کاظم سامی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
هفت رویا (بحث | مشارکت‌ها)
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
به روزرسانی و افزودن مطلب و منبع
برچسب‌ها: ویرایشگر دیداری ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه ویرایش پیشرفتهٔ همراه
خط ۴۱: خط ۴۱:
|footnotes =
|footnotes =
}}
}}
'''کاظم سامی کرمانی''' (۶ شهریور ۱۳۱۳ – ۴ آذر ۱۳۶۷) اولین [[وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی|وزیر بهداشت]] پس از [[انقلاب ۱۳۵۷]] و رهبر جنبش انقلابی مردم ایران (جاما) از زمان تأسیس در ۱۳۴۲ تا هنگام کشته‌شدنش در ۱۳۶۷ بود.
'''کاظم سامی کرمانی''' (۶ شهریور ۱۳۱۳ – ۴ آذر ۱۳۶۷) اولین [[وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی|وزیر بهداشت]] در ایران، پس از [[انقلاب ۱۳۵۷]] در [[دولت موقت ایران]]، نماینده [[دوره نخست مجلس شورای اسلامی|نخست دوره مجلس شورای اسلامی]] و رهبر [[جاما|جنبش انقلابی مردم ایران]] (جاما) از زمان تأسیس در ۱۳۴۲ تا هنگام کشته‌شدنش در ۱۳۶۷ بود. دکتر سامی در آخرین سال‌های زندگی خود، از [[نظام جمهوری اسلامی ایران|حکومت جمهوری اسلامی]] فاصله گرفت و از معدود منتقدین این حکومت در داخل ایران بود که آشکارا مواضع خود را اعلام می‌کرد. او همچنین طی یک [[نامه سرگشاده|نامه‌‌ سرگشاده]] مشهور، به انتقاد از [[سید روح‌الله خمینی|روح‌الله خمینی]] به‌دلیل ادامه دادن [[جنگ ایران و عراق]]، پس از بازپس‌گیری مناطق اشغال‌شده پرداخت.<ref>{{یادکرد وب|عنوان=Extrajudicial killings supported by law and Islamic jurisprudence {{!}} IRAN HUMAN RIGHTS REVIEW|نشانی=https://www.ihrr.org/ihrr_article/dueprocess-en_extrajudicial-killings-supported-by-law-and-islamic-jurisprudence/|بازبینی=2021-06-08|کد زبان=en-US}}</ref><ref>{{یادکرد وب|عنوان=DR. KAZEM SAMI, Iran's first health minister...|نشانی=https://www.orlandosentinel.com/news/os-xpm-1988-11-28-0080390018-story.html|وبگاه=OrlandoSentinel.com|بازبینی=2021-06-08|کد زبان=en-US|نام=Orlando|نام خانوادگی=Sentinel}}</ref>


== ابتدای زندگی ==
== ابتدای زندگی ==
کاظم سامی کرمانی در ۶ شهریور ۱۳۱۳ در شهر [[مشهد]] به دنیا آمد.<ref>{{یادکرد وب|نشانی=http://www.habilian.ir/17000/table1_list.php?goto=266|عنوان=لیست شهدای ترور}}</ref> پدر وی (غلامرضا) و مادرش (عصمت) نام داشتند که اهل [[کرمان]] بودند ولی جاذبه مذهبی مشهد آن‌ها را به سوی خود کشیده بود.
کاظم سامی کرمانی در ۶ شهریور ۱۳۱۳ در شهر [[مشهد]] به دنیا آمد.<ref>{{یادکرد وب|نشانی=http://www.habilian.ir/17000/table1_list.php?goto=266|عنوان=لیست شهدای ترور}}</ref> پدر وی (غلامرضا) و مادرش (عصمت) نام داشتند که اهل [[کرمان]] بودند ولی جاذبه مذهبی مشهد آن‌ها را به سوی خود کشیده بود.
هجوم نیروهای روس به مشهد و سختی زندگی در آن روزها که موجب می‌شد وی در سنین پایین مجبور به کسب درآمد برای گذران زندگی شود، عشق به میهن و آرمان خواهی و مبارزه علیه استبداد را در او زنده کرد. در دوران دبیرستان با مبارزات ملی شدن صنعت نفت آشنا شده و در این راه عزم به مبارزه نمود.
هجوم نیروهای روس به مشهد و سختی زندگی در آن روزها که موجب می‌شد وی در سنین پایین مجبور به کسب درآمد برای گذران زندگی شود، عشق به میهن و آرمان خواهی و مبارزه علیه استبداد را در او زنده کرد. در دوران دبیرستان با مبارزات ملی شدن صنعت نفت آشنا شده و در این راه عزم به مبارزه نمود. وی در سال ۱۳۴۹ ازدواج کرد که حاصل این ازدواج دو دختر به نام‌های ساناز و سمیرا بود.


== تحصیلات ==
== تحصیلات ==
وی تحصیلات خود را در رشته پزشکی در [[دانشگاه مشهد]] شروع ولی بنا به دلایلی تقاضای انتقال به [[دانشگاه تهران]] را نمود و سرانجام موفق به اخذ مدرک دکترای تخصصی [[روانپزشکی]] گردید.
وی تحصیلات خود را در رشته پزشکی در [[دانشگاه مشهد]] شروع ولی بنا به دلایلی تقاضای انتقال به [[دانشگاه تهران]] را نمود و سرانجام موفق به اخذ مدرک دکترای تخصصی [[روان‌پزشکی]] گردید.

== زندگی خصوصی ==
وی در سال ۱۳۴۹ ازدواج کرد که حاصل این ازدواج دو دختر به نام‌های ساناز و سمیرا بود.


