ویکی‌پدیا:سیاست تحریم: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
4nn1l2 (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
{{نحش}}
{{نحش}}
{{سیاست‌های ویکی‌پدیا|وپ:تحریم|وپ:طرد}}
{{سیاست‌های ویکی‌پدیا|وپ:تحریم|وپ:طرد}}
{{فهرست سیاست‌های اجرایی}}


'''تحریم''' در ویکی‌پدیا، گزینه‌ای رسمی برای جلوگیری از ویرایش کاربر(ان) در یک یا چند مقاله‌است. تحریم در ویکی‌پدیا ممکن است شامل قدغن کردن کاربر از ویرایش در یک مقاله، یک موضوع به‌خصوص یا تحریم از کل پروژه شود. تحریم کاربران در ویکی‌پدیا، ممکن است به دو شکل موقت یا دائمی صورت گیرد. شایان ذکر است دعوت رسمی ویکی‌پدیا از کاربران به ویرایش همه صفحات، شامل حال کاربران تحریم شده نمی‌شود.
'''تحریم''' در ویکی‌پدیا، گزینه‌ای رسمی برای جلوگیری از ویرایش کاربر(ان) در یک یا چند مقاله‌است. تحریم در ویکی‌پدیا ممکن است شامل قدغن کردن کاربر از ویرایش در یک مقاله، یک موضوع به‌خصوص یا تحریم از کل پروژه شود. تحریم کاربران در ویکی‌پدیا، ممکن است به دو شکل موقت یا دائمی صورت گیرد. شایان ذکر است دعوت رسمی ویکی‌پدیا از کاربران به ویرایش همه صفحات، شامل حال کاربران تحریم شده نمی‌شود.

نسخهٔ ‏۶ اوت ۲۰۲۱، ساعت ۲۲:۲۴

تحریم در ویکی‌پدیا، گزینه‌ای رسمی برای جلوگیری از ویرایش کاربر(ان) در یک یا چند مقاله‌است. تحریم در ویکی‌پدیا ممکن است شامل قدغن کردن کاربر از ویرایش در یک مقاله، یک موضوع به‌خصوص یا تحریم از کل پروژه شود. تحریم کاربران در ویکی‌پدیا، ممکن است به دو شکل موقت یا دائمی صورت گیرد. شایان ذکر است دعوت رسمی ویکی‌پدیا از کاربران به ویرایش همه صفحات، شامل حال کاربران تحریم شده نمی‌شود.

تحریم می‌تواند نتیجهٔ فرایند حل اختلاف باشد. تصمیم به تحریم می‌تواند توسط اجماع اجتماع، هیئت داوری یا تصمیم مدیر(ان) (در حیطه‌های محتوایی معینی)؛ اتخاذ و اعمال شود.

تحریم کاربر، الزاماً با بستن کاربر همراه نخواهد بود. در واقع بستن، مکانیزمی فنی برای اعمال تحریم‌هاست که اکثر اوقات، برای مسائلی از قبیل خرابکاری و نقض سه برگردان صورت می‌گیرد. این بدین معناست که تحریم یک کاربر، به تنهایی قادر به لغو امکانات فنی کاربر، جهت ویرایش نیست. با این حال، کاربری که از تحریم تصویب شده در موردش تجاوز کند، ممکن است حساب کاربریش برای همیشه بسته شود.

انواع تحریم

زمانی که توضیح دیگری ذکر نشده باشد، تحریم به معنای تحریم از تمام ویکی است. در این حالت کاربر مجاز به ویرایش در هیچ‌کجای ویکی نیست، چه از طریق یک حساب کاربری و چه به صورت گمنام (بدون ورود به سامانه). با این حال، انواع محدودتری از تحریم نیز وجود دارند:

تحریم از مقاله یا صفحه

در این حالت کاربر از ویرایش در یک مقاله یا مجموعه‌ای از مقاله‌ها تحریم می‌شود. متن تحریم باید مشخص کند که آیا تحریم شامل صفحهٔ بحث مقاله‌های مورد نظر هم می‌شود یا خیر. کاربری که به این شکل تحریم شود مجاز است که در دیگر مقاله‌های ویکی‌پدیا ویرایش کند یا در مورد مقالهٔ موضوع تحریم در صفحه‌های دیگر ویکی بحث کند.

