مکتب فکری: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Fatranslator (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات:افزودن الگو ناوباکس {{روشن‌فکری}}+نشانی+مرتب+تمیز+
علامت‌گذاری
خط ۱: خط ۱:
'''مکتب''' پیکره بندی و رویکردی در [[اندیشه]] در حوزه‌ای خاص از [[دانش]] است که بر بنیادی زیربنایی تر بنیان شده و برای فراورده‌های فکری خود رویکردساز و جهت دهنده است. مکتب فکری در منظومه ی، دانش بشری با مشخصه‌های خود شناخته می‌شود.<ref>{{یادکرد وب |url=http://matanews.ir/1235/دستگاه-های-نظری-مختلف-توصیف-های-مختلفی/ |title=نسخه آرشیو شده |accessdate=۱۴ دسامبر ۲۰۱۵ |archiveurl=https://web.archive.org/web/20151222100000/http://matanews.ir/1235/دستگاه-های-نظری-مختلف-توصیف-های-مختلفی/ |archivedate=۲۲ دسامبر ۲۰۱۵ |dead-url=yes}}</ref> مکتب فکری ممکن است چشم‌اندازی فلسفی، اعتقادی، جنبشی اجتماعی، فرهنگی یا جنبشی هنری باشد همچنین ممکن است [[سبک]] ویژه‌ای در فلسفه یا [[هنر]] یا دیگر شاخه‌های [[علوم انسانی]] و [[علوم سیاسی]] و [[پزشکی]] و ... را نتیجه دهد.
'''مکتب''' پیکره بندی و رویکردی در [[اندیشه]] در حوزه‌ای خاص از [[دانش]] است که بر بنیادی زیربنایی تر بنیان شده و برای فراورده‌های فکری خود رویکردساز و جهت دهنده است. مکتب فکری در منظومه ی، دانش بشری با مشخصه‌های خود شناخته می‌شود.<ref>{{یادکرد وب |url=http://matanews.ir/1235/دستگاه-های-نظری-مختلف-توصیف-های-مختلفی/ |title=نسخه آرشیو شده |accessdate=۱۴ دسامبر ۲۰۱۵ |archiveurl=https://web.archive.org/web/20151222100000/http://matanews.ir/1235/دستگاه-های-نظری-مختلف-توصیف-های-مختلفی/ |archivedate=۲۲ دسامبر ۲۰۱۵ |dead-url=yes}}</ref> مکتب فکری ممکن است چشم‌اندازی فلسفی، اعتقادی، جنبشی اجتماعی، فرهنگی یا جنبشی هنری باشد همچنین ممکن است [[سبک]] ویژه‌ای در فلسفه یا [[هنر]] یا دیگر شاخه‌های [[علوم انسانی]] و [[علوم سیاسی]] و [[پزشکی]] و را نتیجه دهد.
اساساً یا در روش‌شناسی باشد. به عبارتی، افرادی که حول یک مکتب به نظریه‌پردازی می‌پردازند، باید در یک چیز خصوصیت مشترک داشته باشند که این خصوصیت همان پایه نظری ویا روش تحقیق است.<ref>ریتزر، جرج(1372) نظریه جامعه‌شناسی معاصر، تهران</ref><ref>مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا، «Humanities»، ویکی‌پدیای انگلیسی، دانشنامهٔ آزاد</ref>
اساساً یا در روش‌شناسی باشد. به عبارتی، افرادی که حول یک مکتب به نظریه‌پردازی می‌پردازند، باید در یک چیز خصوصیت مشترک داشته باشند که این خصوصیت همان پایه نظری ویا روش تحقیق است.<ref>ریتزر، جرج(1372) نظریه جامعه‌شناسی معاصر، تهران</ref><ref>مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا، «Humanities»، ویکی‌پدیای انگلیسی، دانشنامهٔ آزاد</ref>


'''مکتب''' مجموعه چند جهان بینی و ایدئولوژی و طرح‌ها و نظریه‌های متفاوت ولی همسو که نیازهای فکری را برای رسیدن به سعادت روشن می‌سازد. مکتب طرحی منسجم برای چگونه زیستن ارائه می‌کند که در این طرح مسئولیت‌ها و تکلیف‌ها برای نیل به کمال براساس ارزش‌های مادی و معنوی تعریف شده‌است.
'''مکتب''' مجموعه چند جهان بینی و ایدئولوژی و طرح‌ها و نظریه‌های متفاوت ولی همسو که نیازهای فکری را برای رسیدن به سعادت روشن می‌سازد. مکتب طرحی منسجم برای چگونه زیستن ارائه می‌کند که در این طرح مسئولیت‌ها و تکلیف‌ها برای نیل به کمال براساس ارزش‌های مادی و معنوی تعریف شده‌است.


== برخی ازمکاتب فکری ==
== برخی ازمکاتب فکری ==
خط ۲۹: خط ۲۹:
== پانویس ==
== پانویس ==
{{پانویس}}
{{پانویس}}

== منابع ==
== منابع ==
{{جهان‌بینی}}
{{جهان‌بینی}}

نسخهٔ ‏۱۵ اوت ۲۰۲۱، ساعت ۱۴:۵۸

مکتب پیکره بندی و رویکردی در اندیشه در حوزه‌ای خاص از دانش است که بر بنیادی زیربنایی تر بنیان شده و برای فراورده‌های فکری خود رویکردساز و جهت دهنده است. مکتب فکری در منظومه ی، دانش بشری با مشخصه‌های خود شناخته می‌شود.[۱] مکتب فکری ممکن است چشم‌اندازی فلسفی، اعتقادی، جنبشی اجتماعی، فرهنگی یا جنبشی هنری باشد همچنین ممکن است سبک ویژه‌ای در فلسفه یا هنر یا دیگر شاخه‌های علوم انسانی و علوم سیاسی و پزشکی و … را نتیجه دهد. اساساً یا در روش‌شناسی باشد. به عبارتی، افرادی که حول یک مکتب به نظریه‌پردازی می‌پردازند، باید در یک چیز خصوصیت مشترک داشته باشند که این خصوصیت همان پایه نظری ویا روش تحقیق است.[۲][۳]

مکتب مجموعه چند جهان بینی و ایدئولوژی و طرح‌ها و نظریه‌های متفاوت ولی همسو که نیازهای فکری را برای رسیدن به سعادت روشن می‌سازد. مکتب طرحی منسجم برای چگونه زیستن ارائه می‌کند که در این طرح مسئولیت‌ها و تکلیف‌ها برای نیل به کمال براساس ارزش‌های مادی و معنوی تعریف شده‌است.

برخی ازمکاتب فکری

پانویس

  1. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۲ دسامبر ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۱۴ دسامبر ۲۰۱۵.
  2. ریتزر، جرج(1372) نظریه جامعه‌شناسی معاصر، تهران
  3. مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا، «Humanities»، ویکی‌پدیای انگلیسی، دانشنامهٔ آزاد

منابع

پیوند به بیرون

دانشنامه تخصصی رجاء[پیوند مرده]