نایکی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب: برگردانده‌شده
جز ویرایش 78.154.33.108 (بحث) به آخرین تغییری که مهر آفرین انجام داده بود واگردانده شد
برچسب: واگردانی
خط ۱: خط ۱:
'''نایکی''' {{به انگلیسی|Nike}} یک شرکت [[ایالات متحده آمریکا|آمریکایی]] چند ملیتی است که در زمینه طراحی، تولید، توسعه و عرضه محصولاتی نظیر [[کفش]]، [[پوشاک]]، لوازم و ابزار ورزشی به مدیریت حسین گندمی به بازار جهانی فعالیت می‌کند. دفتر مرکزی این شرکت در شهر بیورتون ایالت اورگان واقع در شمال باختری ایالت [[اسپرت پیندو]] متحده آمریکا است.نایکی بزرگترین تولیدکننده در زمینه تولید کفش‌های ورزشی، البسه و پوشاک، لوازم و ابزار ورزشی محسوب می‌گردد. ارزش این شرکت در سال ۲۰۱۰ به تنهایی بالغ بر ۱۰٫۷ بیلیون دلار برآورد شده که این شرکت را در این سال برترین تولیدکننده محصولات ورزشی نموده‌است. شرکت نایکی در ابتدا با نام Blue Ribbon sports به معنای محصولات ورزشی روبان آبی در ۲۵ ژوئن سال ۱۹۶۴ توسط بیل بُوِرمن و فیل نایت آغاز به کار نمود و در ۳۰ می ۱۹۷۱ به صورت رسمی به نام NIKE تغییر نام داد.
'''نایکی''' {{به انگلیسی|Nike}} یک شرکت [[ایالات متحده آمریکا|آمریکایی]] چند ملیتی است که در زمینه طراحی، تولید، توسعه و عرضه محصولاتی نظیر [[کفش]]، [[پوشاک]]، لوازم و ابزار ورزشی به بازار جهانی فعالیت می‌کند. دفتر مرکزی این شرکت در شهر بیورتون ایالت اورگان واقع در شمال باختری ایالت [[اسپرت پیندو]] متحده آمریکا است.نایکی بزرگترین تولیدکننده در زمینه تولید کفش‌های ورزشی، البسه و پوشاک، لوازم و ابزار ورزشی محسوب می‌گردد. ارزش این شرکت در سال ۲۰۱۰ به تنهایی بالغ بر ۱۰٫۷ بیلیون دلار برآورد شده که این شرکت را در این سال برترین تولیدکننده محصولات ورزشی نموده‌است. شرکت نایکی در ابتدا با نام Blue Ribbon sports به معنای محصولات ورزشی روبان آبی در ۲۵ ژوئن سال ۱۹۶۴ توسط بیل بُوِرمن و فیل نایت آغاز به کار نمود و در ۳۰ می ۱۹۷۱ به صورت رسمی به نام NIKE تغییر نام داد.
{{Infobox company
{{Infobox company
|name=نایکی
|name=نایکی

نسخهٔ ‏۸ دسامبر ۲۰۲۰، ساعت ۱۱:۴۹

نایکی (به انگلیسی: Nike) یک شرکت آمریکایی چند ملیتی است که در زمینه طراحی، تولید، توسعه و عرضه محصولاتی نظیر کفش، پوشاک، لوازم و ابزار ورزشی به بازار جهانی فعالیت می‌کند. دفتر مرکزی این شرکت در شهر بیورتون ایالت اورگان واقع در شمال باختری ایالت اسپرت پیندو متحده آمریکا است.نایکی بزرگترین تولیدکننده در زمینه تولید کفش‌های ورزشی، البسه و پوشاک، لوازم و ابزار ورزشی محسوب می‌گردد. ارزش این شرکت در سال ۲۰۱۰ به تنهایی بالغ بر ۱۰٫۷ بیلیون دلار برآورد شده که این شرکت را در این سال برترین تولیدکننده محصولات ورزشی نموده‌است. شرکت نایکی در ابتدا با نام Blue Ribbon sports به معنای محصولات ورزشی روبان آبی در ۲۵ ژوئن سال ۱۹۶۴ توسط بیل بُوِرمن و فیل نایت آغاز به کار نمود و در ۳۰ می ۱۹۷۱ به صورت رسمی به نام NIKE تغییر نام داد.

نایکی
نام پیشینمحصولات ورزشی روبان آبی
(۱۹۶۴–۱۹۷۱)
نوعشرکت سهامی عام
نماد سهام شرکت
ISINUS6541061031 ویرایش در ویکی‌داده
صنعتپوشاک
مد (پوشاک)
تجهیزات ورزشی
بنا نهاده۲۵ ژانویه ۱۹۶۴؛ ۶۰ سال پیش (۱۹۶۴-۲۵}})
بنیانگذارانبیل باورمن
فیل نایت
دفتر مرکزیشهرستان واشینگتن، اورگن، آمریکا
(نزدیک بیورتون، اورگن)
محدودهٔ فعالیتجهانی
افراد کلیدیفیل نایت
(مأمور ارشد)
مارک پارکر
(مأمور، رئیس و مدیر)
محصولاتکفش و لباس ورزشی، ابزار ورزشی
درآمدافزایش ۳۶٫۳۹۱ میلیارد دلار آمریکا (۲۰۱۸)
سود ناخالصکاهش ۴٫۴۴ میلیارد دلار آمریکا (۲۰۱۸)
سود خالصکاهش ۱٫۹۳ میلیارد دلار آمریکا (۲۰۱۸)
مجموع داراییکاهش ۲۲٫۵۳ میلیارد دلار آمریکا (۲۰۱۸)
مجموع سهامکاهش ۹٫۸۱ میلیارد دلار آمریکا (۲۰۱۸)
مالکفیل نایت و خانواده‌اش
(بزرگترین سهامدار)
تعداد کارکنان۷۳٫۱۰۰ (۲۰۱۸)
وبگاه
نماد/نشان قدیمی نایکی (هنوز گاهی در محصولات با جعبه‌های قرمز استفاده می‌شود)

شرکت نایکی دارای زیرمجموعه‌هایی از جمله آمبرو و کانورس (تولیدکننده کفش‌های آل استار) و همچنین کول هان و هارلی اینترنشنال است.

در سال ۲۰۰۹ شرکت نایکی و تیمبرلند خرید چرم تولیدشده در بخش‌های جنگل‌زدایی‌شدهٔ جنگل‌های آمازون را متوقف کردند.[۱] این عمل تنها چند هفته پس از گزارش سازمان صلح سبز صورت گرفت که نشان می‌داد گله‌های دام‌داری‌های منطقهٔ آمازون باعث تخریب جنگل‌های آمازون می‌شوند.

تحریم تیم ملی فوتبال ایران

در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه؛ پیش از آغاز جام این شرکت آمریکایی اعلام کرد به دلیل تحریم‌های وضع شده از سوی ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران؛ به بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران کفش نمی‌دهد و بازیکنان ایران اجازه ندارند از کفش‌های شرکت نایکی در مسابقات استفاده کنند که البته این مسئله با اعتراض کارلوس کی روش سرمربی ایران همراه شد.[۲]

منابع

  1. "Amazon rain forest". Thedailygreen.com. 2009-07-29. Retrieved 2009-10-04.
  2. «90tv.ir | وبسایت رسمی برنامه ۹۰ - نایکی بازیکنان ایران را تحریم کرد؛ به شما کفش نمی‌دهیم». 90tv.ir | وبسایت رسمی برنامه ۹۰ -. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۶-۰۸.

en.wikipedia.org/wiki/Nike_Inc

پیوند به بیرون