 8, 2015. Retrieved April 5, 2016.
  131. "Download Chart: Week of July 5, 2015" (به کره‌ای). Gaon Download Chart. Archived from the original on July 16, 2015.
  132. "Japan Hot 100: 2015.07.27". Billboard (به ژاپنی). Retrieved July 28, 2015.
  133. "World Digital Songs: July 25, 2015". Billboard. July 25, 2015. Archived from the original on 27 January 2016. Retrieved July 28, 2015.
  134. "Social 50: August 1, 2015". Billboard. Archived from the original on July 24, 2015.
  135. "Social 50: August 8, 2015". Billboard. Archived from the original on July 31, 2015.
  136. "Gaon Digital Chart: August 16–22, 2015" (به کره‌ای). Archived from the original on March 4, 2016.
  137. Ko Ji-seon (July 20, 2015). "SNSD members to produce their own shows". The Korea Herald. Retrieved April 5, 2016.
  138. "Girls Generation Marked as 1st S.K Girl Group Holding 4th Concert". China Radio International. November 23, 2015. Retrieved December 16, 2015.
  139. "Girls' Generation Embark on '4th Japan Tour'" (به کره‌ای). Star News. December 13, 2015. Retrieved March 25, 2016.
  140. "Girls' Generation gets 'A+' for their work". The Korea Times. December 23, 2015. Retrieved May 17, 2016.
  141. Herman, Tamar (August 5, 2016). "Girls' Generation Celebrates 9th Anniversary With 'Sailing'". Billboard. Retrieved August 5, 2016.
  142. Yoon Min-sik (July 4, 2017). "Girls' Generation celebrates 10-year anniversary with new album". The Korea Herald. Retrieved July 4, 2017.
  143. "Girls' Generation to release sixth full-length album next month". Yonhap News. July 27, 2017. Retrieved July 27, 2017.
  144. Benjamin, Jeff (August 15, 2017). "Girls' Generation Score Third No. 1 on World Albums With 'Holiday Night'". Billboard. Retrieved October 12, 2017.
  145. "Gaon Album Chart – Week 32, 2017". Gaon Chart (به کره‌ای). Retrieved August 17, 2017.
  146. Lee Moon-won (August 16, 2017). "소녀시대, 아직 은퇴는 이르다". Sports World (به کره‌ای). Archived from the original on 16 August 2017. Retrieved August 16, 2017.
  147. "Album Chart: 2017" (به کره‌ای). Gaon Album Chart. Archived from the original on January 12, 2018. Retrieved January 12, 2018.
  148. Tamar Herman (July 12, 2017). "10 Best K-Pop Girl Groups of the Past Decade: Critic's Picks". Billboard. Retrieved April 13, 2019.
  149. "Girls' Generation's Tiffany, Sooyoung and Seohyun to leave S.M. Entertainment: sources". Yonhap. October 10, 2017. Retrieved October 10, 2017.
  150. Devoe, Noelle. "Girls' Generation's Reaction To Tiffany Young's Solo Album Highlights Their Tight Bond". Elite Daily (به انگلیسی). Retrieved May 22, 2019.
  151. Parkes, Douglas (August 2, 2019). "Girls' Generation's Hyoyeon on her new career as a DJ and collaborating with 3LAU and Ummet Ozcan". South China Morning Post. Retrieved August 2, 2019.
  152. "소녀시대 윤아·태연·유리·써니·효연, SM과 재계약[공식]". NaverTV (به کره‌ای). September 8, 2020. Archived from the original on December 24, 2020. Retrieved December 24, 2020.
  153. Kim, Erika (May 8, 2012). "Taetiseo Twinkles in Live 'Wide Entertainment News' Broadcast". CJ E&M. Archived from the original on 22 May 2017. Retrieved April 7, 2016.
  154. "Taetiseo's 'Twinkle' Soars Up Charts as Girls' Generation Branches Out". The Chosun Ilbo. May 1, 2012. Retrieved April 30, 2015.
  155. "Holler – EP by Girls' Generation-TTS". iTunes Store US. Apple Inc. Retrieved April 30, 2015.
  156. "Dear Santa – X-Mas Special – EP by Girls' Generation-TTS". iTunes Store US. Apple Inc. Retrieved April 7, 2016.