منظور از صفحه در این‌جا هر نوع صفحه‌ای از ویکی است. مقاله یک نوع صفحه‌است که در فضای نام اصلی قرار دارد. تحریم کاربران از ویرایش در صفحه‌های غیر مقاله (نظیر صفحه‌های بحث) باید در متن تحریم به طور روشن قید شود.

تحریم موضوعی

هدف از این نوع تحریم آن است که کاربر از ویرایش در مقاله‌های مرتبط با یک موضوع که قبلاً در آن ویرایش‌های اخلالگرانه داشته خودداری کند، در حالی که اجازه داشته باشد در بقیهٔ ویکی ویرایش کند. تحریم موضوعی شامل تمام صفحه‌های مرتبط با آن موضوع است (و نه فقط مقاله‌ها)، مگر آن که به گونه‌ای دیگر ذکر شده باشد. هم‌چنین تحریم موضوعی، شامل بخش‌های از صفحه‌های دیگر که به آن موضوع مرتبط هستند هم می‌شود. برای نمونه، اگر کاربری از ویرایش در صفحه‌های مرتبط با آب‌وهوا تحریم شود، نه تنها ویرایش در مقالهٔ آب‌وهوا برای او ممنوع است، بلکه ویرایش در صفحه‌های دیگری که به این موضوع مرتبط هستند هم برایش ممنوع است، از جمله:

  • مقاله‌های مرتبط با آب‌وهوا نظیر باد یا باران
  • ویکی‌پروژه‌های مرتبط با آب‌وهوا
  • بخش‌های مرتبط با آب‌وهوا در صفحه‌های دیگر؛ مثلاً در مقالهٔ نیویورک، بخش آب‌وهوا مشمول این تحریم است اما سایر بخش‌های صفحه نه
  • بحث در مورد موضوعات مرتبط با آب‌وهوا در هر جای ویکی (از جمله خلاصه ویرایش)، مثلاً در صفحهٔ نظرخواهی برای حذف مقالهٔ مرتبط با یک هواشناس

تحریم از تعامل

هدف از این تحریم جلوگیری از بحث و برخورد بین کاربرانی است که نتوانسته‌اند اختلافشان را از راهی دیگر حل کنند. در این حالت، کاربرهای تحریم‌شده می‌توانند یک صفحه را ویرایش کنند یا در یک بحث مشترک شرکت کنند به شرط آن که کاری به کار هم نداشته باشند و بحثی با هم نکنند. مثلاً اگر کاربر «الف» از تعامل با کاربر «ب» منع شده باشد، کارهای زیر برای کاربر «الف» ممنوع است:

  • ویرایش در صفحهٔ کاربری و صفحهٔ بحث کاربر «ب»
  • پاسخ دادن به بحث‌های کاربر «ب»
  • اشارهٔ مستقیم یا غیرمستقیم یا پیوند دادن یا نظر دادن راجع به کاربر «ب» در هر کجای ویکی
  • خنثی کردن ویرایش‌های کاربر «ب» در ویکی (چه از طریق واگردانی و چه به هر طریق دیگر)
  • استفاده از افزونهٔ تشکر برای پاسخ دادن به ویرایش‌های طرف مقابل

استثنائات تحریم‌های محدود

معمولاً برای تحریم‌های صفحه، مقاله، موضوع یا تعامل استثناهای زیر قابل قبول هستند:

  • واگردانی خرابکاری واضح (نظیر جایگزین کردن متن صفحه با چرندیات) یا نقض واضح سیاست زندگی‌نامه زندگان. نکتهٔ کلیدی در این‌جا آن است که این موارد باید چنان واضح باشند که هر فرد معقولی بتواند متوجه آن‌ها بشود.
  • بحث‌های لازم و ضروری در مورد خود تحریم در مکانی مناسب. به عنوان مثال، یکی از طرفین تحریم از تعامل می‌تواند مدیران را آگاه کند که طرف دیگر از تحریم سر باز زده (اما این کار را یک جا بیشتر نباید انجام دهد)، یا درخواست تجدید نظر در تحریم را بدهد.

