گوگل کروم: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
حذف اطلاعات مربوط به همان زمان انتشار در ۲۰۰۸ که در ادامه هم ذکر شده
خط ۴۴: خط ۴۴:


== امنیت ==
== امنیت ==
گوگل کروم دو لیست سیاه را به صورت دوره ای به روز رسانی می کند (یکی برای فیشینگ و دیگری برای بدافزار) و به کاربران هشدار می دهد که هنگام بازدید از سایتی که پرچم گذاری شده است مضر است. این سرویس همچنین توسط یک API عمومی رایگان با نام API مرورگر ایمن گوگل برای استفاده دیگران در دسترس است.
گوگل کروم دو لیست سیاه را به صورت دوره ای به روز رسانی می کند (یکی برای فیشینگ و دیگری برای بدافزار) و به کاربران هشدار می دهد که هنگام بازدید از سایتی که پرچم گذاری شده است مضر است. این سرویس همچنین توسط یک API عمومی رایگان با نام API مرورگر ایمن گوگل برای استفاده دیگران در دسترس است.


کروم با هر برگه به صورت یک پروسه جدا برخورد می‌کند. بنابراین در صورتی که یک برگه متوقف شود، کل مرورگر دچار مشکل نخواهد شد. بعلاوه کل مرورگر در یکsandbox  (محیط ایزوله که ارتباطی با دنیای خارج ندارد) اجرا می‌شود و بنابراین نرم‌افزارهای مخرب نمی‌توانند بر روی رایانه شما تأثیر داشته باشند، مگر اینکه مستقیماً روی آن‌ها کلیک کنید.


== رابط کاربری ==
== رابط کاربری ==

نسخهٔ ‏۴ فوریهٔ ۲۰۲۱، ساعت ۰۹:۱۵

گوگل کروم
توسعه‌دهنده(ها)گوگل
انتشار ابتدایی۲ سپتامبر ۲۰۰۸؛ ۱۵ سال پیش (۲۰۰۸-02}})
انتشار(های) پایدار [±]
ویندوز123.0.6312.86/87[۱] ویرایش در ویکی‌داده / ۲۶ مارس ۲۰۲۴؛ ۲ روز پیش (۲۶ مارس ۲۰۲۴-خطا: زمان نامعتبر}})
مک‌اواس، لینوکس123.0.6312.86/87[۱] ویرایش در ویکی‌داده / ۲۶ مارس ۲۰۲۴؛ ۲ روز پیش (۲۶ مارس ۲۰۲۴-خطا: زمان نامعتبر}})
اندروید123.0.6312.80[۲] ویرایش در ویکی‌داده / ۲۶ مارس ۲۰۲۴؛ ۲ روز پیش (۲۶ مارس ۲۰۲۴-خطا: زمان نامعتبر}})
آی‌اواس123.0.6312.52[۳] ویرایش در ویکی‌داده / ۱۴ مارس ۲۰۲۴؛ ۱۴ روز پیش (۱۴ مارس ۲۰۲۴-خطا: زمان نامعتبر}})
انتشار(های) آزمایشی [±]
ویندوز، مک‌اواس، لینوکس124.0.6367.18[۴] ویرایش در ویکی‌داده / ۲۷ مارس ۲۰۲۴؛ ۱ روز پیش (۲۷ مارس ۲۰۲۴-خطا: زمان نامعتبر}})
اندروید124.0.6367.4[۵] ویرایش در ویکی‌داده / ۲۰ مارس ۲۰۲۴؛ ۸ روز پیش (۲۰ مارس ۲۰۲۴-خطا: زمان نامعتبر}})
آی‌او‌اس124.0.6367.18[۶] ویرایش در ویکی‌داده / ۲۷ مارس ۲۰۲۴؛ ۱ روز پیش (۲۷ مارس ۲۰۲۴-خطا: زمان نامعتبر}})
نوشته‌شده باC، C++، جاوا (فقط در مورد اپ اندروید)، جاوا اسکریپت، پایتون[۷][۸][۹]
موتوربلینک (وب‌کیت در iOS), وی۸ (موتور جاوااسکریپت)
سیستم‌عامل
بن‌سازه رایانشIA-32, x86-64, ARMv7 , ARMv8-A
همراه با
در دسترس به۴۷ زبان[۱۲]
گونهمرورگر وب، مرورگر همراه
پروانهنرم‌افزار مالکیتی رایگان‌افزار، بر اساس مولفه‌های متن باز.[۱۳][note ۱]
وبگاه

گوگل کُروم یک مرورگر وب رایگان است که در ۲ سپتامبر ۲۰۰۸ (۱۲ شهریور ۱۳۸۷) توسط شرکت گوگل بر پایهٔ پروژهٔ کرومیوم عرضه شد.

