لوئی سیزدهم: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
←‏لید: ابرابزار
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه ویرایش پیشرفتهٔ همراه
خط ۴۹: خط ۴۹:
{{پانویس}}
{{پانویس}}
{{ویکی‌انبار-رده|Louis XIII of France}}
{{ویکی‌انبار-رده|Louis XIII of France}}
* http://en.wikipedia.org/wiki/Louis_XIII_of_France
* {{یادکرد-ویکی|پیوند =//http://en.wikipedia.org/wiki/Louis_XIII_of_France|عنوان = Louis XIII of France|زبان =انگلیسی|بازیابی =۶ ژوئن ۲۰۱۹}}



{{پادشاهان فرانسه}}
{{پادشاهان فرانسه}}

نسخهٔ ‏۱۳ دسامبر ۲۰۲۰، ساعت ۱۹:۲۴

لوئی سیزدهم
پادشاه فرانسه و ناوار
پرتره توسط فیلیپ دو شامپانی، ۱۶۵۵
سلطنت۱۴ مه ۱۶۱۰–۱۴ مه ۱۶۴۳
پیشینهانری چهارم
جانشینلوئی چهاردهم
زاده۲۷ سپتامبر ۱۶۰۱
کاخ فونتن بلو، فرانسه
درگذشته۱۴ مهٔ ۱۶۴۳ (۴۱ سال)
پاریس، فرانسه
آرامگاه
همسر(ان)آن اتریش
فرزند(ان)لوئی چهاردهم
فیلیپ یکم، دوک اورلئان
دودمانخاندان بوربون
پدرهانری چهارم
مادرماری مدیچی
امضاء

لوئی سیزدهم (به فرانسوی: Louis XIII de France) (۲۷ سپتامبر ۱۶۰۱ – ۱۴ مه ۱۶۴۳)، معروف به لوئی درستکار، از ۱۶۱۰ تا ۱۶۴۳ شاه فرانسه بود.

او فرزند ارشد هانری چهارم و ماریِ مدیچی بود.

وی در ۸٫۵ سالگی به حکومت رسید و در دوران کودکی وی، مادرش ماری مدیچی نایب‌السلطنه بود که زمام امور را به معشوق منفورش کونسینو کونسینی ایتالیایی سپرده بود. لوئی پانزدهم بعد از اینکه به سن بلوغ رسید مارشال دو انکر کونسینی را خفه کرد و مادرش را تبعید کرد که در غربت فوت کرد. لوئی با آن اتریش، دختر پادشاه اسپانیا ازدواج کرد و از وی دارای دو فرزند پسر با نام‌های لوئی چهاردهم یا کبیر و فیلیپ یکم، دوک اورلئان شد. فیلیپ سر سلسلهٔ خاندان اورلئان بود و فرزندش با نام فیلیپ دوم، دوک اورلئان پس از لوئی چهاردهم به نیابت سلطنت لوئی پانزدهم رسید. همچنین یکی از نوادگانش با نام لوئی فیلیپ دو اورلئان در موج انقلاب ۱۸۳۰ پس از شارل دهم تا ۱۸۴۸ به سلطنت رسید.

کارها

در زمان لوئی سیزدهم فرانسه یکی از قدرت‌های مهم اروپا بود که آن مرهون خدمات صدراعظم او کاردینال ریشلیو ملقب به عالیجناب سرخ‌پوش بود. وی قدرت حکام محلی را کاهش داد و حکومت فئودالی را بسیار تضعیف کرد. او همچنین ارتش را انتظام بخشید و شورشیان پروتستان را سرکوب کرد. با مرگ وی و با رسیدن کاردینال مازارن به صدارت عظمی مدتی هرج و مرج فرانسه را فرا گرفت.

مرگ

لوئی سیزدهم و کاردینال ریشلیو به فاصلهٔ چند ماه از یک دیگر فوت کردند. لوئی سیزدهم در ۱۶۴۳ پس از مدتی بیماری درگذشت و در کلیسای سن‌دنی پاریس دفن شد.

منابع