راه‌های تصویب تحریم

تحریم شدن یک کاربر، محصول یکی از این حالات است.

  1. اجماع اجتماع ویکی‌پدیا به اعمال تحریم بر یک کاربر. این بحث‌ها معمولاً در ویکی‌پدیا:تابلوی اعلانات مدیران صورت می‌گیرند.
  2. تصویب تحریم توسط هیئت داوری، در صورت درخواست از این هیئت برای رفع مشکلات
    • در نبود هیئت داوری در ویکی‌پدیای فارسی، هیئت نظارت اختیار وضع انواع تحریم را طبق آنچه در سیاست مربوط آمده داراست.
  3. تفویض اختیارات تحریم توسط هیئت داوری به یک مدیر غیر درگیر
  4. تحریم‌های تصویب شده توسط جیمی ولز
  5. تصویب تحریم بدست بنیاد ویکی‌مدیا
  6. تحریم‌های سراسری کاربر که در فراویکی به دست اجتماع جهانی صورت می‌گیرند و در صورتی که کاربر عضو تثبیت‌شده‌ای از اجتماع ویکی‌پدیای فارسی نیز باشد، به طور خاص از اجتماع کاربران ویکی‌پدیای فارسی برای مشارکت در بحث دعوت به عمل خواهد آمد.

شایان ذکر است که کاربران عادی و مدیران، نمی‌توانند دست به تحریم کاربران دیگر به صورت فردی زنند.

تحریم به وسیله اجماع در ویکی‌پدیا

اجتماع ویکی‌پدیا قادر به اعمال تحریم بر ویرایش کاربرانی است که باعث لبریز شدن کاسه صبر اجتماع شده‌اند:

  • اگر اثبات شود که کاربری به دفعات، اقدام به اخلال در یک یا چند فضای ویکی‌پدیا می‌کند، اجتماع ویکی‌پدیا می‌تواند با اجماع کاربران غیردرگیر، اقدام به تصویب تحریم کاربر به صورت کلی، یا یکی از انواع تحریم محدود کند. پس از پایان نظرخواهی، مدیران موظفند ضمن بستن نظرخواهی، اقدام به جمع‌بندی آن کنند.
  • حالت دیگر آن است کاربران ویکی‌پدیا در مورد یک بستن نامحدود بحث کرده باشند و اجماع ویرایش‌گران غیردرگیر آن باشد که کاربر باز نشود. در این حالت، کاربر بسته شده، تحریم شده از ویکی‌پدیا تلقی می‌شود و مشمول تحریم کامل از ویکی است.

بحث تحریم یک کاربر، ممکن است در تابلوی اعلانات مدیران صورت گیرد. بحث پیرامون تحریم یک کاربر، ممکن است از راه قرار دادن الگویی مناسب صورت بگیرد تا نظرهای کاربران درگیر و غیر درگیر مجزا شود و کاربر موضوع تحریم هم بتواند پاسخ‌های خود را ارائه کند. صفحه نظرخواهی برای تحریم یک کاربر، باید «حداقل ۷۲ ساعت»[۱] باز باشد تا کاربران بتوانند نظر دهند. پس از آنکه بحث پیرامون تحریم‌ها به اجماع رسید، مدیری غیر درگیر اقدام به اعلام نتیجه اجماع خواهد کرد. در این هنگام نظرخواهی بسته خواهد شد و تحریمی با توجه به اجماع و همچنین متناسب با تخطی کاربر باید اعمال شود.

تحریم به دست مدیران نماینده از طرف هیئت داوری

هیئت داوری می‌تواند اختیار وضع تحریم بر کاربران ویرایش کننده در موضوعی مشخص را به مدیرانی غیر درگیر تفویض نماید. مدیرانی که این اختیار را از هیئت داوری دریافت کرده‌اند، می‌توانند محدودیت‌هایی را بر آن مقاله، موضوع، یا فضای مشخص شده اعمال کنند.

