میخائیل کلاشنیکف: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: واگردانی دستی ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۴۷: خط ۴۷:
| همسر = Ekaterina Kalashnikova
| همسر = Ekaterina Kalashnikova
| شریک زندگی =
| شریک زندگی =
| فرزندان = ویکتور، نلی، ناتاشا، النا، صادق پشک
| فرزندان = ویکتور، نلی، ناتاشا، النا
| والدین =
| والدین =
| خویشاوندان سرشناس =
| خویشاوندان سرشناس =

نسخهٔ ‏۲۸ مهٔ ۲۰۲۱، ساعت ۰۶:۰۰

میخائیل تیمافییویچ کلاش نیکف
زادهٔ۱۰ نوامبر ۱۹۱۹
کوریا، سرزمین آلتای
درگذشت۲۳ دسامبر ۲۰۱۳ (۹۴ سال)
ایژوسک، اودمورتیا
علت مرگکهولت سن و بیماری قلبی
محل زندگیایژوسک، اودمورتیا
ملیتروسی
شهروندیروسی
تحصیلاتدر زمینه طراحی و ساخت سلاح
پیشهطراح سلاح سبک سپهبد روسی
شناخته‌شده برایمخترع سلاح کالاشینکف آ-کا-۴۷
شهر زادگاهایژوسک ، جمهوری اودمورتیا
همسر(ها)Ekaterina Kalashnikova
فرزندانویکتور، نلی، ناتاشا، النا

میخائیل تیمافییویچ کالاشنیکف (به روسی: Михаил Тимофеевич Калашников) (زاده ۱۰ نوامبر ۱۹۱۹ – درگذشته ۲۳ دسامبر ۲۰۱۳) مخترع روسی سلاح آ-کا-۴۷ موسوم به کالاشنیکف بود[۱].

زندگینامه

وی در سال ۱۹۱۹ در شمال روسیه در یکی از روستاهای منطقه آلتای واقع در سیبری در نزدیکی مرز روسیه و قزاقستان در خانواده‌ای فقیر روس تبار متولد شد. تحصیلات وی پایین بود به طوری که نتوانست دوران متوسط را طی کند. در سنین نوجوانی وارد ارتش شوروی شد. در سال ۱۹۴۱ طی یکی از حملات ارتش شوروی به نیروهای آلمان نازی میخائیل تیمافییویچ کالاشنیکف در شهری به نام تانکش مجروح و در بیمارستان بستری شد. او در بیمارستان تصمیم گرفت که با در هم آمیختن ویژگی‌ها و کاربردهای سلاح آمریکایی ام۱ گرند و تفنگ آلمانی اس‌تی‌جی ۴۴ یک تفنگ خودکار طراحی و تولید کند. ساخت این سلاح در سال ۱۹۴۷ تکمیل و پس از آن در سال ۱۹۵۱ به‌طور رسمی وارد ارتش شوروی شد.

میخائیل تیمافییویچ کالاشنیکف بیست و چندی ساله بود که اندکی پس از جنگ جهانی دوم تفنگ «AK-۴۷» را ابداع کرد[۲].

از آغاز تولید کالاشنیکف تاکنون بیش از صد میلیون قبضه از مدل آ-کا-۴۷ در کارخانهٔ تولید این سلاح در شهر ایژوسک روسیه یا سایر کشورها با مجوز قانونی یا به‌طور غیرقانونی ساخته شده‌است.

میخائیل کالاشنیکف سازنده ی اسلحه کالاشنیکُف گفته است: «اسلحه کالاشنیکف را برای جلوگیری از پیشروی آلمان بسوی شوروی و به خاطر وطنم ساختم و قصد نداشتم این اسلحه در عملیات تروریستی مورد استفاده قرار گیرد و در بازارهای اروپایی و آمریکایی فروخته بشود .» به گزارش فارس به نقل از پایگاه اینترنتی «مسکونیوز»، کالاشنیکف ۸۶ ساله می‌گوید: هر وقت در تلویزیون می‌بینم اسلحه‌ای که برای دفاع از سرزمین مادری‌ام ساختم در دستان اعضای القاعده و گروههای تروریستی است، از خود می‌پرسم چطور این اسلحه بدست آن‌ها رسیده است؟»

اما واقعیت چیزیست که در تاریخی که کالاشنیکف سلاح مشهورش را طراحی کرد، نمی‌توانست آنرا پیشبینی کند! سلاح وی آنچنان ساده است که تنها در کارگاهی که امکان خانکشی لوله وجود دارد امکان ساخت این سلاح نیز موجود است و بدین طریق تخمین زده می‌شود که بسیاری از سلاحهای موجود در دست تروریستها ساخت کارگاههای زیرزمینی است.

علاوه بر آن سلاح معروف کالاشنیکف سلاحیست که نیاز چندانی به تمیزکاری ندارد و رفع گیر آسان و برد نسبتاً قابل توجهی دارد.

کالاشنیکف که در سن ۹۰ سالگی کم بنیه اما همچنان تیزهوش به نظر می‌رسد در مراسمی گفت: «اگر می‌خواهید کسی را مقصر بدانید آلمان‌های نازی را به خاطر اینکه مرا مجبور کردند طراح سلاح شوم، مقصر بدانید!» وی افزود: «البته من همواره می‌خواستم که دستگاه‌ها و ماشین‌آلات مورد نیاز کشاورزی بسازم.»

کالاشنیکف از بیماری قلبی رنج می‌برد و در ماه ژوئن ۲۰۱۳ در بیمارستان مرکزی مسکو تحت مداوا قرار گرفت. وی پس از بهبودی نسبی در ماه سپتامبر ۲۰۱۳ به ایژوسک مرکز جمهوری اودمورتی روسیه بازگشت اما از ۱۷ نوامبر ۲۰۱۳ بار دیگر در بیمارستان بستری شد[۳].

تمبر میخائیل کالاشنیکف سال ۲۰۱۴

میخائیل کالاشنیکف ، سازنده تفنگ تهاجمی معروف کالاشنیکف روز دوشنبه، دوم دی ۱۳۹۲ برابر ۲۳ دسامبر ۲۰۱۳، در سن ۹۴ سالگی در شهر ایژِوسک در واقع در جمهوری اودمورتیا درگذشت[۲][۴].

جستارهای وابسته

منابع