شهرستان رضوان‌شهر: تفاوت میان نسخه‌ها

مختصات: ۳۷°۳۳′ شمالی ۴۹°۰۷′ شرقی / ۳۷٫۵۵۰°شمالی ۴۹٫۱۱۷°شرقی / 37.550; 49.117
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۸: خط ۲۸:
این شهرستان در ، بین سواحل دریای خزر و رشته کوه‌های تالش قرار دارد و از دو بخش جلگه‌ای و کوهستانی تشکیل شده‌است. این شهرستان از شمال به [[دریای خزر]] و [[شهرستان طوالش]]، از غرب به [[شهرستان خلخال]]، از جنوب به شهرستان‌های [[شهرستان صومعه‌سرا|صومعه سرا]] و [[شهرستان ماسال|ماسال]] و از شرق با [[شهرستان بندر انزلی]] همجوار است.
این شهرستان در ، بین سواحل دریای خزر و رشته کوه‌های تالش قرار دارد و از دو بخش جلگه‌ای و کوهستانی تشکیل شده‌است. این شهرستان از شمال به [[دریای خزر]] و [[شهرستان طوالش]]، از غرب به [[شهرستان خلخال]]، از جنوب به شهرستان‌های [[شهرستان صومعه‌سرا|صومعه سرا]] و [[شهرستان ماسال|ماسال]] و از شرق با [[شهرستان بندر انزلی]] همجوار است.
شهرستان رضوانشهر در گذشته با نام رَزوَندی شناخته می‌شد و زیر مجموعه تالش قرار داشت، نام دیگر این شهر طالش‌دولاب می‌باشد. این شهرستان بعد از تقسیم [[شهرستان طوالش]] به سه شهرستان مجزا، ایجاد شد و جاذبه‌های توریستی فراوانی دارد. آبشار ویسادار، منطقهٔ توریستی دوران و جاده توریستی پونل به خلخال از گردشگاه‌های زیبای این منطقه‌ است.
شهرستان رضوانشهر در گذشته با نام رَزوَندی شناخته می‌شد و زیر مجموعه تالش قرار داشت، نام دیگر این شهر طالش‌دولاب می‌باشد. این شهرستان بعد از تقسیم [[شهرستان طوالش]] به سه شهرستان مجزا، ایجاد شد و جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد. آبشار ویسادار، منطقهٔ گردشگری دوران و جاده توریستی پونل به خلخال از گردشگاه‌های زیبای این منطقه‌ است.
کارخانه تولید کاغذ به نام شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران [[چوکا]] نیز در این شهرستان قرار دارد. این کارخانه که زمانی حدود ۷۰ درصد کاغذ کارتن کشور را تولید می‌کرد اکنون دارای وضع نابسامانی است.
کارخانه تولید کاغذ به نام شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران [[چوکا]] نیز در این شهرستان قرار دارد. این کارخانه که زمانی حدود ۷۰ درصد کاغذ کارتن کشور را تولید می‌کرد اکنون دارای وضع نابسامانی است.



نسخهٔ ‏۲۰ آوریل ۲۰۲۱، ساعت ۰۷:۳۲


شهرستان رضوانشهر
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانگیلان
سایر شهرهارضوانشهر، پره‌سر
بخش‌هامرکزی، پره‌سر
مردم
جمعیت۶۶٬۹۰۹ نفر[۱]
مذهبسنی، شیعه
جغرافیای طبیعی
مساحت۷۴۸ کیلومتر مربع[۲] کیلومتر مربع
داده‌های دیگر
وبگاهپرتال گیلان-فرمانداری رضوانشهر

شهرستان رضوانشهر یکی از شهرستان‌های استان گیلان در شمال ایران است. مرکز این شهرستان شهر رضوانشهر است.

این شهرستان در ، بین سواحل دریای خزر و رشته کوه‌های تالش قرار دارد و از دو بخش جلگه‌ای و کوهستانی تشکیل شده‌است. این شهرستان از شمال به دریای خزر و شهرستان طوالش، از غرب به شهرستان خلخال، از جنوب به شهرستان‌های صومعه سرا و ماسال و از شرق با شهرستان بندر انزلی همجوار است. شهرستان رضوانشهر در گذشته با نام رَزوَندی شناخته می‌شد و زیر مجموعه تالش قرار داشت، نام دیگر این شهر طالش‌دولاب می‌باشد. این شهرستان بعد از تقسیم شهرستان طوالش به سه شهرستان مجزا، ایجاد شد و جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد. آبشار ویسادار، منطقهٔ گردشگری دوران و جاده توریستی پونل به خلخال از گردشگاه‌های زیبای این منطقه‌ است. کارخانه تولید کاغذ به نام شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران چوکا نیز در این شهرستان قرار دارد. این کارخانه که زمانی حدود ۷۰ درصد کاغذ کارتن کشور را تولید می‌کرد اکنون دارای وضع نابسامانی است.

