از فریاد تا ترور: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
'''از فریاد تا ترور''' عنوان فیلمی به کارگردانی [[منصور تهرانی]] که سال [[۱۳۵۹]] در ایران تولید شد. این فیلم مضمونی انقلابی داشت. این فیلم پس از کمتر از یک ماه از اکرانش توقیف شد. خلاصه فیلم : سه دوست قدیمی ـ حسین، داوود و رضا ـ پس از پانزده سال یکدیگر را می یابند. حسین در دام اعتیاد گرفتار است، داوود راننده ی خصوصی رئیس دادرسی ارتش است و رضا عضو یک گروه زیرزمینی مسلح است. رضا وظیفه دارد که رئیس دادرسی ارتش را ترور کند. حسین، بر اثر اعتیاد تنها و رنجور در جوی آب خیابان جمشید می میرد. داوود در عملیاتی که رضا و گروهش برای ترور تیمسار انجام می دهند کشته می شود و رضا، پس از انجام ترور در حالیکه که زخمی شده است، با تنی رنجور از راه جوی آب خیابان از مهلکه می گریزد و به مسیری می رود که بایستی ادامه پیدا کند.
'''از فریاد تا ترور''' عنوان فیلمی به کارگردانی [[منصور تهرانی]] که سال [[۱۳۵۹]] در ایران تولید شد. این فیلم مضمونی انقلابی داشت. این فیلم پس از کمتر از یک ماه از اکرانش توقیف شد. خلاصه فیلم : سه دوست قدیمی ـ حسین، داوود و رضا ـ پس از پانزده سال یکدیگر را می‌یابند. حسین در دام اعتیاد گرفتار است، داوود راننده ی خصوصی رئیس دادرسی ارتش است و رضا عضو یک گروه زیرزمینی مسلح است. رضا وظیفه دارد که رئیس دادرسی ارتش را ترور کند. حسین، بر اثر اعتیاد تنها و رنجور در جوی آب خیابان جمشید می‌میرد. داوود در عملیاتی که رضا و گروهش برای ترور تیمسار انجام می‌دهند کشته می‌شود و رضا، پس از انجام ترور در حالیکه که زخمی شده‌است، با تنی رنجور از راه جوی آب خیابان از مهلکه می‌گریزد و به مسیری می‌رود که بایستی ادامه پیدا کند.


عمده شهرت این فیلم بابت سرود متن فیلم با عنوان [[یار دبستانی]] است.''یار دبستانی'' بعدها در جریان مبارزات [[جنبش دانشجویی]] به سرود رسمی این جنبش و نمادی برای بیش از نیم قرن مبارزۀ این جنبش علیه ظلم و استبداد تبدیل شد. مضمون این سرود شورانگیز دعوت به مبارزه‌ علیه استبداد و دیکتاتوری است.
عمده شهرت این فیلم بابت سرود متن فیلم با عنوان [[یار دبستانی]] است.''یار دبستانی'' بعدها در جریان مبارزات [[جنبش دانشجویی]] به سرود رسمی این جنبش و نمادی برای بیش از نیم قرن مبارزۀ این جنبش علیه ظلم و استبداد تبدیل شد. مضمون این سرود شورانگیز دعوت به مبارزه علیه استبداد و دیکتاتوری است.


== منبع ==
== منبع ==
* فرهنگ فیلم‌های سینمای ایران نوشته جمال امید ، چاپ هفتم، انتشارات نگاه،جلد دوم، صفحه:580
* فرهنگ فیلم‌های سینمای ایران نوشته جمال امید ، چاپ هفتم، انتشارات نگاه،جلد دوم، صفحه:580


قسمتی‌ از آخر فیلم. http://www.youtube.com/watch?v=zDQjwfnP4N4
قسمتی از آخر فیلم. http://www.youtube.com/watch?v=zDQjwfnP4N4


[[رده:فیلم‌های ایرانی ۱۳۵۹]]
[[رده:فیلم‌های ایرانی ۱۳۵۹]]

نسخهٔ ‏۲۹ آوریل ۲۰۱۰، ساعت ۰۸:۴۷

از فریاد تا ترور عنوان فیلمی به کارگردانی منصور تهرانی که سال ۱۳۵۹ در ایران تولید شد. این فیلم مضمونی انقلابی داشت. این فیلم پس از کمتر از یک ماه از اکرانش توقیف شد. خلاصه فیلم : سه دوست قدیمی ـ حسین، داوود و رضا ـ پس از پانزده سال یکدیگر را می‌یابند. حسین در دام اعتیاد گرفتار است، داوود راننده ی خصوصی رئیس دادرسی ارتش است و رضا عضو یک گروه زیرزمینی مسلح است. رضا وظیفه دارد که رئیس دادرسی ارتش را ترور کند. حسین، بر اثر اعتیاد تنها و رنجور در جوی آب خیابان جمشید می‌میرد. داوود در عملیاتی که رضا و گروهش برای ترور تیمسار انجام می‌دهند کشته می‌شود و رضا، پس از انجام ترور در حالیکه که زخمی شده‌است، با تنی رنجور از راه جوی آب خیابان از مهلکه می‌گریزد و به مسیری می‌رود که بایستی ادامه پیدا کند.

عمده شهرت این فیلم بابت سرود متن فیلم با عنوان یار دبستانی است.یار دبستانی بعدها در جریان مبارزات جنبش دانشجویی به سرود رسمی این جنبش و نمادی برای بیش از نیم قرن مبارزۀ این جنبش علیه ظلم و استبداد تبدیل شد. مضمون این سرود شورانگیز دعوت به مبارزه علیه استبداد و دیکتاتوری است.

منبع

  • فرهنگ فیلم‌های سینمای ایران نوشته جمال امید ، چاپ هفتم، انتشارات نگاه،جلد دوم، صفحه:580

قسمتی از آخر فیلم. http://www.youtube.com/watch?v=zDQjwfnP4N4