== فعالیت‌ها ==
=== فعالیت‌های مذهبی ===
=== فعالیت‌های مذهبی ===
سامی در کانون نشر حقایق اسلامی به مدد کوشش‌های استاد [[محمدتقی شریعتی|شریعتی]] راهی تقریباً مشابه کوشش‌های دینی [[مهدی بازرگان|بازرگان]] و [[محمودطالقانی|طالقانی]] و همفکرانشان را در [[تهران]] پی گرفت.
سامی در [[کانون نشر حقایق اسلامی]] به مدد کوشش‌های [[محمدتقی شریعتی]]، راهی تقریباً مشابه کوشش‌های دینی [[مهدی بازرگان]] و [[سید محمود طالقانی|محمود طالقانی]] و هم‌فکران آن‌ها را در [[تهران]] پی گرفت.


تلاش برای بروز کردن اصول عقاید، پیراستن [[اسلام]] از خرافات و معرفی اسلام اصیل و متکی بر [[آزادی]] و عدالت و برادری، در جلسات منظم و هفتگی، تعقیب می‌شد. جلساتی که با پیشنهاد [[طاهر احمدزاده]] از زمستان سال ۱۳۲۳ سامانی تازه یافت.
تلاش برای به‌روز کردن اصول عقاید، پیراستن [[اسلام]] از خرافات و معرفی اسلام اصیل و متکی بر [[آزادی]] و عدالت و برادری، در جلسات منظم و هفتگی، تعقیب می‌شد. جلساتی که با پیشنهاد [[طاهر احمدزاده]] از زمستان سال ۱۳۲۳ سامانی تازه یافت.


کانون نشر حقایق اسلامی اما در تفاوتی معنادار با [[انجمن اسلامی دانشجویان]] آن روز، رویکردی نقادانه به مسائل اقتصادی- اجتماعی کشور داشت. تفسیرهای [[قرآن]] و [[نهج البلاغه]] استاد [[محمدتقی شریعتی]] و نیز طاهر احمدزاده در حقیقت سخنرانی‌هایی بودند که به ویژه جوانان مسلمان را تشویق به شرکت در مسئولیت‌های اجتماعی و مبارزات سیاسی می‌کردند.
کانون نشر حقایق اسلامی اما در تفاوتی معنادار با [[انجمن اسلامی دانشجویان]] آن روز، رویکردی نقادانه به مسائل اقتصادی- اجتماعی کشور داشت. تفسیرهای [[قرآن]] و [[نهج‌البلاغه]]<nowiki/>‌ توسط محمدتقی شریعتی و نیز طاهر احمدزاده در حقیقت سخنرانی‌هایی بودند که به ویژه جوانان مسلمان را تشویق به شرکت در مسئولیت‌های اجتماعی و مبارزات سیاسی می‌کردند.


=== فعالیت سیاسی ===
=== فعالیت سیاسی ===
سامی که فعالیت‌های خود را در کانون نشر حقایق اسلامی مشهد شروع کرده بود تحت تأثیر فضای روز و نهضت ملی شدن نفت به همراه [[علی شریعتی]]، [[نظام‌الدین قهاری]]، تاج‌الدینی، سرجمعی، برادران حکیمی، ممکن، خطیب، نیک‌نژاد، عرب‌زاده، فضلی‌نژاد، صفویه، هراتی، سرایدارپور، شاکری‌نژاد به [[نهضت خداپرستان سوسیالیست]] پیوست. با حضور فعالیت اعضای نهضت در حزب ایران و بعد از آن در [[جمعیت آزادی مردم ایران]] فعالیت‌های سیاسی این اعضا در این حزب ادامه یافت. او پس از [[کودتای ۲۸ مرداد]] در نهضت مقاومت ملی فعالیت کرده و با بازشدن مجدد فضای سیاسی در سال ۱۳۳۹ به همراه سایر اعضای حزب مردم ایران در [[جبهه ملی ایران]] بار دیگر به عرضه فعالیت‌های علنی برگشت.
سامی که فعالیت‌های خود را در کانون نشر حقایق اسلامی مشهد شروع کرده بود تحت تأثیر فضای روز و نهضت ملی شدن نفت به همراه [[علی شریعتی]]، [[نظام‌الدین قهاری]]، تاج‌الدینی، سرجمعی، برادران حکیمی، ممکن، خطیب، نیک‌نژاد، عرب‌زاده، فضلی‌نژاد، صفویه، هراتی، سرایدارپور، شاکری‌نژاد به [[نهضت خداپرستان سوسیالیست]] پیوست. با حضور فعالیت اعضای نهضت در حزب ایران و بعد از آن در [[جمعیت آزادی مردم ایران]]، فعالیت‌های سیاسی این اعضا در این حزب ادامه یافت. او پس از [[کودتای ۲۸ مرداد]] در نهضت مقاومت ملی فعالیت کرده و با بازشدن مجدد فضای سیاسی در سال ۱۳۳۹ به همراه سایر اعضای حزب مردم ایران در [[جبهه ملی ایران]] بار دیگر به عرضه فعالیت‌های علنی برگشت.


در دهه ۱۳۴۰ سامی در نخستین کنگره [[جبهه ملی ایران]] به عنوان نماینده انتخاب شده و در این کنگره شرکت می‌کند. او از اعضای فعال در [[حزب مردم ایران]] و جبهه ملی بود.
در دهه ۱۳۴۰ سامی در نخستین کنگره [[جبهه ملی ایران]] به عنوان نماینده انتخاب شده و در این کنگره شرکت می‌کند. او از اعضای فعال در [[حزب مردم ایران]] و جبهه ملی بود.


جناح رادیکال [[حزب مردم ایران]] در نخستین کنگره این حزب در خرداد ماه ۱۳۴۲ طرح مبارزه قهرآمیز با رژیم و تغییر مشی جبهه ملی را توسط کاظم‌سامی و [[حبیب‌الله پیمان]] مطرح می‌کنند که با مخالفت اکثریت روبه‌رو می‌شود و مورد قبول اعضا قرار نمی‌گیرد. پس از آن کار مخفی این گروه برای پایه‌گذاری جنبش انقلابی مردم ایران (جاما) آغاز می‌شود.
جناح رادیکال [[حزب مردم ایران]] در نخستین کنگره ی این حزب در خرداد ماه ۱۳۴۲ طرح مبارزه قهرآمیز با رژیم و تغییر مشی جبهه ملی را به پیشنهاد کاظم‌ سامی و [[حبیب‌الله پیمان]] مطرح می‌کنند که با مخالفت اکثریت اعضا روبه‌رو می‌شود و مورد قبول اعضا قرار نمی‌گیرد. پس از آن، کار مخفی این گروه برای پایه‌گذاری جنبش انقلابی مردم ایران (جاما) آغاز می‌شود.