  157. Tamar Herman (August 27, 2018). "Girls' Generation Unit 'Oh!GG' to Release New Album in September". Billboard. Retrieved August 28, 2018.
  158. 태연, 소녀시대 첫 솔로 데뷔 10월7일 음원 대공개. The Asia Economic Daily. September 30, 2015. Retrieved May 15, 2016.
  159. "I – The 1st Mini Album" (به کره‌ای). Melon. Archived from the original on 12 October 2017. Retrieved May 15, 2016.
  160. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام g20152 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  161. "Gaon Album Chart: Week 27 of 2016" (به کره‌ای). Gaon Music Chart. Archived from the original on October 8, 2016.
  162. Herman, Tamar (March 1, 2017). "Taeyeon Is 'Fine' With First Solo LP 'My Voice'". Billboard. Retrieved March 1, 2017.
  163. Khouri, Samar (October 13, 2019). "K-Pop Corner: Girls Generation's Taeyeon to drop second album". Gulf News. Retrieved October 17, 2019.
  164. "Taeyeon celebrates Christmas with special album". The Korea Herald. December 7, 2017. Retrieved December 13, 2017.
  165. "Taeyeon to return with new EP on June 18". Retrieved September 18, 2018.
  166. "Taeyeon will release her first Japanese mini-album 'VOICE' on June 5th!". Retrieved April 14, 2019.
  167. Ahn Sung-mi (May 4, 2016). "Tiffany to drop solo album next week". The Korea Herald. Retrieved May 15, 2016.
  168. "I Just Wanna Dance – The 1st Mini Album". iTunes Store (US). Retrieved May 15, 2016.
  169. Bell, Crystal (January 25, 2019). "Tiffany Young is 'Born Again' in Intimate New Pop Single". MTV News. Retrieved January 25, 2019.
  170. Kim So-yeon (January 12, 2017). "SNSD Seohyun to drop solo album". The Korea Herald. Retrieved January 16, 2017.
  171. "Don't Say No – The 1st Mini Album". iTunes Store (US). Retrieved January 16, 2017.
  172. Martin, Annie (September 26, 2018). "Girls Generation singer Yuri teases debut solo EP". Upi. Retrieved October 4, 2018.
  173. "SNSD's Yoona to release first solo track". The Korea Herald. March 10, 2016. Retrieved March 11, 2016.
  174. Tan, Parkee (May 22, 2019). "All The Details You Need to Know About Yoona's Upcoming Solo Album". E! Online. Retrieved May 23, 2019.
  175. "[V Report] Hyoyeon makes solo debut with "Mystery"". The Korea Herald. December 2, 2016. Retrieved June 16, 2017.
  176. "Hyoyeon releases 'Wannabe' MV". Yonhap News Agency (به انگلیسی). June 2, 2017. Retrieved June 16, 2017.
  177. Stern, Bradley (April 23, 2018). "DJ HYO: Girl of the EDM Generation". Paper. Paper Communications. Retrieved January 26, 2019.
  178. "Sooyoung of Girls' Generation breaks hiatus from music, debuts solo". Kpop Herald. December 20, 2018.
  179. ۱۷۹٫۰ ۱۷۹٫۱ Covington, Abigail (May 15, 2014). "Navigating through the excessive world of K-pop". The A.V. Club. Archived from the original on May 18, 2014.
  180. ۱۸۰٫۰ ۱۸۰٫۱ Dorof, Jakob (August 7, 2014). "20 Essential K-Pop Songs: page 3". Pitchfork Media. Archived from the original on October 11, 2014.
  181. ۱۸۱٫۰ ۱۸۱٫۱ "20 Best K-Pop Songs of 2013". Billboard. December 23, 2013. Archived from the original on December 28, 2013.
  182. Benjamin, Jeff (December 21, 2012). "Girls' Generation Drop 'Dancing Queen'". Billboard. Archived from the original on May 28, 2013.
  183. Dorob, Jakob (August 7, 2014). "20 Essential K-Pop Songs: page 2". Pitchfork Media. Archived from the original on March 3, 2016.
  184. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام complex وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  185. Jung, Eun-Young (October 12, 2013). "K-pop female idols in the West". The Korean Wave: Korean Media Go Global. Routledge. pp. 114–15. ISBN 978-1-317-93857-6.