موتور چیدمان این مرورگر در ابتدا وب‌کیت بود و سپس به بِلینک تغییر یافت که برپایهٔ همان وب‌کیت است. از امکانات و قابلیت‌های آن می‌توان به، و امکاناتی مشابه Privacy در سافاری و Speed Dial در مرورگر اپرا اشاره نمود.

در سپتامبر ۲۰۰۸ گوگل بخش زیادی از کد منبع کروم شامل موتور جاوااسکریپت وی۸ را با نام کرومیوم در اختیار عموم قرار داد. این کار باعث شد که دیگران بتوانند کد را مطالعه کنند و کمک کنند تا این مرورگر روی سیستم عامل لینوکس و مک نیز قابل اجرا شود.

امکانات و قابلیت‌ها

گوگل کروم مرورگری امن، سریع، ساده و باثبات است. گوگل کروم تفاوت بسیاری با دیگر رقیبانش ندارد. قدرت کروم به عملکرد برنامه و سرعت پردازش آن به جاوا اسکریپت آن بستگی دارد. گوگل کروم از زبان‌های بسیاری مانند فارسی پشتیبانی می‌کند و در میان رقبایش توانسته افزونه‌های بسیاری برای خود انتشار دهد که کارایی آن را بهبود می‌بخشند.

  • به راحتی می‌توان صفحات را برای سرزدن در دفعات بعد نشانه‌گذاری کرد و تاریخچه مرور صفحات وب را مشاهده کرد.
  • می‌توان وبسایت‌ها را در نسخه‌های موبایل (واکنش گرا) مشاهده کرد.
  • قابلیت پیشنهاد عبارات جستجو برای متن نوشته‌شده و آدرس وبسایت‌ها را دارا می‌باشد.
  • امکان بازگردانی اطلاعات با اتصال به حساب جی‌میل را دارا می‌باشد که کمک زیادی به افراد فراموش‌کار می‌کند.

امنیت

گوگل کروم دو لیست سیاه را به صورت دوره ای به روز رسانی می کند (یکی برای فیشینگ و دیگری برای بدافزار) و به کاربران هشدار می دهد که هنگام بازدید از سایتی که پرچم گذاری شده است مضر است. این سرویس همچنین توسط یک API عمومی رایگان با نام API مرورگر ایمن گوگل برای استفاده دیگران در دسترس است.


کروم با هر برگه به صورت یک پروسه جدا برخورد می‌کند. بنابراین در صورتی که یک برگه متوقف شود، کل مرورگر دچار مشکل نخواهد شد. بعلاوه کل مرورگر در یکsandbox  (محیط ایزوله که ارتباطی با دنیای خارج ندارد) اجرا می‌شود و بنابراین نرم‌افزارهای مخرب نمی‌توانند بر روی رایانه شما تأثیر داشته باشند، مگر اینکه مستقیماً روی آن‌ها کلیک کنید.

رابط کاربری

به طور پیش فرض، رابط کاربری اصلی شامل دکمه‌های برگشت، رفتن به صفحه بعد، دکمه بروزرسانی / لغو و منو است. یک دکمه اصلی به طور پیش فرض نشان داده نمی‌شود، اما می تواند از طریق صفحه تنظیمات اضافه شود تا کاربر به صفحه برگه جدید یا صفحه اصلی سفارشی منتقل شود.

تب‌ها یا زبانه‌ها (صفحات کروم ) مؤلفه اصلی رابط کاربری کروم هستند و به جای کنترل زیر به بالای پنجره منتقل شده‌اند. این تغییر ظریف با بسیاری از مرورگرهای دارای تب موجود که بر پایه ویندوز استوار است و حاوی برگه‌ها هستند، تضاد دارد. زبانه‌ها، با حالت خود، می توانند با کشیدن به یکپارچه بین ظروف پنجره منتقل شوند. هر برگه دارای مجموعه‌های کنترل خاص خود، از جمله Omnibox است.

همان کادری است که برای URL است و عملکردهای نوار آدرس و جعبه جستجو را با هم ترکیب می کند. اگر کاربری آدرس URL سایتی را که قبلاً جستجو شده بود را وارد کند، Chrome به شما هشدار می دهد تا Tab را فشار دهد تا دوباره مستقیماً از Omnibox سایت را جستجو کند. وقتی کاربر شروع به تایپ کردن در Omnibox می کند، Chrome پیشنهادهایی را برای سایت‌های بازدید شده قبلی (بر اساس URL یا متن درون صفحه)، وب سایت‌های محبوب (لزوماً قبل از بازدید آنها - با استفاده از Google Instant) و جستجوهای محبوب ارائه می دهد. اگرچه می توان این خصوصیت را خاموش کرد ولی پیشنهادهایی مبتنی بر سایتهای بازدید شده قبلی نمی‌توانند خاموش شوند. Chrome همچنین URLهای سایتهایی را که بازدید می کنید به طور خودکار ذخیره می کند. اگر کاربر کلید واژه‌های کلیدی را در Omnibox بنویسد که با وب سایت‌های بازدید شده قبلی مطابقت ندارد و مطبوعات وارد می شوند، Chrome با استفاده از موتور جستجوی پیش فرض، جستجو را انجام می دهد.

