هانیبال لکتر: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Nobody.007.23 (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۱۷: خط ۱۷:
|relatives=Mischa Lecter (sister){{سخ}}Count Robert Lecter (uncle){{سخ}}Lady Murasaki (aunt-by-marriage)
|relatives=Mischa Lecter (sister){{سخ}}Count Robert Lecter (uncle){{سخ}}Lady Murasaki (aunt-by-marriage)
}}
}}
'''دکتر هانیبال لکتر''' {{انگلیسی|Dr. Hannibal Lecter}} شخصیتی داستانی در سری رمان‌های دلهره‌آور [[توماس هریس]] است. شخصیت وی تاکنون در چندین فیلم بازنمایی شده که از جملهٔ آن‌ها می‌توان به فیلم [[شکارچی انسان (فیلم)|''شکارچی انسان'']]، [[سکوت بره‌ها (فیلم)|''سکوت بره‌ها'']]، [[هانیبال (فیلم ۲۰۰۱)|''هانیبال'']] و تعدادی فیلم دیگر اشاره کرد. از جمله بازیگرانی که در نقش دکتر لکتر ایفای نقش کرده‌اند، می‌توان به [[آنتونی هاپکینز]]، [[برایان کاکس (بازیگر)|برایان کاکس]]، [[مدس مایکلسن]] و [[گاسپارد اولیل]] اشاره کرد؛ که [[آنتونی هاپکینز]] و [[مدس میکلسن|مدس مایکلسون]] برای بازی در این نقش تحسین شده و جوایزی بردند.
'''دکتر هانیبال لکتر''' {{انگلیسی|Dr. Hannibal Lecter}} شخصیتی داستانی در سری رمان‌های دلهره‌آور [[توماس هریس]] است. شخصیت وی تاکنون در چندین فیلم بازنمایی شده که از جملهٔ آن‌ها می‌توان به فیلم [[شکارچی انسان (فیلم)|''شکارچی انسان'']]، [[سکوت بره‌ها (فیلم)|''سکوت بره‌ها'']]، [[هانیبال (فیلم ۲۰۰۱)|''هانیبال'']] و تعدادی فیلم دیگر اشاره کرد. از جمله بازیگرانی که در نقش دکتر لکتر ایفای نقش کرده‌اند، می‌توان به [[آنتونی هاپکینز]]، [[برایان کاکس (بازیگر)|برایان کاکس]]، [[مدس مایکلسن]] و [[گاسپارد اولیل]] اشاره کرد؛ که [[آنتونی هاپکینز]] و [[مدس میکلسن|مدس مایکلسون]] برای بازی در این نقش تحسین شده و جوایزی برنده شده اند.


دکتر لکتر اولین بار در سال ۱۹۸۱ رمان [[اژدهای سرخ (رمان)|''اژدهای سرخ'']] به عنوان یک [[روانپزشک جنایی]] و همین‌طور یک [[قاتل سریالی]] [[آدم‌خوار]] معرفی شد (که فیلم [[شکارچی انسان (فیلم)|''شکارچی انسان'']] از روی این رمان ساخته شده).
دکتر لکتر اولین بار در سال ۱۹۸۱ رمان [[اژدهای سرخ (رمان)|''اژدهای سرخ'']] به عنوان یک [[روانپزشک جنایی]] و همین‌طور یک [[قاتل سریالی]] [[آدم‌خوار]] معرفی شد (که فیلم [[شکارچی انسان (فیلم)|''شکارچی انسان'']] از روی این رمان ساخته شده).