نمونه‌هایی از اعمال تحریم:

  • شما حق ویرایش در مقاله‌های این موضوع را برای یک ماه ندارید. با این حال شما هنوز قادر به شرکت در صفحه‌های بحث هستید
  • شما حق ویرایش و ایجاد بحث در صفحه بحث این مقاله را برای یک هفته ندارید
  • شما حق اظهار نظر و ویرایش در صفحه‌های بحث این چند کاربر را برای یک ماه ندارید

مدت زمان تحریم

مدت زمان انتخابی برای اعمال تحریم، نباید کوتاه باشد زیرا بیشتر تحریم‌ها، برای بهبود وضع به وجود آمده حاصل از چندین ماه درگیری است. گاهی تحریم برای یک مدت مشخص چند ماهه اعمال می‌شود ولی در بیشتر اوقات، مدت زمان تحریم مشخص نمی‌شود که به آن معنا است که کاربر هرگز نمی‌تواند در بخش‌های موضوع تحریم ویرایش کند.

معمولاً وقتی تحریمی تصویب شده توسط هیئت داوری در جریان یک داوری معمولی تصویب می‌شود، برای موارد مهم تحریم، یک دوره یک ساله بیشترین مدت زمان تحریمی است که داده می‌شود. استدلال پشت این قضیه آن است که اگر بعد از سپری شدن تحریم اعمال شده توسط هیئت داوری ادامهٔ تحریم ضروری باشد (مشکل هنوز وجود داشته باشد)، اجتماع ویکی‌پدیا خود نسبت به اعمال تحریم از طریق اجماع اقدام خواهد کرد.

تجدید نظر در تحریم

تجدید نظر

کاربر تحریم شده می‌تواند درخواست بازنگری و تجدید نظر در تحریم را بدهد. اگر تحریم توسط کمیته حکمیت اعمال شده باشد، کاربر تنها پس از گذشت یک سال (یا به پایان رسیدن دورهٔ تحریم) می‌تواند درخواست بازنگری بدهد.

  • کاربری که از ویرایش در صفحه‌ها یا موضوع‌های خاص تحریم شده ولی می‌تواند در صفحه‌های دیگر ویرایش کند، باید درخواست بازنگری را داخل ویکی و در ویکی‌پدیا:تابلوی اعلانات مدیران ارسال کند
  • کاربری که از ویرایش در همهٔ صفحه‌ها به جز صفحهٔ بحث خودش تحریم شده می‌تواند:
    • در صفحهٔ بحث خودش درخواست تجدیدنظر بدهد و بعد از طریق پست الکترونیک یا راه‌های دیگر، از کاربری بیرون از محیط ویکی بخواهد که درخواست تجدید نظر او را به جای مناسب منتقل کند. این کار یک روند داوطلبانه‌است و نباید بیش از اندازه استفاده شود.
    • درخواست تجدید نظر خود را از طریق پست الکترونیک به کمیتهٔ حکمیت ارسال کند
  • کاربری که از ویرایش در تمام صفحه‌ها (حتی صفحهٔ بحث خودش) تحریم شده درخواست تجدید نظر را تنها در خارج از ویکی می‌تواند ارائه کند، مثلاً از یک مدیر یا یکی از اعضای کمیتهٔ حکمیت بخواهد که از طرف او در ویکی درخواست تجدید نظر بنویسد

در برخی موارد کاربر بسته شده را تنها برای نوشتن درخواست تجدید نظر می‌توان باز کرد. در این حالت، ویرایش در هر صفحهٔ دیگری یا با هر منظور دیگری دلیلی کافی برای بستن مجدد کاربر خواهد بود.

هر کاربری که از تغییر تحریم‌ها تأثیر بپذیرد (مثلاً کاربری که قبلاً توسط کاربر تحریم شده مورد تهدید قرار گرفته بوده) باید از روند تجدید نظر باخبر شود تا بتواند در روال تجدید نظر مشارکت کند.

واگردانی تحریم‌ها

مدیران مجاز نیستند کاری که توسط مدیر دیگری در راستای اعمال یک تحریم مصوب انجام شده و مشخصاً ذکر شده که در راستای آن تحریم است را واگردانند یا برعکس کنند مگر در موارد زیر:

(الف) با تأیید مکتوب کمیته حکمیت
(ب) در وجود اجماع واضح و قاطع کاربران برای واگردانی تحریم

اگر در خصوص اقدامی که در راستای اعمال یک تحریم انجام شده ابهامی وجود داشته باشد، باید در ویکی‌پدیا:تابلوی اعلانات مدیران مطرح شود.

