آموزگار: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Amin7777rajabi (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایشگر دیداری ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
Amin7777rajabi (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایشگر دیداری ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۵: خط ۵:
'''آموزگار''' یا '''معلم''' کسی است که [[پیشه|پیشه‌اش]] آموختن به دیگران باشد و تدریسش در «[[آموزش و پرورش]]» یا «[[تعلیم و تربیت]]» [[شغل‌و‌کار]] او به‌شمار آید.
'''آموزگار''' یا '''معلم''' کسی است که [[پیشه|پیشه‌اش]] آموختن به دیگران باشد و تدریسش در «[[آموزش و پرورش]]» یا «[[تعلیم و تربیت]]» [[شغل‌و‌کار]] او به‌شمار آید.


'''ا'''لبتهالبتهبعضی از معلما در ایران فقط دنبال آزار و اذیت کودکان هستند
'''ا'''لبته البته بعضی از معلما در ایران فقط دنبال آزار و اذیت کودکان هستند


== تعریف ==
== تعریف ==

نسخهٔ ‏۱۰ فوریهٔ ۲۰۲۱، ساعت ۱۴:۴۸

یک آموزگار زن در حال تعامل با دانش‌آموزان در نیوزیلند
یک آموزگار مرد در سیرالئون

آموزگار یا معلم کسی است که پیشه‌اش آموختن به دیگران باشد و تدریسش در «آموزش و پرورش» یا «تعلیم و تربیت» شغل‌و‌کار او به‌شمار آید.

البته البته بعضی از معلما در ایران فقط دنبال آزار و اذیت کودکان هستند

تعریف

کارترز، در فرهنگ آموزش و پرورش چندین شناختار از آموزگار آورده‌است:

  • آموزگار کسی است که بر پایه توان ویژه‌ای گماشته می‌شود تا خواست‌های راهبری و راهنمایی آموخته‌های یادگیری دانشجویان را در یک نهاد آموزشی دولتی بر دوش گیرد.
  • آموزگار کسی است که دارای توانمندی ویژهٔ تجربی و پرورشی برای راهبری و راهنمایی شاگردان با اوست.
  • آموزگار کسی است که برنامه آموزشی را در یکی از کانون‌های پرورش آموزگار مانند مرکز تربیت معلم آموخته‌است و درجه آموزش معتبری را به‌دست آورده‌است.
  • آموزگار کسی است که به دیگران آموزش می‌دهد؛ یا آموزگار کسی است که دارای توانمندی‌های تجربی و آموزشی ویژه‌ای برای سازماندهی و راهبری آموخته‌های یادگیری، دانشی، عاطفی و حرفه‌ای است.
  • آموزگار کسی است که آموزش به یاری او به‌گونهٔ فردی و گروهی انتقال می‌یابد و سلوک و رفتار شاگرد پویایی دلخواه و مثبت را نمایان می‌سازد.
  • آموزگار کسی است که در آموختن آموزه به دانش‌آموزان یاری می‌رساند؛ برای نمونه:
  • برای آموزش توانایی‌های دانش‌آموزان، بن‌مایه‌ها را فراهم می‌کند.
  • برای آموزش، زمینه را آماده می‌سازد.
  • شیوهٔ آموزش را به شاگردان نشان می‌دهد.
  • آموزگار کسی است که افزون بر شایستگی‌های آموزشی و توانایی‌های حرفه‌ایِ خود، هنر تدریس و سازندگی همه‌سویهٔ شاگردان را در دست دارد. او پیوسته در جوش‌وخروش برای ساختن خود و پیدایش دگرگونی و پویایی در شاگردان است.[۱]

در فرهنگ علوم رفتاری شعاری‌نژاد دو شناختار از واژهٔ آموزگار آورده شده‌است: کسی که دورهٔ پرورش آموزگاری را به پایان رسانده‌است و برای آموزش به گروهی از دانش‌آموزان یا دانشجویان در یک نهاد آموزشی پژوهشی، و پرورشی گماشته شده‌است.

تربیت آموزگار

تربیت معلم به نوعی مرکز آموزش عالی گفته می‌شود که هدف آن تربیت و پرورش آموزگار برای سطوح مختف آموزشی از دبستان تا دبیرستان است. در ایران دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی تربیت معلمان و آموزش و بهسازی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش را بر عهده دارد.[۲]

جستارهای وابسته

ورود به دانشگاه فرهنگیان

برای ورود به دانشگاه فرهنگیان در ایران دو راه وجود دارد یکی کنکور می باشد که پس از قبولی در کنکور و به دست آوردن تراز مناسب به مصاحبه دعوت می شوند و سپس نتایج قبولی یا رد شدن می آید

راه دیگر برای ورود به دانشگاه فرهنگیان قانونی به نام ماده 28 می باشد که فارغ التحصیلان دیگر رشته ها می توانند در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت نمایند و پس از مراحل گزینش وارد دانشگاه فرهنگیان شوند[۳]

منابع

  1. ۵۰۱ نکته برای معلمان، چاپ دوم، سال ۱۳۸۸، 978-964-536-494-4 :شابک
  2. «اساسنامه دانشگاه فرهنگیان» (PDF). بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۷ مارس ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۷ ژوئن ۲۰۱۴.
  3. جذب دانشگاه فرهنگیان