سنقر: تفاوت میان نسخه‌ها

مختصات: ۳۴°۴۶′شمالی ۴۷°۳۵′شرقی / ۳۴٫۷۷°شمالی ۴۷٫۵۹°شرقی / 34.77; 47.59
صفحه نیمه‌حفاظت‌شده
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Sorena2020 (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
Lake.zero (بحث | مشارکت‌ها)
←‏مردم: اصلاح اشتباه تایپی
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه ویرایش پیشرفتهٔ همراه
خط ۴۳: خط ۴۳:


== مردم ==
== مردم ==
مردم شهرستان سنقر به زبان های [[ترکی آذربایجانی]] و [[کردی]] صحبت می کنند. مردم روستاهای اطراف بیشتر به کار کشاورزی و یا دامداری مشغول هستند.<ref name="hamshahri" /><ref name="cinema" /><ref name="azar" /> سنقر جزو اولین شهرهای کشور بود اما متأسفانه به دلیل بی‌توجهی دچار عقب افتادگی صنعتی شده‌است.<ref name="iranica">{{یادکرد وب|عنوان=TURKIC LANGUAGES OF PERSIA: AN OVERVIEW|ناشر=دانشنامهٔ ایرانیکا|نشانی=http://www.iranicaonline.org/articles/turkic-languages-overview|تاریخ بازدید=۱۲ مهٔ ۲۰۱۷}}</ref>
اکثر مردم شهرستان سنقر به زبان [[کردی]] صحبت می کنند. اقلیتی از مردم نیز به زبان [[ترکی آذربایجانی]] صحبت می کنند. مردم روستاهای اطراف بیشتر به کار کشاورزی و یا دامداری مشغول هستند.<ref name="hamshahri" /><ref name="cinema" /><ref name="azar" /> سنقر جزو اولین شهرهای کشور بود اما متأسفانه به دلیل بی‌توجهی دچار عقب افتادگی صنعتی شده‌است.<ref name="iranica">{{یادکرد وب|عنوان=TURKIC LANGUAGES OF PERSIA: AN OVERVIEW|ناشر=دانشنامهٔ ایرانیکا|نشانی=http://www.iranicaonline.org/articles/turkic-languages-overview|تاریخ بازدید=۱۲ مهٔ ۲۰۱۷}}</ref>


=== جمعیت ===
=== جمعیت ===

نسخهٔ ‏۲۷ مارس ۲۰۲۱، ساعت ۱۷:۲۵

سنقر
پرونده:سنقر بوتون شکیل.jpg
کشور ایران
استانکرمانشاه
شهرستانسنقر
بخشمرکزی
نام(های) پیشینماذپهرگ ، ماینهرج[۱]
سال شهرشدن۱۳۰۹[۲]
مردم
جمعیت۴۴٬۲۵۶ نفر (۱۳۹۵)[۳]
جغرافیای طبیعی
ارتفاع۱٬۶۸۱[۴]
آب‌وهوا
میانگین دمای سالانه۱۲ سانتیگراد
میانگین بارش سالانه۴۳۶ میلیمتر
اطلاعات شهری
شهردارعلی بنی عامریان
ره‌آوردتخمه سنقری ، کباب سه سیخ سنقری، قالی کلیایی،انگور ارگانیک
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۸۳
شناسهٔ ملی خودرو ایران ۲۹ ق[۵]
کد آماری۱۲۶۵
سنقر بر ایران واقع شده‌است
سنقر
روی نقشه ایران
۳۴°۴۶′شمالی ۴۷°۳۵′شرقی / ۳۴٫۷۷°شمالی ۴۷٫۵۹°شرقی / 34.77; 47.59

سُنقُر یا سُنگر مرکز شهرستان سنقر در استان کرمانشاه است. این شهر در منطقه ای ییلاقی و در ۸۵ کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه و ۹۵ کیلومتری غرب همدان قرار دارد، شهر سنقر به لحاظ قرار گرفتن در میان رشته کوه‌های زاگرس دارای آب و هوای خنک ییلاقی و کوهستانی است،[۶] به همین دلیل دارای جمعیت فصلی بوده که در بهار و تابستان افزایش پیدا می‌کند. کوه دالاخانی در جنوب غربی سنقر قرار دارد و همه ساله پذیرای کوهنوردانی از سراسر کشور است که به ارتفاعات آن صعود می‌کنند. کوهستانهای اطراف سنقر، زیستگاه حیات وحش و گونه‌های متنوع گیاهی فراوان است که واجد ارزشهای تفرجگاهی و گردشگری هستند.