  186. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام A.V._Club2 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  187. Zhang, Anzhe (April 2016). "What Do 'Mainstream' and 'Experimental' Mean in K-Pop?". New York University. Archived from the original on May 7, 2016.
  188. Cho, Jaeki (November 13, 2011). "Girls Generation Talk Fame, K-Pop, and World Domination". Complex. Retrieved April 28, 2015.
  189. "Best of Girls' Generation". MTV. Archived from the original on January 31, 2013.
  190. Sendra, Tim. "The Boys – Review". AllMusic. Archived from the original on November 12, 2012.
  191. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام BB_Dancing_Queen3 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  192. Jefferies, David. "I Got a Boy – Review". AllMusic. Retrieved April 28, 2015.
  193. Wolk, Douglas (December 4, 2013). "Top 10 Songs". Time. Retrieved April 28, 2015.
  194. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام BB_IGAB2 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  195. Dorof, Jakob (March 27, 2014). "K-Pop Phenomenon Girls' Generation Want to Make Insecure Men Feel Better". Vice. Archived from the original on June 1, 2016.
  196. Chin, Chester (October 21, 2015). "Review: Lion Heart by Girls' Generation". The Star. Malaysia. Archived from the original on 31 March 2016. Retrieved April 7, 2016.
  197. Benjamin, Jeff (August 18, 2015). "Girls' Generation Showcase Their Mature & Sexy Dancer Sides in 'You Think' Video". Billboard. Retrieved April 7, 2016.
  198. Hoot (CD liner notes) (به کره‌ای). Girls' Generation. SM Entertainment. 2010.{{cite AV media notes}}: نگهداری CS1: سایر موارد در یادکرد رسانه‌های AV (یادداشت‌ها) (link)
  199. The Boys (CD liner notes) (به کره‌ای). Girls' Generation. S.M. Entertainment. 2011. SMK0076.{{cite AV media notes}}: نگهداری CS1: سایر موارد در یادکرد رسانه‌های AV (یادداشت‌ها) (link)
  200. MTV K Presents 'Girls' Generation in New York'. Girls' Generation. MTV K. December 2011.{{cite AV media}}: نگهداری CS1: سایر موارد در یادکرد رسانه‌های AV (یادداشت‌ها) (link)
  201. I Got a Boy (CD liner notes) (به کره‌ای). Girls' Generation. S.M. Entertainment. 2013. SMK0263.{{cite AV media notes}}: نگهداری CS1: سایر موارد در یادکرد رسانه‌های AV (یادداشت‌ها) (link)
  202. True, Chris. "Girls' Generation | Overview". AllMusic. Retrieved April 7, 2016.
  203. Lee, Ceejay (November 28, 2014). "Venturing into Enemy's Territory? K-Pop and Feminism". Fem. Archived from the original on April 18, 2016. Retrieved April 7, 2016.
  204. Epstein, Stephen; Turnbull, James (May 26, 2010). "Girls' Generation? Gender, (Dis)Empowerment and K-pop". UCI East Asian. Retrieved April 7, 2016.
  205. Kim, Soyoung (October 8, 2013). "Female Empowerment or Exploitation?". The Harvard Crimson. Retrieved April 7, 2016.
  206. "Girls' Generation and the New Korean Wave". Asia Sentinel. October 21, 2011. Retrieved January 4, 2018.
  207. Erenza, Jen (October 18, 2011). "K-Pop Group 'Girls' Generation' Release English Version Of 'The Boys'". Ryan Seacrest. Archived from the original on October 20, 2011.
  208. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام eunyoung2 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  209. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام notlittlegirls وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  210. "Garish Skinny Jeans Are All the Rage". The Chosun Ilbo. March 29, 2009. Retrieved April 14, 2016.
  211. "How to Wear Trendy Acid Colors with Style". The Chosun Ilbo. March 21, 2009. Retrieved April 14, 2016.
  212. "Mixed Reactions on Genie". The Korea Times. June 26, 2009. Retrieved February 26, 2015.
  213. Song Ji-hye (December 19, 2011). "Not just little girls anymore". Korea JoongAng Daily. Retrieved February 25, 2015.
  214. Lee, Nancy (January 6, 2013). "The Evolution of SNSD: From School Girl Crushes to Getting the Boy". CJ E&M. Archived from the original on February 25, 2015. Retrieved February 25, 2015.
