درخت هالووین: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
ایجاد یک مقاله نو از طریق ایجادگر، اصلاح نویسه
برچسب: دارای ادبیات عامیانه
 
خط ۲۱: خط ۲۱:


==اقتباس==
==اقتباس==
* فیلم تلویزیونی انیمیشن به همین نام محصول ۱۹۹۳<ref>{{یادکرد وب |عنوان=The Halloween Tree |نشانی=https://www.imdb.com/title/tt0191173/ |وبگاه=imdb |تاریخ بازبینی=8 اوت 2021 |ref=r3}}</ref>
* انیمیشن به همین نام محصول ۱۹۹۴


== منابع ==
== منابع ==

نسخهٔ ‏۸ اوت ۲۰۲۱، ساعت ۱۸:۰۶

درخت هالووین کتابی در ژانر فانتزی اثر ری بردبری است که به سال ۱۹۷۲ منتشر شده است. این کتاب طی داستانی خیالی ماجرای سرمنشا هالووین را برای کودکان بازگو می‌کند.

خلاصه داستان

در شب هالووین هشت پسر بچه برای گرفتن شکلات بیرون می‌روند. ولی متوجه می‌شوند یکی از دوستانشان گم شده است. آنها به کمک شخصیتی مرموز در زمان و مکان سفر می‌کنند. سفر آنها از دوران پیش از تاریخ آغاز شده و از مصر و یونان باستان و انگستان و فرانسه قرون وسطی به مکزیک دوران معاصر می‌رسد

بخشی از کتاب

در غرب، خورشیدْ محتضر در حجاب اختناق ابرها، در افق غرق می‌شد. صدای موندشراود یزله‌ای بود که می‌گفت: «اوناهاش بچه‌ها! قلب، روح و جسم هالووین. خورشید! نگاه کنید اوزیرس رو دوباره دارن می‌کشن. میترا، آتش فارس، داره غرق می‌شه. آپولو فوئبوس تمام نور یونان سقوط می‌کنه. خورشید و شعله، پسرا. نگاه کنید و چشم‌هاتون رو به هم بزنید. دوربین بلوری رو بچرخونید. سرشو برگردونید به سمت ساحل مدیترانه، چندهزار کیلومتر اون‌ورتر. جزایر یونان رو می‌بینید؟»

جرج اسمیتِ سر و ساده که رخت پرآرایه روحی رنگ‌پریده به تن کرده بود درآمد که: «آره. شهرهای بزرگ و کوچیک، خیابون‌ها و خونه‌ها. مردم می‌پرن روی ایوان‌ها که غذا بیارن!»

موندشراود با رضایت گفت: «آره. جشنواره مردگان: جشن کوزه‌ها. مرحمت _یا _ شیطنت به سبک قدیم. ولی شیطنتش از سمت مرده‌ها بود... اگر به‌شون غذا نمی‌رسید. بنابراین مرحمتی‌ها رو مرتب روی لبه پنجره و ایوان می‌چیدند!»

در دوردست‌ها، در گرگ و میشی دلپذیر، بوی گوشت پخته به هوا می‌رفت، ظرف‌ها را برای ارواحی پر می‌کردند که در سرتاسر سرزمین زندگان هردود می‌کشیدند. زنان و کودکان خانوارهای یونانی می‌آمدند و می‌رفتند و مقادیر زیادی ماکولات لذید و پرادویه را می‌آوردند.

سپس در تمام پهنه جزایر یونان، درها را بستند. صدای بستن این‌همه در میان باد ظلمانی پیچید.


نشر فارسی

کتاب با ترجمه مهدی بنواری در سال ۱۳۹۹ توسط نشر پیدایش در مجموعهٔ کلاسیک‌های خواندنی چاپ شده است. [۱] این‌کتاب با ۲۲۴ صفحه مصور، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۴۵ هزار تومان منتشر شده است.[۲]

اقتباس

  • فیلم تلویزیونی انیمیشن به همین نام محصول ۱۹۹۳[۳]

منابع

  1. «درخت هالووین». نشر پیدایش. پیدایش.
  2. وفایی، صادق. «رمان «درخت هالووین» چاپ شد». خبرگزاری مهر. دریافت‌شده در ۸ اوت ۲۰۲۱.
  3. «The Halloween Tree». imdb. دریافت‌شده در ۸ اوت ۲۰۲۱.