[[جاما]] در سال ۱۳۴۲ تأسیس و به جذب نیرو و گسترش فعالیت‌ها می‌پردازد و به زودی اکثر جوانان حزب مردم ایران و بعضی دیگر از فعالان وابسته به [[جبهه ملی ایران]] در تهران و چند شهرستان جذب آن شده و با هدف براندازی نظام سلطنتی فعالیت می‌کنند. فعالیت این گروه پیش از آغاز عملیات‌های نظامی و در همان مراحل ابتدایی در سال ۱۳۴۴ توسط ساواک کشف و اعضای [[جاما]] دستگیر می‌شود.<ref>https://www.radiofarda.com/a/f2_Iran_Islamic_Republic_history_Kazem_Saami_assassination_murder_Mohtashami_Bazargan/2229240.html</ref>
[[جاما]] در سال ۱۳۴۲ تأسیس و به جذب نیرو و گسترش فعالیت‌ها می‌پردازد و به زودی اکثر جوانان حزب مردم ایران و بعضی دیگر از فعالان وابسته به [[جبهه ملی ایران]] در تهران و چند شهرستان جذب آن شده و با هدف [[براندازی]] نظام سلطنتی فعالیت می‌کنند. فعالیت این گروه، پیش از آغاز عملیات‌های نظامی و در همان مراحل ابتدایی در سال ۱۳۴۴ توسط [[ساواک]] کشف و اعضای [[جاما]] دستگیر می‌شود.<ref>https://www.radiofarda.com/a/f2_Iran_Islamic_Republic_history_Kazem_Saami_assassination_murder_Mohtashami_Bazargan/2229240.html</ref>


=== وزارت ===
=== وزارت ===
با پیروزی انقلاب، سامی به عنوان وزیر بهداری در کابینه [[مهندس بازرگان]] منصوب شد.
با پیروزی [[انقلاب ۱۳۵۷]]، سامی به عنوان وزیر بهداری در کابینه [[مهدی بازرگان]] منصوب شد.


سامی اولین وزیر بهداری بعد از انقلاب بود که ضمن قبول این پست، مسئولیت حدود ۳۰ واحد درمانی دیگر را به عهده گرفت. او در بیست و سوم تیر ماه سال ۱۳۵۸ (پنج ماه پس از انقلاب) طرح «طب ملی» را در اجتماع مدیران بهداری‌های سراسر کشور که در شهر مشهد اعلام کرد، که به موجب آن هزینه دکتر، دارو و درمان همه ایرانیان از سوی دولت تأمین شده و تأسیس بیمارستان غیردولتی غیرقانونی می‌شد. این طرح، مراجعه داوطلبانه مردم به مطب خصوصی پزشکان را در ساعات غیر اداری منع نمی‌کرد. در مقدمه طرح آمده بود که '''تندرستی و درمان رایگان حق مردم است'''.
سامی اولین وزیر بهداری بعد از انقلاب بود که ضمن قبول این پست، مسئولیت حدود ۳۰ واحد درمانی دیگر را به عهده گرفت. او در بیست و سوم تیر ماه سال ۱۳۵۸ (پنج ماه پس از انقلاب) طرح «طب ملی» را در اجتماع مدیران بهداری‌های سراسر کشور در شهر مشهد اعلام کرد، که به موجب آن‌، هزینه ی دکتر، دارو و درمان همه ایرانیان از سوی دولت تأمین شده و تأسیس بیمارستان غیردولتی، غیرقانونی می‌شد. این طرح، مراجعه ی داوطلبانه مردم به مطب خصوصی پزشکان را در ساعات غیر اداری منع نمی‌کرد. در مقدمه طرح آمده بود که '''تندرستی و درمان رایگان حق مردم است'''.


سامی از مخالفان بیمارستان‌های خصوصی بود و در دوران وزارت خود با طرح طب ملی در تلاش بود تا نهادهای درمانی را از سایر ارگان‌ها و نهادها گرفته و به وزارت بهداری و بهزیستی اضافه کند؛ که از این جمله می‌توان به ادغام کلیه واحدهای درمانی سازمان خدمات اجتماعی، سازمان شیرو خورشید، انتقال خود و حتی اموزشگاه‌های این نهادها اشاره کرد.<ref>http://issar.tums.ac.ir/wp-content/uploads/2020/01/sami.pdf</ref>
سامی از مخالفان بیمارستان‌های خصوصی بود و در دوران وزارت خود با طرح طب ملی در تلاش بود تا نهادهای درمانی را از سایر ارگان‌ها و نهادها گرفته و به وزارت بهداری و بهزیستی اضافه کند؛ که از این جمله می‌توان به ادغام کلیه واحدهای درمانی [[سازمان تأمین اجتماعی]]، [[جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران|جمعیت شیر و خورشید سرخ]]، [[سازمان انتقال خون ایران]] و حتی آموزشگاه‌های این نهادها اشاره کرد.<ref>http://issar.tums.ac.ir/wp-content/uploads/2020/01/sami.pdf</ref>


او قبل از استعفای دولت موقت در ۱۴ آبان ۱۳۵۸ چندین بار استعفای خود را به خاطر نارسایی‌ها و کمبودها و دخالت‌های بی‌مورد، به هیئت دولت و نخست‌وزیر آن [[مهدی بازرگان|مهندس بازرگان]] ارایه می‌کند تا اینکه سرانجام چند روز قبل از ۱۴ آبان استعفایش مورد پذیرش دولت موقت قرار می‌گیرد.
او قبل از استعفای [[دولت موقت ایران]] در ۱۴ آبان ۱۳۵۸ چندین بار استعفای خود را به‌خاطر نارسایی‌ها و کمبودها و دخالت‌های بی‌مورد، به هیئت دولت و نخست‌وزیر آن [[مهدی بازرگان|مهندس بازرگان]] ارائه می‌کند تا این‌که سرانجام چند روز قبل از ۱۴ آبان استعفایش مورد پذیرش دولت موقت قرار می‌گیرد.


=== نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ===
=== نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ===
کاظم سامی در ۵ بهمن ۱۳۵۸ در [[انتخابات ریاست‌جمهوری ایران (۱۳۵۸)|اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران]] اعلام کاندیداتوری کرده و در انتخابات نخستین دوره ریاست جمهوری با کسب ۸۹۲۷۰ رأی از مجموع ۱۴٬۱۴۶٬۶۲۰ در رتبه ششم قرار گرفت.
کاظم سامی در ۵ بهمن ۱۳۵۸ در [[انتخابات ریاست‌جمهوری ایران (۱۳۵۸)|اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران]] اعلام کاندیداتوری کرد. او در این انتخابات با کسب ۸۹۲۷۰ رأی از مجموع ۱۴٬۱۴۶٬۶۲۰ در رتبه ششم قرار گرفت.


=== نمایندگی اولین دوره مجلس شورای ملی پس از انقلاب ===
=== نمایندگی نخستین دوره مجلس شورای اسلامی ===
پس از آن در ۲۴ اسفند سال ۱۳۵۸ وارد کارزار [[انتخابات مجلس شورای ملی (۱۳۵۹–۱۳۵۸)|انتخابات اولین دوره مجلس شورای ملی]] شد و با کسب آرای مورد نیاز توانست به عنوان نماینده مردم تهران وارد [[دوره نخست مجلس شورای اسلامی|مجلس]] شود. پس از اتمام دوره [[دوره نخست مجلس شورای اسلامی]] او تا پایان عمر هیچ مسئولیت سیاسی نداشت. در انتخابات [[دوره نخست مجلس شورای اسلامی]] کاظم سامی از سوی فهرست حداقل چهار گروه گوناگون در تهران حمایت می‌شد که عبارت بودند از: «دفتر همکاری مردم با رئیس‌جمهور»، «[[جاما]]»، «[[جنبش مسلمانان مبارز]]».<ref>https://www.parliran.ir/majles/fa/Content/representatives6742/کاظم-سامی29434</ref>
سامی در ۲۴ اسفند ۱۳۵۸، وارد کارزار [[انتخابات مجلس شورای اسلامی (۱۳۵۹–۱۳۵۸)|انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی]] شد و با کسب آرای مورد نیاز توانست به عنوان نماینده مردم [[تهران]] وارد [[دوره نخست مجلس شورای اسلامی|مجلس]] شود. پس از اتمام [[دوره نخست مجلس شورای اسلامی]] او تا پایان عمر هیچ مسئولیت سیاسی نداشت. در انتخابات [[دوره نخست مجلس شورای اسلامی]]، کاظم سامی از سوی دست‌کم چهار گروه گوناگون در تهران، از جمله «دفتر همکاری مردم با رئیس‌جمهور»، «[[جاما]]» و «[[جنبش مسلمانان مبارز]]» حمایت می‌شد.<ref>{{یادکرد وب|عنوان=کاظم سامی|نشانی=https://www.parliran.ir/majles/fa/Content/representatives6742/%DA%A9%D8%A7%D8%B8%D9%85-%D8%B3%D8%A7%D9%85%DB%8C29434|وبگاه=www.parliran.ir|بازبینی=2021-06-08|کد زبان=fa}}</ref>


== ترور ==
== ترور ==
ساعت ۱۱:۳۰ چهارشنبه ۲ آذر ماه ۱۳۶۷ شخصی که خود را [[غلام همتی]] معرفی می‌کرد، در واپسین ساعات کار طبابت کاظم سامی وارد مطب وی شده در فاصله کوتاهی، با شنیدن فریادهای سامی، همسرش سراسیمه از طبقه بالا (منزل) به طبقه پایین (مطب) مراجعه کرده و آن مرد را دشنه به‌دست و خون‌آلود در کنار فرق شکافته و پیکر غرق به خون دکتر مشاهده می‌کند. سامی دو روز بعد با وجود تلاش تمامی تیم جراحی و پزشکان در ساعت ۲۱:۳۰ روز جمعه ۴ آذر ماه ۱۳۶۷ درگذشت.<ref>یادنامه کاظم سامی، انتشارات چاپخش، فروردین ۱۳۷۰</ref> [[علی‌اکبر محتشمی|سیدعلی‌اکبر محتشمی‌پور]]، وزیر کشور وقت جمهوری اسلامی سه هفته پس از قتل کاظم سامی اعلام کرد [[محمود جلیلیان]] قاتل وی در حمامی در اهواز خودکشی کرده‌است.<ref>خبرگزاری جمهوری اسلامی، ۲۵ آذر ۱۳۶۷، مصاحبه مطبوعاتی سیدعلی‌اکبر محتشمی‌پور، وزیر کشور وقت</ref>
به گفته ی مقامات [[جمهوری اسلامی]]<nowiki/>‌، در ساعت ۱۱:۳۰ چهارشنبه ۲ آذر ماه ۱۳۶۷ شخصی که خود را [[غلام همتی]] معرفی می‌کند، در واپسین ساعات کار طبابت کاظم سامی وارد مطب وی شد. در فاصله ی کوتاهی، با شنیدن فریادهای سامی، همسرش سراسیمه از طبقه بالا (منزل) به طبقه پایین (مطب) مراجعه کرده و آن مرد را دشنه به‌دست و خون‌آلود در کنار فرق شکافته و پیکر غرق به خون دکتر مشاهده می‌کند. سامی دو روز بعد با وجود تلاش تمامی تیم جراحی و پزشکان در ساعت ۲۱:۳۰ روز جمعه ۴ آذر ماه ۱۳۶۷ درگذشت.<ref>یادنامه کاظم سامی، انتشارات چاپخش، فروردین ۱۳۷۰</ref> [[سید علی‌اکبر محتشمی‌پور]]، وزیر کشور وقت جمهوری اسلامی سه هفته پس از قتل کاظم سامی اعلام کرد [[محمود جلیلیان]] قاتل وی در حمامی در اهواز خودکشی کرده‌است.<ref>خبرگزاری جمهوری اسلامی، ۲۵ آذر ۱۳۶۷، مصاحبه مطبوعاتی سیدعلی‌اکبر محتشمی‌پور، وزیر کشور وقت</ref>


