جدامانده: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Mohammad Javad Sahabi (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: برگردانده‌شده ویرایشگر دیداری ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۲۰: خط ۲۰:
| پانویس=
| پانویس=
}}
}}
'''''رفتگان'''''، '''''مرحوم'''''، '''''ازدست‌رفته''''' یا '''''جدامانده''''' {{انگلیسی|The Departed}} نام فیلمی در ژانر جنایی به کارگردانی [[مارتین اسکورسیزی]] و با بازی [[لئوناردو دی‌کاپریو]]، [[مت دیمون]]، [[مارک والبرگ]] و [[جک نیکلسون]] است که برندهٔ چهار [[جایزه اسکار بهترین فیلم]] سال ۲۰۰۶ از [[هفتاد و نهمین اسکار|هفتاد و نهمین جشنواره اسکار]] شده‌است: بهترین کارگردانی، بهترین فیلم، بهترین تدوین (شونمیکر) و بهترین فیلمنامه اقتباسی (ویلیام موناهان). به علاوه [[مارک والبرگ]] نیز نامزد بهترین بازیگر نقش دوم بود.
'''''رفتگان،''''' '''''ازدست‌رفته''''' یا '''''جدامانده''''' {{انگلیسی|The Departed}} نام فیلمی در ژانر [[جنایی]] و [[دلهره‌آور (ژانر)|مهیج]] به کارگردانی [[مارتین اسکورسیزی]] و با بازی [[لئوناردو دی‌کاپریو]]، [[مت دیمون]]، [[مارک والبرگ]] و [[جک نیکلسون]] است که برندهٔ چهار [[جایزه اسکار بهترین فیلم]] سال ۲۰۰۶ از [[هفتاد و نهمین اسکار|هفتاد و نهمین جشنواره اسکار]] شده‌است: بهترین کارگردانی، بهترین فیلم، بهترین تدوین (شونمیکر) و بهترین فیلمنامه اقتباسی (ویلیام موناهان). به علاوه [[مارک والبرگ]] نیز نامزد بهترین بازیگر نقش دوم بود.


فیلمنامهٔ بیست و نهمین فیلم اسکورسیزی بر اساس فیلم ''[[اعمال شیطانی]]'' محصول [[هنگ کنگ]] ساختهٔ [[اندرو لائو]] و [[سو فای ماک]] تنظیم شده‌است که ۴ سال پیش از آن ساخته شده بود. نویسندهٔ ''رفتگان''، [[ویلیام موناهان]] است که نوشتهٔ او اقتباسی است از فیلمنامهٔ فیلم ''اعمال شیطانی'' نوشتهٔ فلیکس چونگ و سو فای ماک می‌باشد.
فیلمنامهٔ بیست و نهمین فیلم اسکورسیزی بر اساس فیلم ''[[اعمال شیطانی]]'' محصول [[هنگ کنگ]] ساختهٔ [[اندرو لائو]] و [[سو فای ماک]] تنظیم شده‌است که ۴ سال پیش از آن ساخته شده بود. نویسندهٔ ''رفتگان''، [[ویلیام موناهان]] است که نوشتهٔ او اقتباسی است از فیلمنامهٔ فیلم ''اعمال شیطانی'' نوشتهٔ فلیکس چونگ و سو فای ماک می‌باشد.

نسخهٔ ‏۱۷ ژوئن ۲۰۲۱، ساعت ۰۴:۴۴

رفتگان
کارگردانمارتین اسکورسیزی
تهیه‌کنندهبرد گری
گراهام کینگ
روی لی
برد پیت
نویسندهویلیام موناهان
بازیگرانلئوناردو دی‌کاپریو
مت دیمون
جک نیکلسون
مارک والبرگ
مارتین شین
ویرا فارمیگا
موسیقیهاوارد شور
فیلم‌بردارمایکل بالهاوس
تدوین‌گرتلما شونمیکر
توزیع‌کنندهبرادران وارنر
تاریخ‌های انتشار
۶ اکتبر ۲۰۰۶
مدت زمان
۱۵۱ دقیقه
کشورایالات متحده
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۹۰٬۰۰۰٬۰۰۰ دلار
فروش گیشه۲۸۹٬۸۰۰٬۰۰۰ دلار

رفتگان، ازدست‌رفته یا جدامانده (به انگلیسی: The Departed) نام فیلمی در ژانر جنایی و مهیج به کارگردانی مارتین اسکورسیزی و با بازی لئوناردو دی‌کاپریو، مت دیمون، مارک والبرگ و جک نیکلسون است که برندهٔ چهار جایزه اسکار بهترین فیلم سال ۲۰۰۶ از هفتاد و نهمین جشنواره اسکار شده‌است: بهترین کارگردانی، بهترین فیلم، بهترین تدوین (شونمیکر) و بهترین فیلمنامه اقتباسی (ویلیام موناهان). به علاوه مارک والبرگ نیز نامزد بهترین بازیگر نقش دوم بود.

فیلمنامهٔ بیست و نهمین فیلم اسکورسیزی بر اساس فیلم اعمال شیطانی محصول هنگ کنگ ساختهٔ اندرو لائو و سو فای ماک تنظیم شده‌است که ۴ سال پیش از آن ساخته شده بود. نویسندهٔ رفتگان، ویلیام موناهان است که نوشتهٔ او اقتباسی است از فیلمنامهٔ فیلم اعمال شیطانی نوشتهٔ فلیکس چونگ و سو فای ماک می‌باشد.