فرار از تحریم و اعمال تحریم

رویکرد ویکی‌پدیا به اعمال تحریم، تعادلی بین چند دغدغه برقرار می‌کند:

  • به حداکثر رساندن کیفیت دانشنامه
  • پرهیز از ایجاد ناراحتی برای افرادی که قربانی جعل هویت شده‌اند
  • به حداکثر رساندن کاربرانی که می‌توانند در ویکی‌پدیا ویرایش کنند
  • پرهیز از اختلاف نظر در خصوص کاربرهایی که تحریم شده‌اند
  • جلوگیری از ویرایش کاربران تحریم شده از ویرایش در ویکی‌پدیا، یا قسمت‌های موضوع تحریم

به همین خاطر اعمال تحریم ابعاد مختلفی دارد. اگر چه هیچ کاربری موظف نیست که تحریم‌ها را اعمال کند، همهٔ کاربران موظف هستند که به اعمال تحریم‌ها احترام بگذارند و از کارشکنی در اعمال تحریم‌ها خودداری کنند.

تحریم در مورد تمام ویرایش‌های است، خوب و بد

ویرایشگرها تنها در قدم آخر از ویکی تحریم می‌شوند و این کار معمولاً در نتیجهٔ مشکلات شدید و مداومی که از طریق تحریم‌های دیگر حل نشده‌اند و منجر به اخلال عمده یا پریشانی دیگر کاربران شده‌اند انجام می‌شود. تحریم تنهایی درخواستی برای ویرایش نکردن «مگر در صورت رفتار درست» نیست. معنای تحریم از ویکی آن است که حتی اگر کاربر ویرایش مفید هم داشته باشد، اجازه دادن به او برای برگشت به ویکی خطر اخلالگری یا آزار رساندن به دیگران را تحمیل کند؛ در نتیجه کسی که از ویکی تحریم شده نباید در ویکی ویرایش کند، حتی ویرایش‌های خوب.

برخی از کاربران تحریم شده از انجام «ویرایش‌های خوب» (نظیر مقابله با خرابکاری) به عنوان حربه‌ای استفاده می‌کنند تا سیاست تحریم را به بازی بگیرند، «ثابت کنند» که نمی‌توان جلوی ویرایش کردشان را گرفت، یا دیگر ویرایشگران را به این تناقض برسانند که یا باید اجازه ویرایش کاربر تحریم شده را داد، یا باید ویرایش‌های خوب او را پاک کرد. حتی اگر کاربر تحریم شده ویرایش خوبی انجام بدهد، به خاطر این که تحریم را دور زده باید او را از نو تحریم کرد.

در مواردی بسیار نادر، می‌توان درخواست یک استثنای محدود داد، مثلاً اجازه داد کاربر تحریم شده در یک موضوع محدود اجازه ویرایش داشته باشد.

بستن‌ها

در موارد تحریم از کل ویکی، حساب اصلی کاربر تحریم شده برای مدت تحریم بسته می‌شود. اگر کاربر تحریم شده اقدام به ساخت حساب زاپاس برای دور زدن تحریم کند، این حساب‌ها هم بسته خواهند شد. در مواردی که کاربر تحریم را دور می‌زند و نشانی آی‌پی ثابتی دارد، می‌توان نشانی آی‌پی او را هم در مدت تحریم بست. اگر کاربر از یک بازهٔ آی‌پی برای دور زدن تحریم استفاده می‌کند، می‌توان کل بازه را برای مدت‌های کوتاه (مثلاً بیست و چهار ساعت) بست.