[[اکبر هاشمی رفسنجانی]] در کتاب خاطرات ۱۳۶۷ خود می‌نویسد:
[[اکبر هاشمی رفسنجانی]] در کتاب خاطرات ۱۳۶۷ خود می‌نویسد:
:محمود جلیلیان متولد ۱۳۱۶ در کرمانشاه که گفته شد کارمند سازمان [[جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران|هلال‌احمر]] بوده و هنگام تصدی سامی در آن سازمان با وی درگیری داشت، قاتل کاظم سامی بود. او توسط حفاظت و اطلاعات شهربانی جمهوری اسلامی شناسایی شد، اما پیش از دستگیری در مورخه ۱۳ آذر ۱۳۶۷ در یکی از گرمابه‌های شهر اهواز، خود را از لوله دوش نمره حمام حلق آویز کرد. در داخل نمره حمام، یک سرنگ خالی نیز مشاهده شد.<ref>https://kadivar.com/15791/</ref>
:محمود جلیلیان متولد ۱۳۱۶ در کرمانشاه که گفته شد کارمند سازمان [[جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران|هلال‌احمر]] بوده و هنگام تصدی سامی در آن سازمان با وی درگیری داشت، قاتل کاظم سامی بود. او توسط حفاظت و اطلاعات شهربانی جمهوری اسلامی شناسایی شد، اما پیش از دستگیری در مورخه ۱۳ آذر ۱۳۶۷ در یکی از گرمابه‌های شهر اهواز، خود را از لوله دوش نمره حمام حلق آویز کرد. در داخل نمره حمام، یک سرنگ خالی نیز مشاهده شد.<ref>https://kadivar.com/15791/</ref>
بر خلاف گفته ی مقامات [[جمهوری اسلامی]]، این قتل در وضعیتی مشکوک انجام گرفت و گفته می‌شود که سامی، یکی از نخستین قربانیان [[قتل‌های زنجیره‌ای ایران]] است.<ref>{{یادکرد خبر|عنوان=An Iranian Health Authority Is Reported Slain at a Clinic|نشانی=https://www.nytimes.com/1988/11/29/world/an-iranian-health-authority-is-reported-slain-at-a-clinic.html|کوشش=The New York Times|تاریخ=1988-11-29|تاریخ بازبینی=2021-06-08|شاپا=0362-4331|زبان=en-US|نام خانوادگی=Ap}}</ref> از سویی دیگر [[فرج سرکوهی]] در مقاله‌ای آورده‌است:{{نقل قول|
«در همان روزگار شایع شد که [[حسینعلی منتظری]]، که هنوز در بافت قدرت اما منتقد حاکمیت بود، بر آن است تا با حمایت از نامزدی کاظم سامی در برابر اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری، تحولاتی سیاسی را زمینه‌ساز شود و بنابر همین شایعات، رقیب، که از محبوبیت سامی و نفوذ منتظری در جامعه آگاه و نگران بود، با قتل بدون محاکمه کاظم سامی او را از سر راه خود برداشته است. هر چند این شایعه قویا تکذیب شده بود.»<ref>{{یادکرد وب |نویسنده =فرج سرکوهی |نشانی=http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2014/01/140103_l45_chain_murderers_faraj_sarkouhi.shtml |عنوان=گفته‌های قاتلان از زبان قربانیان، چرایی قتل‌های زنجیره‌ای | ناشر =بی‌بی‌سی فارسی |تاریخ =۱۴ دی ۱۳۹۲ |تاریخ بازبینی=۱۵ دی ۱۳۹۲}}</ref>}}



