دگرماندرق: تفاوت میان نسخه‌ها

مختصات: ۳۸°۲۰′۰۶″شمالی ۴۸°۳۲′۵۹″شرقی / ۳۸٫۳۳۵۰۵°شمالی ۴۸٫۵۴۹۶۷°شرقی / 38.33505; 48.54967[۱]
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
غیردانشنامه‌ای
خط ۳۳: خط ۳۳:
}}
}}
'''دگرماندرق''' (یا به زبان محلی [[دگرماندرق|'''درماندره''']]) روستایی است که در [[استان اردبیل]]، [[شهرستان نمین]]، [[بخش مرکزی شهرستان نمین|بخش مرکزی]]، [[دهستان ویلکیج شمالی]] قرار دارد.
'''دگرماندرق''' (یا به زبان محلی [[دگرماندرق|'''درماندره''']]) روستایی است که در [[استان اردبیل]]، [[شهرستان نمین]]، [[بخش مرکزی شهرستان نمین|بخش مرکزی]]، [[دهستان ویلکیج شمالی]] قرار دارد.

دگرماندرق را بهتر بشناسیم.

یکی از روستاهای زیبا وتوریستی استان اردبیل و شهرستان نمین که اب و هوایی واقعا شگفت انگیزی دارد روستای سرسبز دگرماندرق است.

وجه تسمیه:
بعلت وجودیک آسیاب آبی که در زبان آذری درمان نامیده میشود در روی رودخانه واقع در دره ضلع جنوبی روستا بوده است که درماندره نامگذاری شده است ودر زبان رسمی دگرماندرق گفته میشود.

از سالیان قدیم مردمان این روستا به حسن نیت و کسب روزی حلال و علاقه مند به یادگیری کلام الهی شهرت داشتند .طی سالیان گذشته به همت بزرگانی چون مرحوم اباذر علیزاده و بسیاری دیگر از بزرگان کلاسهای تدریس قران در این روستا و روستاهای هم جوار برگزار میشد و این کار حسنه هم اکنون نیز ادامه دارد.خانه قرانی امام رضا(ع) هم اکنون در این روستا مشغول فعالیت است و سالانه از طرف نهادهای فرهنگی مختلف استانی و شهرستانی مورد تقدیر قرار میگیرد.بیش از ۶۰جوان با مدارک عالی دانشگاهی در این روستا وجود دارند که از نظر شغلی متاسفانه شرایط خوبی ندارند. تیم فوتسال سفیر درماندره متشکل از جوانان پرشور و ورزشکار اینروستا است که در چندین دوره مسابقات عناوین مختلفی کسب کرده است.

خاک این منطقه از استان قابلیتهای منحصر به فرد کشاورزی را داراست و سالانه مقدار زیادی از انواع محصولات در ان کشت میگردد.

وجود جنگلها و مراتع سرسبز و نیز رودخانه زیبایی که از جلوی این روستا عبور می کند زیبایی خاصی مخصوصا در فصل بهار به این روستا می بخشد.

انواع درختهای سیب(الما)والوچه(آلچا)والبته مهمترین محصول یعنی فندق در ان یافت می شود.این روستا دارای مردمی خونگرم و زحمتکش می باشد. سالانه عده زیادی از داخل وخارج استان وحتی کشور برای گذراندن تعطیلات در این منطقه از استان حضور پیدا می کنند.

جاهای دیدنی این روستا

جنگلهای فندقلو:که با میوه های طبیعی سیب وحشی آلوچه(گوجه سبز)فندق هلو ازگیل و ....

سدآبی این روستا که با ماهی هایی مانند کپور وقزل آلا و… در مقاطع زمانی خاصی گردشگران زیادی را سمت خود میکشد.

دشت لاله های رنگین و گلهای بابونه در فصل بهار که سالانه مشتاقان بسیاری را به این روستا هدایت میکند.

مراتع طبیعی این روستاکه با چندین هکتارجنگل ومحیط طبیعی موجود است.


میوه های جنگلی این روستادرآخرمردادواوایل شهریورماه برداشت می شودکه از هرجای ایران از این نعمت خدادادی استفاده می شود.
.
چشمه های طبیعی زیادی ازجمله: دامجی بولاق ، مه گورمز بولاقی ؛ایاخ کورپی بولاقی،قادر بولاقی،داش بولاقی،اوش دره بولاقی ،و ... در این منطقه وجود دارد.

معروفترین و خنکترین چشمه طبیعی جنگلهای این خطه سویوخ بولاق است که با آبی گوارا و خنک سالانه بسیاری از گردشگران را بسمت جنگل دگرماندرق میکشاند.

قرار گرفتن جنگلهای این روستا بر روی چشمه آبگرم مشه سوئی و همچنین مناظر زیبای گردنه حیران و مه غلیظی که همیشه در آن منطقه وجود دارد چشم نوازی میکند.

بهترین وسرسبزترین ماه این روستا اردیبهشت وخرداد ماه است که فوق العاده از نظر طبیعت وسرسبزی واب وهوا زیباست.محصولات این روستا گندم جو عدس سیاه دانه و ... میباشد.آب وهوا کاملا معتدل ومرطوب بیشتر سال خنک و سرمای خاصی در طول زمستان بر این خطه حاکم است .تقریبا تعداد 630نفر وبالغ بر 143خانوار در این روستا ساکن میباشند و از مرکز شهرستان 11کیلومتر فاصله دارند.

کانال تلگرام

T.me/dayirman_darasi


== جمعیت ==
== جمعیت ==

نسخهٔ ‏۸ اوت ۲۰۲۱، ساعت ۰۵:۰۵

دگرماندرق(درماندره)
اطلاعات کلی
کشور ایران
استاناردبیل
شهرستاننمین
بخشمرکزی
دهستانویلکیج شمالی
نام محلیدرماندره
دگرماندرق(درماندره) بر ایران واقع شده‌است
دگرماندرق(درماندره)
۳۸°۲۰′۰۱″شمالی ۴۸°۳۲′۵۱″شرقی / ۳۸٫۳۳۳۷۳۸۶۵۳۷۶۵۶۴°شمالی ۴۸٫۵۴۷۴۷۴۸۹۰۹۴۷۳۴°شرقی / 38.33373865376564; 48.54747489094734
مردم
جمعیت۵۵۴ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۰۲۴۹۵۹

دگرماندرق (یا به زبان محلی درماندره) روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان نمین، بخش مرکزی، دهستان ویلکیج شمالی قرار دارد.

جمعیت

بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۵۱۸ نفر با ۱۰۳ خانوار بوده‌است.

منابع

  • «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.