شروع مجدد تحریم در صورت دور زدن تحریم

معمولاً مدت تحریم در صورتی که کاربر اقدام به دور زدن تحریم کند، یا از نو شروع می‌شود یا طولانی‌تر می‌شود. برای این منظور نیاز به روند رسمی نیست. برای مثال، اگر کاربری ده روز از ویرایش در ویکی منع شده باشد اما در روز ششم اقدام به دور زدن تحریم کند، در آن صورت مدت تحریم از «چهار روز دیگر» به «ده روز دیگر» تبدیل می‌شود. در این حالت اگر کاربر دوباره اقدام به تخلف از تحریم نکند، مدت تحریم او شانزده روز خواهد بود. دور زدن مکرر تحریم ممکن است باعث شود که مدت تحریم اصلی طولانی‌تر شود یا تحریم‌های بیشتری در نظر گرفته شود.

روش مقابله با کاربر تحریم شده یا بسته شده‌ای که برای دور زدن تحریم یک حساب زاپاس می‌سازد مشخص است: حساب زاپاس بسته می‌شود و ویرایش‌های آن واگردانی یا حذف می‌شود (پایین‌تر را ببینید). برای اطلاعات بیشتر به سیاست حساب جایگزین مراجعه کنید.

ویرایش از طرف کاربر تحریم شده

هر کاربری آزاد است که ویرایش‌هایی که در مغایرت با تحریم‌ها انجام شده‌اند را واگردانی کند. با تحریم یک کاربر، اجتماع ویکی‌پدیا به این نتیجه رسیده که مشکلات عمده‌تری که با ویرایش آن کاربر وجود دارد، وزن بیشتری از فایده‌ای که از ویرایش‌های او حاصل می‌شود دارد، در نتیجه برای واگردانی ویرایش‌های کاربر تحریم شده هیچ دلیل دیگری لازم نیست.

این بدان معنی نیست که ویرایش‌های به وضوح مفید کاربر (نظیر اصلاح غلط‌های نگارشی) باید واگردانی شوند، فقط به این خاطر که توسط کاربر تحریم شده انجام شده‌اند، اما در مواردی که جای شک وجود دارد، پیش‌فرض آن است که ویرایش واگردانی شود.

هم‌چنین، ویکی‌نویسان مجاز نیستند که از طرف کاربر تحریم شده اقدام به ویرایش در ویکی کنند (به چنین کاری «پروکسی شدن» می‌گویند)؛ هر کس باید برای ویرایش‌اش دلیلی مستقل و قانع کننده داشته باشد.

سیاست حساب جایگزین می‌گوید که همزادبازی به این معنی است که کاربری، کاربران دیگر را به کار بگیرد تا محتوای ویکی‌پدیا را به شکلی که او می‌خواهد تحت تأثیر قرار دهند. این کار ممنوع است و حساب‌های تازه‌ای که همسو با یک کاربر تحریم شده ویرایش کنند و ویرایش‌هایشان محدود به موضوع‌های خاصی باشد، مشمول تحریم‌هایی که برای حساب اصلی در نظر گرفته شده خواهند شد.

اعمال تحریم با واگردانی

زمانی که ویرایش‌های کاربر تحریم شده واگردانی می‌شود باید مراقب بود که نتیجه واگردانی با سیاست‌هایی نظیر بی‌طرفی، اثبات‌پذیری و زندگی‌نامه زندگان در تناقض نباشد. کاربرانی که ویرایش‌های کاربر تحریم شده را بازمی‌گردانند مسئولیت محتوایی که تغییر می‌دهند را نیز به عهده می‌گیرند.

واگردانی صفحه‌های تازه ایجاد شده ممکن نیست، چون نسخهٔ قبلی ندارند که واگردانده شوند. از این رو، صفحه‌های ایجاد شده توسط کاربر تحریم شده را می‌توان حذف سریع کرد. برای این منظور می‌توان از برچسب {{حذف سریع|تحریم}} استفاده کرد. اگر کاربرهای دیگری در صفحهٔ ایجاد شده توسط کاربر تحریم شده ویرایش‌هایی با حسن نیت انجام داده باشند، محترمانه‌تر آن است که این کاربران در صفحهٔ بحثشان نسبت به این مسئله که صفحه توسط کاربر تحریم شده ایجاد شده آگاه شوند و به صورت موردی در مورد صفحه تصمیم‌گیری شود.