یکی از ویژگی‌های متمایز مرورگر کروم، صفحه برگه جدید است که می تواند جایگزین صفحه اصلی مرورگر باشد و با ایجاد یک برگه جدید نمایش داده می شود. در ابتدا، این ریز عکسها از نه وب سایت بازدید شده به همراه جستجوهای مکرر، نشانک‌های اخیر و برگه‌های اخیراً بسته شده نشان می داد. مشابه اینترنت اکسپلورر و فایرفاکس با یا Dial در Chrome 2.0، صفحه برگه جدید به روز شد تا به کاربران امکان پنهان کردن ریز عکسها را که نمی‌خواستند پنهان کنند.

میانبرها و برنامه‌های دسک تاپ

کروم به کاربران اجازه می دهد تا برای بازکردن برنامه‌های وب از میانبرها استفاده کنند. وقتی مرورگر از این طریق باز می شود، هیچ یک از رابط‌های معمولی به جز نوار عنوان را در اختیار ندارد، به طوری که "کاری را که کاربر در تلاش است انجام دهد قطع نمی‌کند". این اجازه را می دهد تا برنامه‌های وب در کنار نرم‌افزار محلی اجرا شوند.

این ویژگی، به گفته گوگل، با فروشگاه وب کروم، دایرکتوری برنامه‌های وب مبتنی بر وب که در دسامبر ۲۰۱۰ افتتاح شد، بهبود می یابد.

وب استور کروم

فروشگاه وب کروم در تاریخ 11 فوریه 2011 با انتشار Google Chrome 9.0 افتتاح شد.

حریم خصوصی

حالت ناشناس

ویژگی حالت ناشناس در مرورگر کروم باعث می شود مرورگر نتواند به طور دائم هرگونه اطلاعات مانند تاریخچه، کوکی‌ها، داده‌های سایت یا فرم‌های ورودی را ذخیره کند. ولی فایلها و نشانک‌های بارگیری شده ذخیره می شوند. علاوه بر این، فعالیت کاربر در وب سایت‌های بازدید شده یا ارائه دهنده خدمات اینترنت پنهان نیست. در حالت ناشناس شما می توانید بین یک پنجره ناشناس و هر پنجره معمولی مرورگر که باز کرده اید جابجا شوید.

قابلیت گوش دادن

در ژوئن سال 2015، انجمن توسعه دهندگان Debian متوجه شدند که Chromium 43 و Chrome 43 برای بارگیری ماژول مشترک Hotword، برنامه ریزی شده اند که می تواند پسوند تشخیص صدا Google را فعال کند، اگرچه به طور پیش فرض "خاموش" بود. این موضوع نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی در رسانه‌ها را به وجود آورد. این ماژول در Chrome 45 حذف شد، آن ابتدا در اول سپتامبر 2015 منتشر شده بود و فقط در Chrome 43 و 44 موجود است.

ردیابی کاربر

گوگل کروم جزئیات مربوط به و فعالیت‌های خود را از طریق مکانیسم ردیابی اختیاری و غیر اختیاری کاربر به سرورهای گوگل ارسال می کند.

برخی از مکانیسم‌های ردیابی می توانند به صورت اختیاری از طریق نصب رابط‌ها باشد و از طریق گفتگوی گزینه‌های مرورگر فعال و غیرفعال شوند. ساختهای غیر رسمی مانند SRWare Iron به دنبال حذف این ویژگی‌ها از روی مرورگر هستند.

کلماتی که از طرف گوگل هنگام سرچ کاربر به عنوان پیشنهاد سرچ نمایش داده می شود در گوگل کروم مورد انتقاد قرار گرفته است زیرا اطلاعات تایپ شده در Omnibox را قبل از اینکه کاربر حتی به بازگشت بازگردد، به ارائه دهنده جستجو ارائه می دهد. این به موتور جستجوگر اجازه می دهد تا URLهای پیشنهادی را نشان دهد دهد، اما اطلاعات مربوط به استفاده از وب که به یک آدرس I مرتبط است را نیز در اختیار آنها قرار می دهد.

ویژگی اختیاری استفاده از یک سرویس وب برای رفع خطاهای املایی دارای پیامدهای حریم خصوصی است.

افزونه

برنامه‌های افزودنی که با نام افزونه در گوگل کروم معروفند با استفاده از فناوری‌های وب مانند، و نوشته شده اند. آنها از طریق فروشگاه وب کروم که شامل همه افزونه‌های گوگل کروم است توزیع می شوند، در ابتدا با عنوان گالری افزونه‌های گوگل شناخته می شد. همه کاربرانی که دارای حساب گوگل هستند می توانند از این امکانات استفاده کنند.