وجه تسمیه

امروزه ساکنان سنقر نام شهرشان را «سُنگور» می‌خوانند.[۷]

مردم

اکثر مردم شهرستان سنقر به زبان کردی صحبت می کنند. اقلیتی از مردم نیز به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می کنند. مردم روستاهای اطراف بیشتر به کار کشاورزی و یا دامداری مشغول هستند.[۷][۸][۹] سنقر جزو اولین شهرهای کشور بود اما متأسفانه به دلیل بی‌توجهی دچار عقب افتادگی صنعتی شده‌است.[۱۰]

جمعیت

بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۴۴٬۲۵۶ نفر (۱۳٬۹۹۶ خانوار) بوده‌است.[۱۱]

جمعیت تاریخی
سالجمعیت±%
۱۳۴۵۱۵٬۴۳۲—    
۱۳۵۵۱۹٬۷۰۲۲۷٫۷٪+
۱۳۶۵۳۳٬۷۸۲۷۱٫۵٪+
۱۳۷۰۳۷٬۷۷۲۱۱٫۸٪+
۱۳۷۵۴۰٬۸۴۸۸٫۱٪+
۱۳۸۵۴۳٬۱۸۴۵٫۷٪+
۱۳۹۰۴۴٬۹۵۴۴٫۱٪+
۱۳۹۵۴۴٬۲۵۶۱٫۶٪−

جغرافیا

شهرستان سُنقر و کُلیایی در جلگه همواری واقع شده و اطراف آن را رودخانه، سبزه زار، باغات و بیشه‌زار و کوه‌های دالاخانی (به معنی آشیانه عقاب‌ها) مادیان کوه؛ کمر زرد، بوسوار، زن مرد و… فراگرفته است که تا اواخر تابستان از برف زمستانی پوشیده‌است.

این شهرستان از مناطق، سراب، فعله گری، کلیایی، کیونانات و فارسینج تشکیل شده‌است.

باغ‌های زیادی در اطراف سنقر وجود دارند که می‌توان به باغات اوچ‌دیرمان ، مجموعه باغ‌های انگورارگانیک روستای سهنله ، سراب سنقر و باغ‌های بسیار زیاد دیگری اشاره کرد که زیبایی خاصی به سنقر بخشیده‌اند.

تقسیمات کشوری

  • بخش مرکزی
    • دهستان سهنله
    • دهستان باوله
    • دهستان سراب
    • دهستان گاورود
    • دهستان پارسینه (فارسینج)
  • بخش کلیائی
    • دهستان آگاهان
    • دهستان سطر
    • دهستان کیونانات

شهرها: سنقر و سطر

اماکن دیدنی

بقعه تاریخی مالک(آرامگاه مالک)، سراب (سراب گزنهله)، کوه دالاخانی که در تمام فصول پذیرای کوهنوردان حرفه‌ای و عموم مردم می‌باشد، منطقهٔ خان امیران در جنوب سنقر (روبروی روستای زنگنه) که مشتمل بر بقایای روستای قدیمی خان امیران و نیز چشمهٔ خروشان آن در دامنهٔ کوه می‌باشد و همچنین غارآهکی در دامنهٔ کوه دالاخانی که اخیراً کشف شده‌است و با عمق دسترسی به اندازهٔ ۱۵۰متر که به می‌توان آن را جزو ۵ غارعمودی ایران به‌شمار آورد[نیازمند منبع]، از مهمترین گردشگاه‌ها و جاذبه‌های سنقر به‌شمار می‌آیند.

جاذبه‌های گردشگری

کوه دالاخانی

بقعه تاریخی مالک

منطقه تفریحی سراب سنقر

مراکز آموزشی

دانشگاه آزاد سنقر

دانشگاه پیام نور سنقر

دانشکده کشاورزی

دانشکده پرستاری

جغرافیای طبیعی

آب و هوا

کشاورزی و دامداری

مشاهیر سنقر

پانویس

  1. ‏ «نام جای تاریخی و باستانی شهرستان سنقر کلیایی» مقدار |نشانی= را بررسی کنید (کمک). CIVILICA. ۱ فروردین ۱۴۰۰. دریافت‌شده در ۲۱ مارس ۲۰۲۱.
  2. «بانک اطلاعات تقسیمات کشوری». وبگاه رسمی وزارت کشور ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ ژوئیه ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۶ مرداد ۱۳۹۲.
  3. «جمعیت و خانوار تا سطح آبادی براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۰». مرکز آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۴ نوامبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۱۴ اوت ۲۰۱۴.
  4. «پایگاه جستجوی نامهای جغرافیایی». سازمان نقشه‌برداری کشور. بایگانی‌شده از اصلی در ۵ مه ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۱۴ اوت ۲۰۱۴.
  5. پلاک وسایل نقلیه استان کرمانشاه
  6. «آب و هوای سنقر». داده‌های آب و هوا برای شهرهای جهان.
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ «روزی روزگاری شهرهای کرمانشاه…». همشهری استان‌ها. دریافت‌شده در ۱۲ مهٔ ۲۰۱۷.[پیوند مرده]
  8. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام cinema وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  9. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام azar وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  10. «TURKIC LANGUAGES OF PERSIA: AN OVERVIEW». دانشنامهٔ ایرانیکا. دریافت‌شده در ۱۲ مهٔ ۲۰۱۷.
  11. «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۹۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از اصلی (اکسل) در ۲۰ شهریور ۱۴۰۲.

منابع

  • اطلس گیتاشناسی استان‌های ایران، تهران ۱۳۸۳.
  • Michael Knüppel (April 15, 2010). "TURKIC LANGUAGES OF PERSIA: AN OVERVIEW". [[دانشنامه ایرانیکا|Encyclopædia Iranica]] (به انگلیسی). Bibliotheca Persica Press. Retrieved July 26, 2013. {{cite encyclopedia}}: URL–wikilink conflict (help)