در تاریخ ۱۲ خرداد ۱۴۰۰، در جریان رد صلاحیت [[محمود احمدی‌نژاد]] در [[انتخابات ریاست‌جمهوری ایران (۱۴۰۰)|انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰]] و واکنش‌ها و انتقادات وی به [[بررسی صلاحیت نامزدها در نظام انتخاباتی ایران|ردصلاحیت]] خود، [[عبدالرضا داوری]] مشاور سابق احمدی‌نژاد او را تهدید کرد که اگر به اعتراضات خود ادامه دهد، پرونده قتل دکتر سامی را که اطلاعات آن به تازگی به دستش رسیده بازخوانی خواهد کرد.<ref>{{یادکرد وب|عنوان=محمود احمدی‌نژاد تهدید شد/ داوری: کاری نکن دربارهٔ قتل دکتر سامی افشاگری کنم (+عکس)|نشانی=https://www.asriran.com/fa/news/787245|وبگاه=fa|تاریخ=۱۴۰۰/۰۳/۱۲–۲۲:۴۷|بازبینی=2021-06-03|کد زبان=fa|نام=عصر|نام خانوادگی=ایران}}</ref><ref>{{یادکرد وب|عنوان=https://twitter.com/davariabdolreza/status/1400081160403881989|نشانی=https://twitter.com/davariabdolreza/status/1400081160403881989|وبگاه=Twitter|بازبینی=2021-06-03|کد زبان=fa}}</ref>
از سویی دیگر [[فرج سرکوهی]] در مقاله‌ای آورده‌است:
{{نقل قول|
«در همان روزگار شایع شد که [[حسینعلی منتظری]]، که هنوز در بافت قدرت اما منتقد حاکمیت بود، بر آن است تا با حمایت از نامزدی کاظم سامی در برابر اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری، تحولاتی سیاسی را زمینه‌ساز شود و بنابر همین شایعات، رقیب، که از محبوبیت سامی و نفوذ منتظری در جامعه آگاه و نگران بود، با قتل بدون محاکمه کاظم سامی او را از سر راه خود برداشته است. هر چند این شایعه قویا تکذیب شده بود.»<ref>{{یادکرد وب |نویسنده =فرج سرکوهی |نشانی=http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2014/01/140103_l45_chain_murderers_faraj_sarkouhi.shtml |عنوان=گفته‌های قاتلان از زبان قربانیان، چرایی قتل‌های زنجیره‌ای | ناشر =بی‌بی‌سی فارسی |تاریخ =۱۴ دی ۱۳۹۲ |تاریخ بازبینی=۱۵ دی ۱۳۹۲}}</ref>}}در تاریخ ۱۲ خرداد ۱۴۰۰، در جریان رد صلاحیت [[محمود احمدی‌نژاد]] در انتخابات ریاست جمهوری همان سال و واکنشها و انتقادات وی به ردصلاحیت خود، [[عبدالرضا داوری]] مشاور سابق احمدی‌نژاد او را تهدید کرد که اگر به اعتراضاتش ادامه دهد پرونده قتل دکتر سامی را که اطلاعات آن به تازگی به دستش رسیده بازخوانی خواهد کرد.<ref>{{یادکرد وب|عنوان=محمود احمدی‌نژاد تهدید شد/ داوری: کاری نکن دربارهٔ قتل دکتر سامی افشاگری کنم (+عکس)|نشانی=https://www.asriran.com/fa/news/787245|وبگاه=fa|تاریخ=۱۴۰۰/۰۳/۱۲–۲۲:۴۷|بازبینی=2021-06-03|کد زبان=fa|نام=عصر|نام خانوادگی=ایران}}</ref><ref>{{یادکرد وب|عنوان=https://twitter.com/davariabdolreza/status/1400081160403881989|نشانی=https://twitter.com/davariabdolreza/status/1400081160403881989|وبگاه=Twitter|بازبینی=2021-06-03|کد زبان=fa}}</ref>


== جستارهای وابسته ==
== جستارهای وابسته ==

نسخهٔ ‏۸ ژوئن ۲۰۲۱، ساعت ۱۸:۳۳

کاظم سامی
وزیر بهداری و بهزیستی ایران
دوره مسئولیت
۱۳۵۷ – ۱۴ آبان ۱۳۵۸
نخست‌وزیرمهدی بازرگان
پس ازمنوچهر رزم‌آرا (حکومت پهلوی)
پیش ازموسی زرگر
نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی[۱]
حوزه انتخاباتیتهران
رهبر جنبش انقلابی مردم ایران (جاما)
دوره مسئولیت
۱۳۴۲ – ۱۳۶۷
اطلاعات شخصی
زاده
کاظم سامی کرمانی

۶ شهریور ۱۳۱۳
مشهد
درگذشته۴ آذر ۱۳۶۷ (۵۴ سال)
تهران
ملیت ایران
حزب سیاسیجنبش انقلابی مردم ایران (جاما)
همسر(ان)سونا امیدی (۱۳۴۹–۱۳۶۷)
فرزندانساناز و سمیرا
محل تحصیلدانشگاه تهران
پیشهسیاستمدار

کاظم سامی کرمانی (۶ شهریور ۱۳۱۳ – ۴ آذر ۱۳۶۷) اولین وزیر بهداشت در ایران، پس از انقلاب ۱۳۵۷ در دولت موقت ایران، نماینده نخست دوره مجلس شورای اسلامی و رهبر جنبش انقلابی مردم ایران (جاما) از زمان تأسیس در ۱۳۴۲ تا هنگام کشته‌شدنش در ۱۳۶۷ بود. دکتر سامی در آخرین سال‌های زندگی خود، از حکومت جمهوری اسلامی فاصله گرفت و از معدود منتقدین این حکومت در داخل ایران بود که آشکارا مواضع خود را اعلام می‌کرد. او همچنین طی یک نامه‌‌ سرگشاده مشهور، به انتقاد از روح‌الله خمینی به‌دلیل ادامه دادن جنگ ایران و عراق، پس از بازپس‌گیری مناطق اشغال‌شده پرداخت.[۲][۳]

ابتدای زندگی

کاظم سامی کرمانی در ۶ شهریور ۱۳۱۳ در شهر مشهد به دنیا آمد.[۴] پدر وی (غلامرضا) و مادرش (عصمت) نام داشتند که اهل کرمان بودند ولی جاذبه مذهبی مشهد آن‌ها را به سوی خود کشیده بود. هجوم نیروهای روس به مشهد و سختی زندگی در آن روزها که موجب می‌شد وی در سنین پایین مجبور به کسب درآمد برای گذران زندگی شود، عشق به میهن و آرمان خواهی و مبارزه علیه استبداد را در او زنده کرد. در دوران دبیرستان با مبارزات ملی شدن صنعت نفت آشنا شده و در این راه عزم به مبارزه نمود. وی در سال ۱۳۴۹ ازدواج کرد که حاصل این ازدواج دو دختر به نام‌های ساناز و سمیرا بود.

تحصیلات

وی تحصیلات خود را در رشته پزشکی در دانشگاه مشهد شروع ولی بنا به دلایلی تقاضای انتقال به دانشگاه تهران را نمود و سرانجام موفق به اخذ مدرک دکترای تخصصی روان‌پزشکی گردید.

فعالیت‌ها

فعالیت‌های مذهبی

سامی در کانون نشر حقایق اسلامی به مدد کوشش‌های محمدتقی شریعتی، راهی تقریباً مشابه کوشش‌های دینی مهدی بازرگان و محمود طالقانی و هم‌فکران آن‌ها را در تهران پی گرفت.