  215. "소녀티 벗을래 … 복고풍 잊어줘". Korea JoongAng Daily (به کره‌ای). December 5, 2011. Archived from the original on March 10, 2016.
  216. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام concepts2 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  217. Lee KyungNam (January 10, 2013). "SNSD Says It Demanded a No-Heel Performance for 'I Got a Boy'". Translated by Erika Kim. CJ E&M. Archived from the original on March 3, 2016. Retrieved April 20, 2016.
  218. 소녀시대, 하이힐 벗는다... 퍼포먼스 난이도↑ (به کره‌ای). Naver. December 27, 2012. Retrieved December 27, 2012.
  219. Benjamin, Jeff (April 10, 2015). "Girls' Generation Show Mind-Blowing Dance Routine in 'Catch Me If You Can' Video". Billboard. Retrieved April 20, 2016.
  220. Benjamin, Jeff (August 18, 2015). "Girls' Generation Showcase Their Mature & Sexy Dancer Sides in 'You Think' Video". Billboard. Retrieved August 26, 2015.
  221. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام fem2 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  222. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام eunyoung3 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  223. "K-Pop as the New Korean Wave". The Korea Collection: Selected Cover Stories from Years Past. Ministry of Culture, Sports and Tourism. 2012. p. 100. ISBN 9788973755547. Retrieved April 8, 2016.
  224. Seabrook, John (October 8, 2012). "Factory Girls". The New Yorker. Retrieved April 17, 2016.
  225. Stoeffel, Kat (October 1, 2012). "Grown Men Creepily Moved by South Korean Girl Groups". New York Magazine. Retrieved October 19, 2015.
  226. Glasby, Taylor (February 2014). "Girls' Generation's K-pop reign". Dazed. Retrieved April 17, 2016.
  227. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Dazed2 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  228. "Happy Together – "Train to Entertainment"" (in ko). Happy Together. Season 3. August 18, 2016. 48:25 minutes in. KBS World on Youtube / Google, Inc.. https://www.youtube.com/watch?v=qqqK6FJIMlw.
  229. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Asia Sentinel3 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  230. Ho, Stewart (July 19, 2012). "SNSD Becomes Korean Culture Representatives". CJ E&M. Archived from the original on May 5, 2016. Retrieved April 18, 2016.
  231. M, Kristy. "K-Pop Expands the Hallyu Wave". The Seoul Times. Archived from the original on March 4, 2016.
  232. "Protecting Korean entertainers". Yonhap. January 22, 2011. Retrieved December 24, 2014.
  233. 서태지와 소녀시대. DongA Ilbo (به کره‌ای). April 26, 2010. Retrieved November 26, 2012.
  234. 뉴스 인용 (به کره‌ای). Mediaus. November 13, 2010. Archived from the original on May 25, 2013.
  235. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام cnn2 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  236. Brûlé, Tyler (January 7, 2011). "The secrets of my brilliant Korea". Financial Times. Archived from the original on December 24, 2016.
  237. "Girls' Generation Make Cover of Nikkei Business". The Chosun Ilbo. October 2, 2010. Retrieved November 26, 2012.
  238. 2010년 올해의 10대 가수와 가요 (به کره‌ای). Gallup Korea. November 17, 2010. Retrieved November 25, 2012.
  239. Kim Hyong-woo (August 5, 2014). '여전히 국민걸그룹' 소녀시대 데뷔 7주년이 말하는 것 [Still the national girl group – the 7th anniversary of Girls' Generation]. JoongAng Ilbo (به کره‌ای). Retrieved January 19, 2017.
  240. National girl group – Girls' Generation (television series) (به کره‌ای). KBS World. February 13, 2015. Event occurs at 0:19. Retrieved January 19, 2017 – via YouTube / Google Inc. 국민 걸 그룹, 소녀 시대
  241. Kim Seong-hyun (January 16, 2017). 결성 10년 소녀시대… 어느새 '長壽시대' [The 10th anniversary of Girls' Generation]. The Chosun Ilbo (به کره‌ای). Retrieved February 22, 2017.