بسیاری از برنامه‌های افزودنی کروم، پس از نصب، به داده‌های کاربر دسترسی دارند. سه سطح اجازه دسترسی وجود دارد که یک برنامه یا برنامه افزودنی ممکن است درخواست کند. [] همه برنامه‌های افزودنی باید یک هدف واضح و مفرد داشته باشند.

تم‌های گوگل کروم

با آمدن Google .0، کاربران می توانند برای تغییر ظاهر مرورگر تم‌ها را نصب کنند. بسیاری از این تم‌ها در یک گالری آنلاین ارائه می شوند و از طریق دکمه "دریافت تم" در گزینه‌های قابل دسترسی هستند.

ترجمه خودکار صفحات وب

با آمدن Google Chrome 4.1، گوگل با استفاده از Google Translate یک نوار ترجمه داخلی ایجاد کرد. در حال حاضر برای 52 زبان در دسترس است. اگر گوگل هنگام کار کردن شما با کروم یک زبان خارجی غیر از زبان ترجیحی کاربر را که در زمان نصب تنظیم شده است تشخیص دهد، از کاربر می خواهد ترجمه کند یا نه؟

پلتفرم‌ها

گوگل کروم روی این سیستم عامل‌ها قابل اجراست:

از آوریل 2016، نسخه‌های 32 بیتی و 64 بیتی گوگل کروم برای ویندوز در دسترس است، و برای Linux و macOS تنها 64 بیتی در دسترس است.

نسخه بتا گوگل کروم برای دستگاه‌های اندروید 4.0 در تاریخ 7 فوریه 2012 راه اندازی شد که فقط برای تعداد محدودی از کشورها از طریق Google Play در دسترس بود.

گوگل کروم اساس سیستم عامل Google Chrome است که از طریق شرکای تولیدی گوگل روی سخت افزار خاصی ارسال می شود. رابط کاربری طراحی مینیمالیستی شبیه مرورگر گوگل کروم دارد. سیستم عامل Chrome برای کاربرانی طراحی شده است که بیشتر وقت رایانه خود را در وب می گذرانند. تنها برنامه‌های موجود در دستگاه‌ها یک مرورگر است که یک پخش‌کنندهٔ رسانه و یک مدیر فایل را شامل می‌شود.

جستارهای

    • مقایسه وب

یادداشت‌ها

  1. Chrome's WebKit & Blink layout engines and its V8 JavaScript engine are each free and open-source software, while its other components are each either open-source or proprietary. However, section 9 of Google Chrome's Terms of Service designates the whole package as proprietary freeware.

پیوند به بیرون

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ "Stable Channel Update for Desktop" (به زبان انگلیسی). 26 مارس 2024. Retrieved 26 March 2024.{{cite web}}: نگهداری یادکرد:زبان ناشناخته (link)
  2. "Chrome for Android Update" (به زبان انگلیسی). 26 مارس 2024. Retrieved 26 March 2024.{{cite web}}: نگهداری یادکرد:زبان ناشناخته (link)
  3. "Chrome Stable for iOS Update" (به زبان انگلیسی). 14 مارس 2024. Retrieved 14 March 2024.{{cite web}}: نگهداری یادکرد:زبان ناشناخته (link)
  4. "Chrome Beta for Desktop Update" (به زبان انگلیسی). 27 مارس 2024. Retrieved 27 March 2024.{{cite web}}: نگهداری یادکرد:زبان ناشناخته (link)
  5. "Chrome Beta for Android Update" (به زبان انگلیسی). 20 مارس 2024. Retrieved 20 March 2024.{{cite web}}: نگهداری یادکرد:زبان ناشناخته (link)
  6. "Chrome Beta for iOS Update" (به زبان انگلیسی). 27 مارس 2024. Retrieved 27 March 2024.{{cite web}}: نگهداری یادکرد:زبان ناشناخته (link)
  7. "Chromium (Google Chrome)". Ohloh.net. Retrieved February 8, 2012.
  8. "Chromium coding style". Google Open Source. Retrieved March 29, 2017.
  9. Lextrait, Vincent (January 2010). "The Programming Languages Beacon, v10.0". Archived from the original on May 30, 2012. Retrieved March 14, 2010.
  10. Nyquist, Tommy (January 14, 2020). "PSA: Android KitKat will soon be deprecated in the Chromium code base". Google Groups. Retrieved June 6, 2020.
  11. "Chrome for iOS".
  12. "Supported languages". Google Play Console Help. Retrieved December 18, 2015.
  13. "Google Chrome and Chrome OS Additional Terms of Service". www.google.com.