فروش این فیلم در اولین آخر هفته‌ای که فیلم در آمریکا به نمایش درآمد بالغ بر ۲۷ میلیون دلار شد و تنها فیلم اسکورسیزی بود که در هفته اول نمایش در رده اول فیلم‌های روز قرار گرفت و در حالی که ۹۰ میلیون دلار بودجه آن بود در نهایت در اکران سینمایی‌اش به فروشی معادل ۲۹۰ میلیون دلار دست یافت.

این فیلم با استقبال بسیار خوبی از سوی منتقدین مواجه شد؛ به طوری که تبدیل به اولین فیلم اسکورسیزی شد که توانست برای او جایزه اسکار کارگردانی و فیلم را بیاورد و هم‌اکنون جز ۲۵۰ فیلم برتر در سایت IMDb است و همچنین به موفقیت خوبی در گیشه دست یافت و فروش خوبی را تجربه کرد و از سوی مردم نیز با استقبال مواجه شد.

خلاصه داستان

یکی از مأموران اداره پلیس شهر بوستون به اسم بیلی کاستیگان از سوی دو تن از فرماندهانش یعنی کاپیتان کوئینان و سرجوخه دیگنام مأموریت پیدا می‌کند تا به صورت ناشناس در تشکیلات یک باند گانگستری بسیار مهم و خطرناک که رهبری آن برعهده فردی به اسم فرانک کاستلو است نفوذ نماید تا خبرهای آنجا را به اداره پلیس منتقل کند. از سوی دیگر یکی از افراد مهم و وفادار به کاستلو به اسم کالین سالیوان به عنوان یک پلیس به اداره پلیس شهر می‌پیوندد تا برای کاستلو خبرچینی کند. پس از گذشت مدتی از این اتفاقات بیلی پی می‌برد که گانگسترها یک جاسوس در اداره پلیس دارند و کالین نیز از سوی دیگر متوجه می‌شود فردی در تشکیلات آن‌ها برای اداره پلیس جاسوسی می‌کند. با این وجود کالین و بیلی از مأموریت و هویت واقعی همدیگر اطلاعی ندارند و هر کدام در تلاشند تا هر چه زودتر فرد جاسوس را بدام بیندازند.

درونمایه

منتقد فیلم آمریکایی، استنلی کاوفمن، یکی از تم‌های اصلی فیلم را به عنوان یکی از قدیمی‌ترین تم‌ها در نمایشنامه توصیف می‌کند – مفهوم هویت - و اینکه چگونه «اعمال، احساسات، اعتماد به نفس و حتی رویاهای فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.»

رابطه پدر و پسری بن‌مایهای در تمام فیلم است. کاستلو به شکل چهره‌ای پدرانه با هردوی سالیوان و کاستیگان برخورد می‌کند، درحالیکه کویینان به شکل نقطه مقابلی برای کاستلو در نقش پدری عمل می‌کند و هردو روی صورت نوعی پدر ایرلندی-آمریکایی را ارائه می‌دهند. سالیوان هرگاه برای مطلع کردن کاستلو از فعالیت‌های پلیس‌ها با وی تماس می‌گیرد وی را «پدر» خطاب می‌کند.

در صحنه پایانی فیلم موشی در لبه پنجره سالیوان دیده می‌شود. اسکورسیزی تصدیق می‌کند که درحالیکه این نباید به معنی واقعی در نظر گرفته شود، تا حدودی سمبلی است از «جستجو برای یافتن گانگسترها» در فیلم و حس قوی بی‌اعتمادی در میان شخصیت‌ها، بسیار شبیه به آمریکای پس از ۱۱ سپتامبر است. نمای پنجره پشت موش اشاره‌ای به فیلم‌های گانگستری مثل صورت‌زخمی (۱۹۸۳)، اوج التهاب (۱۹۴۹) و سزار کوچک (۱۹۳۱) است.

بازیگران

بازیگر نقش
لئوناردو دی‌کاپریو بیلی کاستیگان
مت دیمون کالین سالیوان
جک نیکلسون فرانسیس (فرانک) کاستلو
مارک والبرگ گروهبان دیگنام
مارتین شین سروان چارلی کویینان
ویرا فارمیگا مادولین مادن
الک بالدوین سروان جورج الربی
ری وینستون آرنولد فرنچ

جوایز

اسکار

انجمن منتقدان فیلم بوستون

  • برنده بهترین فیلم
  • برنده بهترین کارگردانی (مارتین اسکورسیزی)
  • برنده بهترین بازیگر مکمل مرد (مارک والبرگ)
  • برنده بهترین نویسندگی (ویلیام موناهان)

گلدن گلوب

  • برنده بهترین کارگردانی (مارتین اسکورسیزی)
  • نامزد بهترین فیلم درام
  • نامزد بهترین بازیگر (لئوناردو دی‌کاپریو)
  • نامزد بهترین بازیگر مکمل مرد (جک نیکلسون)
  • نامزد بهترین بازیگر مکمل مرد (مارک والبرگ)
  • نامزد بهترین فیلمنامه (ویلیام موناهان)

بفتا

  • نامزد بهترین فیلم
  • نامزد بهترین بازیگر نقش اول (دی‌کاپریو)
  • نامزد بهترین فیلمنامه اقتباسی
  • نامزد بهترین بازیگر مکمل مرد (جک نیکلسون)
  • نامزد بهترین تدوین

منابع

  • ویکی‌پدیای انگلیسی
  • امید حبیبی نیا (۱۹ مارس ۲۰۰۷). «نگاهی به فیلم «از دست رفته» ساخته مارتین اسکورسیزی». بی‌بی‌سی فارسی. دریافت‌شده در ۱۴ ژوئن ۲۰۱۶.

پیوند به بیرون