کنستانتین دوم، پادشاه یونان: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۲۹: خط ۲۹:
در ۱۸ دسامبر ۱۹۷۴ میلادی که با سقوط دولت نظامی، [[همه‌پرسی]] در یونان برگزار شده‌بود و منجر به تشکیل [[جمهوری سوم یونان]] گردید، کنستانتین که اجازه ورود به یونان را نیافته بود، نتایج همه‌پرسی را پذیرفت.
در ۱۸ دسامبر ۱۹۷۴ میلادی که با سقوط دولت نظامی، [[همه‌پرسی]] در یونان برگزار شده‌بود و منجر به تشکیل [[جمهوری سوم یونان]] گردید، کنستانتین که اجازه ورود به یونان را نیافته بود، نتایج همه‌پرسی را پذیرفت.


== مدال‌آور المپیک ==
== حضور در المپیک ==
ولیعهد کنستانتین پیش از رسیدن به حکومت ، ورزشکاری مستعد بود که توانست در ۱۹۶۰ ، در سن ۲۰ سالگی ، در [[رم]] طی [[بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۶۰]] مدال طلای [[قایق‌رانی بادبانی]] را برای یونان به ارمغان آورد. این اولین مدال طلای یونان از زمان [[بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۱۲]] بود.
ولیعهد کنستانتین پیش از رسیدن به حکومت، ورزشکاری مستعد بود و توانست در ۱۹۶۰، در سن ۲۰ سالگی، در [[رم]] طی [[بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۶۰]] مدال طلای [[قایق‌رانی بادبانی]] را برای یونان به ارمغان آورد. این اولین مدال طلای یونان از زمان [[بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۱۲]] بود.


== منابع ==
== منابع ==

نسخهٔ ‏۱۰ اوت ۲۰۲۱، ساعت ۱۶:۳۰

کنستانتین دوم
شاه یونان
سلطنت۶ مارس ۱۹۶۴ – ۱ ژوئن ۱۹۷۳
پیشینپائول
جانشینانحلال سلطنت
زاده۲ ژوئن ۱۹۴۰ ‏(۸۳ سال)
سیکیکو، آتن، یونان
همسر(ان)آنه ماری یونان
فرزند(ان)آلکسیا
پاولوس
نیکولاس
تئودورا
فیلیپوس
خاندانگلوکسبورگ
پدرپائول یونان
مادرفردریکا هانوور

کنستانتین دوم (به یونانی:Κωνσταντῖνος Β؛ زاده ۲ ژوئن ۱۹۴۰) پادشاه یونان از ۱۹۶۴ تا زمان سقوط پادشاهی یونان در ۱۹۷۳ میلادی بود.

او در مارس ۱۹۶۴ میلادی با نام کنستانتین دوم شاه هلنی‌ها (به یونانی:Κωνσταντῖνος Βʹ, Βασιλεὺς τῶν Ἑλλήνων) جانشین پدرش ، پائول ، شد. با این که به سلطنت نشستن شاه جوانی چون او در ابتدا امر مبارکی به نظر می رسید، دوره حکومت او به زودی پر از جنگ و جدال شد؛ دخالت کنستانتین در کودتای نظامی ژوئیه ۱۹۶۵ برای بدست گرفتن کامل قدرت در یونان ، سبب ناآرامی و آشوب در میان توده‌های مردم شد و به بی‌ثباتی سیاسی در یونان سرعت بخشید و با کودتای ۲۱ آوریل ۱۹۶۷ توسط گروهی از کلنل‌ها ، به اوج خود رسید.

در ۱۳ دسامبر ۱۹۶۷ ، کنستانتین به دلیل کودتای نظامی مجبور به فرار از کشور شد اما همچنان تا ۱ ژوئن ۱۹۷۳ به عنوان رئیس دولت در تبعید باقی‌ماند تا این که ، دولت نظامی یونان با تخطی از قانون اساسی و بدون رفراندوم رسمی ، حکومت پادشاهی را منحل کرد و اعلام جمهوری نمود.

در ۱۸ دسامبر ۱۹۷۴ میلادی که با سقوط دولت نظامی، همه‌پرسی در یونان برگزار شده‌بود و منجر به تشکیل جمهوری سوم یونان گردید، کنستانتین که اجازه ورود به یونان را نیافته بود، نتایج همه‌پرسی را پذیرفت.

حضور در المپیک

ولیعهد کنستانتین پیش از رسیدن به حکومت، ورزشکاری مستعد بود و توانست در ۱۹۶۰، در سن ۲۰ سالگی، در رم طی بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۶۰ مدال طلای قایق‌رانی بادبانی را برای یونان به ارمغان آورد. این اولین مدال طلای یونان از زمان بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۱۲ بود.

منابع