صفحه‌های کاربری

صفحهٔ کاربری کاربر تحریم شده را می‌توان با برچسبی که نشان‌دهندهٔ تحریم شدن او و حاوی پیوندی به بحث‌ها یا روند تصمیم‌گیری در مورد تحریم او باشد جایگزین کرد. هدف از این کار آگاه کردن دیگر کاربرهایی که با ویرایش‌های آن کاربر مواجه می‌شوند از این نکته است که آن کاربر تحریم شده است. حق ویرایش صفحه‌های کاربری یا ارسال ای-میل ممکن است از کاربرانی که برای همیشه از ویکی تحریم می‌شوند گرفته شود.

دیگر راه‌های اعمال تحریم

موارد تحریم طولانی مدت و مکرر گاهی با روش‌های فنی یا با ارسال شکایت به مدیران شبکه‌ای که کاربر از آن طریق به اینترنت دسترسی دارد حل می‌شوند.

دیگر ملاحظات

رفتار با کاربر تحریم‌شده

ویکی‌پدیا امیدوار است که کاربری که تحریم شده ویکی را ترک کند یا از ویرایش در موارد تحریم پرهیز کند بدون آن که غرور و شخصیتش لطمه‌دار شود. از این رو، تحریک کردن کاربرهای تحریم شده یا طعمه گذاشتن برای آن‌ها درست نیست.

گسترهٔ تحریم

ویکی‌پدیای فارسی کنترلی روی پروژه‌های خواهر (نظیر دیگر ویکی‌های فارسی یا دیگر ویکی‌پدیاها) ندارد. از این رو، تحریم‌های اعمال شده در ویکی‌پدیا ربطی به ویرایش کاربر در دیگر ویکی‌ها ندارند.

تفاوت بین تحریم و قطع دسترسی

تفاوت اصلی تحریم و قطع دسترسی آن است که تحریم یک تصمیم اجتماعی برای سلب حق ویرایش است و بستن، یک روش فنی برای اعمال چنین تحریمی.

نرم‌افزار مدیاویکی امکان این که جلوی ویرایش را به طور انتخابی بگیرد ندارد. کاربرانی که از ویرایش در برخی صفحه‌ها یا موضوع‌ها تحریم شده‌اند باید فوراً از این صفحه‌های و موضوع‌ها پرهیز کنند. در غیر این صورت، از بستن به عنوان روشی برای اعمال تحریم استفاده خواهد شد. چنین بستنی امکان ویرایش در دیگر صفحه‌ها را هم از کاربر می‌گیرد، اما به این معنی نیست که آن‌ها از ویرایش در کل سایت تحریم شده‌اند، و چنین کاربرانی عضوی از اجتماع ویکی‌پدیا می‌مانند.

کاربری که از کل ویکی تحریم شده، به طور کامل از پروژه کنار گذاشته شده است. در مدت تحریم، چنین کاربری عضوی از اجتماع ویکی‌پدیا دانسته نمی‌شود و این بر روی واکنشی که نسبت به وی نشان داده می‌شود اثر می‌گذارد.

  بسته شده
(شامل بسته شدن «بی‌پایان»)
تحریم از صفحه/موضوع تحریم از ویکی
عضوی از اجتماع ویکی‌پدیا دانسته می‌شود؟ بله، اگر چه موقتاً نمی‌تواند ویرایش کند بله نه
دسترسی به صفحهٔ بحث خودش معمولاً بله، مگر سوء استفاده کند بله معمولاً نه
اعمال تحریم/بستن توسط هر مدیر غیر درگیر تنها توسط کمیته حکمیت یا اجماع کاربران.
محتوای ایجاد شده در مدت قطع دسترسی یا تحریم
(توسط کاربر یا توسط دیگری از طرف او)
صفحه‌هایی که توسط کاربر بسته شده ایجاد شده‌اند و فقط توسط او ویرایش شده‌اند را می‌توان برچسب حذف سریع زد. ویرایش‌های انجام شده توسط (یا از طرف) کاربر را می‌توان بدون هیچ پرسشی واگرداند (استثناها) و صفحه‌هایی که توسط کاربر تحریم شده ایجاد شده‌اند و فقط توسط او ویرایش شده‌اند را می‌توان برچسب حذف سریع زد.

یادداشت‌ها

جستارهای وابسته

پانویس