سیگنال گسسته: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Grim reaper (بحث | مشارکت‌ها)
خنثی‌سازی ویرایش 3292285 توسط Mohsen.miran (بحث)
Luckas-bot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات افزودن: ca:Senyal discret
خط ۲۲: خط ۲۲:
[[ar:إشارة متقطعة]]
[[ar:إشارة متقطعة]]
[[bg:Дискретен сигнал]]
[[bg:Дискретен сигнал]]
[[ca:Senyal discret]]
[[cs:Diskrétní signál]]
[[cs:Diskrétní signál]]
[[en:Discrete signal]]
[[en:Discrete signal]]

نسخهٔ ‏۱۹ مهٔ ۲۰۱۰، ساعت ۱۵:۵۹

سیگنال نمونه‌برداری شده گسسته
سیگنال دیجیتال

سیگنال گسسته، سیگنالی است که به ازای تمامی مقادیر درمحور زمان رفتار پیوسته‌ای ندارد. در واقع سیگنال گسسته ‫تنها از حیث زمان محدودیت دارد، ولی‫ از حیث مقدار ‫محدودیتی ندارد. ‫حالت خاصی از این سیگنال، سیگنال دیجیتال است که در کامپیوتر با این نوع سیگنال سر و کار داریم. سیگنال دیجیتال علاوه بر اینکه در محور زمان گسسته می‌باشد مقادیری که سیگنال می‌تواند به خود اختصاص دهد نیز دارای محدودیت بوده و گسسته می‌باشد. در غالب موارد تمایز این دو نوع سیگنال چندان اهمیتی ندارد، چرا که هر دو عمدتاً سیگنال گسسته را بحث می‌کنند [۱] . برخلاف این سیگنالها سیگنال ‫پیوسته نیز وجود دارد. سیگنال گسسته معمولاً از ‫نمونه‌برداری از یک سیگنال ‫پیوسته حاصل می‌شود.

پردازش سیگنال گسسته

‫شاخه‌ای از علم پردازش سیگنال می‌باشد که سیگنال‌های گسسته را بررسی می‌کند. مهم‌ترین مبحث پردازش سیگنال گسسته نمونه‌برداری و به عبارت دیگر تبدیل سیگنال پیوسته به سیگنال گسسته می‌باشد.

‫نمونه‌برداری

‫می‌توان ‫نمونه‌برداری را مهم‌ترین مبحث در پردازش سیگنالهای گسسته نامید. در تئوری پردازش سیگنال گسسته اثبات می‌گردد که حداقل فرکانس ‫نمونه‌برداری می‌بایست دو برابر پهنای باند فرکانسی سیگنال نمونه‌برداری شده باشد تا بتوان سیگنال پیوسته را از سیگنال نمونه‌برداری شده بازسازی نمود.

‫پیوند به بیرون

  1. پیاده سازی محاسبه گر هارمونیک بر روی تراشه FPGA

‫مراجع

  1. Discrete Time Signal Processing, A.V. Oppenheim, R.W. Schafer, J.R. Buck, 2nd Edition, Prentice Hall, ISBN: 0-13-754920-2, 1998.