شی جین پینگ: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: برگردانده‌شده ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
جز ویرایش 2.176.154.131 (بحث) به آخرین تغییری که Psy2020chef1983 انجام داده بود واگردانده شد
برچسب: واگردانی
خط ۱: خط ۱:
{{Chinese name|[[Xi (surname)|شی (习)]]}}
{{Chinese name|[[Xi (surname)|شی (习)]]}}
{{Infobox Officeholder
{{Infobox Officeholder
| name = حسین شی جین پینگ{{پاک‌کن}}习近平
| name = شی جین پینگ{{پاک‌کن}}习近平
| birth_name =
| birth_name =
| nickname =
| nickname =

نسخهٔ ‏۲۱ ژانویهٔ ۲۰۲۱، ساعت ۱۹:۵۵

شی جین پینگ
习近平
دبیرکل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین
دوره مسئولیت
۱۵ نوامبر ۲۰۱۲ – تاکنون
پس ازهو جینتائو
هفتمین رئیس‌جمهور جمهوری خلق چین
دوره مسئولیت
۱۴ مارس ۲۰۱۳ – تاکنون
پس ازهو جینتائو
معاون اول رئیس‌جمهور جمهوری خلق چین
دوره مسئولیت
۱۵ مارس ۲۰۰۸ – ۱۴ مارس ۲۰۱۳
رئیس‌جمهورهو جینتائو
رئیس کمیسیون مرکزی ارتش چین
آغاز به کار
۱۵ نوامبر ۲۰۱۲
پس ازهو جینتائو
اطلاعات شخصی
زاده۱ ژوئن ۱۹۵۳ ‏(۷۰ سال)
پکن، چین
ملیت چین
حزب سیاسیحزب کمونیست چین
همسر(ان)پینگ لی‌یوان
فرزندانیک دختر (هی مینگزه)
محل تحصیلدانشگاه چینهوا
پیشهسیاستمدار

شی جین پینگ (به چینی: 习近平) (زاده ۱ ژوئن ۱۹۵۳) سیاست‌مدار چینی و عالیرتبه‌ترین مقام جمهوری خلق چین است که پست‌های دبیرکل حزب کمونیست چین و رئیس‌جمهور جمهوری خلق چین و رئیس کمیسیون مرکزی ارتش چین را بر عهده دارد.[۱] از آنجا که شی عالی‌ترین مناصب حزب، دولت و نظامی را برعهده دارد گاهی از او به عنوان «رهبر عالی‌مقام» چین یاد می‌شود.[۲][۳] او به عنوان دبیرکل دارای یک کرسی در کمیته دائمی پلیتبوروی حزب کمونیست چین، عالی‌ترین نهاد تصمیم‌گیری چین است.

در تاریخ ۱۵ اکتبر ۲۰۱۲ حزب کمونیست چین وی را به عنوان رهبر جدید این کشور و رئیس جدید کمیسیون مرکزی ارتش چین برگزید.[۴] در مارس ۲۰۱۸ کنگره ملی خلق با اصلاح قانون اساسی چین، محدودیت دوره‌های تصدی ریاست جمهوری و معاون ریاست جمهوری خلق چین را برداشت و کمیسیون نظارت ملی را ایجاد کرد.[۵][۶] در ۱۷ مارس ۲۰۱۸، شی جین پینگ مجدداً برای ریاست جمهوری برگزیده شد و وانگ چی شان نیز معاون رئیس‌جمهور شد.[۷][۸]

همینطور وی در سال ۲۰۰۷ دبیرکل کمیته حزبی شهر شانگهای بود.

زندگی

شی جین پینگ، متولد سال ۱۹۵۳ در پکن و فرزند شی ژونگ شان، یکی از انقلابیون کهنه‌کار و بنیانگذاران حزب کمونیست است. پدرش شی جونگشون از قهرمانان انقلاب و نسل اول رهبران چین کمونیست بود که سه بار توسط مائو از مقام‌های خود برکنار شد. شونپینگ از معدود مقامات چینی بود که در سال ۱۹۸۶ به برکناری هو یائوبانگ از مقامات اصلاح‌طلب حزب اعتراض کرده و در جریان کشتار تیان‌آنمن نیز زبان به انتقاد گشود.