نسخهٔ ‏۳۰ ژانویهٔ ۲۰۲۱، ساعت ۲۲:۲۴

هانیبال لکتر
شخصیت Hannibal Tetralogy
چهار نمای سینمایی از چهرهٔ دکتر لکتر (از بالا-چپ، ساعتگرد): برایان کاکس، آنتونی هاپکینز، مدس میکلسن و گاسپار اولیل
پدیدآورتوماس هریس
ایفاگربرایان کاکس (بازیگر) (شکارچی انسان (فیلم))
آنتونی هاپکینز (سکوت بره‌ها (فیلم), هانیبال (فیلم ۲۰۰۱), اژدهای سرخ (فیلم))
گاسپار اولیل (خیزش هانیبال (فیلم ۲۰۰۱))
Aaran Thomas (young; Hannibal Rising)
مدس میکلسن (هانیبال (مجموعه تلویزیونی))
اطلاعاتِ درون‌داستانی
لقبLloyd Wyman
Dr. Fell
Mr. Closter
نام مستعارHannibal the Cannibal
The Chesapeake Ripper
Il Mostro
جنسیتMale
عنوانDr. Hannibal Lecter
Count Hannibal Lecter VIII
پیشهروانشناس
خویشاوندانMischa Lecter (sister)
Count Robert Lecter (uncle)
Lady Murasaki (aunt-by-marriage)
ملیتلیتوانی born, naturalized فرانسه

دکتر هانیبال لکتر (به انگلیسی: Dr. Hannibal Lecter) شخصیتی داستانی در سری رمان‌های دلهره‌آور توماس هریس است. شخصیت وی تاکنون در چندین فیلم بازنمایی شده که از جملهٔ آن‌ها می‌توان به فیلم شکارچی انسان، سکوت بره‌ها، هانیبال و تعدادی فیلم دیگر اشاره کرد. از جمله بازیگرانی که در نقش دکتر لکتر ایفای نقش کرده‌اند، می‌توان به آنتونی هاپکینز، برایان کاکس، مدس مایکلسن و گاسپارد اولیل اشاره کرد؛ که آنتونی هاپکینز و مدس مایکلسون برای بازی در این نقش تحسین شده و جوایزی برنده شده اند.

دکتر لکتر اولین بار در سال ۱۹۸۱ رمان اژدهای سرخ به عنوان یک روانپزشک جنایی و همین‌طور یک قاتل سریالی آدم‌خوار معرفی شد (که فیلم شکارچی انسان از روی این رمان ساخته شده).

وی روانپزشکی است که از طریق قدرت روانکاوی و شناخت شخصیت افراد می‌تواند دیگران را تحت تأثیر قرار داده و آن‌ها را به انجام کارهای خطرناک وادار نماید.

او همچنین پزشک جراح، اهل شعر و ادب است و در هنرهای رزمی، آشپزی، استراتژی، فلسفه و روانشناسی مهارت دارد و دارای شامه ایی تیزی بوده که گاهی حتی میتواند بیماری اشخاص را با آن تشخیص دهد.

هانیبال از شخصیت‌های محبوب جنایی و تخیلی بوده زیرا ما انتظار داریم آدمخوارها وحشی دیوانه یا جامعه ستیز باشند یا حداقل بازماندگان از گرسنگی (که فرد دیگری را به ناچار می‌خورند) ما انتظار داریم که پزشکان نگران جان نباشند، ما را نکشند و بخورند. هانیبال تمام آن‌ها را وارونه می‌کند

در تمامی رسانه‌های هانیبال به عنوان فردی باهوش روشنفکر با فرهنگ دارای تحصیلات متعدد و دارای ذائقهٔ تجملی هنرمند و آشنای با موسیقی ظاهر شده‌است

او دارای اخلاقیات خاص خودش است به طوری که به احترام و ادب اهمیت خاصی می‌دهد و با افراد بی‌ادب و وحشی برخورد می‌کند دکتر لکتر یک آدمخوار است که بارها دیگران را وادار به کارهایی همچون بلعیدن زبان خود یا کندن پوست صورت خود کرده. در سال ۲۰۱۳ سریال هانیبال ساخته شد که بسیار تحسین شده است.

همچنین این شخصیت پنج اقتباس سینمایی دارد که عبارتند از:

  1. شکارچی انسان[واژه‌نامه ۱]
  2. سکوت بره‌ها[واژه‌نامه ۲]
  3. هانیبال[واژه‌نامه ۳]
  4. اژدهای سرخ[واژه‌نامه ۴]
  5. طلوع هانیبال[واژه‌نامه ۵]

نکته: فیلمهای سکوت بره‌ها، هانیبال، اژدهای سرخ، یک سه‌گانه -با بازی آنتونی هاپکینز- هستند و با هم مرتبط هستند (بر خلاف دو فیلم دیگر).

واژه‌نامه

  1. Manhunter
  2. The Silence of the Lambs
  3. Hannibal
  4. Red Dragon
  5. Hannibal Rising

منابع