زبان مردم شهرستان رضوانشهر تالشی و گیلکی[۳][۴][۵] [۶] [۷] [۸] است.

تقسیمات کشوری

این شهرستان شامل دو بخش پره سر و مرکزی و شهرهای رضوانشهر و پره سر، و دارای چهار دهستان به نام‌های دیناچال، ییلاقی ارده، خوشابر و گیل دولاب می‌باشد.[۲]

شهر: رضوانشهر

شهر: پره‌سر

جمعیت

پراکندگی مردم تالش در استان‌های ایران

جمعیت شهرستان رضوانشهر بر پایهٔ آمار سال ۱۳۸۵، نزدیک به ۱۳۰ هزار نفر برآورد می‌گردد که با این احتساب ۶/۲ درصد کل جمعیت استان گیلان را دارا می‌باشد.

اقتصاد

اقتصاد شهرستان زیبای رضوانشهر بر پایه کشاورزی، دامداری است و مردم مهربان و زحمتکش این شهر از این راه امرارمعاش می‌کند. مهم‌ترین محصولات کشاورزی رضوانشهر: برنج، گندم، جو و مرکبات است که به صورت سنتی و نیمه سنتی کشت می‌شود. از دیگر فعالیت‌های رایج در منطقه می‌توان به باغداری، تکثیر گیاهان دارویی و زینتی و پرورش ماهیان سردآبی، گرم آبی و خاویاری، به زنبور داری و پرورش کرم ابریشم و توتون کاری اشاره نمود. از نظر صنایع می‌توان کارخانه چوب و کاغذ ایران چوکا که مهم‌ترین کارخانه چوب در سطح خاورمیانه است را نام برد. پرورش دام به دلیل دارا بودن مراتع مناسب (۲۲ هزار هکتار در شهرستان رضوانشهر) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد.[۹]

دانشگاه‌ها

مشاهیر

متخصص ریه در کشور سوئد و فرزند دانشمند بزرگ تالش جناب سید نهضت حسینی نژاد طالشی نویسنده و مورخ کتاب تالشنامه و شاعر و شهردار شهرهای طالش و کوچصفهان و ریاست اداره فرهنگ و آموزش و پرورش

مهندس عمران و لیسانس حقوق کارآفرین و عضونظام مهندسی ساختمان گیلان

منابع

  1. «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۰، جمعیت شهرستان‌های کشور» (PDF). بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۱۱ مارس ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۳ مارس ۲۰۱۳.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ «پرتال گیلان-فرمانداری شهرستان رضوانشهر-رضوانشهر در یک نگاه». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ اکتبر ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۳ مارس ۲۰۱۳.
  3. http://rezvanshahr.gilan.ir/node/76[پیوند مرده]
  4. Gernot L. Windfuhr- Central Dialects in Encyclopædia Iranicaگویشهای مرکزی ایران- گ.ل. ویندفهر- دانشنامه ایرانیکاhttp://www.iranicaonline.org/newsite/index.isc?Article=http://www.iranicaonline.org/newsite/articles/unicode/v5f3/v5f3a001.html
  5. https://gsi.ir/guilan/fa/page/3522/شهرستان-رضوانشهر
  6. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در 21 اكتبر 2020. دریافت‌شده در 6 مارس 2021. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  7. http://rezvan.gilan.pnu.ac.ir/Portal/home/?759525/درباره-رضوانشهر
  8. http://gazak.ir/map-of-the-villages-of-rezvanshahr-city/
  9. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۳۰ نوامبر ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۲۵ نوامبر ۲۰۱۲.
  10. | وبگاه=دانشگاه پیام نور رضوانشهر |تاریخ بازبینی=2019-03-31
  11. | وبگاه=دانشکده فنی کاسپین |تاریخ بازبینی=2019-03-31