شی ژونگ شان پیش از انقلاب فرهنگی در سال ۱۹۶۲ از پست معاونت نخست‌وزیر پاکسازی شد و نهایتاً به زندان افتاد. شی جین پنگ جوان هم مانند بسیاری دیگر از «روشنفکران جوان» آن دوران برای کار به نواحی روستایی فرستاده شد. او فارغ‌التحصیل مهندسی شیمی از دانشگاه چینهوا در پکن است. او از سال ۱۹۹۸ تا سال ۲۰۰۲، شروع به مطالعه تئوری مارکسیستی و آموزش و پرورش ایدئولوژیک در «کار و شغل» در دانشکده علوم انسانی و اجتماعی پرداخت و دوباره در دانشگاه چینهوا به مدرک دکتری حقوق دست پیدا کرد.

پس از پیوستن به حزب کمونیست در سال ۱۹۷۴ مدتی به عنوان دبیر حزب کمونیست در استان هبئی خدمت کرد و سپس به مقام‌های بالاتری در استان‌های فوجیان و چجیانگ ارتقاء یافت.

در سال ۱۹۸۵ مدتی را در شهر کوچک موسکاتین در ایالت آیوا برای مطالعه در مورد روش‌های پیشرفته پرورش خوک، با یک خانواده آمریکایی زندگی کرد.[۴]

وی در سال ۱۹۸۷ با پنگ لی یوان خواننده مشهور موسیقی محلی چین ازدواج کرد. آن‌ها یک دختر دارند و با توجه به نوع زندگی خود معمولاً جدا از یکدیگر زندگی می‌کنند.[۹]

شی جین پینگ با جرج دابلیو بوش در سال ۲۰۰۸

او در سال ۲۰۰۷ پس از آنکه چن لیانگ لو، دبیر قبلی حزب در شانگهای به علت فساد مالی از کار برکنار شد جای او را گرفت. مدت کوتاهی پس از آن به عضویت کمیته دائمی حزب درآمد و در سال ۲۰۰۸ معاون رئیس‌جمهور شد.[۴]

پس از تصویب متمم جدیدی قانون اساسی جمهوری خلق چین، محدودیت دو دوره متوالی برای تصدی مقام ریاست جمهوری برداشته شد لذا از این پس وی یا هر کس دیگری میتواند تا زمانی که در در انتخابات های هر پنج سال یکبار، آرای لازم را به دست آورد این مقام را بر عهده داشته باشد. تفاوت این موضوع با ریاست جمهوری مادام العمر مهم است. محدودیت دو دوره ای تصدی مقام ریاست جمهوری در زمان دنگ شیائوپینگ و بعد از مرگ مائو به قانون اساسی این کشور اضافه شد و دو رئیس جمهور قبل از شی این محدودیت را پذیرفته بودند.

ترقی

ابهامات زیادی در مورد عقاید شی جین پینگ مطرح است. وی در مجموع شخصیتی محتاط و علاقه‌مند به اقتصاد بازار دارد و از محبوبیت بالایی در بین اعضای حزب برخوردار است.

جستارهای وابسته

منابع

  1. [۱]
  2. Huang, Cary. "Xi Jinping pledges renewal of the nation". South China Morning Post.
  3. Wang, Xiangwei (18 November 2013). "Xi moves closer to becoming another paramount leader". South China Morning Post.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ ۴٫۲ http://www.bbc.co.uk/persian/world/2012/11/121108_an_china_xi_next_leader.shtml
  5. "End to term limits at top 'may be start of global backlash for China'". South China Morning Post (به انگلیسی). Retrieved 2018-02-28.
  6. Phillips, Tom (2018-03-04). "Xi Jinping's power play: from president to China's new dictator?". The Guardian (به انگلیسی). Retrieved 2018-03-04.
  7. "China's parliament re-elects Xi Jinping as president". Reuters. Retrieved 17 March 2018.
  8. Bodeen, Christopher. "Xi reappointed as China's president with no term limits". Associated Press. Retrieved 17 March 2018.
  9. Xi Jinping: China’s New Boss And The ‘L’ Word Newsweek