  242. Kim Ji-ah (August 11, 2016). '해투3' 구구단 김세정·멜로디데이 차희, '소녀시대는 걸그룹 교과서' (به کره‌ای). Naver.
  243. Jo Jung Chi and Jang Dong Min's 2 O' Clock (radio program) (به کره‌ای). KBS Cool FM / KBS. December 23, 2014.
  244. Forbes Korea Power Celebrity 40 sources:
  245. "2016년 올해를 빛낸 가수와 가요 – 최근 10년간 추이 포함, 아이돌 선호도" [2016, Outstanding Singer and Songs This Year – Including Trends and Idol Preferences For The Last 10 Years] (به کره‌ای). Gallup Korea. November 25, 2016. Retrieved December 20, 2016.
  246. Choi, JungBong; Maliangkay, Roald (September 15, 2014). K-pop – The International Rise of the Korean Music Industry. Routledge. p. 37. ISBN 978-1-138-77596-1.
  247. 아시아투데이 선정...한국의 파워리더 50인. Asia Today (به کره‌ای). December 31, 2010. Archived from the original on December 31, 2010.
  248. 산업정책연구원, 대한민국 브랜드 파워 1위수퍼브랜드 선정 (به کره‌ای). Korean Newswire. 2011. Retrieved October 31, 2013.
  249. Jackson, Julie (October 20, 2015). "The best of hallyu in 2 decades". The Korea Herald. Archived from the original on August 9, 2017. Retrieved March 25, 2016.
  250. Ho, Stewart (July 19, 2012). "SNSD Becomes First Korean Celebrity on Official Stamps". CJ E&M. Archived from the original on December 13, 2014.
  251. Jackson, Julie (August 13, 2013). "Then & Now: A look back at the changing tides of K-pop". The Korea Herald. Retrieved May 6, 2016.
  252. Kim Do-yeon (November 2, 2011). "Girls' Generation featured on Yale School of Art website". The Korea Times. Retrieved February 28, 2015.
  253. [단독]소녀시대,하버드大로스쿨 학생들에 '지' 가르친다 (به کره‌ای). Naver. March 21, 2009. Retrieved November 26, 2012.
  254. Martin, Ian (December 24, 2013). "Familiar obstacles stymie change in domestic music industry". The Japan Times. Retrieved April 17, 2016.
  255. Kwon Mee-yoo (March 28, 2012). "SM sells treasury stocks to own performers". The Korea Times. Retrieved April 15, 2016.
  256. Ho, Stewart (March 19, 2012). "Who Generates the Most Profit for SM?". CJ E&M. Archived from the original on April 27, 2016. Retrieved April 15, 2016.
  257. McCurry, Justin (November 17, 2012). "After Psy's Gangnam Style, here come Korea pop princesses Girls' Generation". The Guardian. Archived from the original on March 17, 2014.
  258. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام PitchforkIGAB2 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  259. Eddy, Chuck; Bevan, David (June 1, 2012). "The 21 Greatest K-Pop Songs of All Time". Spin. Retrieved April 25, 2016.
  260. Campbell, Matt. Top 10 Iconic K-Pop Songs. WatchMojo.com. Archived from the original on November 26, 2015. Retrieved April 25, 2016.
  261. Billboard Staff (July 10, 2017). "100 Greatest Girl Group Songs of All Time: Critics' Picks". Billboard. Retrieved July 10, 2017.
  262. Lee Sung-eun (September 29, 2014). "GG's 'The Boys' hits 100M on YouTube". Korea JoongAng Daily. Retrieved January 26, 2015.
  263. Choi Ha-na (December 14, 2016). '그래도 아직은 소녀시대'…'Gee'부터 'Oh!'까지 5개 MV 1억 뷰 달성 ['It Is Still Girls Generation' …Starting From ‘Gee' to 'Oh!' 5 MV Achieves 100 Million Views]. TVDaily (به کره‌ای). Retrieved December 14, 2016.
  264. Benjamin, Jeff (May 3, 2016). "K-Pop Concerts Continue to Grow Outside Asia: Exclusive Infographic". Billboard. Retrieved May 3, 2016.
  265. "소녀시대, 전 세계 걸그룹 투어 매출 4위…357억원!". The Donga Ilbo (به کره‌ای). October 19, 2016. Retrieved October 22, 2016.
  266. Lee, Nancy (January 13, 2012). "Girls' Generation Wins Digital Grand Prize at Golden Disk Awards". CJ E&M. Archived from the original on May 6, 2016. Retrieved April 18, 2016.
