نماز عید: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: برگردانده‌شده ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
به نسخهٔ 31687356 از Vixiv94 (بحث) برگردانده شد: تغییرات نامطلوب (توینکل)
برچسب: خنثی‌سازی
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:Ayatollah Seyyed Ali Khamenei in prayer.jpg|بندانگشتی|نماز عید فطر به امامت [[سید علی خامنه‌ای]] در [[مصلی تهران]]]]
[[پرونده:Ayatollah Seyyed Ali Khamenei in prayer.jpg|بندانگشتی|نماز عید فطر به امامت [[سید علی خامنه‌ای]] در [[مصلی تهران]]]]
'''نماز عید''' نمازی است که مسلمانان در دو روز [[عید فطر]] و [[عید قربان]] می‌خوانند. این نماز در سال اول هجرت واجب شد و مسلمانان در زمان [[محمد]]، به جماعت در این نماز شرکت می‌کردند. این نماز پس از فوت پیامبر، برای مسلمانان سنت موکده دانسته می‌شود. خطبه پس از نماز عید و شنیدن آن سنت است.
'''نماز عید''' نمازی است که مسلمانان در دو nb4jt2j4h 3t2j3tj.tj3 t3h3jmitm2utum3tj.3y u24mt2hrjminrhk2y24o14ui4 yu4jسنت است.


== زمان اقامه نماز ==
== زمان اقامه نماز ==

نسخهٔ ‏۱۲ مهٔ ۲۰۲۱، ساعت ۱۵:۱۸

نماز عید فطر به امامت سید علی خامنه‌ای در مصلی تهران

نماز عید نمازی است که مسلمانان در دو روز عید فطر و عید قربان می‌خوانند. این نماز در سال اول هجرت واجب شد و مسلمانان در زمان محمد، به جماعت در این نماز شرکت می‌کردند. این نماز پس از فوت پیامبر، برای مسلمانان سنت موکده دانسته می‌شود. خطبه پس از نماز عید و شنیدن آن سنت است.

زمان اقامه نماز

وقت نماز عید فطر از اوّل آفتاب است تا ظهر، ولی مستحب است؛ نماز عید قربان را بعد از بلند شدن آفتاب بخواند و در عید فطر مستحب است بعد از بلند شدن آفتاب افطار کند و زکات فطره را بدهد و بعد نماز عید را بجا آورد.

حکم نماز

از نگاه شیعه

این نماز در زمان حضور امام شیعه واجب است و باید به جماعت خوانده شود، و در غیراین‌صورت مستحب است.

از نگاه اهل سنت

این نماز در مذهب حنفی واجب، در مذهب مالکی و مذهب شافعی سنت موکد و در مذهب حنبلی فرض کفایه است.[۱]

روش خواندن نماز عید فطر و قربان

نماز عید فطر و قربان دو رکعت است. اقامه آن همانند نماز صبح است با این تفاوت که به جای سوره توحید در رکعت اول و دوم مستحب است به ترتیب سوره‌های اعلاء و سوره الشمس خوانده شود به علاوه رکعت اول ۵ و رکعت دوم ۴ قنوت دارد.

رکعت اول:در رکعت اوّل بعد از خواندن حمد و سوره باید پنج تکبیر گفت و بعد از هر تکبیر یک قنوت خواند و بعد از قنوت پنجم تکبیر دیگری بگوید و به رکوع رود، بعد دو سجده به جا آورد و برخیزد.

رکعت دوم:در رکعت دوّم بعد از خواندن حمد و سوره چهار تکبیر گفته می‌شود و بعد از هر تکبیر قنوت خوانده می‌شود و بعد از تکبیر پنجم به رکوع رفته و بعد از رکوع دو سجده به جا آورد و تشهّد و سلام گفته می‌شود.

  • نماز عید سوره مخصوصی ندارد، ولی بهتر است که در رکعت اوّل آن سوره شمس (سوره ۹۱) و در رکعت دوّم سوره غاشیه (سوره ۸۸) را بخوانند، یا در رکعت اوّل سوره لاْعْلی (سوره ۸۷) و در رکعت دوّم سوره شمس را بخوانند.[۲]
  • در قنوت، هر دعایی می‌توان خواند، ولی خواندن دعای «اللهمَّ اَهْلَ الکبْریاءِ وَالعَظَمَةِ، وَاَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ …» توصیه شده است.[۳]

منابع

  1. "حکم نماز عید". اسلام سوال و جواب.
  2. «احکام نماز عید قربان و فطر». تبیان.
  3. «نماز عید فطر». پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله مکارم شیرازی.
  • ویکی‌پدیا انگلیسی
  • رساله امام خمینی