تلاش برای به‌روز کردن اصول عقاید، پیراستن اسلام از خرافات و معرفی اسلام اصیل و متکی بر آزادی و عدالت و برادری، در جلسات منظم و هفتگی، تعقیب می‌شد. جلساتی که با پیشنهاد طاهر احمدزاده از زمستان سال ۱۳۲۳ سامانی تازه یافت.

کانون نشر حقایق اسلامی اما در تفاوتی معنادار با انجمن اسلامی دانشجویان آن روز، رویکردی نقادانه به مسائل اقتصادی- اجتماعی کشور داشت. تفسیرهای قرآن و نهج‌البلاغه‌ توسط محمدتقی شریعتی و نیز طاهر احمدزاده در حقیقت سخنرانی‌هایی بودند که به ویژه جوانان مسلمان را تشویق به شرکت در مسئولیت‌های اجتماعی و مبارزات سیاسی می‌کردند.

فعالیت سیاسی

سامی که فعالیت‌های خود را در کانون نشر حقایق اسلامی مشهد شروع کرده بود تحت تأثیر فضای روز و نهضت ملی شدن نفت به همراه علی شریعتی، نظام‌الدین قهاری، تاج‌الدینی، سرجمعی، برادران حکیمی، ممکن، خطیب، نیک‌نژاد، عرب‌زاده، فضلی‌نژاد، صفویه، هراتی، سرایدارپور، شاکری‌نژاد به نهضت خداپرستان سوسیالیست پیوست. با حضور فعالیت اعضای نهضت در حزب ایران و بعد از آن در جمعیت آزادی مردم ایران، فعالیت‌های سیاسی این اعضا در این حزب ادامه یافت. او پس از کودتای ۲۸ مرداد در نهضت مقاومت ملی فعالیت کرده و با بازشدن مجدد فضای سیاسی در سال ۱۳۳۹ به همراه سایر اعضای حزب مردم ایران در جبهه ملی ایران بار دیگر به عرضه فعالیت‌های علنی برگشت.

در دهه ۱۳۴۰ سامی در نخستین کنگره جبهه ملی ایران به عنوان نماینده انتخاب شده و در این کنگره شرکت می‌کند. او از اعضای فعال در حزب مردم ایران و جبهه ملی بود.

جناح رادیکال حزب مردم ایران در نخستین کنگره ی این حزب در خرداد ماه ۱۳۴۲ طرح مبارزه قهرآمیز با رژیم و تغییر مشی جبهه ملی را به پیشنهاد کاظم‌ سامی و حبیب‌الله پیمان مطرح می‌کنند که با مخالفت اکثریت اعضا روبه‌رو می‌شود و مورد قبول اعضا قرار نمی‌گیرد. پس از آن، کار مخفی این گروه برای پایه‌گذاری جنبش انقلابی مردم ایران (جاما) آغاز می‌شود.

جاما در سال ۱۳۴۲ تأسیس و به جذب نیرو و گسترش فعالیت‌ها می‌پردازد و به زودی اکثر جوانان حزب مردم ایران و بعضی دیگر از فعالان وابسته به جبهه ملی ایران در تهران و چند شهرستان جذب آن شده و با هدف براندازی نظام سلطنتی فعالیت می‌کنند. فعالیت این گروه، پیش از آغاز عملیات‌های نظامی و در همان مراحل ابتدایی در سال ۱۳۴۴ توسط ساواک کشف و اعضای جاما دستگیر می‌شود.[۵]

وزارت

با پیروزی انقلاب ۱۳۵۷، سامی به عنوان وزیر بهداری در کابینه مهدی بازرگان منصوب شد.

سامی اولین وزیر بهداری بعد از انقلاب بود که ضمن قبول این پست، مسئولیت حدود ۳۰ واحد درمانی دیگر را به عهده گرفت. او در بیست و سوم تیر ماه سال ۱۳۵۸ (پنج ماه پس از انقلاب) طرح «طب ملی» را در اجتماع مدیران بهداری‌های سراسر کشور در شهر مشهد اعلام کرد، که به موجب آن‌، هزینه ی دکتر، دارو و درمان همه ایرانیان از سوی دولت تأمین شده و تأسیس بیمارستان غیردولتی، غیرقانونی می‌شد. این طرح، مراجعه ی داوطلبانه مردم به مطب خصوصی پزشکان را در ساعات غیر اداری منع نمی‌کرد. در مقدمه طرح آمده بود که تندرستی و درمان رایگان حق مردم است.

سامی از مخالفان بیمارستان‌های خصوصی بود و در دوران وزارت خود با طرح طب ملی در تلاش بود تا نهادهای درمانی را از سایر ارگان‌ها و نهادها گرفته و به وزارت بهداری و بهزیستی اضافه کند؛ که از این جمله می‌توان به ادغام کلیه واحدهای درمانی سازمان تأمین اجتماعی، جمعیت شیر و خورشید سرخ، سازمان انتقال خون ایران و حتی آموزشگاه‌های این نهادها اشاره کرد.[۶]

او قبل از استعفای دولت موقت ایران در ۱۴ آبان ۱۳۵۸ چندین بار استعفای خود را به‌خاطر نارسایی‌ها و کمبودها و دخالت‌های بی‌مورد، به هیئت دولت و نخست‌وزیر آن مهندس بازرگان ارائه می‌کند تا این‌که سرانجام چند روز قبل از ۱۴ آبان استعفایش مورد پذیرش دولت موقت قرار می‌گیرد.

نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری

کاظم سامی در ۵ بهمن ۱۳۵۸ در اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران اعلام کاندیداتوری کرد. او در این انتخابات با کسب ۸۹۲۷۰ رأی از مجموع ۱۴٬۱۴۶٬۶۲۰ در رتبه ششم قرار گرفت.