  267. [31회 골든] 골든디스크에서 세 번의 소녀시대 열렸다. Korea JoongAng Daily. December 21, 2016. Retrieved December 15, 2019.
  268. "EXO wins third consecutive Grand Prize at Seoul Music Awards". The Korea Herald. January 15, 2016. Retrieved March 16, 2016.
  269. Lee, Rachel (November 21, 2012). "MAMA loses Asian touch". The Korea Times. Retrieved April 21, 2016.
  270. "Arts & Media". Guinness World Records 2018: Meet our Real-Life Superheroes. Guinness World Records. August 29, 2017. p. 179. ISBN 978-1-910561-72-0.
  271. "CF 퀸으로 등극한 소녀시대, 광고계도 접수". Korea Economic Daily (به کره‌ای). Retrieved April 20, 2016.
  272. 소녀시대, 가요계-광고계 동시 석권 [Girls Generation Takes Over Music Scene, and Now CF Scene] (به کره‌ای). Acrofan. December 22, 2010. Archived from the original on September 3, 2011.
  273. "소녀시대 'Gee 신드롬'…5주 동안 35억 벌었다" (به کره‌ای). Seoul Broadcasting System. February 17, 2009. Retrieved April 18, 2016.
  274. "소시·이승기, 1년간 'CF27편' 선보였다..광고퀸·킹" (به کره‌ای). Star News. December 15, 2011. Retrieved April 18, 2016.
  275. "수지, 소녀시대-김태희까지 모두 꺾고 'CF퀸' 우뚝". JoongAng Ilbo (به کره‌ای). February 7, 2013. Retrieved January 2, 2015.
  276. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام ny2 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  277. Yang, Jeff (February 7, 2012). "Can Girls' Generation Break Through in America?". The Wall Street Journal. Retrieved April 9, 2016.
  278. Park Jin-hai (May 7, 2013). "Psy showcases Korean fashion". The Korea Times. Archived from the original on December 24, 2013. Retrieved April 17, 2016.
  279. Han Sang-hee (December 21, 2009). "Girls' Generation Impresses Fans With First Concert". The Korea Times. Retrieved April 30, 2015.
  280. Kwon Mee-yoo (July 26, 2011). "Girls' Generation ― it's the girls' time!". The Korea Times. Retrieved April 30, 2015.
  281. "Girls' Generation to rock Singapore on October 12". MSN. August 15, 2013. Archived from the original on December 12, 2013.
  282. Kim Soo-hyang (February 1, 2016). "Girls' Generation concert in Bangkok". The Korea Herald. Retrieved April 20, 2016.
  283. "Girls' Generation Events" (به ژاپنی). Girls' Generation Japanese official website. Retrieved April 30, 2015.
  284. "Events: Page 2" (به ژاپنی). Girls' Generation Japanese official website. Retrieved April 30, 2015.
  285. "SNSD holding first Tokyo Dome concert in December". The Korea Herald. August 25, 2014. Archived from ud=20140825000777 the original on 6 March 2017. Retrieved April 8, 2016. {{cite web}}: Check |url= value (help)
  286. "[Korea] Watch SMTOWN LIVE '08 and Tour Korea". Korea Tourism Organization. July 8, 2008. Retrieved April 21, 2016.
  287. Hicap, Jonathan (July 3, 2010). "SM Entertainment artists including Super Junior to hold world tour". Manila Bulletin. Archived from the original on July 16, 2010.
  288. "BoA, DBSK, Super Junior and the Rest of SMTown Shake Things Up in Taiwan". CJ E&M. June 11, 2012. Archived from the original on February 2, 2016. Retrieved May 1, 2015.
  289. "Girls' Generation to hold year-end concert Dec. 22". The Korea Times. November 22, 2013. Retrieved April 22, 2016.
  290. Jeon Ah Ram (October 7, 2014). "SNSD Performs as Eight for 'SM Town Live' in Tokyo". CJ E&M. Archived from the original on May 1, 2015. Retrieved May 1, 2015.
  291. "SMTOWN LIVE, 오사카 쿄세라돔 공연 '9만 관객 열광'". The Chosun Ilbo (به کره‌ای). July 18, 2016. Retrieved July 30, 2016.
  292. Yoon, Min-sik (July 4, 2017). "Girls' Generation celebrates 10-year anniversary with new album". Retrieved July 11, 2017.