ساره: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Msshafiei1386 (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
جز Shawarsh صفحهٔ سارا را به ساره که تغییرمسیر بود منتقل کرد
(بدون تفاوت)

نسخهٔ ‏۵ مارس ۲۰۲۱، ساعت ۱۷:۱۵

ساره
שָׂרָה
ساره (راست) و ابراهیم از سه فرشتهٔ مهمان خود پذیرایی می‌کنند.
نام بومیשָׂרָה
تلفظ‎/ˈsɛərə/‎ SAIR
زادهٔح. ۲۴۰۰ گاه‌شماری هجری قمری (ح. ۱۷۰۰ گاه‌شماری دوران مشترک)
درگذشتح. ۲۵۰۰ گاه‌شماری هجری قمری (ح. ۱۸۰۰ گاه‌شماری دوران مشترک)
آرامگاهغار مخپلا، در نزدیکی الخلیل
همسر(ها)ابراهیم
فرزنداناسحاق
لحظهٔ خاکسپاری ساره در غار مخپلا در حبرون، اثر گوستاو دوره

ساره[۱] دختر هاران، همسر ابراهیم، شه‌مادر ادیان ابراهیمی و مادر اسحاق (پدر یعقوب) از سلاله پیامبران بنی اسرائیل است. در تورات از وی با عنوان «مادر ملت‌ها» یاد شده‌است. نام دیگر ساره نزد مسلمانان، یهودی‌ها و مسیحیان مبجله است. در تورات با نام سارا معرفی شده ولی بعدها این نام به ساره تغییر یافت. در زمانی که بسیار پیر و نازا بود خدا به او وعده داد که پسری نصیبش خواهد کرد. این ماجرا در قرآن آمده ولی نامی از ساره در روایت قرآنی آورده نمی‌شود.[۲] مفسران مسلمان زنی که در قرآن از او روایت می‌شود را ساره می‌دانند.

از دیدگاه عهد عتیق

طبق گفته عهد عتیق سارا دختر پدر ابراهیم، تارح بود و علاوه بر همسر، خواهر ناتنی ابراهیم نیز به حساب می‌آمد[۳] اما در متون اسلامی سارا دختر برادر ابراهیم، حاران است و او را خواهر لوط می‌دانند. در تورات از وی به عنوان «زنی زیبا، فداکار و با شخصیت قوی» یاد شده‌است. وی به همراه همسرش ابراهیم، یکتاپرستی را تبلیغ می‌کرد.

از دیدگاه یهودیت

به باور یهودیت، جایگاه سارا نزد خدا به اندازه‌ای بالا بود که در سِفر پیدایش یا برشیت که نخستین بخش از کتاب مقدس و اولین کتاب از «اسفار پنجگانه» یا تورات است در آیه ۲۱:۱۲ آمده‌است که خدا خطاب به ابراهیم می‌گوید: «آنچه را که سارا به تو می‌گوید بپذیر و به او گوش فرا بده».

اعتقادات

سارا تا سنین پیری سترون و نازا بود و بنابر روایت تورات از بارداری خود ناامید شده بود تا اینکه خدا به ابراهیم وعده می‌دهد که نسل ابراهیم و سارا را همانند ستارگان آسمان بی‌شمار سازد.[۴]

عشق سارا به ابراهیم و باورش به گفتهٔ خدا تا حدی بود که برای رساندن ابراهیم به آرزویش که داشتن فرزند پسر بود، خطاب به ابراهیم گفت: «اینک خداوند مرا از زائیدن بازداشت پس به کنیز من درآی شاید از او بنا شوم».[۵] سرانجام وی کنیز خود به نام هاجر را به ازدواج با ابراهیم درآورد.

سرانجام سارا چهارده سال بعد از ازدواج هاجر با همسرش، باردار شد و پسری به نام اسحاق را به دنیا آورد.

درگذشت

بنابر تفاسیر توراتی، سارا در لحظه مرگ، فکر می‌کرد که ابراهیم، پسرش، اسحاق را در کوه موریا قربانی کرده‌است.

سارا با فکر اینکه تنها فرزندش، اسحاق توسط همسرش ابراهیم به قتل رسیده‌است، دیگر امیدی به زندگی نداشت و با اندوهی فراوان در سن ۱۲۷ سالگی[۶] درگذشت. ابراهیم پس از بازگشت از کوه موریا متوجه مرگ سارا گردید. بنابر گفته تورات، «ابراهیم پس از بازگشت برای سارا بسیار سوگواری و گریه کرد». ابراهیم قطعه زمینی را در غار مخپلا در حبرون خریداری کرد و درآنجا یک مقبره خانوادگی را بنا کرد.

ابراهیم در آن مکان سارا را دفن کرد[۷] و خود نیز در آنجا دفن شد. پس از آن‌ها نیز اسحاق و یعقوب در آنجا به خاک سپرده شدند.

پانویس

  1. Wells, John C. (1990). Longman pronunciation dictionary. Harlow, England: Longman. p. 621. ISBN 0-582-05383-8. entry "Sarah"
  2. Commentaries on Genesis 17:15, and Brown-Driver-Briggs' Hebrew Definitions
  3. http://biblehub.com/genesis/20-12.htm
  4. پیدایش، فصل ۱۲ آیات ۹ تا ۲۰ و فصل ۱۶ آیه ۱
  5. پیدایش، فصل ۱۶ آیه ۲
  6. Genesis 23:1,2 The ages of some other women can be deduced or approximated. Eve was created the same day as Adam, so when Seth was born when Adam had lived 130 years, Eve had lived as long also, short a number of hours.
  7. Genesis 23:1–20

منابع