نمایندگی نخستین دوره مجلس شورای اسلامی

سامی در ۲۴ اسفند ۱۳۵۸، وارد کارزار انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی شد و با کسب آرای مورد نیاز توانست به عنوان نماینده مردم تهران وارد مجلس شود. پس از اتمام دوره نخست مجلس شورای اسلامی او تا پایان عمر هیچ مسئولیت سیاسی نداشت. در انتخابات دوره نخست مجلس شورای اسلامی، کاظم سامی از سوی دست‌کم چهار گروه گوناگون در تهران، از جمله «دفتر همکاری مردم با رئیس‌جمهور»، «جاما» و «جنبش مسلمانان مبارز» حمایت می‌شد.[۷]

ترور

به گفته ی مقامات جمهوری اسلامی‌، در ساعت ۱۱:۳۰ چهارشنبه ۲ آذر ماه ۱۳۶۷ شخصی که خود را غلام همتی معرفی می‌کند، در واپسین ساعات کار طبابت کاظم سامی وارد مطب وی شد. در فاصله ی کوتاهی، با شنیدن فریادهای سامی، همسرش سراسیمه از طبقه بالا (منزل) به طبقه پایین (مطب) مراجعه کرده و آن مرد را دشنه به‌دست و خون‌آلود در کنار فرق شکافته و پیکر غرق به خون دکتر مشاهده می‌کند. سامی دو روز بعد با وجود تلاش تمامی تیم جراحی و پزشکان در ساعت ۲۱:۳۰ روز جمعه ۴ آذر ماه ۱۳۶۷ درگذشت.[۸] سید علی‌اکبر محتشمی‌پور، وزیر کشور وقت جمهوری اسلامی سه هفته پس از قتل کاظم سامی اعلام کرد محمود جلیلیان قاتل وی در حمامی در اهواز خودکشی کرده‌است.[۹]

اکبر هاشمی رفسنجانی در کتاب خاطرات ۱۳۶۷ خود می‌نویسد:

محمود جلیلیان متولد ۱۳۱۶ در کرمانشاه که گفته شد کارمند سازمان هلال‌احمر بوده و هنگام تصدی سامی در آن سازمان با وی درگیری داشت، قاتل کاظم سامی بود. او توسط حفاظت و اطلاعات شهربانی جمهوری اسلامی شناسایی شد، اما پیش از دستگیری در مورخه ۱۳ آذر ۱۳۶۷ در یکی از گرمابه‌های شهر اهواز، خود را از لوله دوش نمره حمام حلق آویز کرد. در داخل نمره حمام، یک سرنگ خالی نیز مشاهده شد.[۱۰]

بر خلاف گفته ی مقامات جمهوری اسلامی، این قتل در وضعیتی مشکوک انجام گرفت و گفته می‌شود که سامی، یکی از نخستین قربانیان قتل‌های زنجیره‌ای ایران است.[۱۱] از سویی دیگر فرج سرکوهی در مقاله‌ای آورده‌است:

«در همان روزگار شایع شد که حسینعلی منتظری، که هنوز در بافت قدرت اما منتقد حاکمیت بود، بر آن است تا با حمایت از نامزدی کاظم سامی در برابر اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری، تحولاتی سیاسی را زمینه‌ساز شود و بنابر همین شایعات، رقیب، که از محبوبیت سامی و نفوذ منتظری در جامعه آگاه و نگران بود، با قتل بدون محاکمه کاظم سامی او را از سر راه خود برداشته است. هر چند این شایعه قویا تکذیب شده بود.»[۱۲]


در تاریخ ۱۲ خرداد ۱۴۰۰، در جریان رد صلاحیت محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ و واکنش‌ها و انتقادات وی به ردصلاحیت خود، عبدالرضا داوری مشاور سابق احمدی‌نژاد او را تهدید کرد که اگر به اعتراضات خود ادامه دهد، پرونده قتل دکتر سامی را که اطلاعات آن به تازگی به دستش رسیده بازخوانی خواهد کرد.[۱۳][۱۴]

جستارهای وابسته

منابع

  1. https://www.parliran.ir/majles/fa/Content/representatives6742/کاظم-سامی29434
  2. «Extrajudicial killings supported by law and Islamic jurisprudence | IRAN HUMAN RIGHTS REVIEW» (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۶-۰۸.
  3. Sentinel، Orlando. «DR. KAZEM SAMI, Iran's first health minister...». OrlandoSentinel.com (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۶-۰۸.
  4. «لیست شهدای ترور».
  5. https://www.radiofarda.com/a/f2_Iran_Islamic_Republic_history_Kazem_Saami_assassination_murder_Mohtashami_Bazargan/2229240.html
  6. http://issar.tums.ac.ir/wp-content/uploads/2020/01/sami.pdf
  7. «کاظم سامی». www.parliran.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۶-۰۸.
  8. یادنامه کاظم سامی، انتشارات چاپخش، فروردین ۱۳۷۰
  9. خبرگزاری جمهوری اسلامی، ۲۵ آذر ۱۳۶۷، مصاحبه مطبوعاتی سیدعلی‌اکبر محتشمی‌پور، وزیر کشور وقت
  10. https://kadivar.com/15791/
  11. Ap (۱۹۸۸-۱۱-۲۹). «An Iranian Health Authority Is Reported Slain at a Clinic» (به انگلیسی). The New York Times. شاپا 0362-4331. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۶-۰۸.
  12. فرج سرکوهی (۱۴ دی ۱۳۹۲). «گفته‌های قاتلان از زبان قربانیان، چرایی قتل‌های زنجیره‌ای». بی‌بی‌سی فارسی. دریافت‌شده در ۱۵ دی ۱۳۹۲.
  13. ایران، عصر (۱۴۰۰/۰۳/۱۲–۲۲:۴۷). «محمود احمدی‌نژاد تهدید شد/ داوری: کاری نکن دربارهٔ قتل دکتر سامی افشاگری کنم (+عکس)». fa. دریافت‌شده در 2021-06-03. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  14. «https://twitter.com/davariabdolreza/status/1400081160403881989». Twitter. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۶-۰۳. پیوند خارجی در |title= وجود دارد (کمک)